HMR;5606 skrev:Jag har spenderat några dagar på att lära mig hur Zumo funkar, vilka möjligheter den har och var begränsningarna finns.
Skrev ett litet dokument i form av en jämförelse mellan [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]Zumo 550 och GPSmap 278[/url]. :p
Offroad;5622 skrev:Just nu lutar det åt GPSmap 60CX eller CSX. Vad är det för skillnad egentligen?
Offroad;5622 skrev:Just nu lutar det åt GPSmap 60CX eller CSX. Vad är det för skillnad egentligen?
Offroad;5628 skrev:Är det likvärdig mottagning på cx och cxs och sämre på cs?
Offroad;5622 skrev:..
Var på MediaMarkt igår och pillade på lite olika gps:er. Frågade en säljare om skillnaden på 60CX och 60CSX. Han hade ingen aning. Han tipsade om en Magellan 2200 nånting. Men jag sade nae. Vill ju ha en Garmin...
Tacksam för svar.
Claes.
Jompa;5639 skrev:Magellan 2200T är relativt ny och är bra mycket billigare än Garmin men måste uppenbarligen sakna något som Garmins Zumo har eftersom den inte verkar vara så intressant för nån i detta forum...?
Brum-Brum;5619 skrev:[SIZE="5"]Lysande Sickan, Lysande [/SIZE]:)
-------------------
Anders
HMR;5651 skrev:Ja, den saknar fungerande ruttplanering! Därmed försvinner större delen av vitsen med GPS på MC. Se vad jag skriver om detta i [URL="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]dokumentet.
[/URL]
Vore den riktigt billig så kunde den ändå vara intressant. Men det är den inte. Europakartan ingår inte i priset. Inte heller MC-fästen mm. Uppsummerat så kostar den mer än Zumo men kan inte ens hälften. Nej - den är inte intressant f n. Synd. Garmin skulle må bra av lite konkurrens!
HMR;8236 skrev:Jag har reviderat min [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]recension[/url] något p g a feedback från olika håll.
Små ändringar men jag är nu något lite mindre positiv till Zumo och påtalar tydligare att StreetPilot 2820 kan vara ett vettigt alternativ.
StefanB;8262 skrev:jag tänkte navigera både på land och till sjöss...vad jag kan se så finns det inte så många alternativ mer än 276/278 med relativt stor skärm att tillgå.?
Klasa;8342 skrev:För det första planerar jag en resa ner till grekland till våren, tanken är att köra mest små vägar genom slovenien, kroatien, albanien, grekland, båt över till italien och hemåt. Det skulle då vara bra att kunna göra färdiga rutter för åtminstone delar av resan i förväg. Finns dessa länder över huvud taget med, eller går det att köpa till och ladda in dessa länder?
Klasa;8342 skrev:För det andra så vill jag kunna göra grusbus/offroad rutter här hemma. Då verka ju Zumon vara helt meningslös eftersom det bara går att göra rutter på vägar för fordonstrafik och inte stigar, traktorvägar och liknande? Antar att inte heller sp 2820 klarar detta? Men däremot 278 och 60 cx eller?
Klasa;8342 skrev:Slutligen, jag har naturligtvis läst din eminenta recension HMR och allt annat som skrivits om gps här men jag förstår inte exakt hur Zumon gör en ny ruttberäkning när man lämnar rutten. Lägger den en helt ny rutt fram till målet eller visar den vägen till den ursprungliga rutten, dvs närmaste waypoint på enklast sätt?
apersson850;8449 skrev:Slutsatsen blir att antingen har Garmin ändrat sedan hr Resmark var ute och testade, eller så var det något fel på hur testerna gjordes. Zumo klarar alldeles utmärkt att visa vägen, även när den som kör inte klarar av att följa den.
apersson850;8449 skrev:Den funktionalitet som Zumo saknar är alltså möjligheten att vara en passiv kartläsare, med en rutt uppritad på kartbilden. Detta kan ju de gamla modellerna göra, om man stänger av omräkningen.
HMR;8452 skrev: Gamla SP3 funkar helt utan problem med frusen rutt medan bl a 276C inte klarar att man kör baklänges. Inte heller klarar 276C att man korsar sin egen rutt. Det är rätt störigt faktiskt.
apersson850;8462 skrev:Jag har lite begränsning för jag har inget vettigt som tar in ljudet innanför hjälmen, men det här går ju lika bra att prova i bil, så det spelar ingen roll.
Sideways;8478 skrev:http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=4240676&postcount=71
Läste att om man sätter Zumo i offroad mode efter att man laddat in sin rutt så stängs den automatiska ruttomräkningen av. HMR - du som kritiserat zumo rätt hårt på just den punkten, har du testat detta och i så fall hur fungerar det?
SvenG;8465 skrev:Detta har jag också reagerat på, funderade lite på om det var mitt exemplar som var snurrigt men det skall tydligen vara så på denna modellen
Hur är det med 278? Gör den likadant?
I currently use a 2610. If I'm in the car, I let the unit make the route. However, if I'm on the bike I almost always create a custom route in Mapsource then upload it. These routes I build often include "direct route" segmants between non mapped jeep roads. This works fine because my 2610 will upload my route as well as my waypoints and via points and will NOT attempt to recalculate my route without my permission. Even if I go off route. The route is locked in the way I built it.
Is this possible with the Zumo ? I'm considering one thats why I ask.
Sideways;8494 skrev:Anledningen till att han tar upp det här med mixad rutt är nog för att inlägget är ett svar på en specifik fråga om just mixade rutter.
Får man fortfarande köranvisningar när man är i offroad mode?
Klasa;8497 skrev:Minst en tredjedel av skärmen på Zumo verkar täckas av text eller menyfunktioner, går det att få bort det om man tex bara vill använda den som en rullande karta?
apersson850;8516 skrev:Fler tester kommer, bland annat av rutter som även innehåller avsnitt som inte följer några vägar. Det antyddes ju att det skulle vara ett krav för att detta ska fungera.
Sideways;8639 skrev:Körde samma sträcka denna morgon och zumon uppträdde precis likadant. Ingen omräkning av rutten över huvud taget förrän jag passerat sista viapunkten. Det som hände då var att zumon drog ett rakt streck från den punkt jag befann mig på vid omräkningen fram till resans mål.
Jag tror nog att detta kan funka. Iaf. för mig. :p
HMR;8647 skrev:Testa följande: Gör i MapSource en rutt som du sedan följer endast första och sista biten. Dvs om du har 15 km till jobbet så gör du en rutt som är 50 km lång, dvs som tar en rejäl omväg. Själv kör du dock din vanliga väg. Se till att du har ett flertal, 5-10 st, viapunkter och se till att det finns minst en viapunkt kvar på sista biten efter det att du åter anslutit till rutten.
Sideways;8648 skrev: Ska testa imorgon igen med en ny rutt som avviker rejält så får vi se.
Frick;8793 skrev:Är ju sugen på en zumo 550
Men det där med att den förstör rutten gör den ju oanvändbar eller?
Eller kan man få tillbacka den ursprungliga rutten och börja köra på den igen?
Hade förövrigt en tom tom rider föra året
Som jag var väldigt missnöjd med och sålde
Vill inte gärna köpa ytligare en dålig gps
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst