NZ; To the top end ( Cape Reinga )

NZ; To the top end ( Cape Reinga )

Inläggav Rune Nilsson » 2014-03-16/21:05

En komplettering från förra årets resa från sydön till nordön,( se berättelse nedan från 130407 ).

Hyra av motorcykel i Auckland ordnades av BikearoundOZ, då jag tidigare gjort bokningar med dessa och allt har fungerat bra. Urvalet av mc var begränsat i och med jag var sent ute. Det blev en F 650GS twin som var helt till belåtenhet.

Det blev resstart från Auckland och norrut, där jag följde turistvägen ”Twin coast discovery” ( NZ har ett antal turistvägar med specifika namn såsom Wine trail, Surf highway, Volcanic loop, Thermal explorer m fl) ”Twin coast discovery” går både på öst- och västkusten upp till den nordligaste punkten där Stilla Havet och Tasmanska sjön möts. Många populära turistorter passeras längs sträckan som har skiftande natur från ängar, tropiska regnskogar, sanddynor och lövskogar till traditionell barrskog. På västkusten, innan nordligaste punkten, kan man köra längs havet på beachen ”The Ninety mile road”. Det finns fem nedfarter till stranden på hela sträckan.Man får vara observant på tidvatten och lös sand så man inte fastnar.
Nästa turistväg blev delar av ”Pacific coast highway” som går sydväst från Auckland längs Stilla havet. Vacker väg i subtropiskt landskap med en hel del berg. Vägen går i närheten av havet hela sträckan.

Omdömen om NZ och prisnivåer finns i tidigare berättelse.

Valutakurs jan 2014 1 NZD = ca 6 SEK.

Världen är rätt liten ibland. I orten Thames, sydväst om Auckland, stod en buss parkerad med en liten handskriven skylt ” Skogsresor”. Med min nyfikenhet kunde jag inte undgå att fråga en resenär utanför bussen om det fanns ”naugra smaulänningar mä pau bussen”, han blev förvånad,,, förstod mig inte direkt, jag frågade med tydligare rikssvenska,,, då kom en tjej från grannorten hemma i Sverige springande med öppna armar. Hon visste att jag var någonstans nere i NZ eller Australien, men att vi skulle träffas var väl omöjligt ??? Det visade sig att jag kände fem i resesällskapet som var med på bussen. Det blev en lång pratstund, alla lika förvånade.

Länk till en del bilder från resan;
https://plus.google.com/photos/11560233 ... 6387980625
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst