Ta inte med er Navigatorn till Italien

Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-12/20:07

Det är inte lönt.
Svart skärm (Navigator VI) genom hela norra Italien.
Italien och Garmin är ingen bra mix.

En hederlig papperskarta från lokal bensinstation fick bli räddningen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Roger Gross » 2018-07-12/22:12

Måns - det var ju otur...
Just hemkommen från mckörning i norra Italien kan jag säga att min BMW Nav 6 fungerade utan problem.
Så visst har man stor nytta av en Nav 6 i norra Italien... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-12/23:13

Garminfolket som fanns på plats under BMW Motorrad Days uppskattade inte Italien enligt vår nye hövding Andreas.
Katastrof var ordet som kom från deras mun när Italien nämndes.
Jag håller med.

Herr Gross har väl möjligen en "speziale Italia editione"? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-13/00:46

Vad är problemet med Italien? Saknas GIS-data? Det verkar inte så med tanke på att google maps förefaller funka bra.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Roger Gross » 2018-07-13/06:46

Måns Ulveståhl skrev:Garminfolket som fanns på plats under BMW Motorrad Days uppskattade inte Italien enligt vår nye hövding Andreas.
Katastrof var ordet som kom från deras mun när Italien nämndes.
Jag håller med.

Herr Gross har väl möjligen en "speziale Italia editione"? :mrgreen:


Kanske kan herr Ulveståhl redogöra för katastrofen !? Jag åkte ett antal alppass samt i området kring Gardasjön - märkte inga katastrofer. Kunde vara intressant veta vad jag/min Nav 6 missat... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-13/09:32

Problembeskrivning: Navigatorn blir svart.
Resultat: Katastrof.

:D

Är det möjligen några kartor herrarna har installerat, vilket min VI lyckats undvika?
Bergiga Norditalien och alppassen på hög nivå fungerade inte.

PS
Google Maps fungerade i Italien, men har inte den detaljgrad som önskas (mindre vägar).
Dessutom slukas det snabbt batteritid på mobiltelefonen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-13/09:40

Är det inte samma som kan hända då man passerar polcirkeln? Var ju en del som hade problem på förra årets årsträff i Arjeplog. Då var lösningen att man sätter skärmbelysningen till manuellt läge om jag inte minns helt fel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Roger Gross » 2018-07-13/10:46

Måns Ulveståhl skrev:Problembeskrivning: Navigatorn blir svart.
Resultat: Katastrof.

:D

Är det möjligen några kartor herrarna har installerat, vilket min VI lyckats undvika?
Bergiga Norditalien och alppassen på hög nivå fungerade inte.

PS
Google Maps fungerade i Italien, men har inte den detaljgrad som önskas (mindre vägar).
Dessutom slukas det snabbt batteritid på mobiltelefonen.


Har nu lyssnat med flera som nu kört i norra Italien och ingen av dem har upplevt några problem med sin Nav 6:a. Lite väl dramatiskt att som rubriken ge sken av att inte Nav 6 fungerar i norra Italien. Trådskaparen har antingen fel på sin navigator eller mera sannolikt - handhavandefel...!? :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-13/16:53

Jag ger inte sken av något utan konstaterar fakta baserat på min erfarenhet.
Delas inte uppfattningen så är det OK.
Antingen genom att uttrycka sig i denna tråd eller en egen.
Personligen tror jag inte att min uppfattning är alenarådande i universum så vilket som är OK för mig.

Min VI fungerade inte. Fakta.
Fel på min VI? Fungerade utmärkt i Tyskland både före och efter besöket i norra Italien.
Konstigt, eller hur?
Därav min fråga om det är några kartor som min VI missat att ladda ned?
Handhavande fel? Möjligt. Jag är ingen expert - om jag varit hade jag aldrig behövt fråga-, men då kan man undra varför BMW säljer pryttlar från Garmin som kräver stor kunskap att hantera?

Användarvänligt är ett ord som missats helt av Garmin.
Användarvänlighet säljer. En tjock instruktionsbok säljer inte.
Det skär säkert i en ingenjörs hjärta, men det är fakta.
Lär av tex Google Maps. Vem som helst klarar av Google Maps utan instruktioner.

Kul om flera personers VI fungerade alldeles utmärkt i norra Italien, men på vilket sätt hjälper det mig när jag står på en alptopp med svart skärm, och försöker hitta en lämplig väg till min destination?

Nu är inte enbart svart skärm något som jag är negativ till gällande Navigator/Garmin.
Ett fundamentalt fel, men inte det enda som går att önska mer utav.
Basecamp är tex stenålder vad det gäller mjukvara i dag.
Jämför exempelvis tiden det tar att sätta upp en rutt i Navigator/Garmin med tex Google Maps.

Jag vet inte för vilket företag du arbetar herr Gross, men jag misstänker att det är för ett relaterat tyskt företag.
Det enkla knepet att idiotförklara kunden är ett sätt att lösa situationen.
"Handhavande fel" är en snäll variant av idiotförklaring.
Knappast det bästa valet.

Låt oss då för enkelhetens skull idiotförklara mig.
Vad blir då resultatet av detta?
Tack och adjö - aldrig mer Navigator.
Ca 7000+ kr i toaletten.
Dags att köpa något från ett företag som vill ha kunder, och utvecklar produkter med kunden i fokus. Inte för ingenjören bakom produkten.
Historien har visat hur slutet blir för sådana företag/produkter.
Användarvänlighet - ett ord att lägga på minnet om en fortsättning önskas.

MVH,

Från en numera fd kund
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-13/17:24

Måns Ulveståhl skrev:Användarvänlighet säljer. En tjock instruktionsbok säljer inte.
Det skär säkert i en ingenjörs hjärta, men det är fakta.
Lär av tex Google Maps. Vem som helst klarar av Google Maps utan instruktioner.

Dags att köpa något från ett företag som vill ha kunder, och utvecklar produkter med kunden i fokus. Inte för ingenjören bakom produkten.
Historien har visat hur slutet blir för sådana företag/produkter.

Lite OT, men ändå: 1. Jag delar Din åsikt om tjocka instruktionsböcker etc.
2. Mja - det handlar nog mindre om ingenjörshjärtan än om företagsledning. Ingenjörer (obs plural) i min bekantskapskrets har påpekat, att en väl konstruerad maskin i idealfallet inte skall behöva någon bruksanvisning utan vara självinstruerande - men sedan kommer räknenissarna in, och då kan det bli rejält fel. Lägger man till det, att åtskilliga företag verkar ge sin minst dugliga ingenjör uppgiften att skriva bruksanvisningen, blir det inte bättre.
Ett udda exempel på det var min första GSM-telefon - en Nokia Mobira, inköpt under första halvan av 1990-talet. Dess bruksanvisning var obegriplig - men rätt snart upptäckte jag, att bruksanvisning inte behövdes, för telefonen var så väl konstruerad, att man snarast intuitivt lärde sig, hur man skulle göra. Och det var rimligen inte räknenissarna, som låg bakom det.
3. Biltillverkaren Saab angavs på sin tid vara "ingenjörsdriven" - ofta långt framme innovationsmässigt; från ur-Saaben, ritad av flygplanskonstruktörer och med tiden vinnare av Monte Carlo-rallyt, trots ytterligt modest motoreffekt, via strålkastartorkare och stötupptagande stötfångare till den första praktiskt användbara turbomotorn för bruk i ordinarie trafik. (Vässad var den fortfarande i topp i rally. Per Eklund hade 250 pållar mot Erik Carlsson "på takets" 25. Så gjorde de fyrhjulsdrivna bilarna entré, och Saab drog sig ur.)
Men vad hjälpte allt detta, när man i längden inte fick företaget att löna sig?
Hur det gick, vet vi - trots duktiga ingenjörer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-13/19:51

Nu är det dags att kyla ner den här tråden lite, så det inte urartar till ett "flame war" (nät-gräl på svenska).

Måns - Du har ett problem med Din Nav VI, helt klart - vad det beror på kan jag inte säga på rak arm, men felet borde rimligen gå att rätta till eftersom andra med likadan GPS inte har motsvarade problem.
Grejen är att alla tekniska prylar kan krångla - synd bara att Du skulle ha otur med just detta.
Du kan säkert få sakkunnig hjälp här på Forumet - det finns flera medlemmar med mycket gedigna GPS-kunskaper - eller så kan Du vända Dig till inköpsstället eller Garmin-supporten för att få hjälp.

Beträffande Basecamps användarvänlighet, är det knappast fråga om något fel på produkten.
Basecamp är 1) Gratis (bara att ladda hem!), 2) det enda ruttplaneringsverktyget som finns där man kan jobba "offline" (dvs utan Internet-anslutning), och 3) väldigt avancerat och klarar åtskilligt mer än t ex Google Maps och andra online-ruttplanerare.
Det finns en inlärningströskel, men för att göra de enkla saker man kan göra även med Google Maps krävs banne mig inga raketforskar-kunskaper. Med tanke på att programmet är helt gratis, får det nog betraktas som prisvärt (OK, Garmins kartor kostar pengar om man inte köpt en GPS med Lifetime-abbonemang, men BMW Nav VI har ju det).
Ryktet säger dessutom, att en helt ny utgåva av Basecamp är på gång - det är på tiden, eftersom den nuvarande versionen har över två år på nacken!

Om Basecamp är för avancerat, går det annars utmärkt att göra rutter i t ex Google Maps och exportera i .gpx-format - dessa kan importeras direkt i GPS:en utan hjälp av Basecamp, om man nu väljer att inte ta till sig hur det fungerar.
Sen kan det vara bra att veta, att Basecamp är en generell produkt - den används för mycket annat än att göra MC-rutter (t ex för Geocaching, hiking, mountain-biking....) Av Garmins totala försäljning/marknad, är 1-2% MC-GPS:er - då är det kanske lite lättare att acceptera, att ett gratis-program som ska kunna "allt" inte är optimalt att göra just MC-rutter.

Mitt första förslag är, att Du tar hjälp att lösa "italien-problemet" med Din Nav VI. Ställ konkreta frågor här på Forumet - jag är rätt övertygad om att Du får hjälp, men det krävs förstås lite av Dig själv också. Att spy galla över produkten hjälper nog inte, tyvärr - var konstruktiv och beskriv så gott Du kan hur den uppträder!
Alternativt reklamerar Du eller tar hjälp av Garmin-supporten.

Mitt andra förslag är, att Du försöker gå en GPS-utbildning i klubbens regi, för att få lite bättre grundkunskaper i att använda Basecamp. Eller, för all del, leta rätt på någon av de många "tutorials" som finns på Youtube.
Du kommer att upptäcka att det inte är så svårt, och att Basecamp ger fantastiska möjligheter att t ex spara undan Dina körda rutter att använda för framtida planering, eller dela ruttinfo med kompisar.
Rätt använt är Basecamp ett bra, kraftfullt och flexibelt verktyg!

Känner Du inte behov av dess funktionalitet - använd då de online-verktyg som finns, t ex Google Maps.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-13/19:54

@Bror: I denna Forumavdelning är reglerna att vi ska hålla oss till ämnet - vänligen håll Dina utläggningar om 20 år gamla mobiltelefoner, rallybilar och avsomnade svenska bilfabriker där det hör hemma - lämpligen OT-Forumet.

/// Gunnar / Forum-Moderator med aningen ansträngt tålamod.
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-13/19:59

Sorry. Det var det där med ingenjörerna, som triggade mig. De är långt ifrån alltid syndarna. I övrigt har Du förstås rätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-13/21:27

Jeg hae nettopp kommet tilbake fra en tur i norske fjell og opplevde at bildet på navigatoren (BMW VI) ble veldig mørkt og nærmest umulig å se ved kjøring nær høye fjell. Jeg fikk en teori om at det er en slags 3-D effekt som skyggelegger fjell og som blir helt feil når man faktisk befinner seg i fjellet. Men det er min teori, aner ikke om det stemmer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-13/21:40

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg hae nettopp kommet tilbake fra en tur i norske fjell og opplevde at bildet på navigatoren (BMW VI) ble veldig mørkt og nærmest umulig å se ved kjøring nær høye fjell. Jeg fikk en teori om at det er en slags 3-D effekt som skyggelegger fjell og som blir helt feil når man faktisk befinner seg i fjellet. Men det er min teori, aner ikke om det stemmer.

Har Du provat att ändra karttema?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-13/21:47

Gunnar Elmgren skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg hae nettopp kommet tilbake fra en tur i norske fjell og opplevde at bildet på navigatoren (BMW VI) ble veldig mørkt og nærmest umulig å se ved kjøring nær høye fjell. Jeg fikk en teori om at det er en slags 3-D effekt som skyggelegger fjell og som blir helt feil når man faktisk befinner seg i fjellet. Men det er min teori, aner ikke om det stemmer.

Har Du provat att ändra karttema?


Nei, men jeg har også tenkt på det, har bare ikke kommet dit. Var mer opptatt med å være på tur. :D
Nå er jeg hjemme igjen og skal forske litt mer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-13/23:57

Där har ni det! Den senaste kartan är högre berg väldigt mörka. Jag har slagit av 3D då jag var i Alperna. Samt ändrat karttema till den som heter Danmark.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-14/08:32

Olof Eriksson skrev:Där har ni det! Den senaste kartan är högre berg väldigt mörka. Jag har slagit av 3D då jag var i Alperna. Samt ändrat karttema till den som heter Danmark.


Tack för tipset!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-14/08:36

Jag är på väg mot Norra Italien så om någon vill att jag testar olika inställningar i Nav6 är det bara att höra av sig.

Måns: Är du säker på att du (dvs din navigator) har både nord och sydkartan installerade? Vilka kartor ser du under kartinfo?

I nuläget kör jag med 3D = Off, samt att jag kör med HMR's typfil för Nav5 (den finns här på forumet).
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav CG Arvidsson » 2018-07-14/08:48

Min Nav VI fungerade klockrent nu när jag var i Italien. Kör också med katrttema Danmark som ger en behaglig bild. Lagom nerzoomad bild så man se några serpentinkurvor framför sig. Ibland kan dom komma som en överraskning. Har också provat antal andra navprogram. Det blir lite som att gå över ån efter vatten. Man måste gå tillbaka för att få in rutten i Naven. Något program har lagts ner, då det drevs på idiell basis. Det man ska lära sig är att göra ett bra mappsystem i sidofältet. Röststyrningen har jag kopplat bort,upplever det som tjatigt. Kör nästan alltid med naven påslagen. Har också läst att det ska komma en ny version av BaseCamp.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-14/09:41

Her kan dere se litt av problemet. Jeg står her med et høyt fjell bak meg og man kan se at det er veldig mørkt. Om jeg hadde fortsatt på vegen som forsvinner ut nede til venstre ville hele skjermen blitt like mørk. Om man så i tillegg får solen rett på skjermen blir det vanskelig.

navVIshadow.jpg
navVIshadow.jpg (268.91 KiB) Visad 8835 gånger
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-14/11:19

Som redan skrivits - välj ett karttema (förslagsvis "Danmark") med bra kontraster, och stäng av 3D-visningen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-14/11:45

Gunnar Elmgren skrev:Som redan skrivits - välj ett karttema (förslagsvis "Danmark") med bra kontraster, och stäng av 3D-visningen.


Ja takk for tipset. Er det sannsynlig at det er dette problemet trådstarter også har erfart?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-14/18:28

Nu under resan har min Nav6 vägrat starta två ggr då den suttit i det fabriksmonterade mc-fästet.
Båda gångerna har jag stängt av mc:n och varit inne i "väderradarappen" och därefter har den inte starta.
Det har krävts en hård omstart, dvs att hålla inne On/off några sekunder, släppa ut den och sedan starta om navigatorn.
Därefter har det varit som vanligt.
Då jag korsar en landsgräns verkar också hård omstart behövas för att få igång trafikinfo. Har gjort samma med telefonen och startat om SmartPhoneLink och då har det funkat, tills nästa gräns.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Fredrik J » 2018-07-14/22:14

Precis avverkat norra Italien, inkl höga berg och djupa dalar ;) Märkte inga problem med min Nav VI. Tror jag har engelskt tema, med 3D läge på men terräng av(?).
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-15/12:57

Nu har jag luskat lite - på Nav V visserligen, men Nav VI torde bete sig på liknande vis.
Om jag slår på funktionen "3D Terräng", väljer 3D-visning och har standard karttema (Garmin) blir kartan extremt mörk i högre terräng (t ex Timmelsjoch-passet, där trådskaparen körde när det blev "mörkt", vad jag förstår). Hög höjd illustreras helt enkelt med mörkare färg... I just Timmelsjoch är det dessutom nationalpark på italienska sidan, vilket i sig markeras med mörkgrön grundfärg. Är det då skarpt solljus på skärmen, kan jag mycket väl tänka mig att bilden knappt syns alls när man kommer in i Italien.
Lösningen är som ovan nämnts - att dels använda ett kontrastrikt karttema (förslagsvis "Danmark"), dels slå av funktionen "3D Terräng" (finns under menypunkten "Kartlager" på Nav V, har ingen Nav VI så jag kan inte verifiera på den).
Sen undrar jag personligen varför man över huvud taget vill använda 3D-visning - all överblick över rutten försvinner och det blir svårt att ha någon framförhållning med hjälp av GPS:en. En "vanlig" 2D kartbild ger mer och tydligare info. Men det är jag det, den som känner sig bekvämare med 3D-visning ska såklart använda det. Det man bör slå av är inte 3D-visning i sig, utan just "3D Terräng".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-16/20:57

Måns verkar tyvärr ha givit upp tråden. Hans Nav6 är sannolikt felaktig. Handhavandefel tror jag inte på efter dagens tester.
Idag körde jag över "Parco nazionale dello Stelvio" och högst där uppe i passet försökte jag förmå Nav6 att bli "svart" aha div inställningar. Jag lyckades inte trots direkt solljus mot displayen samt att all 3D aktiverades, kartema Garmin och om jag inte minns fel så är displayen inställd på 70% ljusstyrka vid leverans och det hade även jag. Dessa inställningar gav ingen oläslig bild på hög höjd i en italiensk nationalpark.
Tyvärr fick jag inte med skärmbilden med dessa inställningar (men Alperna ska ju passeras två gånger under varje sommarresa och hemvägen återstår).

Så här ser min skärm ut högst upp på Stelvio med all 3D = off, 100% ljusstyrka samt "HMR's" karttema för Nav6.
Inget att klaga på!
Min recension av Nav6 är: En väldigt bra navigator som dessutom växer ytterligare då den kommunicerar med hojen och Garmin Virb. Ansluter bra mot både headset och androidtelefon.
906937.png
906937.png (206.76 KiB) Visad 8493 gånger
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav BrooklynS » 2018-07-18/19:31

Idag blev min nav V svart strax norr om Muonio. Ställde med möda om till manuell ljusstyrka 100% och problemet var löst.

Men att det överhuvudtaget uppstår är ju en onödig bugg...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-24/18:25

Jag blev så förbannad att jag övergav tråden :oops:
Japp, jag har nu läst från andra att det kan vara ett mjukvaruproblem som skapar svart skärm.
Inte ensam eller korkad. Känns skönt att få rätt :D
Era förslag ska jag testa.

Fast nu när man ändå har talat om trollet.
Adjö Garmin! Lidandet mot det definitiva slutet hägrar.
Framtiden jag nämnde har redan kommit: Välkommen Google :mrgreen:
https://www.digitaltrends.com/cars/goog ... torcycles/

Sign me up!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Johan Weinö » 2018-09-13/18:27

Vi körde i delar av Europa i somras, med uppdaterad Garmin Zumo 590.
2019.10 uppdateringen var helt utan information när vi kom in i Italien.
Funkade kanon i Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz.
Hoppas nu 2019.20 är korrekt.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Ta inte med er Navigatorn till Italien

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-13/21:05

Vi körde i Italien med NTU 2019.1 (Nav6) helt utan problem.
Högst upp i Stelviopasset försökte vi provocera fram en "svart" display men lyckades inte.
Skulle vara intressant att veta vad som gått fel för er andra.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst