Djävla rondellregler

Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-10/17:37

(Norrköping)
Kör Stockholmsvägen, fram till rondellen, i vänsterfil. Vägen är tvåfilig hela vägen i den riktningen. Inväntar en Volvo i ytterfil som jag är övertygad blinkande höger, ut från rondellen.
Kryper ut i innerfil, blinkandes höger, och räknar med att hålla vänsterfilen ut ur rondellen.
Till min stora otur har bilisten sett Mc Donaldsskylten och blivit sugen på en HB. Bekräftat av bilisten.
Bilen träffade mig på höger fot eller på bakhjulet och tvingar upp mej åt vänster in på gräset. Efter ett par våldsamma kast kanar bågen på högersidan med mig under. Troligen har boxercylindern räddat mitt ben. Det var en skaplig ränna i gräset.

En hjälpsam kvinna ringde 112 så polis, brandbil och ambulans var snabbt på plats.
Efter nödvändiga kontroller av körkort och alkotest blev det polisförhör i ambulansen och primärvård på väg till akuten.

På akuten beslutade man röntga höger axel, höger fot och vänster tumme.
Ett ben i foten är brutet så jag har gips med klack men jag kan inte gå. Belastningen skulle hamna under knäet så foten kan vila. Benen ligger dock ”perfekt” och bör läka utan ingrepp. Röntgen igen om två veckor.
Ligamentet till vänster tumme är av. Operation i slutet av veckan.
Axeln gör hiskeligt ont men inga frakturer kunde fastställas. Återbesök om sex veckor.

Det borde vara otillåtet att köra varvet runt i högerfil. Det jag möjligen kan klara mej på är att han träffade mig långt bak. Hela jag och halva bågen var ju längre fram än hans front.

Nu sitter jag i TV-stolen, läser och tycker synd om mig själv.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav peterus » 2013-09-10/18:19

Tyvärr så ser ju de nya reglerna ut så. Håller själv på att smälla varje vecka just på grund av det. Ska man följa reglerna eller "förnuftet" eftersom 90% kör enligt de "gamla" reglerna
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Håkan » 2013-09-10/19:24

AnWi skrev:
Nu sitter jag i TV-stolen, läser och tycker synd om mig själv.

Anders

Hoppas på en snar bättring.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Magnus Mörtling » 2013-09-10/19:36

Det var som f_:n...
Kör rondeller "hela dagarna" eller åtminstne genom 3st 2 gånger per dag och jag hade ingen aning om att man får hålla ytterfil annat än för att köra rakt fram eller till höger!
Men ni har ju så rätt så: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... ov2012.pdf
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2013-09-10/19:52

Jag har inte märkt att det finns några regler i rondellerna .
Jo , den som är inne i snurren har företräde mot de som skall in
annars är det väl djungels lag som gäller :evil:
Det svängs hur som helst och blinkas höger å vänster och ibland
inte alls . :shock:
Hur f-n ska det gå att få nån ordning på detta ? ? ?
Och som trådskaparen skriver : Djävla rondellregler
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav neutral » 2013-09-10/19:55

Vad är rakt fram och finns det vänstersväng i en cirkulationsplats? Jag tycker alltid det är lustigt med de som blinkar vänster redan innan de kört in i cirkulationsplatsen för att de ska "svänga vänster". Undrar om de blir förvirrade om det är mer än fyra anslutningar och det inte är 90 grader mellan varje. :mrgreen:

Pdf:en ovan rekommenderas varmt för tveksamma.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2013-09-10/20:20

Många som kör i rondeller kommer nog direkt ifrån Brors' "pillerburk" :shock:
Tunnelseende i rondellen , hur nu detta är möjligt är inte heller ovanligt . :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav JErkers » 2013-09-10/20:46

Kovlingen skrev:Jag har inte märkt att det finns några regler i rondellerna .
/.../
Det svängs hur som helst och blinkas höger å vänster och ibland
inte alls . :shock:
/.../


Blinkersen används i undantagsfall - överallt...

Jag har blivit prejad i en rondell av en diplomatbil i Borlänge (sic!). Denne använde innerfilen för att göra sin färdväg rakare och sket fullständigt i att jag befann mig där med min MC - trots att vi haft ögonkontakt när vi väntade på att bli insläppta i rondellen. Tur som en tok att vi var ensamma för efter mycket vingel och användande av båda körbanorna fick jag så småningom stopp på hojen utan att klota. Sulorna på kängorna blev dock några mm tunnare...

Anders, skönt att du klarade dig utan än värre skador. Hoppas du läker ihop snabbt och snyggt och att du trots olyckan fortsätter att åka hoj. Vi är nog många som tycker synd om dig just nu... / Jens
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Djävla rondellregler

Inläggav HåkanH » 2013-09-10/21:11

neutral skrev:Vad är rakt fram och finns det vänstersväng i en cirkulationsplats?


I min värld finns det inga vänstersvängar i rondeller...bara högersvängar!
All körning i rondellen är att köra "rakt fram"!
Däremot har jag upptäckt att de flesta moderna bilar verkar helt sakna blinkers :? och samtidigt
kör de flesta med alldeles för hög fart fram mot rondellen :twisted: ...iaf i Sundsvallsområdet!
Att lämna företräde till de som redan är i rondellen existerar inte heller!

Rondeller verkar vara laglös mark :roll:

Med förhoppning om snabbt tillfrisknande, Anders!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-09-10/22:27

Anders, det förbudet du efterfrågar, att inte få köra runt en rondell i högerfil, har jag saknat länge! En arbetskamrat körde precis så tills jag gav honom bilden att han kunde få en bil in i vänsterdörren, då först fattade han och kör nu "rätt" (apostrofer borde inte behövas). Så folk fattar helt enkelt inte, tror jag.

Hoppas du kryar på dig!
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Djävla rondellregler

Inläggav niklass » 2013-09-11/06:08

neutral skrev:Vad är rakt fram och finns det vänstersväng i en cirkulationsplats? Jag tycker alltid det är lustigt med de som blinkar vänster redan innan de kört in i cirkulationsplatsen för att de ska "svänga vänster". Undrar om de blir förvirrade om det är mer än fyra anslutningar och det inte är 90 grader mellan varje. :mrgreen:

Pdf:en ovan rekommenderas varmt för tveksamma.


Körskolorna lär fortfarande ut att man skall blinka, då visar man åtminstone att man inte skall till första eller andra avfarten för dem som ser en när man går in i rondellen. Sedan är det en annan femma att många blinkar vänster in, höger ut (alldeles för sent, de flesta svenska skulle bli kuggade vid en uppkörning) och i själva verket körde rakt fram :shock:

Om det finns anvisningsmärken (blå skylt med vita pilar) eller enbart en vänsterpil i vänster körfält vid ingång i rondellen så är detta bara en vänlig upplysning, ingen regel om att man bara får köra vänster. Och som redan avhandlats så kan man alltid ligga till höger oavsett vart man skall. Summa summarum så får man faktiskt kör precis hur man vill ända tills det händer en olycka då, om jag fattar det rätt, det alltid är den som byter fil som är vållande.

Sedan är rekommendationen att man alltid skall gå ur en rondell från högerfil och då undrar man vad dubbelfiliga rondeller skall vara bra för om man rekommenderar att alla skall gå ur i högerfilen? Varför ha två filer in och ut och sedan rekommendera att man bara använder en?

Näe, jag tycker att regelverket runt rondeller är riktigt dåligt eftersom man totalt misslyckats att kommunicera till trafikanterna vad som gäller och dessutom gjort allt annat än att hålla sig i högerfil till något ganska farligt.

Blir alltid lite irriterad när jag funderar på detta, dock inte på mina medtrafikanter utan på de som spånat ihop de här "reglerna" som gemene man inte begriper i många fall.
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-11/10:49

Tack för alla krya-på-dej-önskningar.

Det är inte utan att jag behöver dem nu!

Säsongen är definitivt över men avskräckt är jag inte! Till våren blir det definitivt åka av igen om mina skador är reparerade i tillräcklig grad.

I nuläget fungerar inte högerarmen alls. Rörligheten finns men det gör @£$€{[]} ont! Eftersom inget verkar trasigt räknar jag med att det går över snart.

Utmaningen blir när jag får vänsterhanden gipsad efter operationen. Där fungerar allt utom tummen. Höger hand fungerar men inte armen...

Kompisen fixar troligen en rullstol så jag kommer längre än till toa men hoppet har jag inte gett upp och humöret är, konstigt nog, ännu på topp.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-11/11:32

Krya på dig Anders!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Marie » 2013-09-11/21:05

Såg inte detta förrän idag. Krya på dig, Anders!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-09-11/21:37

Krya på dig!

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-15/17:04

niklass skrev:Sedan är rekommendationen att man alltid skall gå ur en rondell från högerfil och då undrar man vad dubbelfiliga rondeller skall vara bra för om man rekommenderar att alla skall gå ur i högerfilen? Varför ha två filer in och ut och sedan rekommendera att man bara använder en?

Precis! Den frågan har jag också ställt - och ALDRIG NÅGONSIN fått ett vettigt svar på!

Tyvärr är det ju inte ett dugg tröst för Anders, men hans erfarenhet styrker min tes, att alla bilförare är idioter, tills motsatsen bevisats - fullständigt oberoende av eventuella regler för körning i cirkulationsplats; ja oberoende av regler över huvud taget.
Det räcker alltså inte, att man såg, att bilisten blinkade höger. Man måste lika förbannat kolla upp, att hen verkligen körde ut där också! Hen kunde ju som sagt plötsligt ha blivit sugen på en hamburgare!
Två kunskaper om körning i cirkulationsplats sitter numera ordentligt inbankade i min skalle:
1. Bilister i ytterfilen kan få för sig att köra hur många varv som helst där - så man kan inte lita på, att bilen snett framför kör som beräknat, ELLER att bilisten snett bakom har någon som helst koll på innerfilen.
2. Bilister i innerfilen kan bete sig "precis likadant fast tvärtom" - dvs de kan plötsligt och utan förvarning byta fil och tränga den, som befinner sig, där de själva anser, att de har större rätt att vara just då.
(Men jag kommer säkert att glömma detta vid något tillfälle, och då är måhända olyckan framme...)

I övrigt kan konstateras, att jag under D9:s höstaktivitet i Munkfors med omgivningar fick enkelrum, eftersom Anders skulle ha haft den andra slafen mitt rum. Visserligen är det "skönt med egen kupé" - men det hade varit roligare att ha honom med.

Krya på Dig, Anders.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-15/17:59

Det är tur att ni finns! Ni påskyndar mitt tillfrisknande i nästan samma omfattning som den hängivna sjukvården.

Nu har jag lite värk efter fredagens operation. Ligamentet hade ryckts loss vid fästet så när jag vaknat upp ur narkosen berättade "min" läkare att hon hade sammanfogat mitt spretiga ligament och monterat ett ankare i änden. Ankaret fäster ligamentet där det tidigare satt fast.

Nu är tummen gipsad i två veckor varefter jag blir av med stygnen och får en skena som hindrar överrörelse av tummen.

Värken är molande men inte så illa att jag käkar morfin. Min dotter kom hem från Oslo över helgen. Sådant är också en lisa för själen. Människor som bryr sig...

Bror: Du slapp ju mina snarkningar :D Frugan sover med proppar nu eftersom jag, pga gipset, sover en stor del av natten på rygg.

I veckan lär jag väl få veta vad maskinen får för dom. Det såg inte alltför bedrövligt ut eftersom vi kanade på gräsmatta isf asfalt och i rätt låg fart. Jag fick leka detektiv i torsdags innan jag kom fram till vart maskinen fanns. Jag pratade med killen som körde bärgaren innan jag hamnade i ambulansen och det var helt klart att den skulle till Beviks. Ringde Beviks ett par gånger i veckan men när maskinen inte var där på torsdagseftermiddagen fick jag börja ringa runt. Till slut fick jag tag i rätt bolag som lovade leverera maskinen fredag morgon. Så blev det också och en besiktningsman var även där så nu är det bara att vänta och se.

Som tur är fungerar mina händer så bra nu att det går bra att skriva på datorn. Tidigare i veckan gick det mycket knackigt. Dag för dag känns det bättre och det är förväl det.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-15/18:22

AnWi skrev:Bror: Du slapp ju mina snarkningar :D Frugan sover med proppar nu eftersom jag, pga gipset, sover en stor del av natten på rygg.

Till slut fick jag tag i rätt bolag ...

Det där känner jag igen från konvalescensen efter min brutna höft 2005 (skidvurpa). Då blev det mycket sova på rygg - men som tur är, har vi ett så stort hus, att jag kunde snarka utom hörhåll från hustrun.

Men vart tog hojen vägen? Det skrev Du inte!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-15/19:39

Vad det stog på bärgaren uppfattade jag inte vid olycktillfället. Efter rundringningen på torsdag fick jag tillslut napp hos Assistanskåren som kändes vid min motorcykel.
De leverade sen, som de lovade i telefonen, hojen till Beviks i Linköping som är den närmaste BMW-MC jag har.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-15/19:58

Nils-Erik Ringlander skrev:Instämmer med föregående inlägg, Anders

Men med risk för att bevisa egen dumhet, jag är inte säker på att jag begripit hela förloppet även om jag vet precis vilken rondell det är. Kan du inte göra nån skiss och lägga ut här ? ( För tid har du väl nu ?) :oops:


Jag försöker med en bättre beskrivning i stället:
Jag står still i vänsterfil och väntar på en lucka. Jag ska ta av första avfart men det är ju tvåfiligt.
En Volvo kommer i rondellens ytterfil och det är ledigt i innerfil så jag glider in efter Volvon och eftersom det är en bit till avfarten så är jag ikapp och förbi Volvon vid avfarten mot Sandbyhov. Jag svänger ut från rondellens innerfil, mot vänster körfält, och förväntar att bilen gör detsamma men i höger körfält.
Min otur är att föraren ändrat sig och fortsätter yttervarvet.
Med tanke på att min motorcykel slet bort hela Volvons "kofångare" måste nästan hela jag vara framför Volvon men han såg mig uppenbarligen inte trots att jag har röda kläder och röd hjälm.
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-15/20:55

Hoppas det går bra med alla fötter och tummar, och hojen med!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-09-16/22:39

Bror Gårdelöf skrev:...
Tyvärr är det ju inte ett dugg tröst för Anders, men hans erfarenhet styrker min tes, att alla bilförare är idioter,
...

Även om det säkert ofta är ett felaktig antagande att dina medtrafikanter faktiskt är idioter så medger ju dagens trafikrytm inga djupintervjuer innan man tillsammans ger sig in i en rondell så jag tror detta är en bra tes att köra hoj enligt, trots den något misantropiska människosynen.

Eller som SMC sade nån gång på 70-talet: "kör som om varje bilist vore en älg!".

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-09-16/22:58

Och lita ännu mindre på folk i rondeller!
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Djävla rondellregler

Inläggav DaK » 2013-09-17/07:36

Jourtjänst skrev:Och lita ännu mindre på folk i rondeller!


Oberoende om de kör bil eller motorcykel :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-19/10:22

I tisdags var det dags att röntga foten för att se om benet låg rätt för läkning. På röntgen, som visserligen togs genom gipset, syntes knappast brottet längre vilket känns mycket bra. Allt tyder på att benet redan växer samman till en stabil enhet igen.
Som tur är var brottet på sidan. Det gör att jag slapp spik eftersom brottet inte sitter på den del där huvudbelastningen sker.
Hittade en röntgenbild på Internet där brottet sitter ungefär som mitt:
Xray.jpg
Röntgen


Rörligheten i höger arm blir bättre dag för dag vilket uppskattas mycket!!! Nu kan jag borsta tänder utan det gör ont men kamma håret fixar jag inte än. En världslig sak.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2013-09-20/10:56

Måste du fortfarande gå omkring och vara rufsig i håret eller ? :)
Hoppas att det blir bättre och bättre dag för dag ! :)
/ Håkan
Edit : Kommer osökt att tänka på han som hade skadat sin högra arm (likt dej)
och fick rådet -" Använd vänster då så känns det som nån annan" ! :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Konsument » 2013-09-20/20:24

Trist att olyckan inträffade hoppas du blir fullt återställd.
Men på din beskrivning så får jag intrycket att inte enbart bilister är idioter.
Jag är tyvärr själv idiot ibland men har hittills klarat mig.

I det aktuella fallet så hade en huvudvridning av dig innan du gör filbyte, från innerfil till ytterfil, konstaterat att det inte fanns plats för dig och ett ärevarv i rondellen hade varit att föredra.

Hade jag kört både bilen och MC så hade jag inte varit glad på mitt MC-jag.

Blicken över axeln är aldrig fel. Den har räddat mig ett antal gånger. Och även en GS-åkare på Öresundsbron som började hänga på en kompis som kört om bilen framför strax framför oss som låg i omkörningsfil... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-22/14:03

Till Fredrik, 2013-09-16: Du klippte olyckligt i citatet ur mitt tidigare inlägg - om bilförare som idioter. "...tills motsatsen är bevisad" är en mycket viktig bisats i sammanhanget, utan vilken hela poängen går förlorad.
Får man chansen att studera en framförvarande bilist en liten stund, ser man i regel, om det är en vettig förare (gissningsvis 95 % av populationen), eller om det är en hönshjärna. Säker kan man förstås aldrig vara, men det räcker en bit på vägen (sic!) som bevisföring. Kombinerar man det med att köra med marginaler, har man nog gjort, vad man kan.
I stadstrafik får man sällan denna chans, så där gäller idiotteoremet av nödtvång.

Kovlingen skrev:..." Använd vänster då så känns det som nån annan" ! :oops:

Därför har jag mustasch. En skidvurpa 1994 medförde en bruten vänster handled (jag är vänsterhänt) och därmed gipsskena i drygt tre veckor. Första morgonen efter gipsningen upptäckte jag direkt, att det inte gick att använda rakhyveln med den gipsade vänsterkardan - och rakhyveln i högerhanden resulterade i något, som snarast påminde om ett mycket misslyckat självmordsförsök.
Så skägget fick växa och rakades av först halvannat år senare - men mustaschen fick vara kvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-09-22/20:35

Bror Gårdelöf skrev:Till Fredrik, 2013-09-16: Du klippte olyckligt i citatet ur mitt tidigare inlägg - om bilförare som idioter. "...tills motsatsen är bevisad" är en mycket viktig bisats i sammanhanget, utan vilken hela poängen går förlorad.

Ursäkta, det var inte min mening att felcitera dig. Jag ville bara (ännu starkare) påpeka att man inte kan veta om det är en "idiot" eller inte och, som sagt, gör säkrast i att anta detta.

Vi är hur som helst med största sannolikhet helt överens i denna fråga.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-24/11:25

Jag har aldrig försökt förklara mig oskyldig i denna olycka.
Som rubriken antyder är det reglerna för rondellkörning samt vägmarkeringarna som gör denna typ av olyckor möjliga. Det fanns inte en chans att se om bilens blinkers, på utsidan, stängdes av. Föraren, som jag pratade med efter olyckan, anser jag inte som idiot. Det olyckliga var att han ändrade sig och uppenbarligen inte såg att jag blinkade höger fast nästan hela motorcykeln befanns sig framför fronten på hans bil.
Det finns flera rondeller i Norrköping, och säkert andra städer också, där inget hindrar att man, trots dubbla filer, lägger sig i högerfil men kör 270 grader av rondellvarvet. Hur skall någonsin den i vänsterfil klara sig om han vill "rakt fram".
Länken går till hybridvisning av rondellen. Jag kommer "nerifrån" i vänsterfil och är på väg "rakt upp".
http://kartor.eniro.se/m/nZ0ur

På den gröna triangeln mellan filerna slutade min färd, tyvärr i horisontellt läge :-) Jag är ändå glad att det var gräs och inte asfalt.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-24/12:21

Hoppas Du är på bättringsvägen, Anders - det är alltid tråkigt när det sker olyckor, men vi får vara glada att Du i alla fall kom ifrån det hela relativt lindrigt.

Jaså, det var den rondellen!
Tyvärr tror jag, att Du får anses som ensam vållande. Tveklöst gjorde Du ett körfältsbyte, och reglerna säger tydligt och klart att den som byter körfält dels ska ge tecken (det gjorde Du, vad jag förstår) och dels har väjningsplikt gentemot fordon i det körfält man avser att byta till (eller korsa, i detta fall).
Rekommendationen (som är en rekommendation och inte en regel) är, att alltid lämna en cirkulationsplats från höger körfält - då kan sådant här inte inträffa!
Något gott kommer det väl hur som helst ur detta; det får bli en varningsklocka, och en påminnelse till oss alla att vara vaksamma i cirkulationsplatser. Dels täcker inte reglerna alla tänkbara situationer, utan vi måste själva vara vaksamma och göra bedömningen om vår manöver kan ske på ett säkert sätt. Dels finns (tyvärr) massor av förare, som (medvetet, av slöhet eller av okunskap) inte följer de regler som finns, med oreda och i värsta fall olyckor som följd. Och så finns det virrpannor, som visserligen inte bryter mot några regler men beter sig så medtrafikanterna missuppfattar deras avsikter.

Trist att Du skulle råka ut för en "laglydig virrpanna". Krya på Dig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav DaK » 2013-09-24/16:46

Ligger man i högerfil vid körning "rakt fram" har man även rätt att lägga sig i vänsterfil direkt när man lämnar cirkulationsplatsen, man kanske skall svänga vänster i nästa korsning och vill lägga sig i rätt fil direkt eller som i "biltemarondellen" i Helsingborg att högerfilen svänger höger i nästa korsning.
Så den ovan beskrivna olyckstypen kan inträffa även utan virriga bilister.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-09-24/22:01

Jag måste bara fråga en sak, är det någon som upplever trafikreglerna på en motorväg som direkt märkliga?

Normalfallet på motorväg är två filer och all avfart sker alltid åt höger. Tillämpa samma tänkande i en "rondell" som på en motorväg och det blir enkelt.

Vem tycker att det är "djävla motorvägsregler" om man ligger i vänsterfilen, svänger rakt över höger filen för att köra av på avfarten och man krockar med en bil som ligger jämte/strax bakom i högerfilen och som inte skall av på just denna avfart.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav neutral » 2013-09-24/22:12

Magnus Brobeck skrev:Jag måste bara fråga en sak, är det någon som upplever trafikreglerna på en motorväg som direkt märkliga?

Normalfallet på motorväg är två filer och all avfart sker alltid åt höger. Tillämpa samma tänkande i en "rondell" som på en motorväg och det blir enkelt.

Vem tycker att det är "djävla motorvägsregler" om man ligger i vänsterfilen, svänger rakt över höger filen för att köra av på avfarten och man krockar med en bil som ligger jämte/strax bakom i högerfilen och som inte skall av på just denna avfart.

MVH Magnus


Mycket bra liknelse!
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-24/22:17

Magnus Brobeck skrev:Jag måste bara fråga en sak, är det någon som upplever trafikreglerna på en motorväg som direkt märkliga?

Normalfallet på motorväg är två filer och all avfart sker alltid åt höger. Tillämpa samma tänkande i en "rondell" som på en motorväg och det blir enkelt.

Vem tycker att det är "djävla motorvägsregler" om man ligger i vänsterfilen, svänger rakt över höger filen för att köra av på avfarten och man krockar med en bil som ligger jämte/strax bakom i högerfilen och som inte skall av på just denna avfart.

MVH Magnus


Det finns ett problem med din liknelse: Motorvägsavfarter är sällan tvåfiliga, och det ingår inte i det tillåtna beteendet på motorväg att ta av från omkörningsfilen tvärs över högerfilen ut på utfarten. Vänsterfilen på en motorväg är en omkörningsfil, inget annat. Vänsterfilen i en cirkulationsplats är likställd med högerfilen. Du jämför alltså äpplen med päron.

Att däremot precis som på en motorväg byta till högerfilen i god tid innan man ska av, det är att rekommendera.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-09-25/05:56

Kapten Stofil skrev:*SNIPP*
Du jämför alltså äpplen med päron.

Att däremot precis som på en motorväg byta till högerfilen i god tid innan man ska av, det är att rekommendera.


Det beror väl på vad som är päron och äpplen i en sådan jämförelse, min hade inte med själva avfartens konstruktion att göra i vart fall utan själva filbytet.

I båda fallen skall du som kör i vänsterfilen passera (befinna dig i, om än en kort stund bara) högerfilen för att komma ut från vägen - vi skuttar liksom inte rakt ut. I sammanhanget är väl dom enda päron jag kan hitta dom som inte kollar till höger/bakåt innan man byter fil. Gör alla det och inte förutsätter att det är fritt så minskar säkert antalet incidenter.

Det blir märkligt komplext när det borde vara enkelt - regeln är att man byter inte ostraffat fil från vänster till höger (eller vice versa) om man har något fordon jämte sig, detta alldeles oavsett om man befinner sig på motorväg eller i en cirkulationsplats. Att blanda in "regler" som "hen borde ha svängt av på förra avfarten så därför upphörde mitt ansvar att kolla om någon fanns jämte" blir tämligen irrelevant för man inser hur dumt det blir.
Skillnaden i beteende på en motorväg är säkert baserad på samma faktorer som de som gör att bilister inte "ser motorcyklar". Man upplever inte faran av att göra fel på samma sätt. Om man dessutom börjar inbilla sig att man har "juridiskt/moraliskt rätt" så gör inte det saken bättre.

Summa summarum - kolla innan du byter fil, även i cirkulationsrondellplatser. ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kovlingen » 2013-09-25/07:18

Att köra hoj betyder nog att man inte kan lita på nått . Det kan man lita på :?
Om alla andra följer lagtexten så kan man själv göra en tavla , och om man själv gör rätt
kan det vara någon annan som gör ett fel .
Dubbelt försiktig alltså :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-25/10:56

Jag är väl medveten att reglerna ser ut som Magnus beskriver.
Livet vore enklare, säkrare och jag är säker på att olycksrisken skulle minska om utfarten från rondeller alltid vore enfiliga. Det skulle naturligtvis hämma genomströmningen en del men olyckor som "min" skulle inte ske.

En del cirkylationsplatser är föredömligt linjerade så att inga tveksamheter finns (för dem som kollar markeringar förståss).

Här är ett bra exempel: http://kartor.eniro.se/m/nZT41

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-09-25/11:27

Här är också en cirkulationsplats av typen kappkörning. http://kartor.eniro.se/m/nZTyS
Många kör "nerifrån till höger" och kör ut "ovan till vänster". Det är en bit av Ståthögaleden. Just "rakt fram" är det dubbelfiligt in, med refug, samt dubbelfiligt ut där filerna går samman till en.

Här vore det inte heller olagligt att lägga sig i högerfil fast man vill svänga av mot Fredriksdal "nedåt till vänster". Det skulle givetvis vara smått livsfarligt eftersom många lägger sig i vänsterfilen för att köra om ett par medtrafikanter innan "förträngningen".

Att jag har fått en "läxa" råder det ingen tvekan om även om det skulle gjort lika ont om jag legat till höger och det var bilen som svängde ut. Eftersom han uppenbarligen inte sett mig hade det troligen slutat på samma sätt så när som på underlaget jag kanade på.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-10-11/16:05

Om allt går väl blir jag av med gipset den 21e. Då blir det till att fira fast det är måndag :)

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-10-11/17:51

Grattis till tillfrisknandet!!

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-12/06:24

Jag begriper inte varför att det skall vara så svårt att få till rimliga regler över landet.
Det finns skyltar där man kör in i rondellen, Om innerfilen gäller för vänstersväng på skylten så får man helt enkelt inte köra rakt fram i filen.
Högerfilen skall endast få användas för färd till höger eller rakt fram...
Hur svårt kan det vara. skylta upp ordentligt, gå ut med info och bötfäll med dagsböter dem som gör fel, så gör ingen fel sedan
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Marie » 2013-10-12/21:20

Dennis Johansson skrev:Jag begriper inte varför att det skall vara så svårt att få till rimliga regler över landet.
Det finns skyltar där man kör in i rondellen, Om innerfilen gäller för vänstersväng på skylten så får man helt enkelt inte köra rakt fram i filen.
Högerfilen skall endast få användas för färd till höger eller rakt fram...
Hur svårt kan det vara. skylta upp ordentligt, gå ut med info och bötfäll med dagsböter dem som gör fel, så gör ingen fel sedan


Kruxet är att skyltningen inte är bindande enligt prejudicerande dom.

Kunde man inte böja lite försiktigt i en annan ände?

Eftersom så många ännu efter snart 20 år inte fattat hur man skall ge tecken i en cirkulationsplats så kanske man skulle göra som man gjort i Österrike sedan ordningen ändrades även där. En liten påminnelsetavla om vad som gäller:

DSCN1800W.JPG
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-12/21:34

En lysande idé. :D Den borde väl dessutom tilltala skyltfetischisterna på vederbörande myndighet, ett tillfälle att sätta upp ännu fler skyltar :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Duvskog » 2013-10-12/21:41

Marie! Jättebra skylt! Tydligare behövs inte.

Dennis! Jättebra att ALLA som bryter mot någon trafikregel blir tilldömda dagsböter. Eller hur vill du ha det? Säker?
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-13/05:28

Duvskog skrev:Marie! Jättebra skylt! Tydligare behövs inte.

Dennis! Jättebra att ALLA som bryter mot någon trafikregel blir tilldömda dagsböter. Eller hur vill du ha det? Säker?

JAg är inte helt övertygad om att jag skulle vilja ha dagsböter själv, men jag är helt övertygad om att trafiken skulle följa de lagar o regler som finns slaviskt om det var dagsböter på det mesta.
Det blir liksom för dyrt att chansa. Dock blir det ju också dyrt om man råkar missa ngt vid ett tillfälle.

JAg har knappt varit i Finland, det var så långt norr ut att jag inte såg en människa, men kan tro att finnarna är mer benägna att hålla hastighetsgränser då de har dagsböter vad jag hört.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-10-13/08:21

Dennis Johansson skrev:JAg har knappt varit i Finland, det var så långt norr ut att jag inte såg en människa, men kan tro att finnarna är mer benägna att hålla hastighetsgränser då de har dagsböter vad jag hört.

Så det har Du hört, Dennis..... som vanligt ska man kanske inte lita till 100% på allt man hör och läser!
I Finland är det dagsböter vid hastighetsöverträdelser på över 20 km/h, upp till 20 km/h för fort är det ordningsbot - och den är t o m "billigare" än i Sverige, 100€ resp 115€ beroende på hastighetsgräns.
Däremot är det faktiskt 10 dagsböter på att inte iaktta väjningsplikt, vilket väl är det brott man blir fälld för om man orsakar krock i en cirkulationsplats.
"Underlåtenhet att ge riktningstecken" är det däremot ordningsbot på, 50€.
http://www.liikkuvapoliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/D3930948A9241652C225706C002E34F0?opendocument

Instämmer f.ö. i att skylten på Maries bild är en lysande idé!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-13/10:29

I Sverige är det ordningsbot på massor av de asociala beteenden som olika förare uppvisar ute i trafiken. Så t ex "ej givit tecken på föreskrivet sätt vid start från vägkant/..." (inte blinkat) 500:-, ej använt körfält längst till höger 500:-, osv osv. Tyvärr är ju de flesta av dessa helt meningslösa eftersom de inte upprätthålls genom polisingripande. Hade vi haft det som i USA där det dyker upp en polis och bötfäller en så fort man gör något fel, så skulle nog trafiken fungera betydligt bättre.

Här kan man läsa om bötesbelopp:
[url]http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_Flik_0_juli_2012[1].pdf[/url]
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Djävla rondellregler

Inläggav AnWi » 2013-10-22/20:18

Av någon outgrundlig anledning hände det ingenting i försäkringsärendet, trots påstötning, förrän igår, samma dag, 6 veckor efter olyckan, som jag tog bort gipset.

Nu är jag i alla fall gipsfri och nästan "normal". Muskler/senor till tummen och foten behöver träning för att återgå till full rörlighet.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Djävla rondellregler

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-22/20:56

Bara att gratulera och önska fortsatt god bättring.

En tumregel (sic!) är, att den muskelförtvining, som man får av en veckas inaktivitet, tar en månad att återställa - så räkna med, att det kommer att ta ett halvår, innan Du är någonstans i närheten av status före olyckan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst