Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-21/14:43

Hej

Jag har köpt en enkel vandring/cykel gps och undrar om jag kan redigera ett inspelat spår/rutt eller vad det heter?
Jag gick en tvådagars vandring på Sörmlandsleden och använde denna gps mest för att just spåra och göra lite vägval, nu är jag inne i BC som jag inte använt på flera år och har funnit dom 2 "spåren" och allt är frid och fröjd MEN jag ser att på den första dagen är startpunkten på fel plats (gps var på redan i Stockholm fast vi gick från Läggesta)
Så jag försöker "dra" i startpunkten för att lägga den på kartan där starten faktiskt var, alltså redigera rutten, samma sak med dag 2.
Efter det kan jag ju exportera detta för att det som är slutmålet skapa en karta i Google maps som jag kan dela och visa för andra, och detta kan jag ju som det verkar redan göra utan problem, så mina 2 ovan frågor någon som kan hjälpa mig?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-21/18:48

Det är inga problem.
Klicka på spåret i BC.
Välj sedan "spårverktyget" ("Spår" under "Verktyg" i menyn) och du kan enkelt rita till den saknade delen.

Vill du ta bort spårpunkter så dubbelklickar du på spåret och markerar spårpunkterna i fråga och trycker därefter på delete.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-21/19:09

Thomas Stadin skrev:Det är inga problem.
Klicka på spåret i BC.
Välj sedan "spårverktyget" ("Spår" under "Verktyg" i menyn) och du kan enkelt rita till den saknade delen.

Vill du ta bort spårpunkter så dubbelklickar du på spåret och markerar spårpunkterna i fråga och trycker därefter på delete.

Det där funkar i Basecamp på PC/Windows.
Kör man Mac är det lite annorlunda - där markerar Du spåret, högerklickar på den spårpunkt Du vill radera och väljer "Radera spårpunkt". Ritar nytt spår gör Du med "Verktyg" och "Spår" (eller med Ctrl-T).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-21/19:19

Gunnar Elmgren skrev:
Thomas Stadin skrev:Det är inga problem.
Klicka på spåret i BC.
Välj sedan "spårverktyget" ("Spår" under "Verktyg" i menyn) och du kan enkelt rita till den saknade delen.

Vill du ta bort spårpunkter så dubbelklickar du på spåret och markerar spårpunkterna i fråga och trycker därefter på delete.

Det där funkar i Basecamp på PC/Windows.
Kör man Mac är det lite annorlunda - där markerar Du spåret, högerklickar på den spårpunkt Du vill radera och väljer "Radera spårpunkt". Ritar nytt spår gör Du med "Verktyg" och "Spår" (eller med Ctrl-T).


Jag kör också Mac...
Missade att skriva till att jag använder "Hand" under "Verktyg" då jag dubbelklickar på spåret.
Gör man så får man upp en lista med alla spårets spårpunkter och det blir enkelt att radera flera punkter.

När du ritar till spårpunkter blir dessa ett nytt spår.
Det är enkelt att slå ihop dem genom att markera båda i listan, högerklicka och välja "Koppla samman spår..."
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kan man redigera en "inspelad" tur i BC?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-22/09:21

Precis den hjälpen behövde jag och jag till och med begrep den :D :oops:
Funkade prefekt att ta bort delar av en sträcka som var Buss/Tågresa, så att bara den faktiska vandringen finns kvar.
Tack så mycket för hjälpen, uppskattat!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst