Hitta nästa way point

Hitta nästa way point

Inläggav Magne » 2017-05-04/08:59

Har blivit ägare till en BMW Navigator VI och en funktion saknas eller jag har inte hittat. Problemet kom när jag var ledare på Grus för alla. Fick rutter på mail och förde dessa över till enheten. No problem, men fick problem mitt ute i skogen och skulle vilja annan rutt att följa. Problemet är att jag är mitt på rutten, gpsen vill att jag ska ange nästa waypoint. Nu vet jag inte vilken den är, jag valde fel och hela rutten räknades om, vilket jag verkligen inte ville.

Hur skulle jag gjort i denna situation?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Niclas Elneus » 2017-05-04/16:13

Magne skrev:Har blivit ägare till en BMW Navigator VI och en funktion saknas eller jag har inte hittat. Problemet kom när jag var ledare på Grus för alla. Fick rutter på mail och förde dessa över till enheten. No problem, men fick problem mitt ute i skogen och skulle vilja annan rutt att följa. Problemet är att jag är mitt på rutten, gpsen vill att jag ska ange nästa waypoint. Nu vet jag inte vilken den är, jag valde fel och hela rutten räknades om, vilket jag verkligen inte ville.

Hur skulle jag gjort i denna situation?

Skickat från min F5121 via Tapatalk



Dela aldrig rutter. Dela bara Spår. Att dela rutter riskerar alltid att gå fel mest hela tiden. När man väl har importerat ett Spår i GPS enheten så fungerar det oftast att omvandla spåret till rutt i GPS enheten om man vill det. OBS om alla vägavsnitt finns definierade på kartan vilket inte alltid är fallet.

Men grundregeln är nog att använda Spår så slipper man en massa tråkiga överraskningar och alla kommer då att köra samma väg...

//n


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Runar » 2017-07-06/20:09

Välj en rutt
Klicka på kör
Välj en nästa destination
Klicka på start
Nu ser du vart du är på kartan.
Räkna antalet flaggor du har mot starten.
Backa och välj destination xx antal destinationer framåt som du hade flaggor.
Nu ska du se en grön flagga bakom dig
Klicka på kör och du blir ledd till nästa waypoint på rutten.
If you know the way. Try another one.
Runar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-24/21:15

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-07/07:55

Jag har tills nu markerat viapunkterna som "varna inte vid ankomst" men efter att ha testat fram och tillbaks låter jag nu GPS varna vid varje viapunkter av orsaken som Runar beskriver ovan.
Väljer man varna inte får man ingen möjlighet att välja nästa viapunkt
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-07-08/05:37, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Olof Eriksson » 2017-07-07/08:42

Thomas Stadin skrev:Jag har tills nu markerat viapunkterna som "varna inte vid ankomst" men efter att ha testat fram och tillbaks låter jag nu GPS varna vid varje viapunkter av orsaken som Runar beskriver ovan.
Väljer man varna inte får man ingen möjlighet att välja nästa waypunkt

Märkte detta då jag gjorde i ordning samtliga rutter till årsmötet. Fick göra om allihop och välja ut lämpliga punkter att larma på.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Homer Whitemiller » 2017-08-15/20:34

Lite jobbigt är det med Garmins ansträngingar att förhindra gruppkörningar på i förväg distribuerade rutter. Deras syfte är minst sagt oklart.

Förr när man använde 276C, eTrex, 60Cx så kunde man köra efter "frysta" rutter. Dvs rutter som inte ändrades även om man stanade för att pinka.

I dagens Garmin går inte det utan man får istället använda spår som tankas upp i GPX-format. Funkar rätt OK i bl a Montana. Där kan man t ex visa ett huvudspår i blått och en uppsättning alternativa spår i rött.

Men i senaste modellen, 276Cx, kan man inte längre visa mer än ett spår i taget. Därmed återstår snart bara spårkartor. Dvs man konverterar spår till en egen "karta" som man visar överlagrat på någon lämplig bakgrundskarta.

Jag kör sedan flera år på spårkartor. Fördelar är de är tydliga och funkar i alla GPSer samt att man kan visa valfritt antal rutter samtidigt. Nackdel är att de är relativt omständiga att skapa. Men jag anar att Garmin kommer att stoppa det med. Dvs det kanske bara går att köra Garmins egna kartor i framtiden?

Men jag är inte orolig. Mobilapparna blir bara bättre och bättre. Inom några få år tror jag Garmin har slagit ut sig själv och gruppkörningar sker på någon gratis mobilapp.

Det är ju minst sagt absurt att urgamla Garmin 276C/278 fortfarande är bäst för gruppåka och att Zumo blir lite mer begränsad för varje ny modell som dyker upp.
HMR
Användarvisningsbild
Homer Whitemiller
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-07-02/10:38

Re: Hitta nästa way point

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-16/06:36

Homer Whitemiller skrev:Men i senaste modellen, 276Cx, kan man inte längre visa mer än ett spår i taget. Därmed återstår snart bara spårkartor. Dvs man konverterar spår till en egen "karta" som man visar överlagrat på någon lämplig bakgrundskarta.

Jag kör sedan flera år på spårkartor. Fördelar är de är tydliga och funkar i alla GPSer samt att man kan visa valfritt antal rutter samtidigt. Nackdel är att de är relativt omständiga att skapa. Men jag anar att Garmin kommer att stoppa det med. Dvs det kanske bara går att köra Garmins egna kartor i framtiden?

Men jag är inte orolig. Mobilapparna blir bara bättre och bättre. Inom några få år tror jag Garmin har slagit ut sig själv och gruppkörningar sker på någon gratis mobilapp.

Det är ju minst sagt absurt att urgamla Garmin 276C/278 fortfarande är bäst för gruppåka och att Zumo blir lite mer begränsad för varje ny modell som dyker upp.


Spårkarta låter intressant. Hur gör man en sådan?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst