Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav Erik Mårtensson » 2024-04-26/09:29

Jag vet att frågan är omöjlig, det beror ju vad man har för syften, vilken gps man använder och personlig smak, Men jag är i alla fall nyfiken på att få några (även subjektiva) synpunkter!
Jag är en dinosaurie från stenåldern som fram till nu hållit mig till MapSource (som jag behärskar), men tiden är ute nu, har bytt från Zumo 550 till BMV Navigator 6 (ja, jag vet, det finns ännu nyare...) .

Jag måste nu byta kartprogram (jag skapar alla rutter på min pc, kör 90% touring på asfalt)) och vill få en översikt av för- och nackdelar mellan:

- Tourstart
- Stegra
- Basecamp
- ?????

Tack för all råd!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-26/11:58

Min egen erfarenhet inskränker sig till BaseCamp - och jag kan inte med bästa vilja i världen tro, att det är bäst! Hög inlärningströskel - och användarvänlighet är nog ett ord, som dess programmerare aldrig hört. (Min hustru hörde många svordomsramsor, när jag kämpade med att hjälpligt lära mig det hela.)
Dess enda fördel(?) är rimligen, att det lirar bra med Garmins navigatorer.

Men utifrån vad jag hört från andra, finns åtskilliga kartprogram, som också lirar med Garminnavigatorerna - och förmodligen är lättare att lära sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17120
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav Erik Mårtensson » 2024-04-26/14:46

Bror Gårdelöf skrev:Min egen erfarenhet inskränker sig till BaseCamp - och jag kan inte med bästa vilja i världen tro, att det är bäst! Hög inlärningströskel - och användarvänlighet är nog ett ord, som dess programmerare aldrig hört. (Min hustru hörde många svordomsramsor, när jag kämpade med att hjälpligt lära mig det hela.)
Dess enda fördel(?) är rimligen, att det lirar bra med Garmins navigatorer.

Men utifrån vad jag hört från andra, finns åtskilliga kartprogram, som också lirar med Garminnavigatorerna - och förmodligen är lättare att lära sig.


Jag delar HELT och hållet din uppfattning om BaseCamp, MapSource kostade mig en hel del svett och tårar (som tur inget blod!) att lära mig, men sedan kunde jag den. När försökte gå över till BaseCamp och insåg att det återigen skulle bli en jäkla hög tröskel, gav jag upp, och blev kvar i MapSource...
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav enhjuling » 2024-04-26/16:00

Det bästa programmet är det man kan.
Själv tycker jag basecamp är bra och jag kan göra det jag vill och man har samma kartor i det som i navigatorn, men jag vet att många andra har annan åsikt om det. Inte heller ska man glömma hur det integrerar med navigatorn man har. Garmin verkar ju nu gå ifrån basecamp men jag vet inte vad vinsten egentligen blir med det.
Många program kräver att man är online därför att man använder kartor från nätet.
Vissa program går det inte att lägga rutter över vinterstängda vägar när man ska planera sommarsemestern i god tid...
Alla program kräver lite inlärning innan man tycker de är bra.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-26/16:49

Dessutom, Erik, finns en del genvägar för att få till det i BaseCamp - en sorts "tvärt om-metod" som jag (naturligtvis) lärt mig av en kompis. Det skulle föra för långt att gå in på det här på Forum, men om du vill veta mer, kan du e-posta eller PM:a mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17120
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken är det "bästa" kartprogrammet?

Inläggav Terje Erstad » 2024-04-27/00:18

Använder my route app mest. Generellt enkel och rutter kan delas med kompisar. Funkar bra med Garmin, TomTom och BMW appen i mobilen. Stegra är bra om man är ute efter grus.
Terje Erstad
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2023-01-31/02:31


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst