Att få gps å göra det man tänkt.

Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-05/17:05

Jag undrar om jag är glömsk eller hjärndöd, för minns ej detta från gps kurserna.
När man laddat en rutt får man upp val i två olika rutor.
På något vis gör jag fel med dessa val.

Så här vill jag göra. Jag vill starta rutten, sedan skall den helt enkelt följa mig till målet via ALLA waypoints och Via punkter.
Men se, det verkar i stort omöjligt.
Väljer man målflaggan, verkar den om jag minns rätt, sitta i allt köra snabbaste vägen till målet.
Väljer man någon av de röda punkterna navigerar den kortaste vägen dit.
Väljer man den som är nästa, så kommer man dit och då är den klar och jag får då starta rutten igen.
Detta kan omöjligt vara rätt.

Som nämns ovan får man två efterföljande frågor angående rutten.
Bild 1har jag aldrig valt ngt mer en kör.
1.jpg-503x721.jpg
1.jpg-503x721.jpg (72.15 KiB) Visad 5734 gånger


Vad gör man för val där, och varför.

Sedan kommer nästa bild.
Där har jag gjort olika val, och inget blir bra
IMG_20180805_102201604_HDR-780x1040-585x780.jpg
IMG_20180805_102201604_HDR-780x1040-585x780.jpg (99.82 KiB) Visad 5734 gånger



Detta är grejer som kommit med 590 / 595.
Men minns ej att problemet fanns med 590 när den kom.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-08-05/18:01

När du har gjort en rutt i Base Camp, så gör du om rutten till spår. Importerar spåret till din GPS. Sedan i GPS´n gör du om spåret till rutt. Då har du bara start och mål och inte en massa routepoints. Rutten blir alltid då 100% rätt. Samma om du delar rutt med andra, så skicka spåret till de personerna, så får de göra om spår till rutt i sina GPS´r, så får alla samma rutt.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-05/21:06

Ok.
Tack.
Men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Jag har ju skapat rutterna i BC med waypoint för att veta vart jag skall ha pauser etc.
Det är något fel jag gör med rutten när jag startar den
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-05/21:16

Tyvärr Gunnar, gjorde om rutten till spår. Men den gick inte att till min Nav VI. Skulle gärna vilja slippa waypoints.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-05/21:33

Nu lyckades jag.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-08-05/21:35

Tänkte väl det CG. För jag visste att det går på NavV och då bör det gå på NavVI också.
Senast redigerad av JAC 2018-08-05/21:42, redigerad totalt 1 gång.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-08-05/21:37

Dennis Johansson skrev:Ok.
Tack.
Men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Jag har ju skapat rutterna i BC med waypoint för att veta vart jag skall ha pauser etc.
Det är något fel jag gör med rutten när jag startar den


Du måste vara exakt på startpunkten och GPS´n bör ha valt nästa routepoint, så skall det bara vara Starta och kör.
Bättre är att göra som jag skrev tidigare om spår till rutt och sätta en Waypoint där du vill t.ex. pausa och blanda inte in waypointen i rutten som en routepoint. Du ser när du kommer till waypointen att där skall jag t.ex. pausa. Problemet med en massa routepoints är att om du skall starta rutten någonstans mellan start och mål, så måste du exakt veta vilken routepoint, som är nästa. Om du då har kanske 30-40 routepoints, blir det klurigt.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-05/22:17

Tipset är nog att man bör lägga start och mål en liten bit i från varandra. Har varit ute för att man kört åt fel håll efter en paus, och avståndet helt plötsligt börjat öka till målet. Nu kan man bara scrolla ut kartbilden och sikta mot rutten och köra mot målet, om jag förstått det hela rätt. Ska snarast göra ett test.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-08-05/22:38

Om man skall göra en rutt som t.ex start och mål är hemmet. Är det alltid bäst att göra två rutter av den. Hem till bort och den andra bort till hem.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/09:08

JAC skrev:
Dennis Johansson skrev:Ok.
Tack.
Men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Jag har ju skapat rutterna i BC med waypoint för att veta vart jag skall ha pauser etc.
Det är något fel jag gör med rutten när jag startar den


Du måste vara exakt på startpunkten och GPS´n bör ha valt nästa routepoint, så skall det bara vara Starta och kör.
Bättre är att göra som jag skrev tidigare om spår till rutt och sätta en Waypoint där du vill t.ex. pausa och blanda inte in waypointen i rutten som en routepoint. Du ser när du kommer till waypointen att där skall jag t.ex. pausa. Problemet med en massa routepoints är att om du skall starta rutten någonstans mellan start och mål, så måste du exakt veta vilken routepoint, som är nästa. Om du då har kanske 30-40 routepoints, blir det klurigt.


Det var ju så jag gjorde.
Med de senaste enheterna behöver man ej stå exakt på startpunkten, den fattar ändå.
Men jag stod på startpunkten och valde nästa punkt i listan på andra bifogade bilden.
Den ruttnade då dit, sedan var den klar och rutten stängdes ned.
Testade jag att hoppa över en punkt, struntade den inatt rutta via mellanpunkten utan körde till nästa. Sedan var den klar igen.
Det måse väl gå att starta rutten och att den klarar av att ruta via alla punkterna.
Jag tror jag missat något.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/09:10

CG Arvidsson skrev:Tipset är nog att man bör lägga start och mål en liten bit i från varandra. Har varit ute för att man kört åt fel håll efter en paus, och avståndet helt plötsligt börjat öka till målet. Nu kan man bara scrolla ut kartbilden och sikta mot rutten och köra mot målet, om jag förstått det hela rätt. Ska snarast göra ett test.


Detta var ej problemet.
Jag åkte en längre sträcka och start o mål skiljde ca 50 mil
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-07/09:19

Dennis Johansson skrev:...
Väljer man den som är nästa, så kommer man dit och då är den klar och jag får då starta rutten igen.
...


Det där känner jag inte igen. Om jag gör så kommer navigatorn att guida mig vidare på rutten då jag kommer till punkten i fråga.
Behöver alltså INTE starta rutten igen. Testa!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/10:21

Thomas Stadin skrev:
Dennis Johansson skrev:...
Väljer man den som är nästa, så kommer man dit och då är den klar och jag får då starta rutten igen.
...


Det där känner jag inte igen. Om jag gör så kommer navigatorn att guida mig vidare på rutten då jag kommer till punkten i fråga.
Behöver alltså INTE starta rutten igen. Testa!


Tycker även jag det är märkligt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-08-07/14:01

En fråga till Dennis. När du trycker på Starta och Kör, börjar GPS´n räkna om rutt då? Om den gör så har du kanske olika kartor i GPS och i BaseCamp. Eller olika inställningar som kortaste väg eller snabbaste väg. Du skall inte heller välja nästa routepoint efter starpunkten, det har GPS´n valt själv. Om den inte räknar om, bör den ta dig vidare till nästa routepoint och nästa och nästa.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/22:02

Ok
Tack.
Kollade igenom enheten innan jag läste detta och märkte att den var omställd till automatisk rutt omräkning
Men detta var i bilfästet då jag även har tragglat med GSM och headset uppkoppling

Men det stämmer att den räknat om rutt vid uppladdning, tros att båda kartorna skall va den senaste
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-07/23:33

Dennis Johansson skrev:Ok
Tack.
Kollade igenom enheten innan jag läste detta och märkte att den var omställd till automatisk rutt omräkning
Men detta var i bilfästet då jag även har tragglat med GSM och headset uppkoppling

Men det stämmer att den räknat om rutt vid uppladdning, tros att båda kartorna skall va den senaste


Stäng alla undvikanden.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-08/04:07

Thomas Stadin skrev:
Dennis Johansson skrev:Ok
Tack.
Kollade igenom enheten innan jag läste detta och märkte att den var omställd till automatisk rutt omräkning
Men detta var i bilfästet då jag även har tragglat med GSM och headset uppkoppling

Men det stämmer att den räknat om rutt vid uppladdning, tros att båda kartorna skall va den senaste


Stäng alla undvikanden.

Det ska va avstängt på mc profilen
Men dubbelkoĺar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-09/21:41

Stäng av alla undvikanden både i BaseCamp och i Nav. Var noga med att du har samma kartversion i både dator och Nav.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-16/01:23

JAg har nog delvis kommit på felet.
Det var SBS = Skit bakom spakarna.
Problemet var när jag försöka göra rutterna förra gången var att jag ej lyckades att flytta rutten i badecamp via alt knappen och musen. Varför vet jag ej och fick hjärnsläpp. Trodde att man ej kunde göra det och skapade därför massa waypoits och drog rutten via dem. Inte konstigt att det blev konstigt.
Nu gjorde jag en ny rutt inför morgondagens tur med Kortedala MK och då gick det att göra en rutt utan massa waypoints. Alt+ dra och släpp med musen fungerade som sig bör.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-06/18:30

Idag har jag varit ute och testat en 20-milarunda enligt spårprincipen. Bara lagt den på små asfaltvägar. Helt perfekt att slippa en massa waypoints. Avviker man från rutten så är det bara att sikta tillbaka eller räkna om.
Rundan gjordes på Tourenfahrers navprogram, skickades som en fil, öppnade den i BaseCamp genom dubbelklick. Överförde spåret till Nav VI och där gjorde den till rutt. Detta ruttprogram har flera kartprojektioner samt en satellitbild som går att zooma in. Kanske lite som att gå över ån efter vatten, men det är bara träning som gäler. Basecampkartan tycker jag är ganska tråkig att titta på. Testa gärna att gå in på deras site tourenfahrer.de och den finns överst på sidan.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-07/09:21

CG Arvidsson skrev:Idag har jag varit ute och testat en 20-milarunda enligt spårprincipen. Bara lagt den på små asfaltvägar. Helt perfekt att slippa en massa waypoints. Avviker man från rutten så är det bara att sikta tillbaka eller räkna om.
Rundan gjordes på Tourenfahrers navprogram, skickades som en fil, öppnade den i BaseCamp genom dubbelklick. Överförde spåret till Nav VI och där gjorde den till rutt. Detta ruttprogram har flera kartprojektioner samt en satellitbild som går att zooma in. Kanske lite som att gå över ån efter vatten, men det är bara träning som gäler. Basecampkartan tycker jag är ganska tråkig att titta på. Testa gärna att gå in på deras site tourenfahrer.de och den finns överst på sidan.


Var försiktig när du gör om spår till rutt. Det är inte alltid säkert att rutten blir lika som spåret, men det går ju såklart att kontrollera i GPSen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-08/19:58

Någon som vet något om openstreetmap.org Såg på en tysk sida att EU ska blanda sig i detta på något vis. Verkade handla om avgifter eller dyligt. Det blir sällan bra om EU petar i något. Det är inget politiskt menat med frågan, bara nyfiken vad som händer.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Att få gps å göra det man tänkt.

Inläggav JAC » 2018-09-11/14:26

CG Arvidsson skrev:Idag har jag varit ute och testat en 20-milarunda enligt spårprincipen. Bara lagt den på små asfaltvägar. Helt perfekt att slippa en massa waypoints. Avviker man från rutten så är det bara att sikta tillbaka eller räkna om.
Rundan gjordes på Tourenfahrers navprogram, skickades som en fil, öppnade den i BaseCamp genom dubbelklick. Överförde spåret till Nav VI och där gjorde den till rutt. Detta ruttprogram har flera kartprojektioner samt en satellitbild som går att zooma in. Kanske lite som att gå över ån efter vatten, men det är bara träning som gäler. Basecampkartan tycker jag är ganska tråkig att titta på. Testa gärna att gå in på deras site tourenfahrer.de och den finns överst på sidan.

Tack för tipset om Tourenfahrers navprogam. Har testat lite nu. Verkar vara rätt vettig. Många bra olika kartbilder.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst