Lifetime eller inte lifetime

Lifetime eller inte lifetime

Inläggav Peter Ström » 2018-03-07/08:44

Hej!

Jag har ett problem...

Min Navigator IV gav upp 2015 och jag fick efter många om och men via Carlbarks en utbytesenhet på garantin. Utbytesenheten hade inte lifetime kopplat till sig utan det begav sig inte bättre än att jag vid sidan om fick en nüvi lifetime licens. 2015-03-06 så gjorde jag min senaste uppdatering och just idag fick jag för mig att uppdatera igen... Licensen borta. Jag läser licensavtalet för nüvi lifetime och där står det mycket riktigt att om man inte uppdaterar kartan inom 365 dagar så anses licensen förverkad. När jag läser licensavtalet från Garmin som ligger med i BMW Navigator IV lådan står det inget om att licensen försvinner om man inte gör en nedladdning inom 1 år.
Jag anser alltså att eftersom enheten byttes på garanti så bör således de ursprungliga licensavtalet för enheten fortfarande gälla. Eller?
Jag har mailat Garmin och vi får se vad de säger.

Någon som haft liknande problem?

Hälsningar Peter
R1250 GS 2019
Örebro
Peter Ström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2014-07-22/09:27

Re: Lifetime eller inte lifetime

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-03-07/09:27

Hej Peter

Vad vi som skriver anser om saken är tämligen irrelevant, du kommer nog att få 75% som håller med dig och 25% som inte gör det med en sådan fråga.

Ta dialogen direkt med berörd part som du anser har ett ansvar i frågan så har du din lösning där.

Med vänlig hälsning, Magnus
Webmaster på BMW MC.klubbens forum, ett forum med varierande juridisk kompetens och många bestämda åsikter.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Lifetime eller inte lifetime

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-07/09:32

Det låter ju som utbytesenheten som du fick av handlaren inte var av rätt modell, dvs med "Lifetime".
Jag hade talat med handlaren.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lifetime eller inte lifetime

Inläggav Peter Ström » 2018-03-07/12:44

Magnus Brobeck skrev:Hej Peter

Vad vi som skriver anser om saken är tämligen irrelevant, du kommer nog att få 75% som håller med dig och 25% som inte gör det med en sådan fråga.

Ta dialogen direkt med berörd part som du anser har ett ansvar i frågan så har du din lösning där.

Med vänlig hälsning, Magnus
Webmaster på BMW MC.klubbens forum, ett forum med varierande juridisk kompetens och många bestämda åsikter.


Det var ett mycket konstigt svar.

Så du tycker inte att det kan vara relevant att få reda på hur många som haft liknande problem och fått alternativ inte fått problemet löst?

Jag trodde forum var till för att fördjupa sig i en frågeställning, diskutera åsikter och förmedla kunskap.
R1250 GS 2019
Örebro
Peter Ström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2014-07-22/09:27

Re: Lifetime eller inte lifetime

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-03-07/18:07

Peter Ström skrev:Det var ett mycket konstigt svar.

Så du tycker inte att det kan vara relevant att få reda på hur många som haft liknande problem och fått alternativ inte fått problemet löst?

Jag trodde forum var till för att fördjupa sig i en frågeställning, diskutera åsikter och förmedla kunskap.


1. Du har köpt något från BMW av Carlbarks , det är normalt så att vill man klaga så gör man det till dom man gör affärer med.
2. Att Carlbarks gav dig en Garmin-licens på kartor kan knappast någon annan än Carlbarks lastas för. Hade du rätt till en BMW licens var det givetvis sen sådan du skulle haft. Fick du den som goodwill är det väl inget att klaga på.
3. Jag vet att det är Garmin som bygger BMW´s navigatorer men det förändrar knappast saken, pajar en BMW MC så vill man ju inte bli skickad till Bosch för att de har gjort en elektronikpryl i helheten. Jag vill att BMW fixar min MC är min enkla princip.

Med detta sagt så upprepar jag vad jag skrev ovan. Ta dialogen direkt med berörd part (Carlbark om du fått fel licens eller BMW om du anser att det är det avtalet du har med BMW).

Har du tur så är Garmin inriktade på goodwill och fixar till det ändå efter ditt mail men den saken är ju inte mycket för tyckande på forumet, mer att ge dom cred för exceptionellt gott kundbemötande.

Hoppas det blev klarare nu.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst