Support

Support

Inläggav klabbarpan » 2007-01-11/21:38

Sitter här och kliar mig i skallen med min nya Zumo 55o och Mapsource. Många frågor blir det men min erfarenhet säger att det är bäst att ta en sak åt gången.
Idag köpte jag ett SD-minne och tryckte i GPS:en, gick ju fint, den syns i utforskaren när jag anslutit enheten via USB. Att spara ner tex. en rutt går bra, även att öppna rutten i Mapsource igen går bra MEN hur öppnar jag den i Zumon? Enligt manualens tre futtiga rader i ämnet så ska man gå till "egen data" och importera, sedan väljer man tex. rutter. Där dyker det upp de rutter som redan finns i GPS:en, inte den jag sparat på kortet. Gör jag fel?
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-11/21:54

QUOTE=klabbarpan;5328]Idag köpte jag ett SD-minne och tryckte i GPS:en, gick ju fint, den syns i utforskaren när jag anslutit enheten via USB. Att spara ner tex. en rutt går bra, även att öppna rutten i Mapsource igen går bra MEN hur öppnar jag den i Zumon? Enligt manualens tre futtiga rader i ämnet så ska man gå till "egen data" och importera, sedan väljer man tex. rutter. Där dyker det upp de rutter som redan finns i GPS:en, inte den jag sparat på kortet. Gör jag fel?[/quote]
Du har nog sparat på fel sätt. När du startar Zumon så skall den själv upptäcka dina nya rutter och fråga om du vill importera dom.

Spara rutter på kortet skall du göra inifrån MapSource med Send eller Transfer. Dvs som en GPX-fil. Inte med Save eller Spara som en GDB-fil.

Får du upp den här menyn så gör du rätt:

Bild[
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-01-11/22:07

Tackar för det, där hade vi första felet, jag sparade direkt på kortet. Nu kom nästa problem, i den menyn du visar så finns inte SD-kortet att välja, bara Garmin och då hamnar det väl inte på kortet?
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav klabbarpan » 2007-01-15/22:07

Det funkar inte, Jag klickar på "Skicka till enhet" och får upp menyn som HMR visar men kan inte välja något annat än "GARMIN (N:)".
Mitt SD-kort finns som "Flyttbar disk P:" i utforskaren.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-16/00:04

klabbarpan;5585 skrev:Det funkar inte, Jag klickar på "Skicka till enhet" och får upp menyn som HMR visar men kan inte välja något annat än "GARMIN (N:)". Mitt SD-kort finns som "Flyttbar disk P:" i utforskaren.

GARMIN är rätt. Det är det inbyggda minnet i Zumo och där kan du lägga filen.

Så här funkar det:
När du överför rutter/spår/waypoints från MapSource till Zumo så skrivs dom alltid till filen N:/Garmin/GPX/Temp.gpx . Dvs till det inbyggda minnet. Inte till kortet. Det är där som Zumon hittar dom för import. MapSource kan inte skriva till SD-kortet.

När du exporterar en rutt från Zumon så skrivs den alltid på SD-kortet. Den filen kan nu hitta t ex under P:/Garmin/GPX/share_routes.gpx. (Om vi antar att kortet heter P) Filen kan du sedan öppna i MapSource 6.12 eller i en annan Zumo.

Dvs f n så kan inte MapSource skriva filer i rätt format för share_routes.gpx men om Zumo hittar en sådan fil på SD-kortet så kan Zumo läsa in den.

Klart? :o
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-01-16/21:30

Tack för ditt svar HMR!
Jag gör precis som du beskriver, skapar en rutt, sparar den i datorn och exporterar den till Zumo med enhetsbokstaven N:
Jag kör igång Zumon och konstaterar att rutten går att öppna.
SD-kortet har enhetsbokstav P: och där är det tomt när jag kollar i utforskaren.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav klabbarpan » 2007-01-23/20:54

Det hjälper inte vad jag än gör, har uppdaterat enheten och Mapsource.
Om det är som du skriver HMR så borde det gå att "hämta från enhet" och välja P:, den finns men där finns inget att hämta.
Brukar filerna vara synliga i utforskaren?
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Koordinater

Inläggav klabbarpan » 2007-01-23/21:34

Ska försöka skapa en Waypoint från koordinater, hittade tex. x: 6356692 y: 1572693, på camping.se. Det ska vara koordinater för Neptuni kamping på Öland. När jag skriver in dem i Mapsource så ser det ut på följande vis: N63 56.692 E16 12.693, när jag seda visar den på kartan så hamnar jag en bra bit nordost om Östersund...
Förmodar att det är S.B.K. Men vad gör jag för fel?
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav pommes » 2007-01-23/21:54

klabbarpan;5905 skrev:Ska försöka skapa en Waypoint från koordinater, hittade tex. x: 6356692 y: 1572693, på camping.se. Det ska vara koordinater för Neptuni kamping på Öland. När jag skriver in dem i Mapsource så ser det ut på följande vis: N63 56.692 E16 12.693, när jag seda visar den på kartan så hamnar jag en bra bit nordost om Östersund...
Förmodar att det är S.B.K. Men vad gör jag för fel?


Kollade lite på det du försöker göra dvs. skriva in kordinaterna i RT90 format fick inte det heller att fungera med som står på hemsidan eller de som du anger.

Men om jag skriver in i WGS84 format så verkar de stämma, men om jag i mapsource ändrar till RT90 så blir kordinaterna 1572694 6356690, inte alls det som står på hemsidan.

Så mitt förslag är att ladda hem excelfilen med kordinater i WGS84 format och ställ in Mapsource på samma sätt.
Edit/Preferences Position till Lat/Long hddd mm.mmm'

EDIT: Såg nu att Mapsource och Camping.se vänder på X och Y kordinaterna
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav klabbarpan » 2007-01-23/22:37

pommes;5906 skrev:Så mitt förslag är att ladda hem excelfilen med kordinater i WGS84 format och ställ in Mapsource på samma sätt.


Tackar för hjälpen, lydde ditt råd och tankade hem excelfilen. Det funkar men det blir ett fasligt pillande om man ska lägga in många kampingplatser, det går väl inte att klippa och klistra över? Jag såg på pois.se att man kan ladda ner hela bunten för ynka 20 kr, hutlöst billigt...
Ska prova lite mer imorgon, dags att knyta sig...
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-23/22:41

klabbarpan;5903 skrev:Det hjälper inte vad jag än gör, har uppdaterat enheten och Mapsource.
Om det är som du skriver HMR så borde det gå att "hämta från enhet" och välja P:, den finns men där finns inget att hämta.
Brukar filerna vara synliga i utforskaren?

Jag tror att vi pratar bredvid varandra på något vis.

Har du klart för dig att Mapsource alltid sparar rutterna på det fasta inbyggda minnet i Zumon, dvs inte på SD-kortet ? Därifrån kan du sedan importera rutterna till Zumon.

Har du klart för dig att Zumon när man exporterar rutter, dvs delar ut dom, så sker det alltid till SD-kortet?

När Zumon stängs av så skrivs innehållet i RAM-minnet ut på det inbyggda fasta minnet. Dvs de rutter/tracks/waypoints som du har tillgängliga i navigatorn vid normal drift.

Inläsning till MapSource (6.12) kan sedan ske både av den kopia av de rutter/tracks/waypoints som lagrats på det fasta inbyggda minnet och av de utdelade rutter som ligger på SD kortet.

Alla filerna är fullt synliga i utforkaren och är av typ .gpx Rutter från det fasta minnet hämtar man med den vanliga överföringsikonen medan rutter från SD-kortet läser man in genom att "öppna" filen i Mapsource.

Klart som korvspad alltså. :o
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav pommes » 2007-01-24/01:11

klabbarpan;5907 skrev:Tackar för hjälpen, lydde ditt råd och tankade hem excelfilen. Det funkar men det blir ett fasligt pillande om man ska lägga in många kampingplatser, det går väl inte att klippa och klistra över? Jag såg på pois.se att man kan ladda ner hela bunten för ynka 20 kr, hutlöst billigt...
Ska prova lite mer imorgon, dags att knyta sig...


Kan inte jag få 20kr istället?
Läste in excel filen och gjorde om den till en .gpx fil.
Dock hade jag problem med å,ä,ö ändrade de till AO,AE,OE.

Men man kan konstigt nog ändra till å,ä,ö i mapsource.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav klabbarpan » 2007-01-24/08:08

Tackar för tipsen, fortsätter ikväll.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav apersson850 » 2007-01-24/16:54

Vill man inte släpa navigatorn till datorn kan man ta bara kortet och stoppa i en kortläsare i datorn. Sen kan man med Mapsource "Spara som..." skriva till kortet. När kortet kommer in i Zumon igen kan den suga i sig det man vill ha från filen på kortet.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-01-24/18:10

pommes;5912 skrev:Men man kan konstigt nog ändra till å,ä,ö i mapsource.

Ja - men det funkar inte i alla GPS'er. Undvik ÅÄÖ i waypointnamn.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav pommes » 2007-01-24/19:11

HMR;5931 skrev:Ja - men det funkar inte i alla GPS'er. Undvik ÅÄÖ i waypointnamn.


Men förstår du varför det inte fungerar i det här fallet?

Om jag skapar en waypoint i Mapsource kallar den "kossan" sprar den som en .gpx fil, öppnar .gpx filen i en texteditor, ändrar "kossan" till "älgen", sparar, öppnar filen i Mapsource och får felet "Inte giltig fil" typ.

Men om jag skapar samma waypoint direkt med namnet "älgen" så fungerar det och diffar man filerna så ser de identiska ut. Konstigt.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav HMRHMR » 2007-01-24/19:27

pommes;5935 skrev:Men förstår du varför det inte fungerar i det här fallet?

Jag har jobbat med programutveckling i många år så jag vet precis varför det inte funkar.

Grundprincipen är att "Det du inte testat funkar inte". I USA testar man inte nonsens som ÅÄÖ. Därför funkar det inte!

Jag kör Windows XP och Office mm i engelsk version och jag kör både MapSource och GPS'en på engelska. Varför? Jo jag orkar inte med allt extra strul och alla obegripliga översättningar som finns i de svenska varianterna. :(

Exempel: I Mapsource finns i samma meny två likadana menyval i svenska versionen. Man har nämligen översatt både Copy och Duplicate med Kopiera. Hur skall man veta vilket som är vilket? :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav pommes » 2007-01-24/19:42

Men fortfarande, diffar man filerna så ser de identiska ut.
Kollat i alla möjliga editorer, hex och ASCII, men filerna är identiska.

Skapar mapsource själv å,ä,ö fungerar det annars inte.

Hur svårt ska det vara? Det är ju bara en xml-fil. Fattar inte.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav HMRHMR » 2007-01-24/20:50

pommes;5941 skrev:Hur svårt ska det vara? Det är ju bara en xml-fil. Fattar inte.

Maila båda filerna så får jag se!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-01-24/22:12

apersson850;5927 skrev:Vill man inte släpa navigatorn till datorn kan man ta bara kortet och stoppa i en kortläsare i datorn. Sen kan man med Mapsource "Spara som..." skriva till kortet. När kortet kommer in i Zumon igen kan den suga i sig det man vill ha från filen på kortet.

Börjar tro att jag har något som är fel.
Satte kortet i datorns kortläsare, skapade en rutt i Mapsource och sparade till kortet. När jag sedan satte kortet i Zumon så hittade den inte rutten. Försökte även att importera men den hittade inte min rutt.
Rutten sparades utan några åäö.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav klabbarpan » 2007-01-24/22:31

HMR;5908 skrev:Har du klart för dig att Zumon när man exporterar rutter, dvs delar ut dom, så sker det alltid till SD-kortet?


Sorry HMR men jag har ingenting klart för mig längre...
Jag hittar inget "exportera rutter" eller "dela ut", borde väl finnas i menyn egen data men där finns hemposition, importera data, tripploggen och bildvisning.

Mittåt HMR, hittade det, gick in på vart - rutter, markerade rutten och kopiera. yipiiiee!

Måste bara finnas enklare sätt, hur gör man det direkt i datorn?
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav klabbarpan » 2007-01-24/23:00

pommes;5912 skrev:Kan inte jag få 20kr istället?

Du kan få en köttbullemacka eller nåt om du har vägarna neråt Småland...


pommes;5912 skrev:Läste in excel filen och gjorde om den till en .gpx fil.


Vågar man be om en kort redogörelse för hur det här gick till? Kan tom. vara värt en räkmacka...
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-24/23:10

klabbarpan;5954 skrev:Måste bara finnas enklare sätt, hur gör man det direkt i datorn?

Göra vad? :confused: Om du menar göra om ett spår till en rutt så går det bra i datorn oxå. Men det är inte nödvändigtvis enklare. Om du gör det i Mapsource så blir det till att manuellt lägga ut en rutt längs spåret. Kan även göras automatiskt med hjälp av programvara som tankas hem från webben. Se under GPS > GPS-länkar.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-01-24/23:18

HMR;5967 skrev:Göra vad?

Jag menar hur man skapar en rutt i Mappsource och sparar den direkt till kortet.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-24/23:42

klabbarpan;5970 skrev:Jag menar hur man skapar en rutt i Mappsource och sparar den direkt till kortet.

Det går inte. MapSource skriver alltid direkt till fasta internminnet. Inte till kortet.

Jag testade att skriva ut rutten i gpx-format från MapSource på kortet men det ville inte Zumon läsa in. MapSource kan inte skriva rutter i Zumons speciella format.

Varför vill du skriva på kortet? Interminnet i Zumo räcker för 100-tals rutter!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-01-25/07:56

HMR;5974 skrev:Varför vill du skriva på kortet? Interminnet i Zumo räcker för 100-tals rutter!


Har inget jättebra svar på den frågan, fick för mig att det skulle vara bra med ett kort för att få tillgång till mer utrymme. Dessutom är man väl lite lätt pryltokig...;)
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-25/08:59

klabbarpan;5976 skrev:Har inget jättebra svar på den frågan, fick för mig att det skulle vara bra med ett kort för att få tillgång till mer utrymme. Dessutom är man väl lite lätt pryltokig...;)

Det inbyggda minnet i Zumo räcker i praktiken till allt du vill ladda in som har med MC-navigering att göra. Extrakortet är mest till för mp3-musik, familjebilder och annat extra.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Nytt supportärende

Inläggav klabbarpan » 2007-01-25/19:30

Den här gången gäller det Mapsource, problem med att spara en sak åt gången.
Om jag skapar tex. 3 rutter och vill spara en av dem, då inbillar jag mig att jag ska markera aktuell rutt, spara som och lägga i utvald mapp. Det går ju bra men när jag ska öppna den rutten så öppnas alla 3 som jag hade på skärmen från början. Det verkar som att de sparas i en klump allihop trots att det bara var en som var markerad för att spara.
Det hjälper inte med att starta om programet.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav runeo » 2007-01-25/20:08

klabbarpan;5998 skrev:Den här gången gäller det Mapsource, problem med att spara en sak åt gången.
Om jag skapar tex. 3 rutter och vill spara en av dem, då inbillar jag mig att jag ska markera aktuell rutt, spara som och lägga i utvald mapp. Det går ju bra men när jag ska öppna den rutten så öppnas alla 3 som jag hade på skärmen från början. Det verkar som att de sparas i en klump allihop trots att det bara var en som var markerad för att spara.
Det hjälper inte med att starta om programet.


Markera de rutter, spår och/eller "Waypoints" du vill ha med.
(Kopiera) = [Ctrl]+[C].
(Ny, tom karta) = [Ctrl]+[N].
(Klistra in det som markerats och kopierats) = [Ctrl]+[V].
(Spara den nya kartan) = [Ctrl]+[S], och ange det nya namnet.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav pommes » 2007-01-25/20:17

klabbarpan;5962 skrev:Vågar man be om en kort redogörelse för hur det här gick till? Kan tom. vara värt en räkmacka...


Så feg tror jag du inte är.

Sparade om excel filen som en tab separerad textfil i excel.
Gjorde även en waypoint i mapsource och sparade den som en .gpx fil, visste sen tidigare att det är en helt vanlig xml fil. Detta bara för att ta reda på hur mapsource skapar xml filen samt att jag har ngt att utgåfrån.

Eftersom jag jobbar delvis som programmerare så gick det ganska lätt att göra ett program som läser in den tabsepareradefilen som en två dimensionell array och ta värde efter värde i respektive kolumn och börja fylla på i den egenskapade xml filen.

Fick dock räkna om gps kordinaterna eftersom de i excelfilen är i formatet Degrees decimal-minutes (D m) medans de skall var i formatet decimal-degrees (d) i .gpx filen.
Sen fick jag byta ut å,ä,ö,Å,Ä,Ö och & till tecken som stöds av mapsource.

Det jag pratade om ang å,ä,ö så hade jag fel. Hade jämfört samma filer.
Så här vill mapsource ha det: å [C3A5], ä [C3A4], ö [C3B6], Å [C385], Ä [C384], Ö [C396], & [&]

Så här är en fil med åäö.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav klabbarpan » 2007-01-25/21:48

pommes;6002 skrev:
Sparade om excel filen som en tab separerad textfil i excel.
Gjorde även en waypoint i mapsource och sparade den som en .gpx fil, visste sen tidigare att det är en helt vanlig xml fil. Detta bara för att ta reda på hur mapsource skapar xml filen samt att jag har ngt att utgåfrån.


Så här är en fil med åäö.


Tror jag väntar lite med såna övningar, känns som att det är en del att sätta sig in i ändå...

Tackar för åäö-filen, nu fick man dom ju i läsbart skick.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav HMRHMR » 2007-01-25/22:24

klabbarpan;5998 skrev:Den här gången gäller det Mapsource, problem med att spara en sak åt gången.
Om jag skapar tex. 3 rutter och vill spara en av dem, då inbillar jag mig att jag ska markera aktuell rutt, spara som och lägga i utvald mapp. Det går ju bra men när jag ska öppna den rutten så öppnas alla 3 som jag hade på skärmen från början. Det verkar som att de sparas i en klump allihop trots att det bara var en som var markerad för att spara.

RuneO visade kommandon för hur man gör men utan att förklara konceptet.

I Mapsouce kan du bara spara ALLT som finns i den instansen (exemplaret) av Mapsource. Du kan inte välja. Det du sparar blir en komplett databas. En xxxx.gdb fil.

Om du vill ha en begränsad mängd information lagrad i en fil. T ex 7 waypoints och 2 rutter, så startar du en andra instans av Mapsource, dvs du har två st igång samtidigt, och kopierar över dina 7 waypoints och 2 rutter till denna andra instans och sparar databasen under ett eget namn.

Denna nya databas kan INTE läsas av GPS'en. Bara av Mapsource. Det enda sättet att flytta rutter/waypoints/spår/kartor till GPS'en är att göra en transfer (överföring) direkt från Mapsource till GPSen. Om du gör en överföring av t ex rutter så skickas då ALLA rutter i just den instansen av Mapsource till GPS'en.

Dvs om du vill flytta endast en rutt till GPS'en så gör du så här:

- Gör "Copy" på den rutt du vill flytta
- Öppna en ny, tom, instans av Mapsource.
- Gör "Paste", dvs klistra in rutten i den nya instansen av Mapsource.
- För över rutten till GPS'en.

Klart som korvspad? :o
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst