Djävla rondellregler

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-10-23/03:30

Appropå skyltar och deras antal så är jag nu ute och åker bil i USA. Här har man samma, eller i alla fall liknande, vägmarkeringar med heldragen linje närmast när man inte får köra om och streckad när man får och dubbla heldragna när ingen får. Som i gamla svedala.
Men när det blir omkörningsförbud så sitter, där linjen blir heldragen, en skylt till höger som säger "Do not pass" och ofta finns en skylt till vänster som säger "non-passing zone" (eller nåt ditåt). När det sedan blir tillåtet att köra om igen står den sen skylt "Pass with care".

Hurvida detta räddar liv eller ej kan jag inte säga, men rädda för skyltar är dom inte här inte.

Jag tror att man in sverige är av uppfattningen att men vill minimera mängden information som föraren får för att inte störa eller förvirra. Det är väl därför det är strängt förbjudet att sätta upp egna skyltar och reklam utan tillstånd (ett förbud som en del går runt genom att parkera en vagn med reklam på väl synlig från vägen).

Jag vågar inte uttala mig säkert om vilket som är bäst, men tycker nog att tydligheten hos amerikanernas metod är väldigt stor.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-23/07:09

Det finns minst en hake med dem amerikanska metoden: Man är mycket förtjust i text - som förstås måste läsas, tolkas och BEGRIPAS.
Europa har satsat på symboler och minimalt med text. Så länge symbolerna är kända, läser individen av dem mycket snabbt - oberoende av vilket språk vederbörande talar. Det lilla jag läst om dessa två varianter talar till symbolernas fördel.

Sedan är det en annan sak, att ju fler skyltar inom en given sträcka, desto enklare att missa någon - oavsett om den består av text eller symbol.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav rolmato » 2014-01-26/21:25

Utan att ha läst alla inlägg om rondeller kan jag konstatera att med hänsyn till hur det är målat i rondeller så blir det ännu mer förvirrat. Håller med om att en rondell skall betraktas som en väg rakt fram dvs. Man kan bara svänga höger och skall då blinka höger.
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-26/22:19

Jo - regelverket förefaller ju "klart i sin oklarhet". Ändå ställer jag frågan: Om Du kör in i en rondell, där en "mötande" bil redan finns, och den blinkar vänster - anser Du Dig då hjälpt av informationen, att den bilen inte kommer att köra ut ur rondellen, innan Du kört in, utan Du kan planera Din körning och bereda plats för den? Eller struntar Du i vilket?

Körning i trafik handlar om att inte överraska sina medtrafikanter utan visa, vad man tänker göra. I ett läge som detta är vänsterblinkning information om den saken - oavsett vad regelverket säger. (Det lär inte finns många förare i Sveriges land, som tror, att vänsterblinkning innebär, att man tänker köra in på den egentliga rondellen, dvs plätten innanför cirkulationsplatsen - och hittills har jag inte hört talas om någon, som bötfällts för att ha blinkat vänster i en rondell!)

Att man slår över blinkern till högervisning, när man skall ut ur rondellen, är självklart. Att missa DET ger böter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-26/22:42

Enligt Transportstyrelsens broschyr gäller avseende att ge tecken:

Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.

När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken.

När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.


Det är alltså inte förbjudet att ge tecken för att visa att man tänker fortsätta runt, fast om det är en tvåfilig cirkulation och man är i högerfilen kan det missuppfattas som att man tänker byta till vänsterfilen.

Med signalreglerade korsningar istället för rondeller hade man sluppit alla missförstånd som uppträder i rondeller. Nackdelen är att trafikgenomströmningen är sämre.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-26/23:00

Håller helt med om problemet med vänsterblinkning i högerfilen. Det kan missförstås.
Efter sig själv dömer man andra, och skall jag svänga vänster i en rondell, lägger jag mig förstås i vänsterfilen. Men som trådstartaren bittert fick erfara, är det tillåtet att ligga i högerfilen och iaktta "norsk rondellkörning = max fem varv" även i högerfilen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Konsument » 2014-01-26/23:43

Bror Gårdelöf skrev:Om Du kör in i en rondell, där en "mötande" bil redan finns, och den blinkar vänster - anser Du Dig då hjälpt av informationen, att den bilen inte kommer att köra ut ur rondellen, innan Du kört in, utan Du kan planera Din körning och bereda plats för den? Eller struntar Du i vilket?

Gott råd: Strunta i vänsterblinken... det kan vara jag i en bil som bytt till vänsterfil innan jag kommit in i cirkulationsplatsen och glömt bort att slå av den. D.v.s. det kan gå hastigt från vänsterblink till högerblink.

Bror Gårdelöf skrev:Att man slår över blinkern till högervisning, när man skall ut ur rondellen, är självklart. Att missa DET ger böter.
Om det stämmer så har farbror blå missat en stadig inkomstkälla bland alla bilister omkring mig. Jag är väldigt ofta den enda som blinkar höger ur rondellen. Vanligast är "inte alls" följt av "blinka vänster" eftersom de ligger kvar med vänsterblinkers tills de lämnat cirkulationsplatsen bakom sig.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-27/03:51

No argument. Man måste alltid hålla koll.
Vad gäller högerblink ut ur rondell har Du säkert rätt. Där vore det enkelt för lagens väktare att slanta in många sköna pluringar till det svarta hålet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Thomas Stadin » 2014-03-10/08:37

Den här ser rent livsfarlig ut. "The Magig Roundabout" kallas den.

http://www.bbc.co.uk/wiltshire/content/articles/2008/03/28/swindon_magic_roundabout_2008_feature.shtml

I de yttre smårondellerna kör man högervarv medan man kör vänstervarv i den stora rondellen i centrum.

Bild

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Arne Lindgren » 2014-08-28/06:56

Längesen jag var här nu..
Intressant tråd.
Jag hade ett snack med kontrollanten när jag körde upp för BE-kort förra hösten.
Det finns inget krav att man ska blinka vänster medans man följer en rondell runt. Men det finns gått om dubbelfiliga rondeller som är linjerade så att både inner och ytterfil kan svänga av vid samma avfart.
Jag undrade vad dom rekommedrade, men det fanns ingen rekommedation ens.
Jag skulle vilja ha en bestämmelse som säger att man ska blinka vänster ända tills man blinkar höger för att svänga ut från rondellen.
Då kan jag se.. ingen blinkers på vänster sida, alltså blinkar han höger. Då kan jag ta vänsterfilen ut.
I dag är det enda jag kan göra är att kolla ratten, vrider han den åker han ut.

Att alltid ligga i högerfilen i rondellen när man ska av nästa funkar inte.. Ni som bor i Stockholm kan ju betrakta Drottningholmsvägen i rusningstrafik. Där går båda filerna med bilar kofångare mot kofångare sida vid sida rondell efter rondell.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-28/07:14

Arne Lindgren skrev:Jag skulle vilja ha en bestämmelse som säger att man ska blinka vänster ända tills man blinkar höger för att svänga ut från rondellen.
Då kan jag se.. ingen blinkers på vänster sida, alltså blinkar han höger. Då kan jag ta vänsterfilen ut.
I dag är det enda jag kan göra är att kolla ratten, vrider han den åker han ut.


För att det ska fungera behövs det dels en föreskrift om böter för underlåtelse att använda körriktningsvisare, dels antagligen att man definierar om cirkulationsplats så att det innebär körfältsbyte att köra in i och ut ur en cirkulationsplats, och framför allt (eftersom körriktningsvisare allmänt tycks betraktas som ett festligt tillbehör man kan använda när man vill ha lite discostämning nån gång emellanåt) att polisen över hela landet satsar kraftfullt på att kontrollera trafiken i cirkulationsplatser och bötfälla alla som inte blinkar rätt.

Och hur snart tror vi att det skulle inträffa?

:( :roll:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2014-08-28/07:18

Jag blinkar bara när jag ska ut ur rondellen . Har blivit lurad av vänsterblinkare och var nära att krascha .
Som det är nu kör alla efter sina egna regler och det är väl detta som är det stora problemet .
Kan det vara i Sverige det är ett problem med detta för efter att ha kört i flera hundra rondeller
nere i Europa upplevde jag aldrig något trassel . ( utom då jag själv kommit i fel fil nån gång :) )
Nåja , dom har väldigt många buckliga bilar :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Arne Lindgren » 2014-08-28/08:18

Kapten Stofil skrev:För att det ska fungera behövs det dels en föreskrift om böter för underlåtelse att använda körriktningsvisare, dels antagligen att man definierar om cirkulationsplats så att det innebär körfältsbyte att köra in i och ut ur en cirkulationsplats, och framför allt (eftersom körriktningsvisare allmänt tycks betraktas som ett festligt tillbehör man kan använda när man vill ha lite discostämning nån gång emellanåt) att polisen över hela landet satsar kraftfullt på att kontrollera trafiken i cirkulationsplatser och bötfälla alla som inte blinkar rätt.

Och hur snart tror vi att det skulle inträffa?

:( :roll:

Det finns en sån regel. Faktiskt så kan polisen dra körkortet på plats om du inte blinkar tre ggr innan du går över en linje. Läste om det i fjol. Skulle gärna få användas. Vissa fordon idag gre tre blinakr om du duttar på blinkersspaken.

In i rondellen behövs ingen blink om du tar den högraste filen, men sen så fort du är inne skulle det behövas endera vänster eller höger. Fast jag inser just nu luckan i mitt förslag... :oops:
Det som skulle behövas är att ingen dubbelfilig rondell med en dubbelfilig utfart skulle tillåta att man passerar den dubbelfiliga utfarten i höger fil utan att blinka vänster.. Då skulle det funka. Tillsammans med pilar i gatan som krävde obligatorisk avfart åt höger, och skyltar som visar att högerfilen är obligatorisk avfart. Såna finns ju.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2014-08-28/08:43

Först måste man ju lära alla att de har blinkers . Alla vet tydligen inte vad det är :shock:
Undrar just vad man får lära sej på körskolorna . Det var så länge sedan :?
Hörde bla. att man inte skall blinka höger för att stanna efter vägkanten . Kan det stämma :?:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Arne Lindgren » 2014-08-28/08:51

Kovlingen skrev:Först måste man ju lära alla att de har blinkers . Alla vet tydligen inte vad det är :shock:

Om man nu blev av med kortet om man inte blinkar vore det ju självreglerande.
Alla med körkort är såna som blinkar. ;)
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2014-08-28/09:14

Arne Lindgren skrev:Alla med körkort är såna som blinkar. ;)

Då är det inte många som har körkort i Sundsvallsregionen :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Marie » 2014-08-28/12:36

Kovlingen skrev:
Arne Lindgren skrev:Alla med körkort är såna som blinkar. ;)

Då är det inte många som har körkort i Sundsvallsregionen :o


Det har väl knappast någon inbillat sig heller? :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-28/14:18

Arne Lindgren skrev:Det finns en sån regel. Faktiskt så kan polisen dra körkortet på plats om du inte blinkar tre ggr innan du går över en linje.


Gör det? Intressant. Jag letade här http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf men missade den, där står den, nr 75. Men dra körkortet? 500 i böter ser det ut som. Inte illa iofs. Samma som om man kör i omkörningsfil i onödan. Oj vad mycket pengar staten skulle få in om polisen bötfällde alla som bryter mot den regeln.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-08-28/17:21

Kapten Stofil skrev:
Arne Lindgren skrev:Det finns en sån regel. Faktiskt så kan polisen dra körkortet på plats om du inte blinkar tre ggr innan du går över en linje.


Gör det? Intressant. Jag letade här http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf men missade den, där står den, nr 75. Men dra körkortet? 500 i böter ser det ut som. Inte illa iofs. Samma som om man kör i omkörningsfil i onödan. Oj vad mycket pengar staten skulle få in om polisen bötfällde alla som bryter mot den regeln.

E4an norrifrån in mot Stockholm har tre, och ibland fyra körfält. Jag brukar ligga längst till höger, då har jag nästan alltid ett helt eget körfält. Lite lyxigt ;).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2014-08-28/18:14

Jaha ja ! I mopedfilen :? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst