Odd Arne Kjørstad skrev:Hei!
Kan noen svare meg på følgende:
Jeg har nå en BMW Navigator IV, som jeg har plassert i Touratech's låsbare holder. Navigator IV begynner å kjennes noe antikvarisk. Jeg har en GS/A fra 2011.
Er Navigator VI så mye bedre enn IV at det er verdt å bytte, selv om jeg ikke har disse kontrollhjulene på styret?
Passer IV i den låsbare holderen?
Takknemlig for svar!
Odd Arne
PS. MC-forhandleren hjemme har tilbud på BMW Navigator V, NOK 5.390,-.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=67815594Er dette noe å reflektere på, et godt tilbud? Er det noe poeng i å kjøpe V nå som VI har kommet?
Din handlare har ett bra pris på Nav V.
Tänk framåt. Om din nästa mc kommer att ha "kontrollhjulet" så vill du ha en Nav V eller VI.
Nav VI har mer minne och är snabbare än Nav V. Dessutom är displayen klart bättre på VI.
Om de passar i din låsbara hållare vet jag inget om. Annars finns både Nav V och Nav VI i kit med "Craddle" att köpa för ca 500:- mer.
Idag tog jag en första tur med Nav VI och skillnaderna mot Nav V är markanta.
Det första skillnaden man slås av är displayen. Den lyser avsevärt mycket starkare än vad Nav V´s display klarar av. Med en matt displayskyddsfilm på displayen finns överhuvudtaget inga reflexer. Även då solen träffar glaset syns både rutter och annat tydligt. Högsta betyg!
Andra skillnader som man märker av är att Nav VI jobbar snabbare. Detta märks framförallt då man kör runt i en rondell där man får en mer exakt positionsangivelse eftersom navigatorn hänger med i rondellen utan att "lagga".
Då man trycker på Kör för att starta en rutt tar det avsevärt mindre tid för Nav VI att få till en rutt.
Är Nav VI värd de extra pengarna jämfört med Nav V? Svårt att säga, men ett par tusenlappar mer är den absolut värd. Om inte annat för att den är mer framtidssäker.