Europasemestern avklarad !

Europasemestern avklarad !

Inläggav Folke33 » 2008-08-02/22:35

Hemma igen efter en helt otrolig resa !..:-). Åkte Trelleborg-Travemunde o sen Autozug från Hamburg o landar i Munchen kl 07.56 den 22/7. Har haft kanonväder 95% av tiden...regnade lite när vi kom till Tyskland o lite in i Österrike , sen har det varit 32-34 grader hela tiden. Passerade Lichtenstein o Schweiz o började på allvar njuta i fulla drag. Lagom skönt med skinnställ i den värmen men vad gör man inte !..;-). Tog i alla fall en heldag i Pula , Kroatien med sol o bad. Har kört vägar som man bara trodde fanns på vykort , sett utsikter o vyer som man inte ens kunnat fantisera om , kört genom tjeckiska o polska landsbygden o fått fantasier om hur det såg ut i Sverige i slutet av 1800-talet , sett alla fina byggnader i Wien o Prag , sovit i Amstetten en natt o snokat runt Josef Fritsl's hus...nöt dock inte fota , för grannarna var ute…:-) , upplevt köerna till Venedig o det fullkomliga kaoset , varit på "the top of the world" flera gånger känns det som...Har säkert passerat 30-40-50 alppass på upp till 2840 m enligt gps'en , kört över Grossglockner Hochalpenstrasse , en väg som nästan gjorde ögonen fuktiga....perfekt asfalt , otrolig utsikt , långa svepande kurvor hela tiden.... Varit på både Auschwitz o Birkenau o sett med egna ögon det man bara hört talas om. Det absolut hemskaste stället jag nånsin varit på. Huden knottrade sig så fort man klev in på området o började läsa all information , se bilderna , byggnaderna , foto på tusentals av de personer som avrättades där , gått i samma fotspår som miljontals andra människor som tog sina sista steg där.
Besökt det äkta örnnästet utanför Salzburg , besökt slottet som användes i filmen "örnnästet" i Werfen o gett ett oavsiktligt skamligt förslag !..:-D. Letade efter boende i Chiavenna i Italien , frågade en tjej vid en korsning om "She knew some place to sleep over the night for 2 persons".... -Is it a joke , frågade hon , slog mig på armen o skrattade nervöst !...:-D.... Frågade alltså om ngn form av pensionat för mig o kompisen , inget annat..:-D.
Upplevt italienarnas körsätt på nära håll... De kör som gudar om man jämför med en hög polacker på en motorväg. De är helt o hållet hänsynslösa o livsfarliga ! Lägger man sen till vägskicket....2 st 15 cm djupa hjulspår på nästan alla vägar vi körde , som alla lastbilar gjort i den extrema värmen , så blev det ännu mer spännande.
Träffat mkt folk , många på mc , många nyfikna , speciellt i Tjeckien o Polen , då det inte verkade finnas särskilt många mc där... Deras värld stannade när vi körde förbi o de nästan stod med gapande munnar.
Fick lura poliserna i Polen… Tack gode Gud för att det finns gps !!!!! Väldigt mkt trafik , fick en bra lucka o klippte 4-5 bilar , så sluthastighten vid sista bilen var väl ca 180 km/h eller nåt. Ser i ögonvrån att en polisbil står inbackad på vänster sida om vägen precis när vi viker in runt sista bilen ! Fan…. Trycker ”avstickare” på Zumon….5 sek beräkning…200 m längre fram gör den om rutten , så vi kommer av från huvudvägen…dyker in där , svänger höger igen , så vi kommer in på en paralellväg , men åker åt motsatt håll. Ser huvudvägen o polisbilen som kastat sig ut i trafiken med blåljus på o ganska bra hastighet !..:-D. 6 mil 3-4 mil senare kommer vi ut på huvudvägen igen…kör 3 km , sen möter vi (troligtvis) samma polisbil. Pust….
O dessa vägar !!! Dessa helt otroliga vägar !! Speciellt runt Schio , Bolzano , Lienz , Arabba…. Det är helt galet ! Vi har kört 300 mil racerbana o 170 mil transport o resan var värd vartenda öre ! Kom hem igår kl 19,30 via Gdynia-Karlskrona. Planerna för nästa sommar har redan börjat..;-).
Kort o gott en helt fantastisk resa !!!..:-)

EDIT : Vill även tillägga att Zumo 550*n fungerade helt o hållet klanderfritt ! Hade hjälp av den varje meter. Laddade mina rutter som jag gjort i vår , sökte bankomater , boende , sevärdheter....använde den tillsammans med Scala Q2-headseten som jag o kompisen köpte i vintras o de har gjort saker o ting mkt lättare. De har fungerat till 98 % perfekt...ngn gång/dag har de eller gps'en hängt sig. Det som hände var att jag tappade väginstruktionerna från gps'en....en omstart av gps'en , så var det problemet löst. Det andra var att kompisens ngn gång/dag började pipa helt planlöst.... en snabb omstart av hans Q2 o sen var det problemet oxå borta. Annars fungerade de helt perfekt !
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Europasemestern avklarad !

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-08-02/23:16

Kan bara gratulera till din fina resa samt tacka för en skön beskrivning!
Tror inte vår vackra, spännande omvärld kan upplevas bättre än genom zigeuner-liv på mc...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst