Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Vattumannen75 » 2008-06-14/15:26

Halloj!
Här kommer lite bilder från våran tur i norge. Vi började i Arvidsjaur och körde till bodö med diverse små stopp efter vägen. Vädret var ganska bra hemma men blev lite surt just innan Bodö men klarnade upp just innan vi skulle slå upp tältet. Vi bodde på Bodösjö camping de kostade 120:- och dom hade de mesta man behöver.

På Måndags morgon bar de av till färjan Den kostade 406:- för två personer och mc:n Väl i land i Moskenes var de rätt så blåsigt och en del regn så vi bestämde oss för att åka ut till å och ta in i en stuga där. Vi hittade ett mysigt ställe. Kostade oss 500:- Då var de kök, dusch och toa.
PICT0042.jpg Å i Lofoten
Tisdagen bjöd på bättre väder. Inget regn Mycke sol och näst intill storm :) Vi besökte vikinga muset i Borg och sedan åkte vi till Henningsvär. De stod i broshyren att de var Lofotens Venedig. Vi var i Venedig i fjol och var föståss tvungna att se om de fanns någon gondol där men ikke. Fint var de dock och lite mindre än venedig...
PICT0063.jpg Henningsvär..(lilla venedig)

Natten tillbringade vi på Gullesfjordbotten. Den bästa campingen på hela resan. 100:-/natt med tält, måste varit ny renoverat för de var mycket fräscht.
Onsdagen bar de av mot Saltrömmen via Narvik och fauske. Inte de bästa vädret denna dag heller. Lite kallt blåsigt och lite duggregn mellan varven. Vi övernattade på Saltströmmens camping. Dom tog 120:-/natt.
PICT0086.jpg Jag och Karin med Salströmmen i bakgrunden
Torsdagen åkte vi riksväg 17 en otroligt vacker väg men även denna dag småregnade de hela tiden men vi kunde ändå skynmta svartisen mellan molnen
PICT0101.jpg Svartisen!
Efter ett snabbt stopp vid svartisen bar de av mot narvik. Efter som de småregnat hela dagen så såg vi framemot en varm stuga i Mo i Rana. Stugan kostade 450 och var kallare än tältet. Vi slog på ellementen så de var varmt iallafall när vi vaknade..;)
Vädret såg ut att kunna bli halvtaskigt även denna dag så vi avbröt resan och åkte hem till Arvidsjaur igen.

Trotts taskigt väder hadde vi en kanon fin resa med många fina minnen. Vi har ett otroligt vackert grannland som jag kommer att åka till många gånger igen. Och hojen som jag köpte för två månader sen är jag hel nöjd med. Hade nog varitt svårt att köra med två på och allpackning på förra hojen...(Yamaha TRX 850)
/Jörgen Sundström[code][/code]
Bilagor
PICT0105.jpg
Mina reskompisar!..;)
Vattumannen75
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-05-01/07:53

Re: Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Björn Johnson » 2008-06-14/23:31

Tack för bilder och reseberättelse. Körde delvis samma resa själv för några år sedan men den omvända vägen, dvs Lofoten ned till Å och sedan färja till Bodö. Skulle gärna lägga några mer mil på Lofoten vid tillfälle men just nu har jag en bit dit att köra så det får vänta.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Vattumannen75 » 2008-06-15/08:50

Ser att du bor i Tyskland så då är de ju en bit att åka. Vi träffade ett par från Tyskland på en R1200GS Adventure dom skulle köra i 5 veckor. Dom hadde med sig allt. Bord, stolar, kamerastativ, böcker. Jag var tvungen att ta en bild när han packat ihop allt. Se och lär
PICT0079.jpg
Fullpackad GS Adventure
Vattumannen75
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-05-01/07:53

Re: Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Björn Johnson » 2008-06-15/11:38

Välpackat och väldigt tyskt. :D
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-06-24/13:11

Härlig berättelse om resan med bra bilder och nyttig info med uppdaterade priser mm!
Jag gissar det är norsk valuta priser avser? Tja, det är inte skamligt billigt i Norge i alla fall...

Var själv på tur delvis samma resa 2005. Vi startade i Gbg och via Moss/Horten västerut till Vrådal därefter Odda norrut via kusten upp till Trondheim, Mo i Rana, Bodö där vi missade dagens sista färja över till Lofoten så vi fick fortsätta till Skutvik för färja över till Svolvaer på Lofoten, sent på kvällen var vi framme..
Enda dagen med icke regnväder under denna 9 dagars tur var när vi passerade Svartisen och jösses va fint det var där.. :)
Bilagor
Kopia av P8084399.JPG
Svartisen
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Arvidsjaur-Lofoten-Riksväg 17

Inläggav Vattumannen75 » 2008-06-26/20:12

Ja de är norksa kronor.. Jag har ju tur som bor ganska nära så bara jag är ledig och ser att de blir bra väder så kan jag ju åka över igen... :)
Vattumannen75
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-05-01/07:53


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst