Hur står sig Zumo 550 mot GPSmap278?

Tack Lennart!

Inläggav Idus » 2007-03-21/19:02

Lennart Lindgren;8970 skrev:Hej på Er alla och tack för ett mycket bra forum.

Detta är mitt första inlägg överhuvudtaget i ett forum. Jag brukar normalt bara läsa så jag hoppas att jag inte blir för långrandig eller skriver om rätt saker på fel ställe - skrik till i så fall

Artiklar av HMR och apersson fick mig att köpa en Zumo.
Varför det då?


...


:) Tack Lennart för en mycket trevlig sammanställning! Jag har själv ägnat största delen av kvällen att läsa forumen om Zumo istället för att gräva ned mig i böckerna inför morgondagens tenta.

Din beskrivning av ditt användade är slående likt som jag skulle beskriva mig själv. Största skillnaden är att jag fortfarande står inför mitt köp av en R1200GS Adventure... å att jag bor/studerar i Sydafrika.

För mig kommer därför saker frågor som är det någon idé att köpa en 550 framför en 500, då jag ju inte åker så mycket i Europa. Stora SD-minnen har jag ju redan själv.

Varför köpa svenskt då kanske ni undrar... Ja, man kan beställa en 500 på Pixmania för drygt 6.200kr - som sedan lillasyster får skicka ned för kanske 300kr extra. Den billigaste leverantören här nere kostar motsv. 8.500kr, då all teknik (speciellt ny) här nere kostar mer än hemma i Sverige.

Dock får jag köpa "Garmap South Africa Streetmaps" och "Tracks4Africa PRO V7.02" separat, men det blir fortfarande billigare.

Många event för motorcykel-turer här nere - typ [url="http://www.gagsc.com/"]Great African GS Challange[/url] - bidrar dessutom med GPS-turer, så jag måste :rolleyes: köpa en GPS!

Dock blir jag ju lite orolig med allt detta om oförmågan att stänga av den automatiska ruttomräkningen, inte lika mycket för att jag avser "busköra" mycket. Utan mer en fråga om alla vägar är inlagda öht!!

Nåja, tack till Lennart, HMR, aperson850 och alla andra för all den tid de lägger ned för att ge sådana som mig förkunskaper i köp som detta!

Många hälsningar ifrån andra sidan klotet!

/"Idus"
Idus
 

Inläggav apersson850 » 2007-03-21/21:22

Finns inga vägar får du köra i terräng-läge, det som på svenska heter off-road. Då räknar den inte om heller, inte förrän du kommer ut till en väg, som finns på kartan, igen.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-03-21/22:57

Idus;9011 skrev:Många event för motorcykel-turer här nere - typ [url="http://www.gagsc.com/"]Great African GS Challange[/url] - bidrar dessutom med GPS-turer, så jag måste :rolleyes: köpa en GPS!

Dock blir jag ju lite orolig med allt detta om oförmågan att stänga av den automatiska ruttomräkningen, inte lika mycket för att jag avser "busköra" mycket. Utan mer en fråga om alla vägar är inlagda öht!!

I de markerna med begränsad karttäckning kan du glömma Zumo en gång för alla. Den är i det närmaste oanvändbar och i alla händelser den minst lämpliga av Garmins MC-modeller. En urgammal SP3 gör ett betydligt bättre jobb.

Köp en eTrex Venture CX, en 60CX eller en 276C så får du något som du inte blir besviken på.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sideways » 2007-03-22/13:26

Nu får du allt förklara dig lite HMR. Som du nu skriver så låter det som att om det är dålig karttäckning så ska du inte använda zumo. Har de andra bättre karttäckning då eller? :confused:
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav apersson850 » 2007-03-22/13:27

Nu snackar du skit igen.
En off-road rutt ger ett antal raka streck, mellan punkter man tror man vill passera. Om de sen är baserade på positioner som man fått från en papperskarta, Google Earth, intuition eller något annat, det spelar ingen roll.
Den som inte kan följa en sån rutt med en Zumo, han kan inte följa den med någon annan av de modeller du räknar upp heller.

Enda felet är att displayen skulle stått på det andra hållet. Å andra sidan kan man fundera på om man ska köra efter kompassnålen istället, och då spelar det ingen roll alls. Innehåller kartan ingenting spelar det ingen större roll.
En kompassnål med CDI vore förstås att föredra, men det är definitivt inte nödvändigt.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Frick » 2007-03-22/21:47

Det jag inte gillade med tom tom rider var att
När jag och 2 bekanta reste till norge en vecka föra året
Så kunde jag inte lägga in den 7 dagars rutt med dom vägval som vi ville göra

Sen är även volymen för låg för mc bruk

Annars så fungerade den bra mellan två punkter
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav Frick » 2007-03-22/22:05

Har märkt att det är lätt att bli förblindad när man läser allas åsikter om olika gps modeller
Då alla modeller har olika nackdelar som diskuteras
Så är det lätt att missa dom bra sakerna

Men det lutar åt jag kommer att köpa en zumo 550
Även om den har vissa nackdelar så verkar den vara en av dom som täcker mitt behov bäst

Är det någon som kan rekommendera någon bra affär
Med zumo 550 ?

Såg tex att touratech har den för ca 9000 tusen
Men det kanske är prutbart ?

Finns det ingen som har planerat något grupp köp på gps
För att försöka få ner priset ?
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav apersson850 » 2007-03-22/22:55

Det har du synnerligen rätt i. Det finns många bra saker i alla modeller.

Har ingen aning om några inköpsställen. Jag köper inte några GPS längre. Vill du tvunget köpa i Sverige?
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Thomas Pihl » 2007-03-22/23:47

Dustin (http://www.dustinhome.se) har acceptabla priser tycker jag. Gillar speciellt att dom för min del varit duktiga tidigare när något strulat (datorprylar iofs).

Jag fick min dagen efter beställning :)

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Frick » 2007-03-23/01:38

Nej den måste inte vara från sverige
Bara den har samma kartmaterial

Köper man från UK är det då samma packet som säljs här ?
Vett ju att om man köper från USA så är det ju bara kartor i USA

Dustin kan ju vara ett alternativ
Har bara bra erfarenheter av dom
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Billigare gps

Inläggav Jossa » 2007-03-23/07:35

Det här kanske kan vara något
[url="http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2116"]http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2116[/url]
Billigare
[url="http://www.sportextreme.com/pz824x530ySEK/"]http://www.sportextreme.com/pz824x530ySEK/[/url]
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Pris zumo

Inläggav Nukie » 2007-03-23/10:49

Jossa;9098 skrev:Det här kanske kan vara något
[url="http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2116"]http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2116[/url]
Billigare
[url="http://www.sportextreme.com/pz824x530ySEK/"]http://www.sportextreme.com/pz824x530ySEK/[/url]


Hej! Varför krångla till det? Zumo 550 finns på pixmania för ca 7000:- men när man läser på deras sida blir man lite skeptisk. Fransk karta i minnet och resten på dvd och inget står nämnt om bilfästet som jag har fått för mig skall medfölja. Antingen står det fel eller finns det varianter med olika tillbehörsnivå.


[url="http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131669"]http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131669[/url]
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-23/15:35

Sideways;9057 skrev:Nu får du allt förklara dig lite HMR. Som du nu skriver så låter det som att om det är dålig karttäckning så ska du inte använda zumo. Har de andra bättre karttäckning då eller? :confused:

Nej, dom har inte bättre täckning. Dom har exakt samma karta.

Zumo är en utmärkt bra MC-GPS men den är designad för guidning på normala bilvägar med glidar-MC. Dvs inställningsmöjligheter, manövrering, skärminnehåll, mm är optimerade för sådant bruk.

Modeller som eTrex Venture CX, 60CX och 276C fungerar på ett sätt som passar bättre för äventyrsåka i delvis väglöst land eller där kartans kvalitet brister. Det betyder inte att dom är "bättre" än Zumo utan bara att dom är mer lämpade för den applikationen.

Du kommer nog att förstå vad jag menar när du använt navigator en tid.

Inte köper du en Landrover Defender för att köra banracing?
Inte köper du en Ferrari för att köra runt i Afrikas öknar?

Rätt apparat på rätt plats!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-26/07:55

Nukie, det du beskriver låter som en Zumo 500, inte en Zumo 550.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-03-26/23:12

Men det lutar åt jag kommer att köpa en zumo 550
Även om den har vissa nackdelar så verkar den vara en av dom som täcker mitt behov bäst

Är det någon som kan rekommendera någon bra affär
Med zumo 550 ?


Prova med http://www.more4less.se pris: ca 7300:- för 550 + 95:- för frakt.
Har själv beställt därifrån. (i söndags) Väntar på posten .........:)
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-03-26/23:18

Frick;9081 skrev:Har märkt att det är lätt att bli förblindad när man läser allas åsikter om olika gps modeller
Då alla modeller har olika nackdelar som diskuteras
Så är det lätt att missa dom bra sakerna

Men det lutar åt jag kommer att köpa en zumo 550
Även om den har vissa nackdelar så verkar den vara en av dom som täcker mitt behov bäst

Är det någon som kan rekommendera någon bra affär
Med zumo 550 ?

Såg tex att touratech har den för ca 9000 tusen
Men det kanske är prutbart ?

Finns det ingen som har planerat något grupp köp på gps
För att försöka få ner priset ?


Prova med http://www.more4less.se pris: ca 7300:- + 95:- för frakt
Har själv beställt en i söndags! Väntar på posten.........:)
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

zumo 550

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-03-29/00:08

Jag hämtade ut idag min zumo 550.Totalpris 7639:_inkl. frakt och installering av 696st fartkameror (250:-).(kan vara bra att ha till bilen!). Leveransen tog alltså 3 dagar, helt OK enlig min mening! Packade upp leksaken allt fanns där. Laddade ner användarhandboken, cd:n och City Navigator v9. Jag har inte registrerat GPS´n hos Garmin än.(läste i forumet att det kan löna sig att vänta lite tills ny version av CN kommer?).
Nu kommer utmaningen: nu gäller det att lära sig hur f..skapet fungera! Detta är första GPS som man äger.( förut kunde man skylla på frugan om man körde fel, eftersom hon läste kartan. Men nu?)
Det känns att jag lär få komma att spendera många timmar framför dataskärmen och i GPS teknik forumet. Men troligtvis löser det sig. Ni får ursäkta mig om jag i framtiden kommer att ställa massor av (för er tekniksnubbar) självklara frågor. Hatar nya data/elektronickprylar i början, man vill liksom kunna allting på en gång!
Jag får tacka alla här i GPS Teknik forumet med allt ert kunnande om detta ämne.
Man lär sig hela tiden!
Godnatt!
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-03-29/07:45

Tillbringa lite tid ute med den istället, det ger mer. Navigera till ställen som du hittar till ändå, till att börja med, så ser du snart hur den visar vägen.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Tack!!!

Inläggav Linus » 2007-04-05/13:23

Stort tack HMR, exakt vad jag behövde!

/ Linus
Linus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-10-04/21:58

Låt frugan köra...

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-04-08/13:56

Så kan du knappla på GPSn under resan utan att få irritation i bilen. Och som sagt. Kör till ställen du hittar så du lär dej hur långt "sväng till höger om 300m" är i korsningarna.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav F800GS_Norway » 2007-04-08/14:21

En amerikansk Zumo-eier hevder at via-points og konkrete settings i Zumoen forhindrer "ufrivillig" autorouting:

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=4352642&postcount=15

Er dette korrekt? Sett fra mitt ståsted er dette i kontrast til mange tilbakemeldinger fra Zumo-brukere som sier at via-points og andre settings ikke forhindrer uønsket rute rekalk.
'10 F800GS '04 F650 Dakar '94 ST1100
Zumo550/Cn2009
Användarvisningsbild
F800GS_Norway
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-03-09/22:43

Inläggav HMRHMR » 2007-04-08/16:53

F650Dakar_Norway;10045 skrev:En amerikansk Zumo-eier hevder at via-points og konkrete settings i Zumoen forhindrer "ufrivillig" autorouting:

Nja - vad han säger är bara att om du använder tillräckligt många viapunkter så kommer du inte att märka någon skillnad mellan den rutt du själv gjort och den som Zumon räknar fram. Dvs han menar att Zumon fungerar precis så som Garmin hävdar - och även Apersson hävdar.

Men som jag, efter att ha testat, då påstår att den inte gör. Det kan tänkas bero på att jag testade en tidig version av firmware och att det numera fungerar bättre.

Oavsett vilket så krävs en ruskig massa viapunkter om man tänker köra en längre sträcka på riktigt små vägar. Och ändå så löser man inte problemet med att kunna köra parallellt med rutten. Zumon försöker hela tiden leda dig tillbaka till rutten vilket ibland inte alls är det du vill.

Nu är det inte ruttomräkningen ensamt som krånglar till det. Det är diverse olika egenskaper som sammantaget gör att Zumon inte passar så bra för småvägsåka. Men det är inget problem eftersom Garmin ju har flera andra modeller som passar bättre.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav F800GS_Norway » 2007-04-08/23:36

HMR;10056 skrev:Oavsett vilket så krävs en ruskig massa viapunkter om man tänker köra en längre sträcka på riktigt små vägar. Och ändå så löser man inte problemet med att kunna köra parallellt med rutten. Zumon försöker hela tiden leda dig tillbaka till rutten vilket ibland inte alls är det du vill.


Enig med siste taler.
Hadde jeg bare kjørt asfalt/hovedveger kunne Zumoen vært anvendelig, men som jeg har påpekt i andre fora er Mapsource håpløst upresis i Sør-Norge og til tider direkte upålitelig. Det er greitt hvis Zumo kan holde seg til via-points, men det blir for tungvint å detaljere med en masse slike punkter - spesielt på selve GPS-enheten underveis på en grustur. :(

HMR;10056 skrev:Nu är det inte ruttomräkningen ensamt som krånglar till det. Det är diverse olika egenskaper som sammantaget gör att Zumon inte passar så bra för småvägsåka. Men det är inget problem eftersom Garmin ju har flera andra modeller som passar bättre.


Det er også mitt inntrykk. Synd, siden jeg hadde høye forhåpninger om en moderne MC-navigator med SD-minne, Topo-kart kompatibilitet og SirfIII antenne etc. Nå er jeg mer tilbøyelig til å kjøpe en 2820 eller 276c/278c for å ha tilstrekkelig moving-map funksjonalitet og manuelle kontrollmuligheter.
Her i Norge selges 2820 for knappe 4950 NOK - dvs. tusen spenn billigere enn Zumo 500. Hmmm...... :D
'10 F800GS '04 F650 Dakar '94 ST1100
Zumo550/Cn2009
Användarvisningsbild
F800GS_Norway
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-03-09/22:43

Inläggav apersson850 » 2007-04-09/00:12

Nja, jag har inte vad jag kan minnas påstått att den inte räknar om rutten, om man inte följer den. Jag har däremot påstått att jag har ännu inte själv kommit i någon situation där det var ett problem.

Samtidigt är jag inte dummare än att jag begriper vad ni menar, och förstår varför det kan vara ett problem. Det enda jag inte begriper är varför de på Garmin envisas med att inte lägga till två inställningar, automatisk omräkning till/från och autozoom till/från. Sen skulle (nästan) alla vara nöjda.
Finns ingen anledning jag kan se till att tjurskalligt undvika att göra vissa kunder, eller presumptiva sådana, gladare, även om de redan har en skrälldus kunder som är glada nog, med hur Zumon fungerar idag.

Jag kollade var amerikanen som det refererades till ovan hade varit. Han hade ju nästan kört över Garmins parkeringsplats på resan. Klart mojängen uppförde sig vettigt då!
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-04-09/09:56

apersson850;10096 skrev: Det enda jag inte begriper är varför de på Garmin envisas med att inte lägga till två inställningar, automatisk omräkning till/från och autozoom till/från. Sen skulle (nästan) alla vara nöjda.

Håller helt med. Framförallt så skulle det betyda att Zumon då hade löst sin uppgift i praktiskt taget alla lägen och argumenten mot Zumo hade fallit till marken. Då hade oxå de betydande fördelar Zumo faktiskt har kunnat få större plats i diskussionen.

Garmins agerande är minst sagt märkligt!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav GPS... » 2007-04-16/21:57

Lennart Lindgren;8970 skrev:Det som stört mig mest, och de flesta andra om man förstått forumet rätt, (utöver att det finns en del buggar i maskinen fortfarande) är att det inte gått att stänga av den automatiska ruttomräkningen.



har det kommit några uppdateringar? är det på gång någon "fix" för automatiska ruttomräkningen?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav GPS... » 2007-04-16/22:06

Lennart Lindgren;8970 skrev:800 m hemifrån 'ger jag mig ut i skogen' via två waypoints som tar en genväg i förhållande till den ordinarie körvägen. Efter waypoint 2 är jag tillbaka på den ordinarie körvägen.
Jag låter MapSource skapa auto-route på vägarna till waypoint 1.
.................



jag kan inte mycket om GPS än så jag undrar lite...

nu hade du full koll på var du var osv. då du var bekant med omgivning, finns det någon enkel beskrivning på hur man gör ifall man svänger av från planerad rutt, säg en avstickare på 5-15 mil, och hur man enkelt senare blir dirigerad till planerad rutt, ifall det går att behålla den tidigare planerade rutten, önskar inte att spendera femtielva timmar med att knappa i GPSen och bli än mer vilsen :rolleyes:

eller är det bara att köpa en och göra egna rutter och sen göra 1000 avvikelser från den tills man lärt sig vad som händer och inte händer:confused:
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav GPS... » 2007-04-16/22:58

................................
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav apersson850 » 2007-04-17/09:09

Då såg du att om du har sparat den ursprungliga rutten, kan du lätt återuppliva den senare.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav GPS... » 2007-04-17/17:54

Frågan som jag ändrade hittade jag svar på men det var en annan fråga, du gav visserligen en vägledning om hur den beter sig men berätta gärna hur pass enkelt/svårt det är att göra avstickare och sen komma tillbaka till rutten senare med bara GPSen, är 550 så smidig att man nästan aldrig behöver en karta?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav HMRHMR » 2007-04-17/19:53

GPS...;10601 skrev: är 550 så smidig att man nästan aldrig behöver en karta?

Kartan behövs ändå.
Generellt gäller att en GPS ger dålig översikt. Kombinera en översiktskarta på tanken med en GPS på styret som ger detaljinfo om din omedelbara närhet och du har koll på läget i alla väder.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav GPS... » 2007-04-18/02:56

HMR;10615 skrev:Kartan behövs ändå.


OK, tack för tipset.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav Lennart Lindgren » 2007-04-19/21:22

GPS...;10548 skrev:nu hade du full koll på var du var osv. då du var bekant med omgivning, finns det någon enkel beskrivning på hur man gör ifall man svänger av från planerad rutt, säg en avstickare på 5-15 mil, och hur man enkelt senare blir dirigerad till planerad rutt, ifall det går att behålla den tidigare planerade rutten, önskar inte att spendera femtielva timmar med att knappa i GPSen och bli än mer vilsen


Jag har hittat mitt sätt att stänga av ruttomräkningen och detta fungerar alldeles utmärkt för mig. Jag har nu diskussioner med HMR (som ju har bättre kunskaper i GPS:ns värld) för att se att detta fungerar även på andra Zumo och platser. Om inte Garmin vill lägga till de två knapparna som apersson850 pratar om så får vi väl försöka få till dessa funktioner utan knappar.
R1200CL-03
F800GT-13
KTM Freeride E-XC -17
Zūmo 550-06 660-12
BMW Nav VI-17
Användarvisningsbild
Lennart Lindgren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-10-30/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-20/05:39

Lennart Lindgren;10777 skrev: Jag har nu diskussioner med HMR (som ju har bättre kunskaper i GPS:ns värld) för att se att detta fungerar även på andra Zumo och platser. Om inte Garmin vill lägga till de två knapparna som apersson850 pratar om så får vi väl försöka få till dessa funktioner utan knappar.

P g a det envetet irriterande fina vädret så har jag varit nerlastad med aktiviteter typ MC, golf & trädgård en längre tid. :p Därför har jag inte hunnit titta närmare på ditt material. Jag föreslår att du skickar det även till apersson så att han kan testa på sin Zumo. Visar sig metoden funka så lägger jag upp ditt material på GPS-sidorna.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Reviderad jämförelse

Inläggav HMRHMR » 2007-05-11/16:32

Eftersom Garmin har gjort viktiga förbättringar av firmware i Zumo så har jag måst revidera min recension av Zumo & 278. Se [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]här[/url].

Problemet med automatisk ruttomräkning är borta och Zumo är därmed en av de MC-gps'er som funkar i alla situationer. Även grusbus & skogsåka.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Ännu en dimension

Inläggav bandit » 2007-05-11/21:14

Dagens GPS:er är enligt mitt förmenande ganska omogna apparater. I alla fall för motorcyklar och bilturism. För båtar har man kommit längre. Där liknar vad man ser i GPS mer ett sjökort. Dagens kartor och sjökort har utvecklats under 100 tals år för att ge så bra information som möjligt till användaren. Den är bra gjord för att planera en resa och för att genomföra en resa samt ibland bara att ta den snabbaste vägen från A till B.
Min fru är från Wien och det ger sig snart varför det har betydelse för mig.
Vår resa ner till Wien med bil brukar gå 2 vägar. Endera med Kielfärjan från Göteborg via Mûnchen till Wien eller numera med de nya motorvägarna i Östtyskland via Rostock-Dresden-Prag-Wien. Att planera dessa resor i Map source och sedan ladda upp dem till en Garmin GPS är inga helst problem. Bettan som jag kallar min 276C dirigerar mig snällt runt Berlin mm. med samma tjatiga röst. Tjatigare än min frus måste jag erkänna. POI fungerar också hyfsat väl i central europa.
Min fru är inget bra på det där med riktningar och höger och vänster. Hon kan när jag kör i Wien säga att du i den korsningen vi just passerade skulle du tagit vänster och peka år höger. Gissa om man får kortslutning i rusningstrafiken i en stad som är betydligt större än Stockholm och där folk kör mycket mer aggresivt. Av ovan nämnda anledningar och erfarenheter skaffade jag mig min Garmin 276C när den kom för 3-4 år sedan. Numera kan jag köra i MIiano eller Wien med samma aggresivitet och pondus som en infödd. Att min fru säger att Bettan visar fel väg får man ta. Hon visar fel väg ibland i Göteborg också som jag kan utan och innan.
Nu till min kritik av dagens GPS system:
För att planera en semesterresa i Europa räcker Map Source inte till. Map Source är bara gjord för att ladda rutter till en GPS. Den är 2 dimensionell och saknar det mesta av den information man har i en traditionell karta. Höjdskillander och berg finns inte med, sevärdheter är inte utmärkta.
Alltså för att planera en semestertur måste man ha och för inte missa det bästa också vanliga kartor.
Ni som har Map Source försök att hitta Glittertind i Norge eller Örnveien. Jag misstänker att de flesta POI är betalda för att komma med. Det är byar, städer, bensinstationer, hotell eller sevärheter som har betalt Garmin för att komma med. Jag har provat att söka efter logi i Norge. Enligt Garmin måste jag åka 75 km för att ligga på hotell i närheten av Lysefjorden. På internet kryllar det av campinplatser, små hotell och hytter invid Lysfjorden. Jag vill inte åka 75 km gånger 2 till Stavabnger bara för att sova på den typ av hotell som jag brukar sova på i jobbet, SAS Radisson, Clarion Hotel, Rainbow hotel. Jag känner dem väl och tar för givet att de betalat för att finnas med på listan. Jag vill inte sova på något djävla Radisson utan i en mysig hytte med öppen spis och fjordutsikt.
Så kontentan är den att för att planera en semester behövs fortfarande guideböcker och papperskartor samt research på internet.
Om man nu är ute och åker och har gjort sin plan så går ju inte alltid allt som planerat. Här får man nästa problem med GPS. I en GPS ser man på världen som genom en tolettpappersrulle. En liten bit i taget. Om man skall planera om måste man har översikt. Om man zoomar ut i en GPS för att för en bättre vy så försvinner detaljerna. Den lilla fina krokiga vägen du vilje följa syns inte längre på kartan. Igen även när man är ute och åker behöver man fortfarande den tryckta kartan för överskådlighet och detaljer. Att en liten skärm skall ge överskådlighet är förmodligen att kräva för mycket. När skärmarna ger sådan detaljnivå att det är möjligt så kan vi gammelbumsingar inte läsa vad det står, ens med läsglasögon.
Så min slutsats är den:
Bettan och andra GPS:er har sina förtjänster. Å andra sidan tar jag hellre Gabi med mig upp på hotellrummet för att planera nästa dag. Hon är inget bra på höger och vänster men hennes interface är mycket trevligare. Och i källaren rabblar Bettan att jag skall ta rondellen längre fram, Vi hukar över kartor och guideböcker och ingnorerar hennes tjat.
Så HMR och apersson850 ni är fantasiska på att jämföra vad som finns, ni har min eloge, men är det inte dags att ställa krav på vad vi borde få för framtiden?
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav apersson850 » 2007-05-11/21:47

Jovisst, jag har redan gjort det.
Du har ju redan beskrivit vad man skulle vilja ha. Jag kan sammanfatta det lite kortare.

Hårdvaran ska vara en GPS med en högupplöst skärm i A3-format, som inte tar större plats än en tändsticksask.
Kartan i alla navigatorer ska innehålla alla vägar och andra intressanta ting som just den som köpt just det exemplaret behöver.

Jag har redan föreslagit detta till folket på Garmin. De har förmodligen inte slutat skratta än... :rolleyes:
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-05-11/21:58

bandit;12283 skrev:Så HMR och apersson850 ni är fantasiska på att jämföra vad som finns, ni har min eloge, men är det inte dags att ställa krav på vad vi borde få för framtiden?

Tja - det är ju riktigt som du skriver. Men navigatorerna är inte bättre än dom är och alternativet är ju att låta bli. Men det är inget bra alternativ för då märker man att dom faktiskt gör ett enastående jobb!

Vid tillfälle så kan du testa följande:

- Köp en laptop med skärmupplösning 1600*1200. En sådan har jag.
- Införskaffa kartverkets program Kartex och den digitala topografiska "blå kartan" över hela Sverige. Den har jag.
- Koppla in GPS-en till PCn och tejpa fast PC'n på instrumentpanelen i bilen.

Nu, tamigfan, har du precis det du frågar efter. Det funkar fantastiskt bra och har funkat i många år faktiskt. Men det är inte billigt & inte praktiskt. Jag föredrar en papperskarta för översikten och GPS'en för närområdet. 276C visar ju alla småvägar inom ett 5*8=40 km2 stort område!

Det är alltså ingen teknisk fråga. Det är mest det att de navigatorlösningar vi tar upp i detta forum är anpassade för praktiskt bruk på PC.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav kave » 2007-05-11/22:42

Men det måste finnas campingar och liknande som inte är med på kartan? Köp ett par rejäla raidar och ta med i bilen efter att ha laddat ner hela .no så du kan söka bland infomationen där. Hyr sedan en guide på plats och ha med i bilen, samt en översättare från norska till svenska :) Då har man nog täckt upp alla "bristerna" i systemet.
GPS'erna är ju helt omogna, man borde kunna tala om för gps'en hur länge man skall vara borta och vad för slags semester man önskar, vips, två veckor i Norge med de allra finaste grusvägarna inritade, hotell och vandrarhem bokat :)
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav apersson850 » 2007-05-11/23:46

Herr Resmark menar väl navigationslösningar för MC, inte PC? :confused:

Om man försöker, och lyckas, beskriva sin önskesemester för navigatorn hamnar man väl i alla fall inte i Norge? :D
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-05-12/07:43

apersson850;12294 skrev:Herr Resmark menar väl navigationslösningar för MC, inte PC? :confused:

Urkskäckta. Allltfår manga tagneter på tangentbrodet....

apersson850;12294 skrev:Om man försöker, och lyckas, beskriva sin önskesemester för navigatorn hamnar man väl i alla fall inte i Norge? :D

Jodu Apersson! Det kan man visst göra. Som MC-land kan Norge konkurrera med vilket annat europeiskt land som helst. Fast nu börjar debatten likna OT så snart kastar jag ut mina egna inlägg under Övrigt.. :rolleyes:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Frick » 2007-05-12/12:11

Nu när man har hunnit prova zumo 550 lite
Så har man några synpunkter/frågor
Jag har tidigare haft en tom tom rider så det är ju den man jämför med

Angående Simuleringen på en rutt
Går det inte att snabba upp den
Det kan ju inte vara meningen att man ska titta på simuleringen i 4 timmar om man ska åka i 4 timmar
På tom tom rider så går det öka simuleringen på rutten med upp till 500%

På ridern så kunde man välja om man vill se bensinstationer och sevärdheter mm Direkt på kartan
vilket är bra då man kan se när tex
närmsta bensinstation dyker upp efter rutten
zumon visar hur långt ifrån man är från en bensinstation
och man måste då gå in på var och en för att se om den ligger efter rutten

Det går ju tydligen att få in radio på den i USA
Finns det någon bra lösning för det i Sverige ??

Annars så är mp3 funktionen bra och bekväm
Så det blir till att köpa ett 8 GB kort
Så man får plats med några ljudböcker på långresor

Använder förövrigt Creative ep 630 som hörlurar
Vilket är kanonbra då dom inte har några hårda plastdelar
Som trycker mott örat och gör svinont efter 10 min
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav HMRHMR » 2007-05-12/16:27

Frick;12305 skrev:Angående Simuleringen på en rutt. Går det inte att snabba upp den?
På ridern så kunde man välja om man vill se bensinstationer och sevärdheter mm Direkt på kartan vilket är bra då man kan se när tex närmsta bensinstation dyker upp efter rutten.

Simuleringen tycks inte gå att snabba upp på någon av de Garmin jag testat.

Bensinstationer mm syns på kartan om man zoomar in tillräckligt långt. Just Zumon har fått kritik för att man inte kan ställa in vad som visas och när. På alla andra Garmin modeller kan man ställa in exakt vid vilken zoomnivå som olika sorters info syns.

Vad gäller ljud så har jag noll koll. Jag använder aldrig talade körinstruktioner ens i bilen. Och i bilen har jag en mycket bättre ljudanläggning för musik. Inklusive radio! Noll koll som sagt.:o
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-14/08:10

Den enda Garmin jag har, där simuleringshastigheten går att ställa in, är iQue 3600a.
Men det spelar väl ingen roll heller. Det finns ju ingen mening alls i att sitta och titta på en GPS när den låtsaskör, annat än vid försäljningsstället. Där finns det ingen anledning att köra i något annat än "rätt" hastighet. Det är ju bara för att kunden ska få en uppfattning om hur det kommer att fungera i verkligheten.

Radio in finns bara för satellitradio (XM).
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-05-14/12:27

apersson850;12454 skrev: Det finns ju ingen mening alls i att sitta och titta på en GPS när den låtsaskör.

Jodå. Används när man vill göra riktigt snygga kartor med rutter inritade.

In med topografiska kartan (Kartex) i Fugawi, koppla GPS'en till Fugawi och plotta hela körningen. Därefter kan kartan skrivas ut i hög upplösning.

Som det är nu får man låta plottningen ske "över natten". Inte kul!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-05-14/16:08

HMR;12477 skrev:Jodå. Används när man vill göra riktigt snygga kartor med rutter inritade.

In med topografiska kartan (Kartex) i Fugawi, koppla GPS'en till Fugawi och plotta hela körningen. Därefter kan kartan skrivas ut i hög upplösning.

Som det är nu får man låta plottningen ske "över natten". Inte kul!


Det lät bökigt, jag antar att Fugawi är gdb-kompatibel, för i såna fall finns det ett mycket enklare sätt. Gör rutten i Mapsource, spara den som gdb version 2, ladda hem det här programmet: http://www.softsolutions.be/GPS/Garmin/wingdb.htm välj att konvertera till spår med alla punkter, spara och öppna spåret i fugawi så är det klart utan simuleringar. Då jag är fugawifri kan jag inte testa om det funkar, men man kan ju alltid hoppas.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav HMRHMR » 2007-05-14/21:31

Gilbert;12485 skrev:Gör rutten i Mapsource, spara den som gdb version 2, ladda hem det här programmet: http://www.softsolutions.be/GPS/Garmin/wingdb.htm välj att konvertera till spår med alla punkter, spara och öppna spåret i fugawi så är det klart utan simuleringar.


Funkar alldeles utmärkt. Så här ser spåret ut i Fugawi:

Bild

Skärpan i bilden begränsas av datorns skärmupplösning men printar man på en vanlig färgskrivare i A4-format får man samma upplösning som på en köpt karta. Inklusive spår & waypoints! Mycket bra när man vill ge rutter till folk som saknar GPS.

Jag använde WinGDB för ett halvår sedan men i ett annat syfte i samband med att jag gjorde rutterna till Alpbuset. När man gör rutter där vägar fattas på Garmins karta så är man hänvisad till att göra dom som raka streck mellan waypoints. Tyvärr blir det då en gräslig massa waypoints som fyller både skärmen och minnet i GPS'en. Med WinGDB så kan man enkelt göra om waypoints till osynliga "dolda" waypoints. Att man oxå kunde konvertera till tracks i WinGDB hade jag missat.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-14/21:42

Menar ni annars att ni kört med simuleringen och haft en dator ansluten, som loggat i realtid var simuleringen har kört, eller vad man nu ska kalla det? Det lagras ju ingenting i den interna spårloggen när man simulerar, såvitt jag vet.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-05-14/21:53

apersson850;12512 skrev:Menar ni annars att ni kört med simuleringen och haft en dator ansluten, som loggat i realtid var simuleringen har kört, eller vad man nu ska kalla det? Det lagras ju ingenting i den interna spårloggen när man simulerar, såvitt jag vet.

Man använder NMEA output. Det ger ett mer exakt och snyggare streck på kartan än spåret ovan. Vid simulering finns ju inga koordinatfel.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-14/23:30

Det var det jag misstänkte. Då spelar det ingen roll på en Zumo, för den NMEA:r inte ut något ändå. Det gör vanligtvis inte iQue 3600a heller, även om man kan ställa simuleringsfarten på den. GPS V kan man också ställa in farten på, vet jag. Där går det nog. Hur är det med den allvetande 276C?

En kuriös detalj på iQue 3600a är att man kan ställa upp farten så högt att GPS:n bokstavligen simulerar sig av vägen. Den uppdaterar ju en gång per sekund, och kommer man på en sydskånsk vångaväg, med karakteristiska 90° kurvor, flyger den rakt ut på åkern innan den hinner hejda sig, om man sätter upp farten till 1000 km/h, exempelvis.

Passande nog säger den då "Rutten räknas om..."

Maxfarten vid simulering på iQue 3600a är 1850 km/h (1000 knop). Men av ovan nämnda skäl har man bara nytta av det när man använder den i flygläge.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

FöregåendeNästa

Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst