Slovenien och delar av Balkan

Slovenien och delar av Balkan

Inläggav BigFootPat » 2016-06-30/21:54

Förra veckan kom jag hem från en tvåveckorstur på kontinenten. En norsk kompis och jag åkte ner med färja och Autozug (ÖBB) till Wien, och tog oss genom Österrike, Slovenien, Kroatien och Bosnien. Vi hade också tänkt oss till Montenegro, men tiden rann i väg.

1.jpg
Min cykel fastsurrad på ÖBBs Autozug


Vi hade med oss hängtält, men hoppfulla om vädret hade vi inget regnskydd till dem med oss, och tyvärr var det oftast för dåligt väder för att sova ute helt utan regnskydd, så det vart bara fyra eller fem sådana nätter. Men de nätterna var helt underbara; det är en nära på oslagbar känsla att köra motorcyklar in i skog och mark, parkera vid en sjö, laga middag på stormkök, och sedan somna i hängtälten till skvalpande vatten och fågelkvitter. Vi hade dessutom ett slags vattenpåsar med filter som vi fyllde på lite var stans från floder och till och med ett litet vattenfall.

2.jpg
Offroad med gatucyklar :-)


6.jpg
Underbart!


Slovenien var det vackraste jag sett på jorden, med branta berg, en turkos flod i dalen och små byar med stenhus. Vi körde upp för ett berg i nationalparken Triglavski, tills vi inte kom längre för att hela körbanan var blockerad av en stor snödriva.

3.jpg
Nationalparken Triglavski


Kroatien var också vackert, i synnerhet längs kusten. I hela det landet var dock hastighetsgränserna orimligt låga, och vid ett tillfälle, på en helt rak landsväg utanför bebyggelse, var gränsen 60. Jag låg dock i över 100, utan att det kändes fort, när jag såg att det stod någon mitt i vägen, med en bil ställd vid sidan. Jag bromsade, och mycket riktigt var det polisen som mätte hastighet. Jag vinkades in, fick visa körkort och registreringsbevis, och så spelade de upp filmen på mig. ”Här är det 60, och du körde, som du ser, i 109 km/h”, sade polisen. ”Oops”, sade jag, och tänkte att nu blir det dryga böter och jag förbjuds att köra MC i Kroatien. Men han sade att boten låg på 1000 kuna (motsvarande 1200 kr), om jag inte kunde betala på plats – då låg den på 500 kuna (motsvarande 600 kr). Vilken lättnad! Jag hade dock ingen lokal valuta, enbart euro; då sade han, att jag skulle köra vidare två kilometer, till en restaurang där de kunde växla, och sedan komma tillbaka. Jag gjorde så, och när jag kom till restaurangen, och sade att jag hade hört att de kunde växla, var första frågan: ”How much was the ticket?” De var ganska vana vid att motorcyklistturister åkte fast i närheten och skickades dit för att växla euro till lokal valuta :D Schysst av polisen, som småpratade mycket med min vän medan jag var i väg och växlade; de frågade om priser på olika saker i Norge, och vad det boten hade varit i Norge (10-12 000). Vännen kunde också berätta, att hade jag kört ytterligare 2 kilometer i timmen för fort, hade jag fått fängelse.

5.jpg
Tur i oturen att böterna var billiga i Kroatien


I Bosnien hade vi en mindre trevlig vistelse; asfalten var torr, men på något sätt ändå hal. I kurvor hände det mig två gånger, och vännen en gång, att däcken tappade fästet. Den första gången kom jag till och med in i mötande fil, men som tur var kom det ingen mötande trafik just då. Detta gjorde att vi, efter att ha kommit till Mostar och ätit lunch, lämnade landet fortast möjligt. Det var också där vi märkte att tiden började bli knapp, så i stället för att köra mot Montenegro, körde vi mot norra och nordöstra Kroatien.

Sista riktiga kördagen, på väg från Kroatien till Österrike, hamnade vi i ett ordentligt hagel- och åskoväder, som fick till och med bilister att stanna under broar för att vänta ut stormen, medan vi körde på. :-)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Kovlingen » 2016-06-30/22:21

Vi var nere i Tjeckien runt 19 -20/6 och råkade också ut för ett sjutusan till oväder .
Tokregnade , åskade och haglade . Vi hade hunnit landa på en camping men tält
var det inte tal om ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-30/23:17

Vi åker också snart däråt.
Har du några vägtips för Slovenien att dela med dig av?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Peter Nordlund » 2016-06-30/23:27

Vilken bra berättelse Patrik, låter som ni hade det kanonbra, kul att du delade med dig :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav BigFootPat » 2016-06-30/23:32

Kovlingen skrev:Vi var nere i Tjeckien runt 19 -20/6 och råkade också ut för ett sjutusan till oväder .
Tokregnade , åskade och haglade . Vi hade hunnit landa på en camping men tält
var det inte tal om ;)

Det måste ha varit den 18:e vi körde i ovädret, så det var helt säkert samma oväder som kom till er sen :)

Thomas Stadin skrev:Vi åker också snart däråt.
Har du några vägtips för Slovenien att dela med dig av?

Definitivt den här rutten i västra Slovenien. Vi mötte för övrigt många motorcyklar på vägarna där, lejonparten BMW :D

IMG_7737.PNG


En bild från Google Maps också så att du ser fler ort- och bergsnamn.

IMG_7738.PNG
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-01/09:57

Tack! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Marie » 2016-07-01/21:08

Av dina beskrivningar och kartor kan det kanske vara småknepigt att bli helt klar över var du körde i Slowenien.
Med en bra portion lokalkännedom är det nog en aning lättare.
Som jag förstår det körde ni från Kranjska Gora söderut över Vrsicpasset. Det är helt klart den vackraste och säkraste riktningen. Vackrast därför att natursceneriet både över bergen och när man nått toppen ned över Isonzodalen är underbara. Säkrast därför att nordsidan är stensatt i hårnålarna och då är riskerna för omkullåkning mindre uppåt -i synnerhet om vägen är våt eller fuktig- än nedåt. Sedan fortsatte ni ned i Isonzodalen till närheten av Bovec och tog sedan höger upp i riktning mot Predilsattel, men någon km före passhöjden, precis efter en bro, tog ni höger vid en vägvisare mot Mangart (Sloweniens näst högsta berg) . Om inte snödrivan hade stoppat er hade ni några meter från vägens slut haft en av områdets mäktigaste utsikter. Mot norr hade ni haft ett många hundra meters stup där Italien börjar någon meter före stupet, och efter den italienska dalgången finns en bergås med gränsen till Österrike. Vidare mot norr reser sig Villacher Alpe och dess sydsida där det stora bergsskredet inträffade 1348. Vänder man sig om ser man ned över Isonzodalen, och vid klart väder kan man skönja Adriatiska Havet.

Jag kan bara varmt rekommendera just den sträcka ni körde.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav BigFootPat » 2016-07-01/22:03

Marie skrev:Av dina beskrivningar och kartor kan det kanske vara småknepigt att bli helt klar över var du körde i Slowenien.
Med en bra portion lokalkännedom är det nog en aning lättare.
Som jag förstår det körde ni från Kranjska Gora söderut över Vrsicpasset. Det är helt klart den vackraste och säkraste riktningen. Vackrast därför att natursceneriet både över bergen och när man nått toppen ned över Isonzodalen är underbara. Säkrast därför att nordsidan är stensatt i hårnålarna och då är riskerna för omkullåkning mindre uppåt -i synnerhet om vägen är våt eller fuktig- än nedåt. Sedan fortsatte ni ned i Isonzodalen till närheten av Bovec och tog sedan höger upp i riktning mot Predilsattel, men någon km före passhöjden, precis efter en bro, tog ni höger vid en vägvisare mot Mangart (Sloweniens näst högsta berg) . Om inte snödrivan hade stoppat er hade ni några meter från vägens slut haft en av områdets mäktigaste utsikter. Mot norr hade ni haft ett många hundra meters stup där Italien börjar någon meter före stupet, och efter den italienska dalgången finns en bergås med gränsen till Österrike. Vidare mot norr reser sig Villacher Alpe och dess sydsida där det stora bergsskredet inträffade 1348. Vänder man sig om ser man ned över Isonzodalen, och vid klart väder kan man skönja Adriatiska Havet.

Jag kan bara varmt rekommendera just den sträcka ni körde.

Otydligheten beror nog på min egna dåliga lokalkännedom i landet, men det stämmer att vi hade stenarna i hårnålarna på vägen upp. Utsikten vi nådde (en av bilderna) var magnifik, och finns det än bättre utsikt längre upp, stärks min avsikt för ett återbesök ett annat år - då senare på säsongen så att ingen snö hindrar framfarten. :)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-01/22:33

Marie skrev:Av dina beskrivningar och kartor kan det kanske vara småknepigt att bli helt klar över var du körde i Slowenien.
Med en bra portion lokalkännedom är det nog en aning lättare.
Som jag förstår det körde ni från Kranjska Gora söderut över Vrsicpasset. Det är helt klart den vackraste och säkraste riktningen. Vackrast därför att natursceneriet både över bergen och när man nått toppen ned över Isonzodalen är underbara. Säkrast därför att nordsidan är stensatt i hårnålarna och då är riskerna för omkullåkning mindre uppåt -i synnerhet om vägen är våt eller fuktig- än nedåt. Sedan fortsatte ni ned i Isonzodalen till närheten av Bovec och tog sedan höger upp i riktning mot Predilsattel, men någon km före passhöjden, precis efter en bro, tog ni höger vid en vägvisare mot Mangart (Sloweniens näst högsta berg) . Om inte snödrivan hade stoppat er hade ni några meter från vägens slut haft en av områdets mäktigaste utsikter. Mot norr hade ni haft ett många hundra meters stup där Italien börjar någon meter före stupet, och efter den italienska dalgången finns en bergås med gränsen till Österrike. Vidare mot norr reser sig Villacher Alpe och dess sydsida där det stora bergsskredet inträffade 1348. Vänder man sig om ser man ned över Isonzodalen, och vid klart väder kan man skönja Adriatiska Havet.

Jag kan bara varmt rekommendera just den sträcka ni körde.


IMPONERANDE!!! :)
Jag matar in dina "waypoints" i GPS:en så får vi se var vi hamnar.
Ska även rita in den på min Marco Polokarta :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Marie » 2016-07-01/23:40

BigFootPat skrev:Utsikten vi nådde (en av bilderna) var magnifik, och finns det än bättre utsikt längre upp, stärks min avsikt för ett återbesök ett annat år - då senare på säsongen så att ingen snö hindrar framfarten. :)


Så vitt jag kan bedöma var ni inte så långt från vändslingan där vägen slutar, och väl däruppe bör man parkera och till fots gå några tiotal meter vidare uppåt/norrut för att få den hisnande utsikten mot norr. Det som syns på bilden är om jag inte misstar mig en vacker vy söderut över Isonzodalen. Ni hade inte bara otur med snön, utan även lite med att molnen var såpass lågt att de störde utsikten något.

En sak är helt klar, jag avråder mycket starkt från att köra upp där vid riktigt låga moln, eftersom det inte är optimalt att irra runt i "dimma" när terrängen innehåller stup på 500m lodrätt eller mera, och varje form av skyddsräcken saknas. Att utsikten dessutom saknas gör ju det hela ganska meningslöst.

Problemet med att åka här under en tidsmässigt pressad semester, är ju att när vädret inte spelar med, så tappar man mycket av skönheten som finns. Jag och Mimmi är idag väldigt sparsmakade med vilka dagar vi åker upp där det är riktigt vackert, men så tillbringar vi ju några månader varje sommar här nere...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Thomas Stadin » 2016-07-02/00:11

Marie skrev:En sak är helt klar, jag avråder mycket starkt från att köra upp där vid riktigt låga moln, eftersom det inte är optimalt att irra runt i "dimma" när terrängen innehåller stup på 500m lodrätt eller mera, och varje form av skyddsräcken saknas. Att utsikten dessutom saknas gör ju det hela ganska meningslöst.


När du skriver så här går det ju bara inte att låta bli :)
Sight-seeing blev plötsligt till Adventure :)

Regn och elände försöker vi i möjligaste mån undvika mha diverse vädersajter. Hotar man med regn svänger vi helt enkelt åt ett annat håll och det har fungerat väldigt bra under de senaste årens semestrar.
Eftersom vi kör efter väderkartan är det däremot inte alls säkert att vi når Slovenien i år, eller ens nästa år.

2012 missbedömde vi väderprognosen och det hällregnade då på oss under ett par timmar då vi satt på hojen i Italien, men sedan dess har vi klarat oss ifrån vätan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav P-O. Gunnar » 2016-07-18/19:20

BigFootPat skrev:
Kovlingen skrev:Vi var nere i Tjeckien runt 19 -20/6 och råkade också ut för ett sjutusan till oväder .
Tokregnade , åskade och haglade . Vi hade hunnit landa på en camping men tält
var det inte tal om ;)

Det måste ha varit den 18:e vi körde i ovädret, så det var helt säkert samma oväder som kom till er sen :)

Thomas Stadin skrev:Vi åker också snart däråt.
Har du några vägtips för Slovenien att dela med dig av?

Definitivt den här rutten i västra Slovenien. Vi mötte för övrigt många motorcyklar på vägarna där, lejonparten BMW :D

IMG_7737.PNG


En bild från Google Maps också så att du ser fler ort- och bergsnamn.

IMG_7738.PNG


*Skratt* Den vägen lade jag in på Basecamp men hamnade på serpentinvägar med makadam och slutligen på ett antal vändplaner! Tack Garmin för spår-funktionen så vi hittade tillbaka!
Annars fanns det massor av mysiga vägar. Rutten söderifrån mot Kransjka Gora var ljuvlig, även om norra sidan hade hårnålarna belagda med kullersten! :? Likaså är passet från Österrike in till Kranj häftigt.
Efter det drog vi till Arabba och körde lite Dolomiter, där blir man inte besviken! :D
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Marie » 2016-07-19/19:02

PoG skrev:Rutten söderifrån mot Kransjka Gora var ljuvlig, även om norra sidan hade hårnålarna belagda med kullersten.


Det var just det jag påpekade ett par inlägg tidigare.

Marie skrev:Som jag förstår det körde ni från Kranjska Gora söderut över Vrsicpasset. Det är helt klart den vackraste och säkraste riktningen. Vackrast därför att natursceneriet både över bergen och när man nått toppen ned över Isonzodalen är underbara. Säkrast därför att nordsidan är stensatt i hårnålarna och då är riskerna för omkullåkning mindre uppåt -i synnerhet om vägen är våt eller fuktig- än nedåt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Lennart Jansson » 2017-01-06/17:02

Marie skrev:Av dina beskrivningar och kartor kan det kanske vara småknepigt att bli helt klar över var du körde i Slowenien.
Med en bra portion lokalkännedom är det nog en aning lättare.
Som jag förstår det körde ni från Kranjska Gora söderut över Vrsicpasset. Det är helt klart den vackraste och säkraste riktningen. Vackrast därför att natursceneriet både över bergen och när man nått toppen ned över Isonzodalen är underbara. Säkrast därför att nordsidan är stensatt i hårnålarna och då är riskerna för omkullåkning mindre uppåt -i synnerhet om vägen är våt eller fuktig- än nedåt. Sedan fortsatte ni ned i Isonzodalen till närheten av Bovec och tog sedan höger upp i riktning mot Predilsattel, men någon km före passhöjden, precis efter en bro, tog ni höger vid en vägvisare mot Mangart (Sloweniens näst högsta berg) . Om inte snödrivan hade stoppat er hade ni några meter från vägens slut haft en av områdets mäktigaste utsikter. Mot norr hade ni haft ett många hundra meters stup där Italien börjar någon meter före stupet, och efter den italienska dalgången finns en bergås med gränsen till Österrike. Vidare mot norr reser sig Villacher Alpe och dess sydsida där det stora bergsskredet inträffade 1348. Vänder man sig om ser man ned över Isonzodalen, och vid klart väder kan man skönja Adriatiska Havet.

Jag kan bara varmt rekommendera just den sträcka ni körde.


Råkade ha en bild från Mangart tagen den 18 september 2006, då jag deltog i D15:s Alpbus.
Jag var dock ensam om att köra upp här eftersom jag körde före gruppen från Kranjska Gora för att återuppleva resan jag gjorde söderut 1973 med en BMR R69US-69. Jag minns med nöje resan över Vrsicpasset och ner genom Isonzodalen 1973. Från 2006 kan jag notera rätt hal asfalt, vi hade också en omkullkörning i gruppen.
P1100478.JPG
Mangart
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav BrooklynS » 2017-03-19/12:45

Vrsic bör man ha åkt någon gång. :!:

Det enda som hindrar mig att åka dit varje år är att jag inte ens kommit halvvägs när jag är i Malmö...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-19/16:24

BrooklynS skrev:Det enda som hindrar mig att åka dit varje år är att jag inte ens kommit halvvägs när jag är i Malmö...


OT
Då är du lika lyckligt lottad som de flesta av oss i Sverige.
Jag bor nära Göteborg och har heller inte kommit halvvägs till Vrsic då vi passerar Malmö.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav BrooklynS » 2017-03-19/21:41

:D

Jag har inte kommit halvvägs efter 150 mils körning...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Slovenien och delar av Balkan

Inläggav Kovlingen » 2017-03-19/21:49

BrooklynS skrev:Jag har inte kommit halvvägs efter 150 mils körning...

Å va gör det . Vi är väl van att nästan allt ligger långt bort ,
Men ju längre , ju roligare för det är väl bonusen .
Om vi skulle bo i södra Europa hade vi långt till Nordkapp :?
EDIT: Om jag inte har åkt just där så var det väldigt nära :?
Krussidulligt överallt :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst