Att använda två GPS.er samtidigt.

Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-17/07:54

Jag har nyss precis testat att använda två GPS enheter samtidigt.
I teorin skall det vara en hjälp och vid olika situationer.
Då flera kommer läsa denna tråden som ej har två enheter och inte alls förstår vitsen med dem, tänkte jag börja med att lista dem. Kommer ni på fler, be mig lägga in dem här

1. Att kunna ha rutten på en enhet med avstängd autozoom och avstängd ruttomräkning men med bra tydlighet på vart man är och på den andra kör med spår / rutt i ett lite mer utzoomat läge för att ha kolla på omgivningarna och lättare kunna hitta in på rutten igen om man tagit en alternativ väg.
Inte minst i stora städer kan man ha några kvarter framme på den ena och mer inzoomat där man är.

2. Om man har Frliluftskarta på ena neheten och vanla kartan på den andra. vilket kan vara bra vid grusåka t.ex.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag bara testat detta en enstaka gång.
Jag har en 595.a till vänster stående och en 590 liggande till höger.
Jag körde rutt på den vänstra och spår på den högra.
Efter tips hade jag ställt om den högra till norr uppåt.
Antingen har jag missat något, men det där hjälper inte ett skvatt att ha spåret som extra koll. Anledningen är att man måste scrolla kartan manuellt hela tiden vilket var en nyhet. Jag kan ju tycka att pilen borde ligga kvar där jag är, även på ett spår.
Eller har jag missat en inställning :?:
Som det ser ut nu kommer jag troligen att antingen inte ha varken rutt eller spår på den högra, då följer ju iaf pilen kartan. Eller köra rutt på båda men med olika inzoomning.
Tankar och erfarenheter önskas!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-17/08:44

Jag har bara "indirekta erfarenheter" från flera olika tillfällen, där "8 olika GPS:er gett 12 olika resultat"! Dvs trots att de olika deltagarna haft samma start, mål och waypoints, valde apparaterna olika vägar. Om det blev rörigt? Gissa en gång!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-17/11:59

Det beror på olika andra inställningar i gps enheterna Bror.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav SuperMek » 2018-07-17/12:07

Jag använder två GPS:er sedan några år tillbaka och ser stora fördelar med detta. Punkt 1 ovan håller jag med om. Men för övrigt är mitt val två olika fabrikat av GPS:er för att säkerställa att om den ena strular så skall samma orsak till strulet inte (förhoppningsvis) förekomma på den andra. OM jag har en aktiv rutt jag följer kan det vara den ena eller andra GPS:en som nyttjas för detta, och då inzoomad för att se detaljerna i vägen framför mig. Den andra agerar helikopterperspektiv för att ge mig en god överblick över området. Just detta tillvägagångssätt har hjälpt mig flera gånger då jag ofta kör lite "ad-hoc" på mina resor runt Europa.

Vid sökning efter bensinstationer, restauranger eller campingplatser söker jag ibland i bägge GPS:erna, speciellt om den jag har sökt i först ger en längre sträcka till målet, för att inte alls så ovanligt få besked från den andra GPS:en att ett mål kan finnas på närmare håll. Här har vi verkligen fördelen av att nyttja två olika system.

Sista punkten är ren backup! Brakar den ena GPS:en ihop helt så har jag en till! Hopbrakandet behöver inte vara så dramatiskt, men för ett par år sedan var kartan över Polen helt blank i den ena GPS:en när jag rullade av färjan i Gdansk! En uppdatering av kartor som har gått fel sannolikt, men det som kunde vara ett stort bekymmer var nu inga problem alls.

IMG_3525.JPG


Huvud-GPS:en ovan är en Tomtom Rider 400, numera uppdaterad till en Rider 550 som ser likadan ut. Till höger på styret är en Garmin Zumo 390. Min gamla 400 får följa med på årets semesterresa som en backup till backupen. Vaddå hängslen och livrem... ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-17/14:23

Intressant SuperMEk.
Du kör alltså rutter på båda med andra ord
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav SuperMek » 2018-07-17/15:33

Dennis Johansson skrev:Intressant SuperMEk.
Du kör alltså rutter på båda med andra ord

Japp, ibland till och med samtidigt! ;-)
Rutter skapade i BaseCamp med diverse inbyggda finesser som t.ex. namngivna/döpta rastplatser, uppdelade rutter och allt annat allsköns i "finessväg" som skapats hamnar oftast direkt på Garmins GPS. Rutterna går att ta in direkt i Tomtoms rider, men blir då ett spår som räknas om, och alla "finesser" försvinner.

Ska jag skapa en rutt för t.ex. D7-klubben så skapar jag den i BaseCamp, men är det för mig själv gör jag den hellre i MyRoute-app då det går fortare, är mer träffsäkert för att undvika strul och som är underbart befriad från allehanda "finesser" som bara strular till det för användare som inte är 100% säkra i handhavandet av BC och GPS. Att den skapade rutten sedan överförs trådlöst till GPS:en är en annan extra utomordentlig bonus. Samma rutt, skapad i MyRoute-app, kan också exporteras per kabelanslutning till Garmins GPS, men den omvägen nyttjar jag sällan.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Kovlingen » 2018-07-17/18:57

SuperMek skrev:
Dennis Johansson skrev:Intressant SuperMEk.
Du kör alltså rutter på båda med andra ord

Japp, ibland till och med samtidigt! ;-)

Du hade ju en rolig förklaring till varför du hade 2 gps:er för några år sedan :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-17/19:48

SuperMek skrev:
Dennis Johansson skrev:Intressant SuperMEk.
Du kör alltså rutter på båda med andra ord

Japp, ibland till och med samtidigt! ;-)

Det blir att testa att köra rutt på båda tror jag denna gången o se hur det blir.
Undrar om inte vissa använder 3D på den de ruttar med och 2D med större överblick på den andra? Hmmm.
Kanske kan vara något.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Kovlingen » 2018-07-17/20:03

Dennis Johansson skrev:Det blir att testa att köra rutt på båda tror jag denna gången o se hur det blir.

Tror du att du hittar till Falun eller behöver du lots :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-18/06:23

Lustigkurre där Kovlingen.
Om man skall testa saker för att se vad som fungerar hyffsat, är det ganska dumt att göra det i skarpt läge där det verkligen är krångligt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-19/01:02

Påminner om det gamla djungelordspråket:
"En man med en klocka vet alltid vad klockan är, en man med två klockor kan aldrig vara helt säker".

Överförbart till GPSer?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav SuperMek » 2018-07-19/01:07

Fredric Fredricson skrev:Överförbart till GPSer?

Nix! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Att använda två GPS.er samtidigt.

Inläggav erro67 » 2018-07-19/09:15

Fredric Fredricson skrev:Påminner om det gamla djungelordspråket:
"En man med en klocka vet alltid vad klockan är, en man med två klockor kan aldrig vara helt säker".

Överförbart till GPSer?

/Fredric


Det är därför man ska ha tre saker (eller annat udda antal) när man behöver redundans eller "omröstning" :-)
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst