Moseldalen - oktober 2016

Moseldalen - oktober 2016

Inläggav tranicos » 2016-10-18/20:12

Det slumpade sig som så att efter några passbyten för att hjälpa kollegor på jobbet hade jag plötsligt ett par dagar extra ledigt och gjorde en liten spontanresa till Moseldalen för att testa nyförvärvet ordentligt. (f800gs)

13/10 Torsdag
Slutade jobbet en timma tidigare och körde direkt 40 mil till Trelleborg. Började i sex friska plusgrader som sakta sakta steg till tio grader i takt med att mörkret sänkte sig och jag rullade så småningom ombord på färjan i tron på att det skulle vara ännu varmare i Rostock. Tyvärr är det numera inte tillåtet att sova på heltäckningsmattan i restaurangen så bakom en blomkruka i lobbyn fick duga denna gång.

14/10 Fredag
Klockan 05:30 kör jag av färjan i Rostock och möts av becksvart mörker, duggregn, dimma och tre plusgrader. Härligt tänker jag, på ett bittert och ironiskt sätt naturligtvis, öppnar visiret på glänt för att det inte ska imma igen, sätter handtagsvärmen på max, biter ihop och rullar ut på autobahn. Temperaturen stiger sakta under dagen men kyla och dimma håller nere tempot och ibland lämnar jag motorvägen för att inte förgås av tristess. Först sent på eftermiddagen anländer jag till Köln, tar in på ett vandrarhem och slocknar direkt med sveda och vattenfyllda blåsor på vänsterhanden. Vet inte om det beror på den maxade handtagsvärmen för jag har aldrig upplevt detta förut trots betydligt längre dagsetapper.

15/10 Lördag
Kör småvägar de ca tio milen till Cochem, tar in på en camping och slår upp tältet. Jag är rätt ensam om att tälta. Jag går in till byn och kollar runt lite, vandrar upp till slottet som ligger på en höjd och knäpper några bilder. Går tillbaka till byn och provar ett glas federweisser innan jag lägger mig i tältet. Det blir en mycket kall natt, och Biltemas liggunderlag visar sig vara som att inte ha något underlag alls. Härligt!

16/10 Söndag
Fortfarande kallt och jag kan inte ta mig för att lämna sovsäcken förrän framåt elva på förmiddagen. Tar en lång varm dusch för att återfå värmen och lagar lite frukost på spritköket. Fruktsoppa och varm macka som inmundigas medan dimman lättar och solen tittar fram. Ljuvligt! (på riktigt och inte alls ironiskt menat som i stycket ovan)

Det ska visa sig bli en fantastisk dag med strålande sol från en klarblå himmel och en maxtemperatur på 19.5 grader. Jag kör en av Tomtom:s förprogrammerade rutter på ca 18 mil eller vad det slutade på. Denna var mycket trevligt även om den vid ett tillfälle försökte få mig att köra uppför en trapp och vid ett annat visade in mig på en förbjuden traktorstig som avslutades med en vägbom.

Väl tillbaka kollar jag vädret som visar på regn dagen efter så jag bokar in mig på samma vandrarhem i Köln som tidigare, packar ihop tältet och betalar för en extra natt då jag missat utcheckningen. Det blir mörkerkörning snabbaste vägen tillbaka och återigen slocknar jag tämligen omgående. Så skönt med en varm säng.

17/10 Måndag
Väldigt skönt i sängen så kommer inte iväg förrän kring elvatiden och sträckkör autobahn tillbaka till Rostock. Färjan lämnar inte förrän midnatt så ett par tråkiga timmar spenderas på färjelägret, mestadels halvliggandes på hojen. En vänlig Österrikare tittade medlidsamt på mig och erbjöd mig plats i sin bil om jag blev för kall. Väl på färjan hittar jag denna gången en rad stolar som jag faktiskt sover helt ok på trots en mycket illaluktande granne på raden intill som också kliade sig misstänkt mycket i hårbottnen.

18/10 Tisdag
Efter att ha hjälpt några förvirrade fotgängare tillrätta rullar jag av vid åttasnåret och kör norrut mot härliga Tidaholm. Dimman får det att rinna om vindruta och visir och i samband med sista tankningen i Ljungby köper jag för första gången mat. Ganska gott med fett och salt, och kött... (läs hamburgare)

Strax försvinner dimman och trots att temperaturen sjunker blir det mycket trevligare att köra de sista 20 milen hem i härliga höstfärger bara för att upptäcka att varmvattenberedaren har lagt av. Så nu sitter jag här oduschad och luktar som min sov-granne på färjan med en stor whisky uppslagen för att kurera den begynnande förkylningen.

Epilog
Drivpaketet har gett upp och slitaget på bakdäcket var ganska omfattande men i övrigt blev det en billig resa. Fritt ur minnet hamnade det väl på 12-1500 i bensin, under 800:- i färjekostnader, ca 750:- för två nätter på vandrarhem 120:- för campingen, 25:- för federweisser och 69:- för ett maxmål så drygt 3000:- totalt för fem nätter.

I matväg blev det två överblivna korvar med tillhörande bröd från sista jobb-lunchen, ett påse polarbröd, en tub mjukost samt fyra pulversoppor, ja plus det där maxmålet på vägen hem då.

Om jag låter bitter när jag skriver så är det inte meningen, jag har en förmåga att raljera om en ska tro min flickvän, som dyrt och heligt lovat att aldrig följa med på en mc-resa om den ska gå i samma tecken som denna. Så här i efterhand kan jag väl konstatera detsamma som jag gör efter varje längre tur; det är roligare att åka med vänner, ha mer tid, och unna sig lite när man ändå är iväg, fast det är snart glömt och även ett misslyckat äventyr är ett äventyr!

//Linus

edit: Då hela projektet var tämligen oplanerat hann jag inte montera kamerafästen på hojen så den tejpades helt enkelt fast på ena packväskan. Jag hann inte ens tömma minneskortet så därför har jag filmat lågupplöst för att få plats, men här är några klipp från Tomtom-rutten: https://youtu.be/W4Ro597uE6w

Traktorstigen som Tomtom lurade in mig på: https://youtu.be/AWGFzYQBSxg
Senast redigerad av tranicos 2016-10-18/22:12, redigerad totalt 3 gånger.
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Moseldalen - oktober 2016

Inläggav toien » 2016-10-18/20:37

Imponerande!
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Moseldalen - oktober 2016

Inläggav Kovlingen » 2016-10-18/22:23

Äventyr vare' ;) :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Moseldalen - oktober 2016

Inläggav Håkan » 2016-10-21/19:38

Läste det här först ikväll. Måste hålla med "toien", imponerande.
För egen del, jag som gillar det Tyska köket, så var det lite väl lite mat och dryck på din resa. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Moseldalen - oktober 2016

Inläggav RoffeN » 2017-03-07/22:04

Traktorstig? Liknar mest en upptrampad kostig :D
Annars hade du ju tur med vädret! Tack för en trevlig berättelse.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst