BMW Nav V - Ryssland?

BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Buster » 2019-02-10/20:32

Jag lägger inga rutter, jag navigerar generellt efter gps:ens kartbild... zoomar lite in/ut och man ser kanske nån bro eller nån by som man vill inom.. menar åka inom Ryssland i höst men hur löser man detta med navigering då?
Pratade med min handlare (BMW) och de sa att Ryssland inte finns i gps:en och det går ej heller att köpa till... nähä??
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-02-10/22:38

Hej Buster!
Visst finns det kartor över Ryssland som Du kan ladda in i Din navigator.
Här kan Du ladda in det mesta: http://garmin.openstreetmap.nl/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Leif L » 2019-05-02/21:03

Hej Buster,
jag köpte en version av Rysslandskartan när jag reste i Ryssland (tur och retur Bajkalsjön) 2012.
Har/hade en Nav IV i min K 1600 GT-11.
24 dagars resa och ca 14500 mil.

En speciell upplevelse var väl att jag såg ca 100 trafikolyckor under dessa dagar...

Jag gjorde ett allvarligt fel i Irkutsk. Jag trodde att det gick att köra rakt fram i en korsning... När jag var mitt ute i "korsningen" märkte jag att "vägen" inte fortsatte. Det var bara ett torg framför mig, så det blev att köra in på torget då, men man korsade alltså en körbana med två filer fulla med bilar...
Som tur var stannade skåpbilen i vänster fil, så jag fick skydd av honom, sedan var det ju "bara" att sticka fram framhjulet och det visade sig att bilen i höger körfält också stannade.

Jag kan ha missat ett vägmärke (högersväng) i trädens lövverk?! Däremot visade navigatorn att man kunde köra rakt fram...

Det gäller att vara uppmärksam, och i synnerhet i Ryssland. I Ryssland är det många som vid omkörningar räknar med att en mötande motorcyklist väjer undan! Det finns massor med klipp på Youtube hur det kan gå till i den ryska trafiken...
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-03/04:47

Leif L skrev:Hej Buster,
jag köpte en version av Rysslandskartan när jag reste i Ryssland (tur och retur Bajkalsjön) 2012.
Har/hade en Nav IV i min K 1600 GT-11.
24 dagars resa och ca 14500 mil.

En speciell upplevelse var väl att jag såg ca 100 trafikolyckor under dessa dagar...

Jag gjorde ett allvarligt fel i Irkutsk. Jag trodde att det gick att köra rakt fram i en korsning... När jag var mitt ute i "korsningen" märkte jag att "vägen" inte fortsatte. Det var bara ett torg framför mig, så det blev att köra in på torget då, men man korsade alltså en körbana med två filer fulla med bilar...
Som tur var stannade skåpbilen i vänster fil, så jag fick skydd av honom, sedan var det ju "bara" att sticka fram framhjulet och det visade sig att bilen i höger körfält också stannade.

Jag kan ha missat ett vägmärke (högersväng) i trädens lövverk?! Däremot visade navigatorn att man kunde köra rakt fram...

Det gäller att vara uppmärksam, och i synnerhet i Ryssland. I Ryssland är det många som vid omkörningar räknar med att en mötande motorcyklist väjer undan! Det finns massor med klipp på Youtube hur det kan gå till i den ryska trafiken...


Det är lätt att missa ett vägmärke i trädens lövverk när man håller 251 km/timma i snitt dygnet runt i 24 dygn.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/05:33

Magnus Brobeck skrev:
Leif L skrev:24 dagars resa och ca 14500 mil.
Jag kan ha missat ett vägmärke (högersväng) i trädens lövverk?!

Det är lätt att missa ett vägmärke i trädens lövverk när man håller 251 km/timma i snitt dygnet runt i 24 dygn.

Men det blir nästan 5 milpinnar i guld :shock: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Leif L » 2019-05-04/15:48

Alltså Bajkalsjön ligger inte på månen...
Det var bara ca 700 mil dit, inte 7000...
Man kan säga att jag tog kortaste väg dit dessutom!

Från det ena till det andra så "planerar" jag kortaste väg till F1 i Österrike här närmast.

PS. Angående antalet olyckor (omtalat i inlägget) så hade man kunnat hoppas på att det också hade varit en nolla för mycket!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Buster » 2019-05-05/10:46

Tack Leif (och L-E) för bidragande info.
När jag läste ditt inlägg tänkte jag:
"Undra hur länge det dröjer till någon kommer kommentera det uppenbara skrivfelet med milen, i sann BMW-forumanda"...
Och japp, direkt därpå blev det OT i tråden.

Inget jag surar över, tvärtom faktiskt... eftersom det ju inte var den vanliga OT-mannen som började.
:lol:

Gällande Ryssland så blir det tyvärr inget, jag reser nästan alltid ensam men denna gång skulle vi åka två.
Och självklart hoppar min reskamrat av, så nu släpps saken.
Iaf för i år.


Detta med att man på mc inte ses som mötande trafik har jag varit med om flera gånger i östländer, de bara kastar sig ut på omkörning... för de räknar iskallt med att man väjer.
Så det gäller att vara vaken.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Leif L » 2019-05-05/15:27

Jag har en bekant i Finland som varje år brukar resa till och i Ryssland.
Kan förstås vara i senare laget att kontakta honom, men försöka skulle väl duga.

Om du inte har något emot att resa tillsammans med en som är obetydligt handikappad. Det märks väl inte egentligen, men han har växelpedalen på höger sida eftersom han har vänster ben amputerat under knäet.

Att resa med honom skulle betyda att du inte behöver oroa dig för tekniska problem på hojen.

Jag vet inte hur du tänkte skaffa visum, men jag (som också är finsk medborgare) brukar skaffa det genom en resebyrå i Åbo, där jag också råkar känna ägaren, som råkar vara en hängiven hobbyrallyförare.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Buster » 2019-05-05/20:52

Svaret sparas för framtiden, tack!
Årets ledigheter och semester är redan planerad hos arbetsgivaren, så höstsemestern har därmed "brunnit inne".
...för i år...
Tanken var att vi skulle åkt i september och det var min kompis som var drivande i saken, personligen hade jag nöjt mig med en sväng inom St Petersburg och kanske Smolensk och lite så... men han ville till Murmansk via småvägar och då blir det lite annat.
...fast allt rann ut i sanden som sagt...

I år blir det troligen söderut för min del.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW Nav V - Ryssland?

Inläggav Leif L » 2019-05-06/20:33

I Murmansk har man varit... (Det hände både det ena och det andra i trakten!)

Sedan till Smolensk, och där har jag inte varit. Har bara kört på vägen Riga - Moskva några gånger.

Det var väl nära Smolensk (Katyn?) ett polskt flygplan störtade för ett antal år sedan. Jag känner en familj i Polen och jag tror att det var så att mannens systers man, som var general, omkom i kraschen. Jag fick nämligen lite info om utredningen av kraschen. Det var inte precis så att polackerna blev glada över den info som ryssarna delade med sig av. Jag skall kanske inte gå in på detaljer här och nu.

Med tanke på trakten, så var jag i Rzhev (stad längs vägen Moskva - Riga) och såg när kvarlevorna efter 500(!) soldater jordfästes (bildbevis finns). Ca 1,5 miljoner ryssar och ca 1 miljon "tyskar" stupade i strider utanför staden... Vad skall man säga?
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst