Bodrum Express 2013

Bodrum Express 2013

Inläggav Szinbad » 2013-09-29/22:27

Hej Vänner!
Sthlm.Gdansk Budapest-Rumänien. Ganska tråkig transportväg om man har ställt siktet till Bodrum i Turkiet.
Trogen GSA, hustrun, heavy heavy.
Alla papper im Ordnung, Regbevis, grönkort, Dive insurance, eftersom vi skulle dyka i Bodrum.

Transalpina och Transfargasan i RUmänien,alla borde köra genom, som gillar serpentins och otrolig omväxlande natur.
Härifrån nuddade vi Bucharest, och körde genom den misärabla vägen mot Ruse, Bulgarien.
Utanför Yablom hittade vi en supertrevlig hotel mitt i nowhere.20€ ink frukost.
Vid Edirne gjorde vi vår entre till Turkiet. Zlatan är Sveriges största ambassadör...
Turkiska gränspolisen och tullverket "knyter ihop" hojen med min pass. Standard procedur, normalt inga problem, senare det visar sig att det medförde en smärre katastrof för oss.
Vi blev fallna för Bulgarien, och är helt knäsvaga för Turkiet. Vilka hörliga vägar, fantastiska människor, otrolig god mat, prisvärt.
Bodrum bjöd på 40 graders värme, och en helt överbyggd semesterort, så egentligen vi bestämde oss redan på andra dagen att vi skulle dra vidare.
Men under tiden hittade vi en superfin dyksällskap, Aqua Pro Dive Center i Bitez -par km utanför Bodrum. Vi dök par gånger Egeiska havet bjöd på sin bästa vatten, temperaturen var härligt 26 grader rakt ner till 30 m. Visibility 40-kanske 50 m.
Dykbåten Vertigo var stor och fin, med först klassig dykbesättning. Bägge spelade avgörande faktor på vår sista dykdag, och dagen innan den planerade avresan mot Kos, och därifrån tänkte vi ta stora färjan mot Athene.
Båten kom tillbaka efter en ypperlig dykseans till hamn, jag var redan mentalt förberedd för nästa dagens etapp, och då inträffar vad som inte fick inträffa. Trillade ner från sista trappan till aktern, och jag visste i princip redan innan jag slog i däcket, att mc resan var över för vår del.
Tack vare till vår DAN (dykförsäkring) snabbt kördes jag till Bodrum's Emergency Hospital. Älskade klenoden kördes tillbaka till vårt hotel tack vare till vår dykinstruktör vän. I sjukhuset möttes jag FÖRST klassig medicinsk vård, ortoped kirurgen själv är en inbiten biker. Han fattar direkt vår enorm dilemma, men röntgen plåtar talar klart språk: vänstra foten är bruten, och alla ligament är avslitna. Trots det han och jag smider en hemlig plan, att om 3 dagar vi försöker använda Santiago stöveln som en slags stabiliserande instrument istället för gips.
Jag själv insåg vid återbesök, det bara går inte, foten är som en fotball, gör rejäl ont, och stödkraften är Zero.
Under tiden får vi kontakt med If, som i sin tur mobiliserar SOS Copenhagen. (Jag vill påstå, troligen finns inte en mer professionell försäkringssällskap på vår Planet).
Vi överväger starkt att lämna hojen i Bodrum hos dykvänner, och hämta hem den på vårkanten.

Och här börjar allt gå snett, mina rader är menade för konstruktivitet, och att dra lärdom.

SOS Copenhagen kopplar in LarmCentralen från Sverige. De ringde, och presenterar sig som Svedea Försäkring. Idag jag vet att de ringer på UPPDRAG av Svedea.
Vi hade hela tiden olika handläggare, flesta aldrig har haft skadeärende med Turkiet. Till sist killarna själva inser att hojen fixar de inte hem, eftersom motorcyckeln SKALL utskrivas från min pass. Annars nämligen träder in en egendomlig lag, myndigheterna KAN betrakta så att hojen är illegalt importerad och de kan konfiskera mc-n.
I sista stunden det framkom också att i Turkiet det finns bara på tre ställen var man kan "skriva ut" fordonet från sin pass: Izmir, Istanbul, och Ankara. Punkt. Jag försökte med Bodrum's tullhus, fick bara kalla händer.
Så, BMW-n hämtades efter otroliga turer från den Turkiska bärgningsfirman sent på en kväll, 3 dagar efter den utlovade hämtnings datumet. Killarna jag vågar påstå aldrig någonsin har fraktat en oskadad mc-.De hade helt enkelt ingen aning om hur man snurrar fast en så tung ekipage på flaket. DÅ har det upptagades, att jag måste ordna min egen transport till Izmir, som låg 300 km från Bodrum. Det blev en häftig taxi resa på en Dacia taxi bil, som hämtade mig kl 05.00. Izmir Tullen var en upplevelse, tilldelades säkert 15 st olika stämpel på olika transport dokument .Men mina kryckor, älskade Zlatan öppnade alla dörrar. Sedan fick jag lämna fullmakt till den Turkiska Transportbolaget för att de kunde ta hand om hemtransporten.
Sedan det var en mödosamt 300 km tillbaka och dagen därpå kl 05.00 en ny taxibil hämtade oss och tack vare till SOS Copenhagen och en obeskrivlig superfin service av Turkish Airlines vi flögs hem till Stockholm.
Det var då när det uppdagades att Svedea aldrig har pratat med mig, men det var hela tiden deras ombud, Larmcentralen Sverige, som vi hade kontakt med.
Jag måste erkänna att vi har haft en hel del dispyt med Svedea, om uppkomna kostnaderna, som -lovades av olika handläggare från Larmcentralen.
Till sist, vi redde ut allt i konstruktivitetens anda med Svedea, och jag måste även nämna att Gunnar Elmgren var en otrolig fin mentor och vägledare i min Odyssea. Tack Gunnar att Du verkligen ryckte in, och lugnade ner oss två, samt förstod blixtsnabbt vår bisarra situation.
Så vänner, nu bara par veckor återstår,tills enligt farbror doktorn foten är färdigtänkt, just nu jag hoppar fortfarande med mina kryckor.
En kuriosa, ingen vet var min hoj befinner sig, det känns betryggande dock att jag tog kopior på alla transport dokument, och hoppas att mc-n kommer fram kanske innan snön faller.

Vad har jag lärt?
Jo, det är avgörande att all papper skall vara enligt regelverket. Grönkortet, och regbeviset var avgörande för Tullen.
Idag jag vet var misstaget begåtts. Vi trodde hela tiden att vi pratade med Svedea. I verkligheten vi pratade med deras ombud, som inte hade någon som helst befogenhet att godkänna tex i mitt fall en dyr taxiresa på 60 mil.
Om vi skulle behöva assistans en gång till, jag skulle ringa DIREKT till Svedea.
Jag skulle ha bråkat ännu mer med Turkiska transportgänget, enligt min mening dem borde ha kunnat fixa en fullmakt redan i Bodrum. (Vad om någon ligger svårt skadad tex? Det Larmcentralen Sverige har missat totalt.)
Till sist, nästa år fortsätter vi äventyret mot Turkiet. Ett land med otroliga mc vägar, vi åker långt långt Österut...Och ta mig fan jag kommer hem på Bmw-n.
Cheers
zsolt
BMW 1200 GSA
Bilagor
megsa.jpeg
Bodrum
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Szinbad » 2013-09-29/22:32

Transfagarasan paus
Bilagor
bild.JPG
Erika vid TransFagarasan
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Szinbad » 2013-09-29/22:43

Transalpina road är bättre asfalterad, men väderförhållanderna gjorde att ibland åkte vi kanske par mil på sand, grus vägar. Transfagarasan är en helt annan dimension, med häftiga 8-or. Vi gillade Transalpina mer, men det är en smaksak.
Heidenau Scout fram back är en otrolig däckkombination för just den typ av långresor med tung packning.
Öhlins upgrade är klassledare, Adventuren beter sig som en ny mc.
En av de bästa investeringarna vi gjorde var en lastbils tuta. Jag lovar ALLA flyttar på sig, eller ser upp.
Jag kasserade sjömanssäckarna de är helt värdelösa. Vi kör numera på Touratech/BMW top öppningsbara vattentäta väskor.
Atlantis jacka byxa, Erika kör BMW's pippigul väst och en regnjacka ovanpå.
Santiago stövlar, BMW VI hjälm med Cardo com combo.BMW Ryggskyddd.
BMW Navigator IV, nu funkade mycket bättra jmft förra året, det syns att Garmin jobbar hårt på kartuppdateringen. Men eländet missade mina rutter, som jag fortfarande inte vet hur skall man lagra...
Bilagor
transalp.JPG
TransAlpina Romania 2013
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Håkan » 2013-09-30/00:34

Oj, vilken resa ni gjort.
Hoppas foten känns bra, motorcykeln kommer till rätta, och allt ordnar sig inför nästa resa.
Tack för att du delger oss detta.
Lycka till.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav noh » 2013-09-30/08:51

Hojresor skall innehålla en viss portion av strapatser för att sätta sig i minnet. Men - det får vara måtta på eländet.

Mycket kärnfull och trevlig skildring av era äventyr. Vi kan dessutom lära oss en del och dra nytta av era erfarenheter.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Peter Nordlund » 2013-09-30/09:23

zsolt

Jisses vet inte vad man skall säga...
Låter som saker är på väg åt rätt håll och jag hoppas du mår ok, tack för att du berättade om ditt "äventyr"

En sak slår mig att man kanske skulle skriva en slags guide för resor med länkar och vad som är viktigt som man kunde fästa som en fast punkt i något forum, så den är lätt att hitta menar jag och kan hjälpa sådana som mig som är ny på mc resor, tror inte jag har dom kunskaper som behövs för att sammanställa dyl. lista dock.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Katsura » 2013-09-30/12:13

Tack för ditt inlägg. Här kan man verkligen lära ett o annat.
/Jerry Johnsson

BMW F800GS -15
Användarvisningsbild
Katsura
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2009-07-15/20:24
Ort: Helsingborg

Re: Bodrum Express 2013

Inläggav Putte Johansson » 2013-09-30/12:37

Intressant (och lärorik) läsning. Alltid lika häftigt att läsa om strapatserna som gärna uppstår i den typen av resor. Dock önskar man ingen er otur.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst