Reflextioner kring Zumo 595

Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav RoffeN » 2016-10-05/17:48

Har nu använt Zumo 595 i ca 900 mil och vill dela med mig av några av mina erfarenheter. Har tidigare haft 550 och 660.Det är en dyr gps så mina förväntningar har varit höga. Tyvärr har den en del brister.

Jag tycker att skärmen är alldeles för ljussvag. Det är endast då det är mulet man ser skärmen och rutten klart och tydligt.

Det verkar som gps-enheten har problem med noggrannheten. Många gågner vill den räkna om rutten. Oftast i besvärliga trafikplatser med många vägval så säger den att jag är utanför rutt och frågar om jag vill räkna om rutten. Tyvärr så täcker det fönstret nästan hela bilden då man som bäst behöver den. Mycket irriterande!

Om jag vid något tillfälle låter den räkna om rutten så förstör den ursprungsrutten jag gjort i BC. Vill jag gå tillbaka till den så måste jag lägga in den från datorn igen.

Gummiflärpen som täcker usb-ingången på gpsen är så styv så att efter att ha använt den ett tag så lyckas den trycka undan kontakten så gpsen loggas ut från datorn. Nu måste jag sitta och hålla undan den så att överföring från dator till gps inte avbryts.

Att ha på 3D visning (förval) är helt oanvändbart då det innebär att man på hög höjd får en så mörk bild att inget syns på den sedan tidigare så ljussvaga skärmen. Stängde av funktionen och det blev bättre.

Det finns en massa lullull, antagligen för att motivera det höga priset, som är helt oanvändbart. Hade önskat att de lagt det krutet på att i stället lämna ifrån sig en "färdig" gps.

En fördel som finns i denna är att man kan välja att visa tex bankomater och bensinstationer allteftersom man kör. Användbart.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav Olof Eriksson » 2016-10-06/11:24

RoffeN skrev:Jag tycker att skärmen är alldeles för ljussvag. Det är endast då det är mulet man ser skärmen och rutten klart och tydligt.

Det verkar som gps-enheten har problem med noggrannheten. Många gågner vill den räkna om rutten. Oftast i besvärliga trafikplatser med många vägval så säger den att jag är utanför rutt och frågar om jag vill räkna om rutten. Tyvärr så täcker det fönstret nästan hela bilden då man som bäst behöver den. Mycket irriterande!

Om jag vid något tillfälle låter den räkna om rutten så förstör den ursprungsrutten jag gjort i BC. Vill jag gå tillbaka till den så måste jag lägga in den från datorn igen.


Bra input. Har själv en Navigator V och upplever exakt samma fel som du nämner ovan. Och då är ju din ett par tre år nyare.

- Har svårt att förstå varför en skärm skall vara så svår att få till så den funkar bra på en mc. Vi kör ju på konstant ström så den skall ju ju kunna vara som en strålkastare i ljusstyrka.

- Angående att den vill räkna om. Precis detta är ju så irriterande. Jag har slagit av denna funktion då jag åker i storstäder. Så man inte blir förvirrad av ett j-vla fönster som skymmer kartan. Och det är ju ganska uppenbart om man kommit bort från rutten. Och då kanske det skulle komma fram en mindre knapp i utkanten man kan klicka på.

- Din sista punkt är för mej en gåta. Man borde givetvis eftersträva att komma på den orginal rutt som man har. Definitivt sikta in sig på nästa POI. Som jag upplever det så kan den räkna om rutten direkt till målet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/12:41

RoffeN skrev:Många gågner vill den räkna om rutten. Oftast i besvärliga trafikplatser med många vägval så säger den att jag är utanför rutt och frågar om jag vill räkna om rutten. Tyvärr så täcker det fönstret nästan hela bilden då man som bäst behöver den. Mycket irriterande!


Det finns tre val då det gäller omräkning utanför rutt: Automatisk, Uppmaning (el liknande) och Av.
De gånger som du kör efter en förutbestämd rutt så ställ den på "av" så slipper du få den stora skylten i ansiktet då GPS anser att du kört fel (Det där med nogrannheten bör du nog kolla upp. Min Nav V gör aldrig så förutom på fel sida av väldigt höga bergssidor).

Dessa nya GPSer kan givetvis göras bättre men de är ändå ett ordentligt lyft jämfört med de gamla 550/660.
Ta bara det här att de numera kommunicerar med smartphonen och alla möjligheter som plötsligt blivit möjliga. Nu har vi Väder- och trafikinfo inkl "Umleitung", trackingtjänster och inte minst de sk "Enirotjänsterna" där man finner privatpersoner mm.

Att sedan Nav V kommunicerar med mc:n (GS/LC) på ett härligt sätt är ytterligare ett stort plus i kanten.

Skärmen i Nav V är också trött och som du skriver är det svårt att utläsa något i direkt solsken.
En bra work around är att installera en "typfil" som ändrar utseendet på kartbilden vilket i sin tur gör att skärmen blir mer användarvänlig och upplevs mer kontrastrik.
Sök på forumet. Jag vet tex att det finns typfiler här på forumet för Nav V.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav RoffeN » 2016-10-07/17:36

Thomas Stadin skrev:Dessa nya GPSer kan givetvis göras bättre men de är ändå ett ordentligt lyft jämfört med de gamla 550/660.
Ta bara det här att de numera kommunicerar med smartphonen och alla möjligheter som plötsligt blivit möjliga. Nu har vi Väder- och trafikinfo inkl "Umleitung", trackingtjänster och inte minst de sk "Enirotjänsterna" där man finner privatpersoner mm.



Jodå. Det är ju en bra tanke åt rätt håll. Tyvärr finns fortfarande många buggar i kopplingen mellan Links i mobilen och gpsen. Vem av dem som hänger sig är svårt att veta. I det finns dock många möjligheter för framtiden. Finns tex en tracking funktion så andra kan se var jag befinner mig. Mycket bra så frugan vet var jag är men den fungerar i ca 10 sekunder, sedan stängs den av. Har provat med en Sony Z2 och en Huawei P9 med samma resultat. Många av de varningar som också dyker upp på skärmen och som eventuellt skulle kunnat få mig att välja en annan väg är helt överspelade. Inga köer alls. Går alltså inte att lita på än.

Vad gäller omräkning så har jag den på "frågande". Fungerade bra i 550/660 men nu måste jag nog stänga av den. Just att den helt förstör en inlagd rutt är obegripligt. Jag har fått lägga in ny rutt med start fån den punkt jag befinner mig för att det ska gå att ordna. Tur ändå att BC fungerar utan internet :-)

Thomas Stadin skrev:(Det där med nogrannheten bör du nog kolla upp. Min Nav V gör aldrig så förutom på fel sida av väldigt höga bergssidor).


Det ska jag göra. Då jag jämför mina spår med de rutter jag gjort är avvikelserna många. Kanske är min ett måndagsex eller så har de slängt in en riktigt dålig gps-enhet...

Idag i Hamburg dök en mycket bra funktion upp. Till höger på skärmen fanns vägen jag körde på med alla filer uppritade och med rutten tydligt markerad på exakt den fil jag skulle följa. Perfekt. Tyvärr första gången efter nästa 1000 mils användning...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav RoffeN » 2016-10-07/17:41

Olof Eriksson skrev:- Har svårt att förstå varför en skärm skall vara så svår att få till så den funkar bra på en mc. Vi kör ju på konstant ström så den skall ju ju kunna vara som en strålkastare i ljusstyrka.


Man tycker ju det. Nu är den som en blek gammal mobil från 90-talet. Grådaskig och blek. Jag vill ha tryck i skärmen. Och ja, den går ju på ström så det finns ju ingen anledning att skydda något batteri...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-07/18:15

RoffeN skrev:Många av de varningar som också dyker upp på skärmen och som eventuellt skulle kunnat få mig att välja en annan väg är helt överspelade. Inga köer alls. Går alltså inte att lita på än.


Så tänkte jag också tills jag insåg att tex korsningar och trafikljus genererade en störning.
Säg tex att du lägger en rutt på en 50-sträcka med en ljusreglerad korsning. Förbi korsningen kommer GPS:en räkna med att medelhastigheten blir 25km/h även om trafiken är väldigt gles.

Jag upplever att min Nav V kommunicerar bättre med smartfånen (Z1 Compact) då jag har appen Smartlink igång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav RoffeN » 2017-02-04/01:53

Besökte Touratechs monter på Mc-mässan och träffade en Garmin-representant där. Tog upp mina funderingar samt att problemet att om man grejjar med den inomhus ett tag och den inte hittar satellit så går den in i demo-mode. För att gpsen sen ska komma igång igen så måste man, enligt instruktion, köra några km. Har hänt oss två gånger. En gång när vi skulle av färjan i Travemünde och en gång när vi skulle lämna ett hotell i centrala Berlin. Det vill säga, inget tillfälle då man vill köra några km för att få den att gå ur demo-mode. Säljaren hävdade att det skulle gå att stänga av funktionen, något han inte lyckades visa på plats. Någon som klurat ut hur man stänger av demo-mode?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav DaK » 2017-02-04/08:31

RoffeN skrev:Besökte Touratechs monter på Mc-mässan och träffade en Garmin-representant där. Tog upp mina funderingar samt att problemet att om man grejjar med den inomhus ett tag och den inte hittar satellit så går den in i demo-mode. För att gpsen sen ska komma igång igen så måste man, enligt instruktion, köra några km. Har hänt oss två gånger. En gång när vi skulle av färjan i Travemünde och en gång när vi skulle lämna ett hotell i centrala Berlin. Det vill säga, inget tillfälle då man vill köra några km för att få den att gå ur demo-mode. Säljaren hävdade att det skulle gå att stänga av funktionen, något han inte lyckades visa på plats. Någon som klurat ut hur man stänger av demo-mode?


Fungerar det inte att starta om apparaten direkt när man är ute och har satellitkontakt?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav RoffeN » 2017-02-06/21:35

DaK skrev:Fungerar det inte att starta om apparaten direkt när man är ute och har satellitkontakt?


Nej, tog tom ut batteriet men det hjälpte inte.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav neutral » 2017-02-06/21:54

To change the mode: from the Main Menu > Volume > press and hold the upper right hand corner on the Volume screen until the Developer Mode screen appears > scroll down to Demo Mode > Disable Demo Mode.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Reflextioner kring Zumo 595

Inläggav shappe1 » 2017-10-30/22:44

Hejsan ni Z595-användare
Har nu kört med min Z660 sedan 2009 och är nöjd med dess funktion. Den har på ett trevligt sätt hjälpt oss navigera totalt runt 10.000 mil i Europa och Nordamerika både på MC och i bil. Oftast med rutter skapade i MS och senare i BC. Funderar nu trots allt på att byta upp mig då jag uppfattat att en modernare GPS har en massa trevliga möjligheter till koppling av smartphone och andra devices.

Denna 595-tråd jag nu väcker till liv igen var ju inte helt entydigt till 595:ans fördel. Har Mamma G lyckats fixa till en del av det "tråkigheter" som redovisades i tråden i senare programversioner? Skärmens synbarhet i ljusa förhållanden. Är det bättre eller sämre än Z660in?

Har uppskattat möjligheten att i Z660 via utforskare gå in i mappstrukturen och plocka bort onödiga filer och stuva om så det passar mig. Har denna möjlighet blockerats av G i senare modeller typ 595an eller är det fortsatt möjligt?

Tacksam för lite ny input i ärendet.
Hälsningar
Anders
shappe1
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2013-03-22/09:14


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst