Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav Tobias » 2017-02-13/16:21

Min nuv Zumo 660 börjar bli gammal och slö. Är fortfarande en dedikerad GPS bäst och enklast att hantera?

Egentligen skulle jag vilja ha typ Google Maps eller likn på antingen min smartphone eller tablet (båda vattentäta). Tycker att Garmin är lite väl slutna och har på känn att vill jag kontrollera en kamera som inte är Garmin är det kört. Eller?
Frågan är hur det funkar att lägga upp rutter och likn. Jag kör mycket grus och vill därmed välja vägar själv (snabbaste vägen och motorvägar är inte roliga). Basecamp är jag van vid och vill gärna fortsätta att använda något liknande när jag planerar mina turer.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav BrooklynS » 2017-02-13/17:43

Då köper du en Garmin, tex Montana...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav Pricken » 2017-02-15/07:05

Att göra trevliga rutter måste ju vara särdeles svårt i Google Maps jämfört Basecamp t ex. För att ta sig närmaste vägen funkar väl Google utmärkt men det är ju oftast inte önskvärt på hoj vill jag mena.

Så jag hade valt en Garmin, TomTom alla dagar i veckan..
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Pricken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2015-09-05/21:07

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-15/09:29

Att dina enheter är vattentäta är en bra början. Är de vattentäta även de då strömförsörjs via laddare? Tål de också vibrationer och värme så är möjligheterna goda för att de iaf överlever miljön bakom kåpglaset.

Andra viktiga parameter är ljusstyrkan och hanterbarheten. Ta på dig hjälmen, ev glasögon och fäll ned visiret. Ta på handskarna och gå ut med din Z660, smartphone och tablet i solljuset. Kontrollera läsbarhet samt att du enkelt kan manövrera enheterna då solen träffar skärmen från några olika vinklar.
Man underskattar ofta vikten av läsbarhet. Är navigatorn svåravläst tar informationsinhämtningen längre tid och uppmärksamheten flyttas från trafiken till navigatorn (vilket kan leda till att man omedvetet sänker hastigheten)

Garmins fäste brukar vara bra. Hur är de andra?

Jag gissar att det blir svårt att hitta en platta eller smartphone som ersättare för mc-gpsen. I bilen däremot är det en annan sak.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav Tobias » 2017-02-16/23:01

Tack för era svar. Jag ska experimentera lite med OsmAnd och se hur det fungerar. Tanken är att göra rutterna i Basecamp och sen exportera som spår till luren. Det är ju mest efter rutter jag kör ändå. Min 660 är ju helt omöjlig skapa vettiga rutter på. Närmsta vägen hem klarar, som @Thomas_Stadin säger, även Google Maps, Wayz, HERE mfl. :)

Fästen borde det finnas. Tex här, ett RAM fäste till en 10" platta som ser stabilt ut. Borde komma något vettigt till S8, som jag är spekulant på när dom väl släpper den. :)

Blev inte alls imponerad när jag kikade in de nya Garmin. Min 660 blir kvar ett tag till som, förhoppningsvis endast som backup till OsmAnd. Vi får se hur det går med det. Kanske får skapa en mayday-tråd här när jag villat bort mig nån stans! :shock: :D
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-02-21/05:25

Tobias! Skulle inte din nu slöa ,som du säger, nav 660 kunna bli pånyttfödd och pigg igen efter totalrensning av nav 660-ans "hårdisk"/minneskort och genom en total ominstallation av ny uppdaterad programvara , eller har du redan provat detta?
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Dedikerad GPS fortfarande bäst?

Inläggav boeric » 2017-02-21/07:53

Berätta gärna mer och detaljerat om hur man sätter sprätt på 660:an

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron