Nav VI:s klocka styr hojens?

Nav VI:s klocka styr hojens?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-07/20:31

När jag idag åkte iväg, på vad som skulle bli drygt 30 mil, visade hojens (R 1250 RT Sport, 2019) och Nav VI:s klocka samma tid - en timma för sent! Hur detta kom sig, hade jag ingen aning om, och det har aldrig hänt förut. Förra resan hade båda visat rätt.
Eftersom första anhalten var macken, ställde jag om hojens klocka manuellt - men där hittade jag inte tidsinställningen på navigatorn, varpå hojens klocka hoppade bakåt en timma igen!

Efter två och en halv timmas körning var det dags för fika - med lite mer tid att leta i navigatorn, och jag hittade tidsinställningen. Klickade på "automatisk" (som jag veterligen alltid? haft), och navigatorn hoppade omedelbart framåt en timma. Jag ställde om hojens klocka, innan jag startade - och nu var allt korrekt.

Att jag oavsiktligt ställt om hojens klocka, betraktar jag som uteslutet. Men jag kan ha råkat ändra navigatorns klocka av misstag. Gud vet hur, för navigatorn har alltid visat rätt, och jag har veterligen inte varit inne i den menyn.
Hur som helst verkar alltså navigatorns klocka styra hojens - eller finns det en annan förklaring?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nav VI:s klocka styr hojens?

Inläggav Taurus » 2022-08-07/21:00

Hej,

Konstigt att din Nav VI visade fel.
Gissar att den "låst" sig tillfälligt
Att mc:n åter visade samma fel tid efter du ändrat den är pga att den, i mc:ns inställningar för klocka, styrdes av GPS/Nav VI.
Man kan välja om mc:ns klocka ska styras av GPS/Nav VI eller inte (sid 72 i manualen).
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Nav VI:s klocka styr hojens?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-07/21:11

Det finns naturligtvis en logik i att låta navigatorn styra hojens klocka. Om jag fattat rätt, får navigatorn den mycket exakta tiden "från rymden" - GPS-systemet. Då är det ju klokt att låta hojens klocka få samma styrning.
Jag visste bara inte, att det kunde förhålla sig så.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst