programvara

programvara

Inläggav Matz Zingmark » 2007-05-05/05:28

Om jar uppfattat detta rätt så kan man lägga upp programmen och registerra dessa på 2 datorer. Om jag sedan byter dator kan jag då inte lägga in dessa på den nya datorn? eftersom jag då inte kan registerra dessa.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-05-05/07:40

Matz Zingmark;11689 skrev:Om jar uppfattat detta rätt så kan man lägga upp programmen och registerra dessa på 2 datorer. Om jag sedan byter dator kan jag då inte lägga in dessa på den nya datorn? eftersom jag då inte kan registerra dessa.

Generellt vilken programvara som helst?? Eller syftar du på Garmins Mapsource/kartor. Eller..
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav HMRHMR » 2007-05-05/08:09

Matz Zingmark;11689 skrev:Om jar uppfattat detta rätt så kan man lägga upp programmen och registerra dessa på 2 datorer. Om jag sedan byter dator kan jag då inte lägga in dessa på den nya datorn? eftersom jag då inte kan registerra dessa.


Missuppfattning.

MapSource, dvs ruttplaneringsprogrammet på PC, kan du installera på precis hur många datorer som helst. T ex så kan du installera det på hotellets dator nere i Italien för att planera rutter eller byta kartor i GPS'en. Du kan även installera kartan på hur många PC som helst.

City Navigator, dvs kartan, kan dock bara användas i högst två olika GPS'er. Kartan är låst till varje GPS med en "Unlock Code".

Kartor till GPS'er som har förinstallerade kartor, t ex SP2820, Zumo, Quest2 och 278, kan bara användas på just den GPS'en. Kartor som levereras till GPS'er utan förinstallerad karta såsom SP3, SP2610, Quest, 60CX och 276C får man installera på högst två olika GPS'er. T ex räcker det med en kartlicens om man har en SP3 plus en 276C.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-05/12:25

HMR;11691 skrev:.....
Kartor till GPS'er som har förinstallerade kartor, t ex SP2820, Zumo, Quest2 och 278, kan bara användas på just den GPS'en. Kartor som levereras till GPS'er utan förinstallerad karta såsom SP3, SP2610, Quest, 60CX och 276C får man installera på högst två olika GPS'er. T ex räcker det med en kartlicens om man har en SP3 plus en 276C.


Förlåt denna fråga men kan ej hitta svar om detta nånstans här.
Det finns en Zumo 500 där kartor är förinstallerade (Norden) men där övriga europa medföljer på dvd. Vilken kategori hamnar denna enhet gällande kartlicens... med/utan förinstallerade kartor? :confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav apersson850 » 2007-05-05/14:04

Det räknas som förinstallerat, i detta sammanhanget. Kanske vi ska kalla det "medföljande" istället, om det underlättar att förstå hur det hänger ihop.
Kartor som köps separat säljs alltså med licenser parvis. De som följer med har en singellicens.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-05-05/17:58

apersson850;11698 skrev:Det räknas som förinstallerat, i detta sammanhanget. Kanske vi ska kalla det "medföljande" istället, om det underlättar att förstå hur det hänger ihop.
Kartor som köps separat säljs alltså med licenser parvis. De som följer med har en singellicens.

Inte ens det stämmer alltid. Till StreetPilot modellerna följer alltid kartan med och vissa av dem är ändå dubbellicenser. Det är svårt att hitta en tydlig logik hos Garmin i detta fall. Oftast (men inte alltid) är det så att NT-kartan när den följer med köpet kommer som singellicens medan gamla formatet kommer som dubbellicens.

Förvirrat m a o....:(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-05/18:28

Jaså minsann. Någon sådan har jag aldrig köpt, så det visste jag inte. Men vid närmare eftertanke var det faktiskt en dubbel licens till min iQue 3600, en gång i tiden, också, så det hade jag ju kunnat inse därav. Men då måste jag ju tänka efter. Före.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Quest=2

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-05-05/19:43

apersson850;11698 skrev:Det räknas som förinstallerat, i detta sammanhanget. Kanske vi ska kalla det "medföljande" istället, om det underlättar att förstå hur det hänger ihop.
Kartor som köps separat säljs alltså med licenser parvis. De som följer med har en singellicens.

Min Quest kom med England installerad och europa på CD (CS6 (updaterad CS7 CN8 CN9)). Den har jag möjlighet att låsa upp i en annan GPS också.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav HMRHMR » 2007-05-05/20:54

Gunnar;11712 skrev:Min Quest kom med England installerad och europa på CD (CS6 (updaterad CS7 CN8 CN9)). Den har jag möjlighet att låsa upp i en annan GPS också.

Stämmer. Men till Quest2 får man bara en licens....
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-05/21:53

Jaha, det verkar som om vi tvärsäkert kan slå fast att antingen får man en karta med sin GPS, eller så får man det inte. Får man en, så kan man antingen använda den på den GPS som kartan hörde till, eller så kan man använda den på ytterligare en, utan att betala extra.

Då har vi nog täckt in allt.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Snart slut på 1licens till 2 enheter?!

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-09/15:20

HMR;11691 skrev:......
City Navigator, dvs kartan, kan dock bara användas i högst två olika GPS'er. Kartan är låst till varje GPS med en "Unlock Code".

Kartor till GPS'er som har förinstallerade kartor, t ex SP2820, Zumo, Quest2 och 278, kan bara användas på just den GPS'en. Kartor som levereras till GPS'er utan förinstallerad karta såsom SP3, SP2610, Quest, 60CX och 276C får man installera på högst två olika GPS'er. T ex räcker det med en kartlicens om man har en SP3 plus en 276C.


Intressant svar från Garmin US:

Från: "TechSupp" <techsupp@garmin.com>
Till: "Johnny Kinnunen"

The unlock of a 2nd unit is ok now and I do realise that your question
was a hypothetical question the policy may change in the future. In
America we have changed the policy were you cannot unlock 2 units to 1
piece of software.

Also,

The unit does have quite sufficient internal memory and can also hold
4GB SD card.

Regards,

Pete

________________________________

From: Johnny Kinnunen
Sent: Tuesday, May 08, 2007 10:18 PM
To: TechSupp
Subject: SV: RE: zumo

Hey Pete!
Thanks for your answers for my both q´s.
The unlock of a 2nd unit is only a hypotetic question if I in the
future after today bying a Zumo want to get another new unit which not
includes maps.
Therefore am I interesting in me being able installing the maps
following Zumo500 to this compatible unit... ?
Yours, Johnny
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-09/15:37

Jompa;12043 skrev:Intressant svar från Garmin US:
The unlock of a 2nd unit is ok now and I do realise that your question was a hypothetical question the policy may change in the future.

Vad han konkret påstår är att man kan låsa upp NT-kartan som följer med en Zumo även på en andra kompatibel GPS typ 60CX. Det var en nyhet för mig!

Vore intressant om någon testade om det fungerar. En hel del pengar att spara för Zumo ägaren som vill komplettera med en portabel GPS.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-09/15:49

HMR;12047 skrev:Vad han konkret påstår är att man kan låsa upp NT-kartan som följer med en Zumo även på en andra kompatibel GPS typ 60CX. Det var en nyhet för mig!

Vore intressant om någon testade om det fungerar. En hel del pengar att spara för Zumo ägaren som vill komplettera med en portabel GPS.

Ok, då missförstod jag honom.
In America we have changed the policy were you cannot unlock 2 units to 1piece of software.
Jag läste det som att det NU i America inte längre går att låsa upp för ytterligare en enhet. :confused:
Vidare: varför är det en nyhet för dig att man kan låsa upp NT kartan till ytterligare en enhet? Detta har varit en av de stora fördelarna för mig med att köpa gps med medföljande kartor på dvd/cd. Men du kanske tänker på Zumo550? Min fråga till Garmin gällde Zumo 500.. Känns som ett gråzonsområde?:rolleyes:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-09/16:45

Jompa;12051 skrev:Vidare: varför är det en nyhet för dig att man kan låsa upp NT kartan till ytterligare en enhet? Detta har varit en av de stora fördelarna för mig med att köpa gps med medföljande kartor på dvd/cd. Men du kanske tänker på Zumo550? Min fråga till Garmin gällde Zumo 500.. Känns som ett gråzonsområde?:rolleyes:


Som framgår av denna tråd så är Garmins policy tämligen förvirrad.

Jag tror, liksom apersson, att det inte är någon skillnad på Zumo 500 och Zumo 550. Dvs kartlicensen gäller för endast en GPS. Dito tror jag gäller även för licensen till min 278 men jag vet inte eftersom jag inte registrerat licensen ännu.

Jag vet ingen som har en NT-karta upplåst på två GPS'er. Men det borde gå eftersom även NT-kartan kan köpas som separat licens. Om nu Garmins policy medger det. Jag utgår från att det INTE går tills någon hör av sig och berättar att dom har gjort det.

Huvudantagandet är att alla förinstallerade kartor kan bara köras på en enda GPS oavsett om DVD med karta medföljer eller ej. Alla förinstallerade är på NT-formatet. Till förinstallerade räknas även Zumo 500.

Rätt eller fel? Vi får hoppas att någon korrigerar om jag har gissat fel.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-10/14:02

Jag får väl prova att registrera min Zumo, och se vad som händer, då.
Jag har inte brytt mig om det här med hur man köper koder de senaste åren, så ursäkta om jag är ganska ovetande.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-10/17:56

Jisses vad jag är snurrig..förresten..det visste jag ju redan! :D
Men inte blir jag mindre snurrig av att missförstå folk på ett annat språk..
Här kommer "avslutningen" på mailutbytet gällande licensfrågan.

RE: RE: RE: zumo
Datum: Thu, 10 May 2007 07:59:07 -0500
Från: "TechSupp" <techsupp@garmin.com

Till: "Johnny Kinnunen"
We have just CHANGED the policy in regarding unlocking two units to 1 piece of software from June 1st this will come into effect.
Regards,
Pete

From: Johnny Kinnunen
Sent: Wednesday, May 09, 2007 10:04 AM
To: TechSupp
Subject: SV: RE: RE: zumo

Thanks Pete.
Sorry about my poor english but you are saying that you earlier in America did not have the possibility to unlock 1licens to 2 units, but that you are able doing this today? (I honestly read your answer the other way..)
So, can one person owning a Zumo500 and another person owning a Zumo550 both unlock the software/licens/maps to a 2nd unit?
If so, that´s realy good news! Kind of a dealbreaker for many of my friends also wanting to buy a handheld unit e.g 60CSx.
Best regards, Johnny
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Boxer-Mange » 2007-05-10/21:47

http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=162747

I ovanstående forum/tråd diskuteras det om Garmins nya policy. Om jag tolkat det hela rätt så är det från och med

a) 1 maj slut med alla former av fria uppdateringar av City Navigator (men inte BlueChart)
b) 1 juni slut med upplåsningskoder för 2 st enheter

När det gäller fallet a) innebär det väl att man noga måste överväga vad GPS-enheten har för CN-version när man ska köpa den eftersom inga uppgraderingar längre ingår i priset.

När det gäller fallet b) undrar man ju om 1 juni gäller inköpet av den första GPS-enheten med tillhörande mjukvara/licens eller om man måsta köpa båda enheterna före 1 juni för att få dubbla upplåsningskoder.:confused:


Rätta mig gärna om jag missförstått något. Jag är ny på detta och har inte köpt min första GPS ännu och är således totalförvirrad. Jag hoppas att Garmin kan hjälpa mig med den geografiska förvirringen, i övrigt bidrar de mest till ökad förvirring...

Ska väl också säga att "debatten" på ovanstående forum inte nödvändigtvis speglar/förmedlar Garmins nya policy men en hel del uppgifter verkar komma ifrån Garmins support.
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav HMRHMR » 2007-05-11/12:52

Garmins policyförändringar överraskar inte. Dom går alltmer över till att sälja kartonger till pöbeln (bilförare) i stället för navigeringstjänster till kvalificerade brukare (båtägare).

Betyder kanske att kartongerna blir billigare? T ex så bör det dyka upp modeller med gamla kartor till reapris då & då.

Det blir inte längre någon fördel att ha två Garmin. Man kan lika gärna köpa en billig GPS på Biltema till familjens andrabil. Eller en GPS-mobil. Jag har själv övervägt att köpa en eTrex Venture men det blir för dyrt nu. Det blir istället sannolikt så att jag abonnerar på ruttningstjänster till min Nokia N95.

Den store förloraren kan mycket väl vara Garmin. Man räknar ju med att mobiltelefonerna inom något år tar över massmarknaden för GPS på samma sätt som dom gjort med digitalkameror. Kvar blir endast de mest kvalificerade GPS'erna till de mest kvalificerade kunderna.

Vi får väl se hur det utvecklar sig.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst