OpenTopoMap

OpenTopoMap

Inläggav Lars Ekeroth » 2019-01-09/15:05

Jag har hittills enbart kört med standardkartan (City Navigator) i Basecamp och min Nav V. Jag vet dock att OpenTopoMap ger mer framförallt om man ska leta sig ut på mindre vägar och stigar. Jag har några frågor som någon kanske kan hjälpa mig att besvara:

Basecamp
1. Någon som lyckats få in OpenTopoMap i Basecamp för Mac? Någon lathund någonstans?
2. Går det rutta på samma sätt i OTM, som i standardkartan eller är OTM mer tänkt som bakgrund för spår?
3. Om man har en rutt gjord för standardkartan, går det att öppna den så den funkar i OTM (med waypoints etc intakt)?

Navigatorn
4. Kan man ha fler kartor samtidigt i navigatorn och enkelt växla, eller kan man räkna med att OTM ersätter City Navigator? Är det dubbla navigatorer som gäller annars?
R1200GS/LC -15
Användarvisningsbild
Lars Ekeroth
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-06-24/12:54
Ort: Göteborg

Re: OpenTopoMap

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-01-09/19:18

Är det kartor över Sverige Du vill ha, så är nog Friluftskartan Pro att föredra.
Kostar iofs en slant, men den är bra mycket mer detaljerad och korrekt än Open Topo Map.
Funkar fint att ha tillsammans men City Navigator i BMW Nav V, bara Du har ett tillräckligt stort minneskort (16 GB är bra för att få plats med bägge, men det borde gå bra med 8GB också.)
Att växla mellan kartorna går fint, men själv kör jag med dubbla GPS:er (oftast Nav V + Garmin Montana) där jag har CN på Nav V och FriPro på Montana - då kan jag ha den ena (oftast Nav V) utzoomad för överblick, och den andra (Montana med FriPro) inzoomad för att se detaljer.

Är det Topo-kartor över andra länder Du vill ha, beror det nog på vilket land det gäller. För några länder är Open Topo Map riktigt bra, och ofta saknas alternativ. För en del länder finns bra motsvarigheter till Friluftskarta Pro (Norge o Danmark bl a, och även Italien) medan Open Topo Map är sådär.

Jag har OpenTopoMap för bl a Rumänien i min Mac Basecamp, funkar fint men är lite gyttrigt:

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 19.18.14.png



Friluftskartan Pro ser ut så här i Basecamp på Mac:

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 19.21.37.png
Skärmavbild 2019-01-09 kl. 19.21.37.png (949.57 KiB) Visad 2598 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav Lars Ekeroth » 2019-01-09/20:35

Tusen tack Gunnar, verkar lovande. Gott att höra att det även funkar på Mac. Jag får labba runt lite och testa.
R1200GS/LC -15
Användarvisningsbild
Lars Ekeroth
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-06-24/12:54
Ort: Göteborg

Re: OpenTopoMap

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-09/21:12

Jag har nog nämnt det förut hur jag gör numera. Gå in på tourenfahrer.de och där klicka på Tourenplanner i översta vänstra hörnet. På kartbilden som kommer upp finns en symbol med ett antal skivor på varandra. Dessa symboliserar olika kartprojektioner samt en satellitbild. Det går att skifta mellan dessa under tiden man gör en rutt. Varje waypoint kommer i en sidoruta,vill man ta bort den,klicka på krysset. Ska rutten ha waypoints på en motorväg, zooma in så att den kommer på den högra vägbanan, om landet har högertrafik.När rutten är färdig,klicka på symbolen som har en pil som pekar uppåt i vänstra hörnet. Nu hamnar den i en ruta där den ska namnges, välj route and track, och tryck på download.Välj också GPX-fil för att det ska funka i Garmin/BMW-nav. Då finns den i hämtade filer på datorn och klickar man på filen så har man den i BaseCamp. Återstår bara att göra om spåret till rutt via ändramenyn. Nu är detta ett program som bara fungerar när datorn är online. Sen är det ju bara träning som gäller, än är det några månader till säsongen för de flesta. Mina sommarresor är redan gjorda på detta sätt. Lycka till.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-01-09/21:36

CG, det var ju en annan variant förstås, men det ger inte mycket svar på trådskaparens frågor.
Två undringar;
- Finns det Topo-kartor på Tourenfahrer.de?
- Vilka kartor använder Du i GPS:en?

Kom på att jag missat svara på ett par av trådskaparens frågeställningar:

- Open Topo Map (och Friluftskartan Pro) är ruttbara på samma vis som City Navigator.
- Det går utmärkt att öppna en .gpx-fil med rutter/spår som är gjorda med annan karta.
Dock kan rutter bli "tilltufsade" om det är skillnader mellan kartorna (t ex om en väg som finns i den ena kartan det saknas i den andra). Säkrast är att bara importera spår (och waypoints).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-09/21:52

Jag kör med Garmins kartor i Nav VI:an.Och 2019.30 i BaseCamp.I somras gjorde jag en del rutter på detta viset häromkring och det funkade. Deras kartor vara ganska färska. Nya sträckningen efter Tollarp och den planerade sträckningen av E22:an finns med.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-09/22:00

Det har du rätt i med spår. Körde med det när jag var till Köln i höstas. Naven håller inte på att räkna om hela tiden när kommer vid sidan om. Bara att zooma ut och sikta mot rutten och fortsätta rätt riktning. Kör man åt fel ökar ju avståndet till målet. Då är det bara att göra en u-sväng.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-10/15:04

Till Gunnar, ja det finns topo-kartor i Tourenfahrers program. Mycket detaljerade och scrollbara ner till låg höjd. Mycket höjdkurvor med meterangivelser och det går alldeles utmärkt att göra rutter de här kartorna. Programmet visar också ett höjddiagram på rutten. Mina rutter i Dolomiterna har ett ganska spetsigt sådant. En rutt i Sverige blir ganska platt,undantaget en sväng upp och nerför Taberg. En bra datauppkoppling krävs nog för att göra en rutt, då det görs online.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: OpenTopoMap

Inläggav Lars Levén » 2019-01-11/22:03

Tourenplanner/tourenfahrer.de är en av många webbaserade ruttplaneringsprogram. Programmet utnyttjar öppna kartor som Open Street Map och Open Topo Map. Personligen föredrar jag att göra planering och överföring till GPS enbart i BaseCamp men tycker man att det är bättre att använda två olika program för detta, varav ett kräver Internetuppkoppling, så är det givetvis valfritt.
För att ha glädje av en topografisk karta med vägar som saknas i den ordinarie kartan (exempelvis City Navigator) behöver man installera respektive topografisk karta i sin GPS. Det räcker således inte att kartan enbart finns i exempelvis Tourenplanner.
Vill man tillföra något utöver det som exempelvis BaseCamp erbjuder så rekommenderar jag sidan kurviger.de som kan skapa "kurviga rutter" bättre än BaseCamp. OBS Skapa spår annars blir det inte bra när du importerar.
Slutligen rekommenderar jag GPS-kurs 3 som kommer att genomföras i D10 under våren 2019. Då får ni lära er "allt" om att skapa turer utanför vägarna som visas i City Navigator. Bor du på annan plats i Sverige? Prata med din DO om vad han/hon kan göra åt detta.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst