Hur står sig Zumo 550 mot GPSmap278?

Hur står sig Zumo 550 mot GPSmap278?

Inläggav HMRHMR » 2007-01-16/22:15

Jag har spenderat några dagar på att lära mig hur Zumo funkar, vilka möjligheter den har och var begränsningarna finns.

Skrev ett litet dokument i form av en jämförelse mellan [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]Zumo 550 och GPSmap 278[/url]. :p
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2007-01-17/11:04

HMR;5606 skrev:Jag har spenderat några dagar på att lära mig hur Zumo funkar, vilka möjligheter den har och var begränsningarna finns.

Skrev ett litet dokument i form av en jämförelse mellan [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]Zumo 550 och GPSmap 278[/url]. :p


[SIZE="5"]Lysande Sickan, Lysande [/SIZE]:)
-------------------

Anders
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav Claes Jonsson » 2007-01-17/12:15

Riktigt bra dokument. Inte så litet.
Funderar på vilken GPS jag skall köpa.
Just nu lutar det åt GPSmap 60CX eller CSX. Vad är det för skillnad egentligen? En bekant har en CX som är snart 2 år gammal men knappt använd och han påstår att det är kompass och höjdmätare på den. Stämmer det?

Var på MediaMarkt igår och pillade på lite olika gps:er. Frågade en säljare om skillnaden på 60CX och 60CSX. Han hade ingen aning. Han tipsade om en Magellan 2200 nånting. Men jag sade nae. Vill ju ha en Garmin...

Tacksam för svar.
Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav pommes » 2007-01-17/13:14

Offroad;5622 skrev:Just nu lutar det åt GPSmap 60CX eller CSX. Vad är det för skillnad egentligen?


http://patrick-roeder.de/reviews/garmin_gpsmap_60CSx.htm
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav HMRHMR » 2007-01-17/14:05

Offroad;5622 skrev:Just nu lutar det åt GPSmap 60CX eller CSX. Vad är det för skillnad egentligen?

Patrick Roeders recension är klart läsvärd men notera att det är inte 60CS som är intressant utan antingen 60CX eller 60CSX.

På Garmins webside finns detaljerade specifikationer för alla modeller.

Skillnaden mellan CX och CSX är bara att CSX har barometrisk höjdmätare och magnetisk kompass.

CX visar bara GPS-höjd vilket på vissa platser på jorden (!) har lite sämre noggrannhet. CX kräver att den rör sig stabilt framåt för att visa kompassriktning medan CSX klarar det stillastående.

Observera att när du köper 60CX eller 60CSX så ingår inte bilkarta och minneskort. Köps separat.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-01-17/14:45

Är det likvärdig mottagning på cx och cxs och sämre på cs?

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-17/15:45

Offroad;5628 skrev:Är det likvärdig mottagning på cx och cxs och sämre på cs?

Ja så är det. CX och CSX har liksom bl a Zumo en GPS-mottagare som heter SiRF III. Den är dramatiskt mycket bättre än den gamla mottagaren som finns t ex i 60CS, SP2610, 276C m fl.

I praktiken är inte skillnaden i funktion så stor. Men i tät skog eller på trånga stadsgator så tappar den äldre tekniken mycket oftare kontakten med satelliterna.

Obs att jag själv precis köpt en grisdyr 278. Dvs en som har den gamla tekniken. Uppenbart så uppfattar inte jag GPS-mottagarens känslighet som ett avgörande problem. Men som jag skriver [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]här[/url] så finns det situationer då skillnaden märks tydligt.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-01-17/17:17

Offroad;5622 skrev:..
Var på MediaMarkt igår och pillade på lite olika gps:er. Frågade en säljare om skillnaden på 60CX och 60CSX. Han hade ingen aning. Han tipsade om en Magellan 2200 nånting. Men jag sade nae. Vill ju ha en Garmin...
Tacksam för svar.
Claes.


Han kanske menade Magellan Roadmate 2200T http://www.magellansverige.se/product.asp?page=viewitem&id=26
Men den påminner väldigt mycket om Garmins Zumo. Deras eXplorist serie är annars den som påminner mest om Garmins 60 serie..
Magellan 2200T är relativt ny och är bra mycket billigare än Garmin men måste uppenbarligen sakna något som Garmins Zumo har eftersom den inte verkar vara så intressant för nån i detta forum...? :eek:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-01-17/21:52

Jompa;5639 skrev:Magellan 2200T är relativt ny och är bra mycket billigare än Garmin men måste uppenbarligen sakna något som Garmins Zumo har eftersom den inte verkar vara så intressant för nån i detta forum...? :eek:

Ja, den saknar fungerande ruttplanering! Därmed försvinner större delen av vitsen med GPS på MC. Se vad jag skriver om detta i [URL="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]dokumentet.
[/URL]
Vore den riktigt billig så kunde den ändå vara intressant. Men det är den inte. Europakartan ingår inte i priset. Inte heller MC-fästen mm. Uppsummerat så kostar den mer än Zumo men kan inte ens hälften. Nej - den är inte intressant f n. :( Synd. Garmin skulle må bra av lite konkurrens!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Anders Forssell » 2007-01-20/21:53

Brum-Brum;5619 skrev:[SIZE="5"]Lysande Sickan, Lysande [/SIZE]:)
-------------------

Anders


Couldn't agree more
Anders Forssell i Helsingborg, hcp 25
Anders Forssell
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-01-20/23:43

HMR;5651 skrev:Ja, den saknar fungerande ruttplanering! Därmed försvinner större delen av vitsen med GPS på MC. Se vad jag skriver om detta i [URL="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]dokumentet.
[/URL]
Vore den riktigt billig så kunde den ändå vara intressant. Men det är den inte. Europakartan ingår inte i priset. Inte heller MC-fästen mm. Uppsummerat så kostar den mer än Zumo men kan inte ens hälften. Nej - den är inte intressant f n. :( Synd. Garmin skulle må bra av lite konkurrens!


Med min bristande/haltande insikt o kunskap kanske jag skulle byta karriär o bli försäljare av dylika enheter?? ;)
Keep up the good work HRM! :)
Yours, Jompa
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-02-04/23:40

Intresset för MC-GPS tycks vara närmast förfärande stort. När jag kollade idag så hade [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]dokumentet[/url] lästs 1696 gånger! :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-07/10:59

Jag har reviderat min [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]recension[/url] något p g a feedback från olika håll.

Små ändringar men jag är nu något lite mindre positiv till Zumo och påtalar tydligare att StreetPilot 2820 kan vara ett vettigt alternativ.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Synergi....

Inläggav 2660402 » 2007-03-07/22:13

HMR;8236 skrev:Jag har reviderat min [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]recension[/url] något p g a feedback från olika håll.

Små ändringar men jag är nu något lite mindre positiv till Zumo och påtalar tydligare att StreetPilot 2820 kan vara ett vettigt alternativ.



Jo jag är imponerad av dina kunskaper när jag sitter och läser dina redovisningar.
Jag tittar på alternativa kommunikationslösningar för diverse ändamål bla då navigation. Men...jag tänkte navigera både på land och till sjöss...vad jag kan se så finns det inte så många alternativ mer än 276/278 med relativt stor skärm att tillgå.?

Har du tittat på de möjligheterma?

Jag vill ha en navigator som kan hantera "BlueChart" och som dessutom har alla de faciliteterna som en bra mcnavigator har..till ett rimligt pris.

MVH,
Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-08/07:21

StefanB;8262 skrev:jag tänkte navigera både på land och till sjöss...vad jag kan se så finns det inte så många alternativ mer än 276/278 med relativt stor skärm att tillgå.?

Garmin har ett 50-tal olika marinmodeller men jag har inte hittat något enda alternativ till Garmins 276/376/478 serie. Det verkar bara vara dom som oxå har ruttning på vägar.

För användning i Europa är det såvitt jag förstår egentligen bara 276C och 278 som är av intresse om man vi ha en kombinerad fordons & båtnavigator.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Klasa » 2007-03-10/00:01

Funderar på att köpa en gps men det verkar svårare än vad jag hade trott, så jag tänkte kolla om någon vill hjälpa till här. Här verkar ju finnas kompetens så det räcker. Zumon verkade först vara ett vettigt alternativ men nu vet jag inte ens om det finns någon gps som täcker mitt behov.

För det första planerar jag en resa ner till grekland till våren, tanken är att köra mest små vägar genom slovenien, kroatien, albanien, grekland, båt över till italien och hemåt. Det skulle då vara bra att kunna göra färdiga rutter för åtminstone delar av resan i förväg. Finns dessa länder över huvud taget med, eller går det att köpa till och ladda in dessa länder?

För det andra så vill jag kunna göra grusbus/offroad rutter här hemma. Då verka ju Zumon vara helt meningslös eftersom det bara går att göra rutter på vägar för fordonstrafik och inte stigar, traktorvägar och liknande? Antar att inte heller sp 2820 klarar detta? Men däremot 278 och 60 cx eller?

Slutligen, jag har naturligtvis läst din eminenta recension HMR och allt annat som skrivits om gps här men jag förstår inte exakt hur Zumon gör en ny ruttberäkning när man lämnar rutten. Lägger den en helt ny rutt fram till målet eller visar den vägen till den ursprungliga rutten, dvs närmaste waypoint på enklast sätt?

Har aldrig tidigare varit i närheten av en gps så jag ber om ursäkt om jag skrivit något korkat nu. Mycket tacksam för hjälp och tips. Vilken gps är bäst för både långresor och i skogen?
Klasa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-09/23:11

Inläggav HMRHMR » 2007-03-10/07:24

Klasa;8342 skrev:För det första planerar jag en resa ner till grekland till våren, tanken är att köra mest små vägar genom slovenien, kroatien, albanien, grekland, båt över till italien och hemåt. Det skulle då vara bra att kunna göra färdiga rutter för åtminstone delar av resan i förväg. Finns dessa länder över huvud taget med, eller går det att köpa till och ladda in dessa länder?

På denna websites GPS-sidor finns lämkar till en hel del gratiskartor. På Garmins website finns länkar till kommersiella 3-partskartor. Dvs det finns en hel del faktiskt.

Dessutom så kan man göra rutter i programvara typ TTQV och Fugawi med hjälp av inscannade bilkartor. Det blir då rutter, alternativt spår, bestående av raka streck mellan upp till 700 punkter. Fungerar bra i praktiken.

Klasa;8342 skrev:För det andra så vill jag kunna göra grusbus/offroad rutter här hemma. Då verka ju Zumon vara helt meningslös eftersom det bara går att göra rutter på vägar för fordonstrafik och inte stigar, traktorvägar och liknande? Antar att inte heller sp 2820 klarar detta? Men däremot 278 och 60 cx eller?

Det är en liten missuppfattning. Det går att göra rutter precis överallt. Även om det inte finns vägar med på kartan. Dvs såsom beskrivs ovan. Men då bör man ha en GPS som kan hantera spår på ett bra sätt och dessutom kan visa en tydlig kartbild med spåren/rutterna inritade. Det kan bl a 278 och 60CX. Bäst är ändå om man kan göra rutter som följer vägarna exakt. Bl a eftersom man då kan få guidning typ "sväng höger om 100 m". I stort sett alla traktorvägar i Sverige finns med på kartan och gör dom det så kan vilken GPS-modell som helst användas. Även Zumo. Dvs det är en kartfråga.

Klasa;8342 skrev:Slutligen, jag har naturligtvis läst din eminenta recension HMR och allt annat som skrivits om gps här men jag förstår inte exakt hur Zumon gör en ny ruttberäkning när man lämnar rutten. Lägger den en helt ny rutt fram till målet eller visar den vägen till den ursprungliga rutten, dvs närmaste waypoint på enklast sätt?

Här ligger huvudproblemet med Zumo. Tanken är, om jag förstår rätt, att den skall bara rutta om fram till nästa waypoint. Om man har många waypoints så borde man kunna låsa upp rutten så väl att Zumon i praktiken inte förstör rutten. Men när jag testat realistiska grusrundor så har det inte alls fungerat. Zumon har omedelbart & mycket effektivt förstört hela rutten. Värst är att man har noll koll på huruvida man kör på rätt väg eller på något som Zumon hittat på.

Men detta är inget praktiskt problem. Zumo är den minst flexibla och minst generellt användbara av Garmins modeller. Den är mest avsedd för nybörjare. För de mer krävande användarna har Garmin flera andra mycket bra alternativ.

Som du beskriver dina behov så lär du klara dig utmärkt bra med 60CX, 76CX, 278 eller SP2820. Finns ingen anledning att grubbla kring vad Zumo kan & inte kan. :rolleyes:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Klasa » 2007-03-10/16:09

Tackar, Zumo är nu avskriven, det verkar som att 60cx är den mest flexibla och användbara, funkar till vandring och cykling också (bil försöker jag undvika). Kartor verkar däremot vara ett problem. Har kollat på Garmins site, de har ingen täckning för de länder jag nämnde, förutom större vägar i city navigator v9, men de är ju ändå skyltade. Mycket besviken att inte ens Grekland finns med, det är ju ändå bland de större turistmålen i europa.

Återkommer med frågor i 60cx tråden.:)

Hm.. får nog ändra mig lite, har nu hittat gratis karta över hela Grekland i skala 1:600 000, det verkar gå bra att göra "stelbensrutter", åtminstone hemma i datorn. Finns här http://www.elsinga.net/map_greece.html
Har även skickat en förfrågan hit: http://www.navigo-sistem.hr/ angående övriga länder. Garmin 278 säljs för 9500kr på TBH så det lutar nog däråt.
Klasa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-09/23:11

Inläggav apersson850 » 2007-03-10/19:47

Utanför Aten i Grekland finns i princip bara huvudvägarna. Det är nästan sämre än det var i Spanien för några år sedan.

För övrigt förmodar jag att det syftas på navigatorer lämpade för motorcyklar, när det påstås att Zumo är Garmins minst flexibla modell?
Den är nämligen betydligt mycket mer flexibel som navigator än alla Nüvimodellerna och c-serien. Men de passar ju inte bra på motorcykel, någon av dem.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav apersson850 » 2007-03-12/08:29

Jag har i helgen för första gången provat Zumo på två hjul. Det gör det ju avsevärt lättare att svänga runt och avsiktligt köra fel, för att se vad som händer.

Det visade sig, när jag gjort en rutt med diverse kringlor på, att Zumon klarar av att visa vägen även längs rutter som går i åttor, rutter som möter sig själva och går baklänges längs vägar som jag tidigare kört i andra riktningen och dessutom så gott det är möjligt längs rutter som jag av någon anledning valt att inte följa som det var tänkt. I detta fall givetvis för att provocera, och se vad som händer.
Varenda gång, då jag körde någon annanstans än där rutten var ritad från början, räknade Zumon om rutten på ett sådant sätt, att jag så snart det var möjligt (jag hade u-svängar avstängda, något som inte behövs på två hjul, men det var en kvarleva från bilbruket) kunde köra något slags ögla, som förde in mig längs den ursprungliga rutten igen.
Nu körde jag dessa tester i ett intrikat nätverk av vägar. Detta innebar att jag hade ganska många viapunkter i rutten, för att få den där jag ville ha den. Det är fullt tänkbart att Zumon skulle skippat en större del av den ursprungliga rutten, om det inte funnits någon viapunkt förrän långt borta. Som det nu var blev det enbart den, i detta fall då, korta snutten till nästa viapunkt som ändrades. Ruttens fortsättning låg kvar som tidigare.

Flaggsjukan har också försvunnit. Numera visas inte en viapunkt med en flagga, om punkten ligger i en korsning eller längs en väg som inte har någon speciell adress (inget husnummer).

Slutsatsen blir att antingen har Garmin ändrat sedan hr Resmark var ute och testade, eller så var det något fel på hur testerna gjordes. Zumo klarar alldeles utmärkt att visa vägen, även när den som kör inte klarar av att följa den.
Den funktionalitet som Zumo saknar är alltså möjligheten att vara en passiv kartläsare, med en rutt uppritad på kartbilden. Detta kan ju de gamla modellerna göra, om man stänger av omräkningen. Zumon är antingen en fullfjädrad vägvisare, som ger dig dynamiska körinstruktioner, eller en kartvisare, när man inte har någon rutt att följa.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/09:45

apersson850;8449 skrev:Slutsatsen blir att antingen har Garmin ändrat sedan hr Resmark var ute och testade, eller så var det något fel på hur testerna gjordes. Zumo klarar alldeles utmärkt att visa vägen, även när den som kör inte klarar av att följa den.

Utmärkt! Jag testade firmware 2.50 och 2.52. Uppenbart har Garmin löst de största problemen med ruttomräkningen i 3.10. Bra!

Sedan så handlar det inte om att "klara av att följa vägen" utan mer om att man vill ha frihet att göra avstickare när & var man vill utan att rutten därför saboteras.

apersson850;8449 skrev:Den funktionalitet som Zumo saknar är alltså möjligheten att vara en passiv kartläsare, med en rutt uppritad på kartbilden. Detta kan ju de gamla modellerna göra, om man stänger av omräkningen.

Nja - alla gamla modeller kan inte detta utan problem. Gamla SP3 funkar helt utan problem med frusen rutt medan bl a 276C inte klarar att man kör baklänges. Inte heller klarar 276C att man korsar sin egen rutt. Det är rätt störigt faktiskt.

Antag att du är ute och kör med Zumo. Antag att du har ett gäng kompisar med dig som alla kör samma rutt. Du behöver köra en annan väg för att tanka och ni bestämmer att träffas några mil längre fram längs rutten. När du kommer dit så har något hänt och dom är inte där. Du måste då köra baklänges längs rutten och leta upp dom.

- Inget problem med SP3. Starta rutten och kör baklänges.
- Inget problem heller med en GPS som kan vända rutten.
- Omöjligt med 276C. Rutten kan varken vändas eller köras baklänges.
- Zumo? Hur funkar den?

Obs att du i detta läget inte har något spår att följa eftersom du inte kört vägen åt rätt håll först. Jag har drabbats av denna mycket irriterande situation ett flertal tillfällen. Numera tar jag därför ofta med mig dubbla rutter. Dvs riktade åt båda håll.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-12/14:29

För mig är det inget problem. Jag har inga kompisar.

Men jag skulle ju kunna simulera det ändå. Då får man väl förmodligen göra en rutt, köra en bit, avvika så den räknas om, köra tills man är tillbaka på något ställe på den ursprungliga rutten, stänga av navigering, aktivera den ursprungliga rutten (som vi förutsätter är sparad i navigatorn) och börja följa den på fel håll.

Zumo har en funktion där den frågar om man vill ha vägledning till ruttens början, om det inte är där man är när man sätter igång navigeringen, men den frågan kommer inte upp om man är någonstans längs rutten istället för i början. Alltså förutsätter den då att man bara vill fortsätta längs rutten. Vad som händer då, om man kör på fel håll, vet jag inte. Än.

Jag har lite begränsning för jag har inget vettigt som tar in ljudet innanför hjälmen, men det här går ju lika bra att prova i bil, så det spelar ingen roll.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav SvenG » 2007-03-12/15:14

HMR;8452 skrev: Gamla SP3 funkar helt utan problem med frusen rutt medan bl a 276C inte klarar att man kör baklänges. Inte heller klarar 276C att man korsar sin egen rutt. Det är rätt störigt faktiskt.


Detta har jag också reagerat på, funderade lite på om det var mitt exemplar som var snurrigt men det skall tydligen vara så på denna modellen :(

Hur är det med 278? Gör den likadant?
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav SvenG » 2007-03-12/15:21

apersson850;8462 skrev:Jag har lite begränsning för jag har inget vettigt som tar in ljudet innanför hjälmen, men det här går ju lika bra att prova i bil, så det spelar ingen roll.


Ljudet i hjälmen spelar ingen roll, det har åtminstonde jag aldrig saknat, och bör inte påverka om det går att köra en rutt baklänges eller inte. Det viktiga med HMR:s fråga är ju om man kan följa en rutt baklänges och då hjälper ju tyvärr inte heller snabbaste/kortaste vägen till ruttens startpunkt.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav Sideways » 2007-03-12/21:13

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=4240676&postcount=71

Läste att om man sätter Zumo i offroad mode efter att man laddat in sin rutt så stängs den automatiska ruttomräkningen av. HMR - du som kritiserat zumo rätt hårt på just den punkten, har du testat detta och i så fall hur fungerar det?
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav apersson850 » 2007-03-12/22:28

Det var ju en tanke. Nästan så man skulle ut och testa direkt, men nu är klockan 22:30, så det får väl anstå till i morgon.

Läste nu länken ovan. Ska man tro den är det ju en indirekt svar på bönen om avstängning av autorutt. Bara autozoomen kvar att ta kål på, alltså.

Med min referens till ljudet menade jag att det inte är lika lätt att avgöra om den tycker att man följer rutten ordentligt när man kör den baklänges, eller om den tjatar om att man ska vända hela tiden, om man inte hör ljudet.
Men jag testade i bilen. Zumon inser snabbt att om man kör på fel håll behöver man en ny rutt, så den räknar ut något som vänder runt färden i den andra riktningen.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/22:32

[COLOR="Blue"][/COLOR]
Sideways;8478 skrev:http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=4240676&postcount=71

Läste att om man sätter Zumo i offroad mode efter att man laddat in sin rutt så stängs den automatiska ruttomräkningen av. HMR - du som kritiserat zumo rätt hårt på just den punkten, har du testat detta och i så fall hur fungerar det?

I länken ovan skriver alltså DRTBYK:
[COLOR="blue"]Version 3.10 of the zumo software will not RECALCULATE your Imported Route as long as you are in the OFF ROAD mode.

So, you create a Route in MapSource that has mixed "on-road" routing and "off-road" (no road) routing via Waypoints in the Route. You then Import that into the zumo and it will show your route unaltered. If you then Navigate this Route while in OFF ROAD mode you will be navigated as you intended. IF you change to any other NAVIGATION ROUTE PREFERENCE mode and activate this Route the zumo will recalculate your ROUTE for you to known roads.[/COLOR]

Om det stämmer så är det en smärre sensation. Dvs man kan med lite trix stänga av automatisk ruttomräkning. Vi får be apersson som har en Zumo att dementera eller konfirmera! Och i så fall oxå förtydliga - räcker det att sätta ruttning till off-road för att stänga av eller krävs det även att rutten är en mixad rutt (som består av både vägrutter och offroad bitar)?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/22:44

SvenG;8465 skrev:Detta har jag också reagerat på, funderade lite på om det var mitt exemplar som var snurrigt men det skall tydligen vara så på denna modellen :(

Hur är det med 278? Gör den likadant?

278 funkar i de flesta avseenden exakt som 276C. T ex tar den bort förbrukade ruttsegment från skärmen vilket gör det omöjligt att köra baklänges.

Men med anledning av vad som framkommit om Zumo så måste jag på 278 testa att sätta ruttpreferens till Off-road och se vad som händer om jag kör rutten baklänges.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sideways » 2007-03-12/23:01

Anledningen till att han tar upp det här med mixad rutt är nog för att inlägget är ett svar på en specifik fråga om just mixade rutter. Frågeställningen löd såhär:

I currently use a 2610. If I'm in the car, I let the unit make the route. However, if I'm on the bike I almost always create a custom route in Mapsource then upload it. These routes I build often include "direct route" segmants between non mapped jeep roads. This works fine because my 2610 will upload my route as well as my waypoints and via points and will NOT attempt to recalculate my route without my permission. Even if I go off route. The route is locked in the way I built it.
Is this possible with the Zumo ? I'm considering one thats why I ask.


[url="http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=4240676#post4240676"]Här hittar du tråden[/url]

Får man fortfarande köranvisningar när man är i offroad mode?
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav Klasa » 2007-03-12/23:12

Om det går att stänga av ruttomräkningen så är ju Zumon intressant igen. En annan sak som jag funderar på, minst en tredjedel av skärmen på Zumo verkar täckas av text eller menyfunktioner, går det att få bort det om man tex bara vill använda den som en rullande karta?
Klasa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-09/23:11

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/23:15

Sideways;8494 skrev:Anledningen till att han tar upp det här med mixad rutt är nog för att inlägget är ett svar på en specifik fråga om just mixade rutter.
Får man fortfarande köranvisningar när man är i offroad mode?

Jo jag läste vidare i tråden och såg frågan. Ville bara vara tydlig på att det inte bara är mixade rutter som är problem.

Köranvisningar i Off-road mode? Bra fråga. Köranvisningar får man men jag har dålig koll på om det är samma anvisningar som vid vägruttläget. Blir till att testa!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/23:17

Klasa;8497 skrev:Minst en tredjedel av skärmen på Zumo verkar täckas av text eller menyfunktioner, går det att få bort det om man tex bara vill använda den som en rullande karta?

Nej. Njet. No. (man får av någon dimmig anledning inte skriva korta svar....)

Om du kollar bilderna på friluftskartan i [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]dokumentet[/url] så ser du konsekvensen. Kartan på en 278 där ovidkommande text kan tas bort visar 2.4 ggr mer information. Men 278 är konstruerad för att användas som rörlig karta i båt. Zumo är tänkt att visa köranvisningar och är inte avsedd att användas som rörlig karta.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-12/23:51

Det enda som försvinner när man inte har en rutt är det lilla fältet med beräknad ankomsttid.
Man får en anvisning om att lämna vägen och köra en viss sträcka i en viss riktning, när man kommer till ett off-roadsegment i en rutt. Sen tar den vid igen när man kommer upp på nästa väg.

Jag har inte kollat hur det låter om man har en normalt beräknad rutt, men kör den i off-roadläge. Normalt sett ska ju inte detta off-roadläge påverka rutten förrän man räknar om den, något som den alltså inte vill göra, tydligen, när man instruerat Zumon att man ska vara vid sidan av vägarna. Jag har alltså inte testat än, men det är ju logiskt, för har man ställt in på off road, finns det ju inga vägar att räkna längs...
Problemet kunde ju vara att den direkt gör om rutten till raka streck mellan viapunkterna. Det gör den kanske bara om man räknat en rutt till en destination?
Nä, sent eller inte, jag får nog ut i bilen och hämta den och åtminstone torrsimma lite...
Jag rapporterar i morgon.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav apersson850 » 2007-03-13/08:12

OK, första testet gjort.
Ställde först in Zumon på off-road, eller Terräng, som det heter på svenska i den modellen.
Aktiverade sedan en rutt som fanns lagrad i mojängen. Just den här rutten tror jag är en konverterad tripplogg. Jag minns knappt, men det verkar vara troligt.
Så länge vi följde rutten fick vi vägvisning som vanligt. Men när vi lämnade den, räknades rutten om, till en direkt rutt till slutmålet.
Gröna textraden över kartbilden blev blank, listan med körinstruktioner var fortfarande en lista, med pilar och avstånd, men alla texterna försvann.
Bilderna på kommande svängar gav inte intryck av att visa något relevant och alla texterna saknades.

Här kan man alltså verkligen tala om att Zumon förstörde rutten.

Fler tester kommer, bland annat av rutter som även innehåller avsnitt som inte följer några vägar. Det antyddes ju att det skulle vara ett krav för att detta ska fungera.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-03-13/09:53

apersson850;8516 skrev:Fler tester kommer, bland annat av rutter som även innehåller avsnitt som inte följer några vägar. Det antyddes ju att det skulle vara ett krav för att detta ska fungera.

En variant kanske är att deaktivera ruttbara kartan? Dvs om man aktiverar en rutt, stänger av City Navigator och i visar Friluftskartan? :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-13/19:47

Kanske det. Testade på vägen hem att avvika från en rutt som bara räknats ut att gå hem, men det blev samma resultat. Räknas om till ett rakt streck, bara.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-03-13/22:11

Synd! Men det hela lät för bra för att vara sant. Tydligen så menar DRTBYK bara att rutten inte räknas om vid ruttstart. Men det visste vi ju redan. :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sideways » 2007-03-14/09:11

Testade på vägen till jobbet. Lade upp en rutt som liknar min vanliga väg men såg till att rutten avvek på mitten för att sedan återansluta till min vanliga färdväg. Det funkade faktiskt ända fram tills jag passerade den sista viapunkten, då räknades rutten om till ett fågelstreck. Så när jag avvek räknades inte rutten om, däremot när jag nästan var framme vid jobbet.

Å andra sidan....verkar min zumo vara lite kaputt. Se annan tråd.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav Sideways » 2007-03-15/11:34

Körde samma sträcka denna morgon och zumon uppträdde precis likadant. Ingen omräkning av rutten över huvud taget förrän jag passerat sista viapunkten. Det som hände då var att zumon drog ett rakt streck från den punkt jag befann mig på vid omräkningen fram till resans mål.

Jag tror nog att detta kan funka. Iaf. för mig. :p
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav HMRHMR » 2007-03-15/17:03

Sideways;8639 skrev:Körde samma sträcka denna morgon och zumon uppträdde precis likadant. Ingen omräkning av rutten över huvud taget förrän jag passerat sista viapunkten. Det som hände då var att zumon drog ett rakt streck från den punkt jag befann mig på vid omräkningen fram till resans mål.

Jag tror nog att detta kan funka. Iaf. för mig. :p

Det borde kunna funka för vem som helst. Gör först en test till och låt oss därefter klart definiera exakt hur du gör. Jag förutsätter att det du gör är att ha ruttningen inställd på "off-road" samt att du kör en från MapSource upptankad rutt. Är den upptankade rutten en ren vägrutt?

Testa följande: Gör i MapSource en rutt som du sedan följer endast första och sista biten. Dvs om du har 15 km till jobbet så gör du en rutt som är 50 km lång, dvs som tar en rejäl omväg. Själv kör du dock din vanliga väg. Se till att du har ett flertal, 5-10 st, viapunkter och se till att det finns minst en viapunkt kvar på sista biten efter det att du åter anslutit till rutten.

Om jag förstår rätt så skall du då kunna köra hela sträckan utan en enda omräkning? Kan du det så har du kommit på hur man stänger av automatisk ruttomräkning på Zumo. En världsnyhet som höjer andrahandsvärdet på alla Zumo med 20%. Minst! :eek:

Tekniken skulle ju vara mycket enkel:

1. Rutter skall ha en extra viapunkt precis före målet.
2. Sätt ruttpreferens till "off-road".
3. Aktivera rutten & kör!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sideways » 2007-03-15/17:18

HMR;8647 skrev:Testa följande: Gör i MapSource en rutt som du sedan följer endast första och sista biten. Dvs om du har 15 km till jobbet så gör du en rutt som är 50 km lång, dvs som tar en rejäl omväg. Själv kör du dock din vanliga väg. Se till att du har ett flertal, 5-10 st, viapunkter och se till att det finns minst en viapunkt kvar på sista biten efter det att du åter anslutit till rutten.


Javisst! Precis så har har jag gjort. Det enda som är lite tveksamt i min test är att avstickaren går på vägar som går parallellt med min färdväg, dvs. avståndet som jag avviker från den förutbestämda rutten är inte så långt, kanske 3-400m som mest. Dock har jag noga kollat att gps:en verkligen anger min position korrekt, enligt den så befinner jag mig verkligen på en annan väg än den tänkta rutten. Såvida det inte är så att den anser att jag är på rutten så länge jag är inom en viss radie. Ska testa imorgon igen med en ny rutt som avviker rejält så får vi se.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav HMRHMR » 2007-03-15/17:54

Sideways;8648 skrev: Ska testa imorgon igen med en ny rutt som avviker rejält så får vi se.

Låt för säkerhets skull den långa rutten korsa eller tangera den väg du faktiskt kör någonstans mitt på så att du därmed testar att "göra flera avvikelser från rutten".

Spännande att höra hur det går! :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-15/19:36

Det finns en viss gräns för avvikelse från rutten, innan omräkning sker.

Jag har gjort snarlika tester, men inte fått det att fungera.

Fast efter enträget tjatande börjar de mjukna på Garmin, så kanske de ger med sig till sist, och inför inställningar för detta. Fast de kommer inte i nästa version, så ni behöver inte läsa listan på uppdateringar för den med glödande ögon.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Sideways » 2007-03-16/10:32

Tyvärr måste jag meddela att det inte fungerade. Det som händer när man avviker mer än vad zumo:n tolererar (hur mycket?) är att all tidigare ruttning mellan viapunkter ersätts med raka streck. Rutten blir alltså kvar men med raka streck mellan punkterna. Vore iofs. intressant att följa en sån och se hur långt man kommer...:eek:

Apersson - vart mailar bäst man om man vill tjata lite på garmin?
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav apersson850 » 2007-03-16/12:05

Jag mailar eller ringer direkt till lämplig programmerare, men han blir nog inte så lycklig om jag släpper ut namn och adress på nätet, skulle jag tro.

Det finns ju adresser som support@garmin.com eller techsupp@garmin.com

Version 3.20, som jag refererade till ovan, är ute nu.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Frick » 2007-03-17/14:12

Är ju sugen på en zumo 550
Men det där med att den förstör rutten gör den ju oanvändbar eller?

Eller kan man få tillbacka den ursprungliga rutten och börja köra på den igen?

Hade förövrigt en tom tom rider föra året
Som jag var väldigt missnöjd med och sålde

Vill inte gärna köpa ytligare en dålig gps
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav HMRHMR » 2007-03-17/19:35

Frick;8793 skrev:Är ju sugen på en zumo 550
Men det där med att den förstör rutten gör den ju oanvändbar eller?

Eller kan man få tillbacka den ursprungliga rutten och börja köra på den igen?

Hade förövrigt en tom tom rider föra året
Som jag var väldigt missnöjd med och sålde

Vill inte gärna köpa ytligare en dålig gps


Jag menar det jag skriver i [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]recensionen[/url]. Och där står inte att Zumo skulle vara oanvändbar.
Tvärt om så menar jag att Zumo sannolikt är bästa val för 60% av sveriges motorcyklister. Dvs för alla som kör glidare på riksvägar och för alla som inte är vana vid datorer. Zumo är en utmärkt MC-navigator!

MEN - Zumo är inte alltid ett bra val för dom som kör mycket och som har god datorvana.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-18/19:34

Vad var det du inte tyckte om med Ridern?
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Lennart Lindgren » 2007-03-20/22:19

Hej på Er alla och tack för ett mycket bra forum.

Detta är mitt första inlägg överhuvudtaget i ett forum. Jag brukar normalt bara läsa så jag hoppas att jag inte blir för långrandig eller skriver om rätt saker på fel ställe - skrik till i så fall

Artiklar av HMR och apersson fick mig att köpa en Zumo.
Varför det då?


Till att börja med skall jag beskriva vilken typ av MC-åkare jag är.
Kategori Glidare som inte räds grusåka. Håller mig dock mestadels på asfalterade vägar.
Läggning Bekväm.
GPSerfarenhet Obefintlig.
Datorvana Exeptionellt god.
Användningsområde Lite leksak - pojken i mig är inte borta än.
Kunna ta mig från A - B. Delvis, men jag kan inte påminna mig om någon gång då inte den gamla hederliga papperskartan fyllt detta behov. Har dock kunnat konstatera att GPS:en är bekvämare.
Ta del av andra erfarna åkares vägval. Viktigt.
Kunna planera rutter i förväg Mycket viktigt. En semesterresa börjar ju redan när man planerar sin resa och drömmer om det som komma skall.
Möjlighet att höra vägvisning i MC:ns intercom. Viktigt men inte oumbärligt.
Möjlighet att höra inkommande telefon på MC. Mycket viktigt eftersom jag har jour ibland när jag är ute och åker. Är dock medveten om att detta inte behöver ske via GPS:en.

Vad har jag då fått för råd av HMR och apersson (hoppas jag inte läst någon artikel av någon annan som nu blir bortglömd).

Zumon är:

mycket enkel att sköta. Tack - jag var ju bekväm.

mycket bra apparat för datorovana samt GPSnybörjare. GPSnybörjare är jag - att jag dessutom är van vid datorer gör väl inte Zumo sämre.

Till glidare med körning mestadels på asfaltsvägar ska ju denna apparat vara mycket bra. Det var den kategorin som jag klassade mig själv i.

Kunna följa en rutt gjord av någon annan (utbyta rutter, eller köra efter någon och få rutten plottad) talar ju för Garmin - andra märken har tydligen inte samma fina möjligheter.

När dessa parametrar vägde i mig blev svaret Zumo 550.

500 i stället för 550?. Naturligtvis blir det 550 för mig i detta läge. Den har hela Europakartan i sig (Åker MC till Frankrike via Schweiziska alperna i juni). Man slipper i och urladdningar av kartor (bekväm igen) tack vare mer minne.
Nog om mig själv och mina beslut.


Det här är alltså min första GPS överhuvud taget.

Därför måsta jag testa 'alla' funktioner. Jag har märkt att det tar tid trots att "den är så enkel".

Skapa rutter - prova köra - hämta spår - skapa waypoints - importera - exportera - är det fortfarande samma data? slå ihop rutter o.s.v.

Det som stört mig mest, och de flesta andra om man förstått forumet rätt, (utöver att det finns en del buggar i maskinen fortfarande) är att det inte gått att stänga av den automatiska ruttomräkningen.
När jag besökte senaste MCmässan i Älvsjö talade dock försäljarna från Touratech om att det gick att göra, dock inte hur.
Jag blev lite sur att jag gick på försäljarargumentet. Jag blev ängslig att det kunde bli problem med att följa andras rutter.

Nu hoppas jag att jag kan kasta lite mer ljus till den senaste diskussionen angående om det går att stänga av ruttomräkningen på en Zumo eller ej.
Jag skulle vilja besvara frågan med Njae

Bedöm själva.

Jag började med att skapa en rutt i Mapsource från min bostad till min arbetsplats. MapSource inställd på <Auto-Routing>.
800 m hemifrån 'ger jag mig ut i skogen' via två waypoints som tar en genväg i förhållande till den ordinarie körvägen. Efter waypoint 2 är jag tillbaka på den ordinarie körvägen.
Jag låter MapSource skapa auto-route på vägarna till waypoint 1. Sedan ställer jag om MapSource till <Direct Route> och ruttar mig vidare till waypoint 2. Därefter ställer jag in Map-Source på <Auto-routing> igen. Nu har vi mixat rutten. Fortsätter att skapa rutten till min arbetsplats på vägar, däremot inte bara de vägar jag tänker köra. Normalt kör jag motorvägen, nu leder jag rutten av motorvägen efter 10,6 km. Därefter ruttar jag på den gamla riksvägen, först till höger om min faktiska körväg. Den rutten korsar under motorvägen och går sedan på vänster sida om min körväg. Under en 1 km lång sträcka så går vägarna parallellt med varandra på bara 40m avstånd från varandra. Efter 27,1 km träffar rutten min körväg och är sedan gemensam till målet. Klart.

Nu är det dags att exportera rutter.
Inga problem, USB gör det enkelt (titta, nu var jag där och var bekväm igen).
Bara att koppla in och <Send to device>. Klart!


Nu startar vi Zumon.
Jag valde att, eftersom Zumon var inställd på <Terräng>, inte importera rutten vid starten.
Ändra ruttpreferenser till <Kortare tid> eller <Kortare väg> och importera sedan rutten.
Ställ sedan om till <Terräng>.
Jag har provat att importera rutten med <Terräng>, den såg likadan ut, men jag har inte provkört.

Dags att köra.
Tyvärr så är vädret inte MC-vänligt. Bilen får duga som testobjekt.
Svenska Ingrid gör mig sällskap och talar om hur jag skall köra trots att jag har Zumo:n inställd på <Terräng>. Det tackar vi för!.
Efter 800m skall jag köra ut i skogen, men jag underviker detta, vill inte ha några repor i lacken. Svenska Ingrid säger att jag skall köra höger till waypoint 1. Jag fortsätter på vägen och kör således fel och nu säger Ingrid kör - och så tystnar hon! I stället för <sväng om 10 m> får jag nu en pil som riktar sig mot nästa waypoint i den planerade rutten. Jag fortsätter köra på vägarna, får information om hur jag kör med namn på vägar i anvisningsfältet. Allt verkar OK. Direkt när jag passerat motorvägsavfarten efter 10,6 km i den planerade rutten - m.a.o. kört fel IGEN - så visar pilen snett bakåt höger - sedan visar den att jag har min rutt till höger om mig. Jag har svårt att avgöra om pilen pekar på närmaste waypoint eller på den planerade ruttens punkt som befinner sig närmast min fysiska punkt. Jag kan se både 'mig själv' på motorvägen där jag kör och den planerade rutten glida fram på Zumokartan. Allt verkar OK. Jag har däremot inte fått någon information från Ingrid sedan hon avslutade sitt Kör...
När jag har kört 27,1 km så träffar jag min planerade rutt igen, den är fortfarande som jag skapade den. Jag stannar, (har varit lydig och följt varningarna och inte gjort något under körning) letar upp min rutt igen och trycker <KÖR>. Nu är Svenska Ingrid med mig igen. Hon leder mig till målet.

Det här verkar ju bra!

Men det har en del hakar som Ni med större GPS-erfarenhet säkert kan se konsekvenserna av bättre än vad jag kan.

Trots att Zumo är inställd på <Terräng> så räknas rutten om i alla fall om man

a) avviker från rutten INNAN man ombeds att köra ut i terrängen.
b) kör till en punkt i rutten EFTER terrängavsnittet och sedan sätter på Zumon och sedan kör fel.
c) gör en avstickare.
d) gör som ovan när allt gick bra, stannar, låter strömmen slå av, startar och sedan kör fel igen.

Till sist skall jag väl tala om att jag kör på den senaste, fortfarande något buggiga, version 3.20

Är allt solklart?
Jag tror inte det och ser fram mot fortsatta diskussioner så jag får lära mig mer.


Lennart
R1200CL-03
F800GT-13
KTM Freeride E-XC -17
Zūmo 550-06 660-12
BMW Nav VI-17
Användarvisningsbild
Lennart Lindgren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-10-30/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-21/00:13

Jag kan bara beklaga att det ska vara så trögt att få Nisse på Garmin att inse att det vore enklare att ge folk vad vissa vill ha, än att streta emot i det längsta. Även om det säkert finns en användarflock som inte bryr sig om att rutten normalt alltid räknas om, gör det ju inget med en inställning där man kan, inte måste, stänga av den funktionen.

För övrigt måste jag säga att för att vara GPS-nybörjare tycker jag du lyckas bra med dina upptäckter.

Dessutom är det ju alltid roligt att höra att det är någon som läser vad jag skriver.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Nästa

Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst