Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-27/21:32

Efter sex säsonger gav min Navigator VI upp.
Eller snarare så fick den dessa numera frekventa "spöktryckningar", vilka senare tillverkade ex verkar få betydligt tidigare.
Precis lagom till Norge-resan.

Köpte mig därför ett ex av BMW Connected Ride Cradle.
Den gör det möjligt för en mobiltelefon att användas tillsammans med BMW:s "rullhjul".
Laddar även mobiltelefonen antingen induktivt eller via USB-C.
Min Samsung Galaxy sitter och fungerar perfekt i vaggan.
Kommer att använda BMW Motorrad Connected App i telefonen för navigering etc.

Ruttplanering som vanligt via Google Maps, och när överfört till GPX-fil blir den överförd till BMW:s app.

20230527_221143[7389].jpg

s-l1600.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-16/06:53

Efter en säsong så kommer min feedback:

BMW Connected är OK, men Google Maps ger en betydligt bättre överblick över var du är, och hur det ser ut i din omgivning på din mobiltelefon.
Jag ogillar skarpt att inte kunna få en bra överblick genom att "dra" med fingret på skärmen och zooma in/ut, och därigenom få veta var jag är, samt hur det ser ut (bensinstationer, hotell, alternativa vägar etc) i min omgivning.
Annars fungera BMW Connected helt OK med både "rullhjulet" och överföring/visualisering av data mellan hoj och mobiltelefon.
Inte minst av vikt att hastighetsbegränsningarna på vägen du kör uppvisas på TFT-skärmen.
Tyvärr blir det ofta ett felmeddelande på TFT-skärmen om att kontakten med keyless-nyckeln har brutits, dvs samma felmeddelande du får när nyckeln befinner sig utanför det nödvändiga avståndet.
Detta trots att nyckeln finns i omedelbar närhet.
Felmeddelandet på TFT-skärmen tar dessutom väldigt lång tid att försvinna utan åtgärd så jag gissar att "synkningen" mellan BMW Connected på mobiltelefonen och TFT-skärmen inte sker så ofta.
Oftast verkar detta vara relaterat till brott mot den tyska "ordningen", dvs om du sätter telefonen i vaggan innan hojens elektronik är påslagen.
I sämre fall så går hojen inte ens att starta innan tändningen först stängs av och sedan på igen.
Jag gissar att detta är "buggar" i BMW:s mjukvara som senare kommer att fixas till.
Varför fel "ordning" då?
Jag använder mobiltelefonen som kamera också, och ibland vill man stanna och fotografera.
Då kan det bli omständigt både med att behöva plocka av mobiltelefonen, och sedan följa rätt "ordning" efter varje stopp.
Vill du använd BMW Connected smärtfritt så blir det att sluta använda mobiltelefonen som kamera.

Betyg?
BMW Connected tillsammans med vaggan är en enkel GPS-lösning, vilken passar utmärkt för kortare resor, men inget för den som önskar samma möjligheter tex Nav VI erbjuder under längre resor.
Inget för den som vill fotografera enkelt och smärtfritt med sin mobiltelefon.

Min döda Nav VI har därför skickats till GPS Station i Tyskland för reparation.
Aldrig någonsin trodde jag att min Nav VI skulle saknas :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav Fredrik J » 2023-07-18/15:43

Sitter i samma sits som du så uppskattar dina inlägg i detta ämne mycket. Även min tidiga Nav VI spökar en hel del. Har lyckats få det någorlunda med noggrann rengöring av skärmen och sedan ett skärmskydd på. Så länge jag sen inte fingrar på skärmen eller får skit på den så verkar den sköta sig, men är lite omständigt att behöva stänga av hojen och torka av skärmen efter varje gång jag behövt peta på den...

Har försökt med både Garmin och BMW kundservice att få en utbytesenhet så som åtminstone Garmin verkar erbjuda i andra länder, dock inte sverige. Är inte helt färdig med BMW än men hyser föga hopp.

Övervägde en Connect cradle tills jag läste din rescension, menväntar på din rapport om hur din enhet blir efter att GPS station gjort sitt ;)

Gillar Nav VI i sig, föredrar en dedikerad GPS, men finns inte en chans att jag hostar upp 9-10000 en gång till för en.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-07-18/17:57

"Kort" sammanfattning av mina erfarenheter av att navigera med BMW connected appen och bland annat BMW cradle.

1. Eftersom jag inte kan låta bli att pilla med nya tekniska prylar så provade jag Connected appen och att köra den genom TFT gränsnittet redan för några år sedan. Det var inte så mycket för jag hade en vanlig navigator också men ibland var det smidigt att bara knappa in adress och köra dit. Det är inte alltid man skall köra roligt utan en del är rena transporter, även på en mc. Här funkade den ok.

2. Vid några tillfällen så provade jag att skapa en ”winding” rutt och jag var förvånad över hur bra det blev. Utfallet ar att ca 90% av vägarna som valdes var helt ok MC vägar.

3. Förra året så bytte jag till en RT med stora TFT skärmen och där finns ingen möjlighet att sätta dit en vanlig Nav om man inte bygger ngt själv – vilket jag gjorde och valet blev en Zumo XT. Tyvärr när vi var på utresa i Europa så trillade XT av i farten och resten kan ni gissa. Jag blev tvungen att navigera med telefonen och den ”inbyggda cradlen” som till min stora förvåning visade sig vara en kompetent navigator. Efter ett tag så var jag helt tillfreds med hur det funkade, jag planerade i Basecamp och skickade över GPX till min telefon. Där öppnade jag filen med Connected appen och så kunde jag köra ”mina rutter”. Jag upplever navigeringen som lika bra som NavVI eller XT. Det finns vissa tillkortakommanden i handhavandet men på det stora är jag mycket nöjd.

4. I år så återbördade jag mig till GS-träsket igen och då borde allt vara frid och fröjd med en NAV VI men efter ett tag så saknade jag en del av Connected appens styrkor och då skaffade jag en Cradle. Idag kör jag lika gärna med den som med Nav VI så jag skulle definitivt säga – prova – jag är positivt överraskad.

5. Skall jag bara ut på en runda på några timmar, eller transportera till exvis Stockholm men jag har gott om tid, och inte vill sitta några timmar och planera så anser jag att Winding roads överglänser Nav VI kurviga vägar med flera 100%. Ett litet menyval och du har oftast en helt OK tur på nya vägar. Tänk bara på att starta WR först när du är ute ur stadsmiljön, annars kan det bli en del onödigt kryssande - vilket jag lärde mig i Hamburg ;-).

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav kenwin67 » 2023-09-13/21:08

Snabb fråga (har cradle + app på en R1200GSA LC 2015).

Har letat i alla inställningarna i appen och dammsugit internet men man kan inte få upp hastigheten i appen (dvs gps hastigheten) som man får i dedikerade gps'er (Zumo, XT, Navi 6 etc.)?

Stämmer det?

Hastighet på analog mätare (2013 fram till TFT 2018) har så små siffror så skulle uppskatta km/h i appen :roll:
Garaget:
BMW R 1200 GS Adventure -15
BMW R 1200 GS -04
Yamaha SR 500 -79
D7
Användarvisningsbild
kenwin67
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-06-25/10:33
Ort: Bandhagen

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav kenwin67 » 2023-09-21/17:10

Fick svar från BMW cradle+app supporten i Tyskland.
De lägger det som en framtida feature request.
GPS hastighet på kartan stöds alltså inte.
Garaget:
BMW R 1200 GS Adventure -15
BMW R 1200 GS -04
Yamaha SR 500 -79
D7
Användarvisningsbild
kenwin67
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-06-25/10:33
Ort: Bandhagen

Re: Navigator VI vs BMW Connected Ride (cradle+app)

Inläggav doolar » 2023-09-26/12:50

Nu har jag haft min cradle på en drygt 300 mil lång resa i Sverige och Norge - det var testet för att se om den duger till vad jag behöver, och det gjorde den. Min Nav VI såldes häromdagen därav.

Hade noll problem på resan, och det är så mycket enklare att hantera den än BaseCamp/Garmin (och då är jag ändå en fena på BaseCamp...). Faktiskt inga större nackdelar. Vad fattas då? Fartkameror (jag klarar mig utan) och som redan nämnt, hastighet i appen, det saknar jag också men ingen större deal.

Fick ny mobil i fredags, Iphone 15 Pro Max, och den passar i hållaren (jag använder aldrig något skal till telefonen så vet inte hur den passar med skal) men är så pass stor att den inte hamnar tillräckligt jämnt med den trådlösa spolen, vilket gör att laddning går av/på hela tiden. Med min gamla telefon Iphone 13 Pro var det inga problem.

Nu kör jag sällan långtur med navigering och måste inte ha laddning på telefonen särskilt ofta, och när det väl behövs kan jag köra med kabel. Men lite synd är det allt då det är väldigt smidigt att telefonen alltid laddas i hållaren.

På det stora hela en bra produkt, dock alldeles för dyr. 3000 kr kostar den ca - rimligt pris för den tycker jag är 1500 kr ca.
doolar
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2021-02-07/10:55


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst