Årets norgeresa dokumenterad...

Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Konsument » 2013-12-07/16:36

Ifall någon tvekar på att åka i Norge...
http://powerriders.se/Dokument/FPR2013Norge.pdf

Åk dit!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Lennart Christianson » 2013-12-07/17:46

Fina bilder! tydlig beskrivning. Verkar härligt, även om jag inte vill åka i snö...
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav gorbra » 2013-12-08/11:32

Varför åka halva Europa runt för att komma till alperna när vi har Norge in på knuten. Kan det bli bättre?
Väntar redan på nästa tur dit. Tack för reportaget, det gör det lite lättare att genomlida vintern.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav charlyno » 2013-12-08/14:29

fantastiskt resa ;)
charlyno
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2012-01-10/17:10

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Johan Weinö » 2013-12-09/06:46

Tack för att ni delar med er, Norge är fantastiskt...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav L Gidlöf » 2013-12-09/16:17

gorbra skrev:Varför åka halva Europa runt för att komma till alperna när vi har Norge in på knuten. Kan det bli bättre?
Väntar redan på nästa tur dit. Tack för reportaget, det gör det lite lättare att genomlida vintern.
Göran


Nja, nu är det ju enligt mig mkt mer prisvärt att åka ner till Alperna än till Norge, och dessutom mkt mer alppass,mkt bättre mat och dryck samt så är det som sagt mkt billigare i Österrike än i Norge.

Bra boende, med halvpension med tre rätters middag ligger runt 70-75 Euro, för det får du en hytte i Norge.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Peter Nordlund » 2013-12-09/16:43

Konsument, Tack för en Grym reseberättelse och fina bilder! :D

Jag var själv i Norge solokvist i somras för första gången och det var magiskt, jag håller med dig dit kommer jag åka igen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2013-12-09/17:17

L Gidlöf skrev:
gorbra skrev:Varför åka halva Europa runt för att komma till alperna när vi har Norge in på knuten. Kan det bli bättre?
Väntar redan på nästa tur dit. Tack för reportaget, det gör det lite lättare att genomlida vintern.
Göran


Nja, nu är det ju enligt mig mkt mer prisvärt att åka ner till Alperna än till Norge, och dessutom mkt mer alppass,mkt bättre mat och dryck samt så är det som sagt mkt billigare i Österrike än i Norge.

Bra boende, med halvpension med tre rätters middag ligger runt 70-75 Euro, för det får du en hytte i Norge.

Det regnar i Norge, resan som beskrivs här ser tämligen kall o blöt ut.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Konsument » 2013-12-14/09:32

Tack för positiv respons! :)

Lite kommentarer på kommentarerna:
Hyttepriset i Norge inkluderar oftast tämligen många bäddar... ;)

Resan som det berättas om hade en förmiddag som lämpade sig mer för vikingar än för veklingar... ;)

I övrigt var det perfekta förhållanden att åka hoj i och helt fritt från nederbörd.
Fri sikt mot topparna, belysning som gjorde att man såg djupt in i alla dalgångarna.
En deltagare hade klätt sig för sommarvärmen som var på morgonen men när vi klättrade upp på bergen och närmade oss sommarskidåkningens mecka så ville han ta på sig en tröja över t-shirten... :D

Jag körde med samma klädsel hela vägen och mådde hur bra som helst.

Så yr.no är ett bra ställe att spana på innan resdag bestäms slutgiltigt.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/13:15

L Gidlöf skrev:
gorbra skrev:Varför åka halva Europa runt för att komma till alperna när vi har Norge in på knuten. Kan det bli bättre?
Väntar redan på nästa tur dit. Tack för reportaget, det gör det lite lättare att genomlida vintern.
Göran


Nja, nu är det ju enligt mig mkt mer prisvärt att åka ner till Alperna än till Norge, och dessutom mkt mer alppass,mkt bättre mat och dryck samt så är det som sagt mkt billigare i Österrike än i Norge.

Bra boende, med halvpension med tre rätters middag ligger runt 70-75 Euro, för det får du en hytte i Norge.


Nja prisvärt vet jag inte om det verkligen blir att åka till Alperna.
Jag kommer serpentinerna i Norge på en dagsresa från Gbg. Så hur du lyckas ta dig till Alperna på max två tankar bränsle kan du beskriva i så fall.
Maten är inte alltid så bra, men drycken är inte alltid sämre. I Flåm t.ex. hade de fantastisk öl från sitt micro bryggeri sist jag var där. men då är det dyrare.
Jag vet ej heller vart du hyr dina hytter i Norge. En gång har jag råkat ut för en riktigt dyr hytte. JAg har förträngt priset. Den billigaste jag bott i kostade 100Nkr kostade den. Den var helt ny men ej uppställd på sin plats ännu så den lutade lite.
Regnar gör det oftare kanske i Norge. Men jag har oftast haft tur. Dock ej resan från Stryn till Lofoten med konstant regn varje dag.
Dock har jag bara varit i Alperna en gång och därför klarat mig om det beryktade tyska kvalitetsregnet som är så kraftigt att man ej ser framåt, att vägarna blir snorhala etc.


Så Norge VS Alperna
Fördel Norge:
Närmare och billigare att ta sig dit.
Havet som kontrast till bergen.
Hytter är billigt boende

Fördel Alperna.
Större och fler pass.
Billigare och godare mat.
Troligen bättre väder.

Sedan så är det som vanligt, Smaken är som röven, klöven ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Marie » 2014-02-09/14:38

Fördel Norge:
Närmare och billigare att ta sig dit.
Havet som kontrast till bergen.
Hytter är billigt boende

Fördel Alperna.
Större och fler pass.
Billigare och godare mat.
Troligen bättre väder.
Fler kulturevenemang.
Fler muséer
Riktig valuta
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-09/15:10

Marie skrev:Riktig valuta

Det vete farao! Finge jag idag förutsättningslöst välja mellan att vara norsk medborgare eller EU-dito, ter sig det norska alternativet lockande. Begreppet statsskuld är väl numera helt okänt i vårt västra broderland. Senast en av mina norska kollegor kommenterade detta, påstod han, att de hade 1 400 miljarder NOK på kistbotten.
Inte heller behöver de bekymra sig om eventuella jämkningar av valutan utifrån äventyrligheter - och rena bedrägerier - i diverse sydeuropeiska euroländer, så man kan nog fundera en hel del på vilken valuta, som är riktig.
En helt annan sak är, att jag lyckligtvis aldrig ansett mig behöva välja mellan Alperna och Norge. Båda ställena har sina fördelar - och nackdelar. "I valet mellan två goda ting tar man båda" - om än inte samtidigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årets norgeresa dokumenterad...

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-10/20:46

Det är helt sant som du skriver bror.

EU har jag aldrig gett fem över för alls.
Euron går kräftgång och hela den apparat som EU innebär kostar ju mer en det smakar för oss svenskar, för vi får ej igen det vi putter in = värdelös affär.
Vi skulle haft ett stärkt Norden istället med gemensam krona. Och så kunde vi haft bra avtal med EU.
Inte lika stort, men liknande kultur och bättre förståelse för varandra.

Att fritt föra in alkohol från EU samt slippa passet var de två fördelar vi som privatpersoner skulle få som EU medborgare, inget av det har införlivats. Och ända fördelen skulle vara att de har gemensam valuta, vilket gjort att alla länderna blivit dyrare en innan att resa till.
Så när Euron kan de stoppa upp där det är mörkt och ta med EU på vägen :D
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron