Ruttprogram

Ruttprogram

Inläggav CG Arvidsson » 2018-02-28/21:07

Kurviger.de Detta är inte någon sida med yppiga tyska blondiner utan ett tyskt ruttprogram som jag gillar mer och mer. Har kanske skrivit om detta tidigare,men nu efter tränat lite mer på det har det många fördelar. Några exempel. Instruktioner på flera språk,dock ej svenska. Många kartprojektioner samt satellitbild. Rundtursrutt där man ställer in önskad körsträcka och kompassriktning från start och målplatsen. Tre olika ruttpreferrenser.Start och målpunkter samt ruttlinje kan lätt justeras med muspekaren och sträckan räknas om direkt. Tyvärr måste man gå via BaseCamp för att ladda in rutten i GPS:en. Bara att dubbelklicka på gpx-filen i hämtade filer så öppnas den i BaseCamp och kan föras över. Sen är det ju som vanligt att övning ger färdighet.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ruttprogram

Inläggav cljos » 2018-03-03/08:47

Instämmer med föregående talare :)
Och för dem som använder Apple enheter så kan de vara värt att prova en app som heter Scenic som använder kurviger som motor, super smidig och framförallt snabb :)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
cljos
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-07-04/19:23
Ort: Växjö

Re: Ruttprogram

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-08/11:44

CG Arvidsson skrev:Tyvärr måste man gå via BaseCamp för att ladda in rutten i GPS:en.


Jag ser stora fördelar med att gå via BaseCamp eftersom du då har möjlighet att granska och justera rutten innan du skickar in den i GPS:en.
Har man samma kartversion i BaseCamp som i GPS:en räknas dessutom heller inte rutten om då den importeras till GPS.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ruttprogram

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-08/15:48

Jo, det är ju helt riktigt. Men Kurviger har några kartprojektioner som är mycket trevliga att jobba med. Satellitbilden är också bra ibland. Programmet är inte felfritt heller. Det tar en del omvägar ibland oavsett vad man har för inställning. Hoppas på att Garmin tar fram en bättre kartbild nån gång.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst