BMW's navigator IV vs. VI?

BMW's navigator IV vs. VI?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-08-29/14:48

Hei!

Kan noen svare meg på følgende:

Jeg har nå en BMW Navigator IV, som jeg har plassert i Touratech's låsbare holder. Navigator IV begynner å kjennes noe antikvarisk. Jeg har en GS/A fra 2011.

Er Navigator VI så mye bedre enn IV at det er verdt å bytte, selv om jeg ikke har disse kontrollhjulene på styret?

Passer IV i den låsbare holderen?

Takknemlig for svar!

Odd Arne

PS. MC-forhandleren hjemme har tilbud på BMW Navigator V, NOK 5.390,-.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=67815594

Er dette noe å reflektere på, et godt tilbud? Er det noe poeng i å kjøpe V nå som VI har kommet?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW's navigator IV vs. VI?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-29/15:52

Odd Arne Kjørstad skrev:Hei!

Kan noen svare meg på følgende:

Jeg har nå en BMW Navigator IV, som jeg har plassert i Touratech's låsbare holder. Navigator IV begynner å kjennes noe antikvarisk. Jeg har en GS/A fra 2011.

Er Navigator VI så mye bedre enn IV at det er verdt å bytte, selv om jeg ikke har disse kontrollhjulene på styret?

Passer IV i den låsbare holderen?

Takknemlig for svar!

Odd Arne

PS. MC-forhandleren hjemme har tilbud på BMW Navigator V, NOK 5.390,-.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=67815594

Er dette noe å reflektere på, et godt tilbud? Er det noe poeng i å kjøpe V nå som VI har kommet?


Din handlare har ett bra pris på Nav V.
Tänk framåt. Om din nästa mc kommer att ha "kontrollhjulet" så vill du ha en Nav V eller VI.
Nav VI har mer minne och är snabbare än Nav V. Dessutom är displayen klart bättre på VI.
Om de passar i din låsbara hållare vet jag inget om. Annars finns både Nav V och Nav VI i kit med "Craddle" att köpa för ca 500:- mer.

Idag tog jag en första tur med Nav VI och skillnaderna mot Nav V är markanta.
Det första skillnaden man slås av är displayen. Den lyser avsevärt mycket starkare än vad Nav V´s display klarar av. Med en matt displayskyddsfilm på displayen finns överhuvudtaget inga reflexer. Även då solen träffar glaset syns både rutter och annat tydligt. Högsta betyg!
Andra skillnader som man märker av är att Nav VI jobbar snabbare. Detta märks framförallt då man kör runt i en rondell där man får en mer exakt positionsangivelse eftersom navigatorn hänger med i rondellen utan att "lagga".
Då man trycker på Kör för att starta en rutt tar det avsevärt mindre tid för Nav VI att få till en rutt.

Är Nav VI värd de extra pengarna jämfört med Nav V? Svårt att säga, men ett par tusenlappar mer är den absolut värd. Om inte annat för att den är mer framtidssäker.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW's navigator IV vs. VI?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-08-31/07:35

Hei Thomas og takk for svar.

Nei, jeg kjøper ikke en V, nå som VI har kommet, selv om det er god pris. Jeg kjøper siste og nyeste når jeg først kjøper. Det er vel nettopp fordi de er redde for å brenne inne med et restlager av V at de selger dem med redusert pris nå?

Men om jeg må bytte Touratech-holderen blir det jo ytterligere et par tusen, så da kanskje jeg lever en stund til med min gamle IV, selv om den helt klart lider av de begrensninger du beskriver.

Men det jeg undrede på i forhold til at min GSA ikke har kontrollhjulene på styret, er om det er funksjoner som da ikke er tilgjengelige, eller om det er helt greit å operere den på samme sett som jeg alltid har gjort med IV, via knapper og touch-screen?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW's navigator IV vs. VI?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-31/08:49

Jag vet inte om Nav 6 passar i Touratechfästet för Nav 4 men det kanske andra har erfarenhet av.
Om inte, behövs verkligen Touratechfästet? GPS verkar sitta stadigt i original Craddle. Givetvis saknas stöldskydd, men jag har aldrig hört om någon som har blivit av med GPS vid ett stopp. Releaseknappen sitter väl dold bakom fästet och är svår att hitta för den oinvigde. Att slippa nyckel vid längre stopp är en fördel.

De funktioner som man kan komma åt via "kontrollhjulet" går även att komma åt via touch direkt på glaset.

Nav 5 och 6 "blommar ut" ordentligt då de ansluts till en "LC" som är förberedd för GPS. Då blir de som ett komplett "mediacenter".
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst