Ruggiga upplevelser på autobahn

Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Paxman » 2015-03-14/12:57

Att autobahn är trist och stressigt är väl ingen nyhet.
Min resa genom Tyskland toppades dock av nya intryck när det började vräka ner regn. I min enfald trodde jag att tempot på trafiken skulle sjunka i takt med regnets intensitet. Helt fel !!!
Själv sänkte jag farten till ca 90 Km/h. Då kommer långtradarna som ett tåg och forsar om en i en svindlande hastighet. Varje ekipage rev upp enorma mängder vatten och ibland kändes det som någon slängde hinkvis med vatten på mig. Det var bara att härda ut. Fanns liksom ingenstans att ta vägen. Höll ett öga i backspegeln hela tiden så man var beredd på när nästa tsunami skulle passera.

P5070239.JPG


P5070240.JPG



Någon dag senare. Torrt och fint med solen som värmer. Glest med trafik , boxern jobbar trivsamt på 4000 rpm och det känns ganska avslappnat.
DÅ ser jag långt fram något på vägen. Instinktivt släpper jag på gasen och sekunden senare ser jag att det är två fetgumpade duvor som sitter mitt på vägen.

Nu går allt jävligt fort kan jag säga. Att bromsa är inget alternativ då det finns fordon bakom mig med hög hastighet. Svänga zig-zak över vägbanorna är inte att tänka på då en myggskitsstor prick i backspegeln kan ha passerat dig på någon sekund. Hänger mig på tutan , duvorna upptäcker nu den annalkande faran och börjar flaxa febrilt för komma undan.
Första duvan väljer rakaste vägen bort från vägen. Duva nr 2 velar om vägvalet.
Jag inser att jag kommer att krocka med fanskapet. Hinner slå ner visiret , kryper ihop bakom kåpan , håller stenhårt i styret..
PANG !!! Känner en hård smäll i cykeln och på benet. Duvan mötte döden i störtbågen på höger sida för att sedan smälla in i mitt ben.
Blod , fjädrar och andra saker från duvan fanns nu över båge , cylinder och mina byxor.
Tack vare att den träffade bågen påverkades inte cykeln stabilitet av smällen. Jag var rädd att den skulle ta i styret och ändra riktningen på framhjulet. Då hade man kunnat hålla sig för skratt.
En flaska Ramlösa fick stå för grovsaneringen och väl hemma var man några erfarenheter rikare.

P5110641_filtered.jpg
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-14/15:33

Burr!

Duvorna ger stöd åt Darwins teorier om survival of the fittest. Den velande duvan var inte särskilt väl anpassad för den miljö, som den placerat sig själv i - och överlevde inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-03-14/16:07

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav FlashGordon » 2015-06-23/16:58

Lastbilar har en fartspärr på 90 km/timme plus minus någon km/t. Så om de körde om dig höll du lägre hastighet.
En MC kan köra betydligt snabbare också i kraftigt regn. Risken för vattenplaning är lägre än för en bil.
Så personligen skulle jag aldrig dra ner farten så mycket att LKW gänget behöver dra förbi mig. I fall är det bättre att lägga sig i deras kolonn och hålla deras tempo. De brukar rulla på i ett jämnt tempo utan plötsliga inbromsningar.
Eller så ligger man i ytterfil och har uppsikt i bakspegeln. Min egen erfarenhet är att sänkt ruta och högre hastighet håller visiret fritt från vatten. Det man skall akta sig för är att just som regnet startar kan vägbanan bli hal om det inte regnat på några dagar.
Sedan om man ser objekt på körbanan så bromsar man givetvis. På autobahn har de flesta god uppsyn åtminstone framåt så att man skall bli påkörd bakifrån för man bromsar är inte vanligt.
Så för mig låter detta lite som en svensks första möte med the road to hell.
Faktum är att autobahn är väldigt säker att åka på.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-23/17:39

@Paxman
Jisses vilken grej, glad att det värsta jag har träffats av är en humla eller skalbagge i höger axel i 120km/h och det kändes mer än vad jag trodde, men din grej var ju rätt mycket värre usch :shock:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Håkan » 2015-06-23/17:55

FlashGordon skrev:Faktum är att autobahn är väldigt säker att åka på.

Delar FlashGordon's erfarenheter av autobahn.
Någonstans har jag läst att den Tyska autobahn är världens säkraste motorväg (i förhållande till antal körda kilometer). Minns tyvärr inte var jag läste det, källan är alltid intressant att uppge...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Benny Hansson » 2015-06-24/16:49

FlashGordon skrev:Lastbilar har en fartspärr på 90 km/timme plus minus någon km/t. Så om de körde om dig höll du lägre hastighet.
En MC kan köra betydligt snabbare också i kraftigt regn. Risken för vattenplaning är lägre än för en bil.
Så personligen skulle jag aldrig dra ner farten så mycket att LKW gänget behöver dra förbi mig. I fall är det bättre att lägga sig i deras kolonn och hålla deras tempo. De brukar rulla på i ett jämnt tempo utan plötsliga inbromsningar.
Eller så ligger man i ytterfil och har uppsikt i bakspegeln. Min egen erfarenhet är att sänkt ruta och högre hastighet håller visiret fritt från vatten. Det man skall akta sig för är att just som regnet startar kan vägbanan bli hal om det inte regnat på några dagar.
Sedan om man ser objekt på körbanan så bromsar man givetvis. På autobahn har de flesta god uppsyn åtminstone framåt så att man skall bli påkörd bakifrån för man bromsar är inte vanligt.
Så för mig låter detta lite som en svensks första möte med the road to hell.
Faktum är att autobahn är väldigt säker att åka på.


Fartspärr, hehehe. Jo i normalfall, men det går lätt att koppla förbi med en magnet på rätt ställe. Så kopplar man även förbi/bort färdskrivare. Själv har jag legat bakom tunga ekipage i sådär 120. Det går inte att lita på någon. ;)
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav Marie » 2015-06-24/21:09

FlashGordon skrev:Så personligen skulle jag aldrig dra ner farten så mycket att LKW gänget behöver dra förbi mig. I fall är det bättre att lägga sig i deras kolonn och hålla deras tempo. De brukar rulla på i ett jämnt tempo utan plötsliga inbromsningar.


Jag kan bara instämma till 100% i det FlashGordon skriver. Aldrig i livet att jag skulle sakta in så mycket på Autobahn att långtradarna börjar köra om. Vågar jag inte hålla deras tempo kör jag hellre av Autobahn på nästa avfart. Att tvinga ut tradarna i omkörning är VERKLIGEN att skapa onödiga risker.

Jag upplever då inte Autobahn som varken trist eller stressigt. Följer man rytmen finns det få bättre sätt att färdas.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ruggiga upplevelser på autobahn

Inläggav leffeboy » 2015-07-13/23:59

Med hoj färdas jag på autobahn endast om det är bråttom, tycker inte det är kul mer än en stund.....
Men speciellt farligt upplever jag det inte, i tät trafik gäller det så klart att vara på hugget, och inte slappna av.
Tyskarna är ofta bra trafikanter, svenska motorvägar känns farligare.
Lastbilarna kör vanligen runt 90, där är max för fartbegränsaren.
Att jiddra med den och färdskrivaren kostar skjortan, och polizei är på hugget.
Sånt gör östchaffisarna i sverige där det är gratis, i tyskland betalar man på plats......
120 är toppfart, och kostar uppåt 8l/mil....
Så det är nog ovanligt, men uppåt 100 ser man ibland.....
I regn lämnar jag motorvägen av den anledningen att man blir våt, som att köra in hojen i en maskintvätt och sitta kvar, luften är mättad med vatten, inte bara uppifrån....
På en Goldwing blir man inte speciellt våt om man håller rull, men på banan blir man det oavsett.
I fredags blev det dock autobahn de sista 15 milen till rostock, då vi hann med eftermiddagsfärjan till Trelleborg.
Gick på drygt en timme, enl gps skulle det tagit 2,5 tim på bundesstrasse.....
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst