GPSen i "Bil"-läge på MCn

GPSen i "Bil"-läge på MCn

Inläggav noh » 2021-06-16/18:01

Har alltid GPSen, NAV VI, i billäge. När jag skapar rutter i BaseCamp använder jag också alltid billäge. Lägger in Start och Destination. Därefter "tvingar" jag m.h.a waypoints eller viapunkter BaseCamp att forma rutten exakt som jag vill ha den. Sitter kanske fast i gamla vanor från Mapsource överförda till BaseCamp utan att tillämpa smartare sätt. Hur som helst, det har funkat för mig i alla år och tusentals mil i snart sagt Europas alla länder.

Nu till mitt lilla problem. Varje gång jag slår på tändningen så dyker alltid frågan upp på skärmen: Vill du ändra till Motorcykel JA-NEJ?

Har försökt hitta ett sätt att ställa om så att jag slipper sträcka mig fram till navigatorn och trycka på NEJ varenda gång, men har inte lyckats. Någon som har en idé om vad som kan göras?
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: GPSen i "Bil"-läge på MCn

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:10

Nu har jag inget svar på din fråga, hoppas att du inte tar illa upp att jag ställer en följdfråga då jag blev nyfiken på detta med billäge...
Vad är det för skillnad på bil-läge och MC-läge ?
Är det bara symbolen på skärmen som påverkas och ändras, eller har det något att göra med vägarnas storlek/bredd ?

Hoppas att Du får svar på din fråga. Jag kunde ju inte det i alla fall...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GPSen i "Bil"-läge på MCn

Inläggav noh » 2021-06-16/22:34

Inga problem med din fråga. Några exempel bland flera nedan.

Om jag kör GPSen i MCläge under färd kommer den vid omräkningar av rutt, t.ex. om jag avviker från lagd rutt och låter GPSen själv beräkna hur jag skall komma tillbaka på ursprungliga rutten, att välja mindre och krokigare vägar som Garmin i sin vishet tycker är lämpliga för MC.

Vid skapande av rutt i BaseCamp om jag bara anger startpunkt och destination, kommer rutten att bli helt annorlunda i MCläget jfrt. med Billäget. Vill jag besöka småbyar under resan lägger jag själv in dessa avvikelser, men jag gör det från en rutt skapad för "Bil" och "kortaste tid", samt genomför resan med GPSen i Billäget.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: GPSen i "Bil"-läge på MCn

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/10:40

Okej, tack för ditt svar noh !

Har själv en Garmin 660 tror jag den heter, men aldrig testat (eller ens tänkt) att det kunde skilja mellan dessa lägen.
Jag bugar och bockar för rekorderlig information !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst