Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Zagato » 2017-04-20/14:02

Skall åka på tur och sitter med planeringen på förhoppningsvis roliga vägar. Mina rutter görs via BC senaste version och har också uppdaterat kartan till nyaste 2018 på min zümo 590 och BC. Alla (nästan) är baserade på BC-profil "kurviga vägar" och med markering aktiv för "undvik grusvägar". Försöker hålla mig utanför de större vägnäten om det går.
Rutterna är i stort klara men det finns ett mindre bekymmer som jag inte riktigt vet hur man på ett smart sätt bör hantera och det gäller avvikelser ifrån planerad rutt.
I GPSen har jag stängt av "omräkning utanför rutt" (OFF) pga. att jag vill i grunden följa min planerade dagsrutt om jag kör fel etc. men jag vill också kunna göra avvikelser till annan plats utanför min planerade rutt vid behov. Då har jag förstått är att jag har minst 2 alt att välja på.

1a är att låta min rutt vara aktiv och hitta till min nya destination (avvikelsen) självmant och sedan försöka hitta tillbaka genom att köra samma väg som jag kom via. Genom detta återgå till min ursprungliga rutt och fortsätta.

2a är att avbryta min planerade och aktiva rutt och ange i GPSen min nya destination för avvikelsen och när jag sedan skall åter, starta upp min ursprungliga rutt där jag är. GPSen kommer då att fråga mig om var "nästa destination" är och har då (beroende på min planering) valet ett ta mig till startpunkten för rutten vilket inte alls är min planering.

Så hur tar man sig tillbaka till sin rutt om man stänger av och startar om rutten?
Det finns vad jag erfar inte någon funktion "ta-mig-till-min-rutt-ifrån-där-jag-är" knapp/val.
Joakim Källviks
Användarvisningsbild
Zagato
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-07-21/10:34
Ort: Stockholm

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-20/17:02

Att stänga av och starta om undviker jag eftersom det ofta ger mig en helt annan rutt än den jag tänkt mig.

Det finns ett annat alternativ som är enklare och det är att helt enkelt zooma ut så att du ser rutten i GPS:en och därefter köra mot rutten. Det brukar vara helt oproblematiskt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav neutral » 2017-04-20/17:31

Håller med Thomas helt och hållet. Kan tillägga att jag brukar konvertera alla mina rutter till spår och även importera dem med annan färg så ser man om det blir något galet i köranvisningarna.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav RoffeN » 2017-04-21/06:19

neutral skrev:Håller med Thomas helt och hållet. Kan tillägga att jag brukar konvertera alla mina rutter till spår och även importera dem med annan färg så ser man om det blir något galet i köranvisningarna.

Vad är fördelen med att göra så och hur gör man det?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Zagato » 2017-04-21/10:37

Thomas Stadin skrev:Att stänga av och starta om undviker jag eftersom det ofta ger mig en helt annan rutt än den jag tänkt mig.

Det finns ett annat alternativ som är enklare och det är att helt enkelt zooma ut så att du ser rutten i GPS:en och därefter köra mot rutten. Det brukar vara helt oproblematiskt.


Tack för tipset. Det har hänt mig att GPS-enheten boota om sig själv och då har man inget val. Nu har den GPS (z590) bytts ut av Garmin och har en annan men jag litar inte helt 100% på den nya och är bredd att den kan göra det samma.

Om du har en rutt som du gjort via BC och laddat över den till GPSen och startar om så skall du inte få en ny rutt men du kanske menade ngn annat. När man har en planerad rutt som man vill följa så skall man inte ha automatisk omräkning markerad/vald för den minsta avvikelse görs en ny rutt baserad på din position. Men det vet du säkert redan.
Joakim Källviks
Användarvisningsbild
Zagato
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-07-21/10:34
Ort: Stockholm

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Zagato » 2017-04-21/10:52

neutral skrev:Håller med Thomas helt och hållet. Kan tillägga att jag brukar konvertera alla mina rutter till spår och även importera dem med annan färg så ser man om det blir något galet i köranvisningarna.


Jag har ingen erfarenhet av att köra efter spår men jag gjorde ett test på min z590 genom att först konvertera en av mina rutter till spår i BC. Sedan import till GPS. Spåret finns sedan under "Apps" och "Spår". Samma namn som rutten och det är bra.

Nu till det praktiska i detta vilket jag inte är uppdaterad med. Genom att ha ett spår av sin rutt antar jag att man också skall markera sitt spår i GPSen att "visa på kartan" valet aktiv dvs en markering. Då ser jag spåret när jag väljer karta men det är vad jag förstår en passiv navigation. Med passiv menar jag att det är upp till mig att följa detta spår utan lotsningshjälp av GPSen då spåret är en del i visningen. Vill jag har navigation (lotsningshjälp) väljer man med fördel rutten.

Eller är det någon funktion som jag missat som även ger navigation med hjälp av spår?
Joakim Källviks
Användarvisningsbild
Zagato
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-07-21/10:34
Ort: Stockholm

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-21/11:21

Zagato skrev:Om du har en rutt som du gjort via BC och laddat över den till GPSen och startar om så skall du inte få en ny rutt men du kanske menade ngn annat. När man har en planerad rutt som man vill följa så skall man inte ha automatisk omräkning markerad/vald för den minsta avvikelse görs en ny rutt baserad på din position. Men det vet du säkert redan.


Jag har upplevt problem då jag avvikit från min rutt och samtidigt startat om rutten i GPS. När man sitter där i främmande land är det svårt att se på rutten i GPS:en om den är korrekt eller inte.
Mot slutet av en lång dag i sadeln i Slovenien förra året hände just detta och då vi kom till en viapunkt sa GPS-rösten plötsligt - gör en u-sväng.
Trötta, törstiga och hungriga hade vi 35 km att köra tillbaks på samma väg tills vi kom in på själva rutten igen. Vi hade då även missat trevliga vägavsnitt som vi hade velat köra.
Utan att veta exakt TROR jag att om jag startar om rutten och inte befinner mig på själva rutten verkar GPS:en beräkna om rutten mellan mina viapunkter/waypoints utifrån "ruttalternativen" som är inställda i enheten, tex "kortare tid".
Problemet ovan kan ha berott på att jag inte skickade rutten från BC till rätt enhet (minneskortet) där kartmaterialet fanns.

Ett sätt att minimera problemen med en ev omräkning är att lägga in väldigt många "dolda" viapunkter utmed rutten.
GPS:en kommer alltid att ta dig till viapunkterna i tur och ordning även om rutten räknas/startas om.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Anders Nedemark » 2017-04-21/15:37

neutral skrev:......Kan tillägga att jag brukar konvertera alla mina rutter till spår och även importera dem med annan färg så ser man om det blir något galet i köranvisningarna.


Ursäkta en novis fundering..... men vad är det för skillnad mellan "rutt" & "spår"?
Vad är en dold waypoint och fördelen med den jämfört med synlig waypoint?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav Assar » 2017-04-21/17:02

Ginnies skrev:Ursäkta en novis fundering..... men vad är det för skillnad mellan "rutt" & "spår"?
Vad är en dold waypoint och fördelen med den jämfört med synlig waypoint?

Ett spår består av väldigt täta punkter som ligger fast. GPS:en kommer inte ändra på ett spår, det används enbart till att visa spåret på kartan.

En rutt består av minst en start och en slutpunkt, men för det mesta även punkter däremellan - kallade waypoints. GPS:en använder ruttens punkter till att beräkna bästa vägen mellan dem, utifrån inställningarna du valt (ej motorväg, kurviga vägar, grus etc). Det innebär att om du avviker från rutten så kommer GPS:en vilja räkna om hur du tar dig från din nuvarande position och till nästa waypoint. Vägen som GPS:en kommer att visa för en rutt räknas alltså fram dynamiskt, till skillnad från ett spår som ligger fast.
Du kan även ställa in GPS:en så att den inte räknar om, eller att den frågar om du vill räkna om.

En dold waypoint kommer att användas för att lägga ut rutten, men inte annonseras av GPS:en när du kommer dit. En synlig waypoint kommer att annonseras när du kommer fram.

Så har jag förstått det hela.
Om nån vet nåt annat så är det bara att säga till! :-)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Hur hittar man tillbaka till sin planerade rutt?

Inläggav rispalt » 2017-04-21/22:46

Jag tycker det är tråkigt att det inte finns bättre stöd för att följa en PLANERAD rutt. Det verkar som om man helt missat ett väldigt vanligt scenario bland oss användare som planerar sina resor.

Jag skickade nedan till Garmin ca ett år tilllbaka, inget rocket science. Finns det någon GPS som klarar detta? Har jag misssat något i Garmin (590)..? Känns så självklart att det borde finnnas.

Describe Your Idea *
One thing really missing in most/all GPS's as I feel. Very common that we users plan the route offline and load the the route to device. A lot of time is spent to find the best & most interesting path:)

Doing so, we would most often NOT like to reroute rather STICK to route. E.g if we are out of the route the GPS should guide us back to the planned route.

A workarund is to add a lot of waypoints and route towards those but it would be very nice if the deviec could guide towards the planned route in every moment. No need to skip or adjust waypoints, just keep driving with the knowledge that the GPS will guide me back, shortest path back to route rather than next waipoint or end destination.

Many people now have to save the route as track to be sure not to lose the original path also turning of the recalulate route option is most often needed:(
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst