Besök BMW Werk Berlin

Besök BMW Werk Berlin

Inläggav Erik T » 2018-07-20/09:56

Hej.
Jag reste till Berlin tor med flyg och bodde på hotell Novum Hotel Aldea vid Bülowstraße 19-22 mellan 2018-07-14--2018-07-18. Jag besökte många kända platser i Belin: Siegessäule, Brandenburger Tor, Messe Berlin, Funkturm, Alexanderplatz, Flughafen Berlin Tempelhof, Checkpoint Charlie, Kadewe Kudamm, BRLO Brwhouse, NOAH'S Restaurant I Café och flera andra restauranger och Café. Men huvdbesöket var BMW Werk Berlin, och det var 2018-07-16 kl 12:00. Det var en förbokad guidad tur som började med att vi gick till deras PR-rum, vi blev bjudna på kaffe, vatten och fick en presentation om bolaget BMW Group. Historiken och dagens struktur i bolaget, speciellt mc- delen. Sedan fick vi radiomottagare och öronsnäckor att montera på oss, och vi började rundvandringen genom fabrikens olika byggnader, produktionslinor, mycket intressant att se. Vi fick veta att normala turen hade blivit ändrat p.g.a. att de höll på med nya försök på produktionslinan för K-serien som vi inte skulle få ta del av. Det var ett försök, om det var en ny modell eller förändring i produktionslinan vet jag inte. Men det vi fick veta var att alla modeller utom de encylindriga tillverkas i Berlin om de ska levereras i Europa. Och varje motorcykel i produktionen har redan en väntande ägare, med specifikationer på alla options som kunden beställt. Och vid slutliga teststationen med rullande landsväg (dynamometer) så testas alla options som kunden har beställt. Inget eftermontage av options sker hos återförsäljare om dessa options har ingått i beställningen av mc:n från början. Nu nämndes det att man har fått problem med Nordamerikamarknaden p.g.a. Donald Trump's olika påfund. Och man har olika underleverantörer, t.ex. Japan. Då är det bl.a. elektronik det handlar om, man gör kvalitetskontroller på det som kommer in från underleverantörer för att kunna säkerställa rätt kvalitet för varumärket BMW. Och man har en bra policy för sina anställda. Utanför fanns en butik med allt som BMW säljer, kläder, hjälmar o.s.v. Jag kan rekommendera en sådan guidad tur i fabriken, om inte för att man kan säga att man har varit där. :)
Erik T
OP: Enköping
BMW K11LT -96 Dietrich
Harley-Davidson 500 1930
HVA 240 -83
Användarvisningsbild
Erik T
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2011-06-05/07:06
Ort: Enköping

Re: Besök BMW Werk Berlin

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-20/10:25

Till det Du skriver kan läggas, att motorerna till de nya F-twinnarna med 270-graders tändföljd tillverkas av Loncin (tror jag) i Kina - men naturligtvis efter BMW:s specifikationer och kvalitetskrav. Detta fick jag i alla fall till svar, när jag ställde frågan till Dan Tammi, BMW Motorrad Sverige, under Årsträffen på Kneippbyn.

Själv var jag i Spandau för några år sedan under en fin resa, anordnad av Kai-Uwe Och, signaturen Nordic Biker här på Forum, och jag delar Din åsikt, att ett besök där är väl värt att göra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Besök BMW Werk Berlin

Inläggav Håkan » 2018-07-20/11:35

Erik T skrev: Men huvdbesöket var BMW Werk Berlin...

BMW Werk Berlin är alltid trevligt. :D
Jag, som är BMW nörd, har varit där fyra gånger. :o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Besök BMW Werk Berlin

Inläggav CG Arvidsson » 2018-07-20/21:44

Jag arrangerade en bussresa dit 1973 genom dåtidens Östtyskland vilket i sig var en upplevelse. Det som imponerar är vilken utveckling som skett på maskinparken i tillverkningen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst