Alp tur 2009

Alp tur 2009

Inläggav Tomas H » 2009-06-13/13:00

Hej på er BMW bröder & systrar

Nyss hemkommen från en dryg veckas alpbus på egen hand. Avresa den 31/5 från Jönköping ner till Autozug i Hamburg, första gången för mig. Måste säga att jag tyckte det var smidigt, en lagom dagstur Jönköping – Hamburg (~ 650 km via Öresundsbron) med avresa på morgonen för att ett dygn senare anlända München, redo för äventyret. Tåget innebar ju inte ett fyrstjärnigt boende dock, men som transport under natten är det helt OK.

Väl i Österrike bodde jag på ett ”biker” Hotel hela veckan i Landeck (http://www.hotel-enzian.com/) för att därifrån göra dagsturer om 300 – 400 km i de olika bergspass som bjuds i området. Ett mycket trevligt ställe anpassat för oss motorcyklister, med garage eller parkering under tak, tvättmöjligheter, service verkstad (vid behov) etc. Kolla gärna deras hemsida för mer info. Ett ställe jag verkligen kan rekommendera.

För övrigt finns många andra BMW motorcyklar också tillgängliga för uthyrning till en rimlig dags-peng under hela säsongen. När jag var där fanns, K1300S, K1300R, K1300GT, F650, F800GS, F800R, R1200R, R1200 GS, R1200GSA.

Jag betalade €72/natt inklusive halvpension där en 4-rätters middag ingick varje afton. Mycket trevligt/bekvämt att efter ”after-bike” bara sätta till bords och bli serverad.
Under hela veckan kördes som sagt olika bergspass där naturligtvis Stilfser Joch (Stelvio) är en av höjdpunkterna. Timmelsjoch öppnades dessvärre inte förrän på lördagen den 6/6 när återresan mot München skulle påbörjas.

Andra bra länkar:
http://www.alpentourer.com/, http://www.alpineroads.com/,

För de som är intresserade kan jag skicka GPS (Garmin Zumo 550) filer med mina olika dagsturer.
Kommer absolut att återvända så snart tillfälle ges, troligen inte förrän nästa år dock. Någon som vill hänga på?

Tomas
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Tomas H » 2009-06-13/13:07

Märks det att jag är "ny" på forumet. Hur länkar jag lite bilder?

Tomas
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav BoJ » 2009-06-13/16:26

Hej
En liten fråga om att åka ensam och åka tåg. Vilken typ av plats hade du beställt? Hur funkar det att dela kupe med okända personer när man har mc packning. Antar att det kan uppstå platsbehov. Dessa funderingar gör att jag hititlls avstått från autozug eftersom jag alltid åker ensam. Berätta gärna hur du upplevde din tågresa. Har ofta varit nere kört i de trakter du berättar om. Det finns 2 fina campingar i Landeck.

BoJ
BoJ
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 1995-10-03/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Tomas H » 2009-06-13/19:44

Hejsan BoJ

Jag hade beställt en sk "Kajuteligewagen" dvs man ligger två & två som avdelas med ett skynke. Och så är hela vagnen organiserad. Det gick bra, man använder sina MC-öron pluttar för reducerad snark nivå :). Jag har bilder på hur det ser ut, men vet inte hur jag laddar upp dessa på forumet, är amatör på det området.

Annars gick det väldigt smidigt med packningen, låste in hjälmen i vänstra sidoväskan och tog med dennes innerväska med toalett artiklar etc för natten. Jacka, byxor & stövlar stuvade jag under sitsen i kupen.

Kan absolut rekommendera Autozug för dess bekvämlighet. Jag vet att en del på forumet tycker att det är för "mesar" men varför skall jag slita (däck) när någon annan kan göra samma jobb för i stort sett samma pengar, dvs ökad bekvämlighet för mig. Istället för att blå köra i 200 +, vilket min K1300GT absolut inte har problem med.

Tomas
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Caroline Ljung Blom » 2009-06-13/20:00

Hej Tomas,

Håller fullständigt med dig om biltåget. En bekant uttryckte det som "Guds gåva till mänskligheten". Inte ett dugg mesigt tycker jag.
Om du vill tanka upp bilder kan du följa info under "Hjälp" högst upp. Där står beskrivet hur du förminskar bilderna i paint och sedan laddar upp på hemsidan. Lycka till!
/Caroline
Caroline Ljung Blom
Användarvisningsbild
Caroline Ljung Blom
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-12-28/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Tomas H » 2009-06-23/20:35

Hoppas jag gör rätt nu, i så fall skall några bilder synas nedan :?

BildBildBildBildBild
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Tomas H » 2009-06-23/20:47

Hej igen, glömde ju att kommentera bilderna :?
Bild 1
Autozug kön inför avresan till Munchen

Bild 2
En av många kurvor i bergs passen, denna tillhör Hahntennjoch

Bild 3
På toppen av Fluelapass, 2389 m över havet. Lite småkyligt som synes

Bild 4
Härlig vy över kurvorna på ”Silvretta runde” => Bieler Höhe

Bild 5
Gissa var? Klassiska Stilfser Joch, mera känt som Stelvio passet, 2800 m över havet.
:D
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Alp tur 2009

Inläggav Folke33 » 2009-06-23/22:33

Härliga bilder ! Hade planerat en Europaresa i sommar på dryga 500 mil. Tanken var att efter Autozug till Lörrach , köra "Route des grandes alpes" ner till Franska rivieran , vända o ta "Route Napoleon" uppåt igen o sen följa alperna tillbaka , pricka in så många alppass som möjligt , till Lienz i Österrike , där det var planerat några dar i Dolomiterna utan packning. Allt blir ju inte som man vill.... Fick inte semester så det passade med barn , ex o flickvän , så tyvärr gick allt alpbus åt skogen detta året. :| . Besökte dock ställena på bilderna förra året , så man får väl leva ett år till på det.. ;) . Rutten är färdig o bara att tanka in i Zumon , så den får ligga o jäsa till ett annat år... :)
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron