Tillfällig GPS-inkoppling

Tillfällig GPS-inkoppling

Inläggav AnWi » 2007-05-07/09:17

Jag är i stånd att köpa en nyare båge. R1200ST! För den långa hemresan skulle jag vilja koppla in min GPS (2610)
Antar att R1200ST har någon sorts elluttag. Kan man använda någon adapter tillsammans med bilkablaget (med cigarett-tändar-uttag) för tillfällig inkoppling? Det skulle underlätta hemresan otroligt samt göra den så mycket roligare. GPS-en är en mästare på att välja trevliga MC-vägar.

Tacksam för snabba svar. Det är bara ett par dar till avresa.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav svekke » 2007-05-07/09:31

Du behöver en stickpropp för små uttag, och då kan du exv byta din befintliga stickpropp mot en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569406
så kan du sedan använda den både i bilen och på hojen.

Du behöver ju något fäste också, men det kanske du kan fäppla ihop av ditt bilfäste?
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav AnWi » 2007-05-07/09:42

Tack för snabbt svar.

Då borde det gå bra att tillverka en förlängningskabel. Högtalaren är ju ihopbyggd med pluggen till en stor klump så det är inte helt lätt att byta kontakten. Gör man en kort förlängning blir det tillfälliga montaget mycket flexibelt.

Så blir det ett besök på Clas Ohlson på hemvägen. Tänk vad mycket "MC-prylar" de har utan att veta om det:D

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-07/10:02

AnWi;11818 skrev:Jag är i stånd att köpa en nyare båge. R1200ST! För den långa hemresan skulle jag vilja koppla in min GPS (2610)
Antar att R1200ST har någon sorts elluttag. Kan man använda någon adapter tillsammans med bilkablaget (med cigarett-tändar-uttag) för tillfällig inkoppling? Det skulle underlätta hemresan otroligt samt göra den så mycket roligare. GPS-en är en mästare på att välja trevliga MC-vägar.

Tacksam för snabba svar. Det är bara ett par dar till avresa.

Anders



Jag undrar om inte R1200ST har en färdig plugg för navigatorn strax framm vid styrhuvudet och som sitter på CAN bussen så att den kopplar in/ur med tändningen och två minuters fördröjd avstängning. Det skall i vart fall vara så på RT modellen och då finns det en färdig kabel mellan den pluggen och BMW navigatorer I = 2610.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav AnWi » 2007-05-07/11:12

Det låter inte som en lite dyrare lösning. Nog för att jag behöver ett helt MC-kit så småningom. Fågelpinne eller vad det nu blir. Nu gäller det bara att fixa hemresan på ett bra sätt.

Är det till BMW man alltså måste vända sig för att få en sådan kabel? 2610 & 2620 skall väl ha samma anslutning.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-07/12:29

AnWi;11835 skrev:Är det till BMW man alltså måste vända sig för att få en sådan kabel? 2610 & 2620 skall väl ha samma anslutning.

Anders


Hej

Jag försökte få tag i en sådan kabel via BMW i Solna men det var inte det lättaste. Jag köpte till slut ett MC-kit från Garmin och anslöt via ett relä direkt på batteriet.

Men det är riktigt att det sitter en sladd med kontakt framme vid styret. Inte helt enkel att komma åt. Jag fick ta loss tanken för att komma åt att ta bort tejpen som håller kontakten. När det var gjort så var det naturligvis en fin-fin specialkontakt. Vill man kan man ju kapa sladden och sätta dit en egen kontakt så slipper man dra strömsladdar över hela hojen.

Vad gäller själva fästet så hade jag tidigare en fågelpinne från http://gpsforless.stores.yahoo.net/unbrackitiii.html. Fungerade bra med min Quest och fäste från Touratech. Dock lite pilligt att komma åt nyckeln i tändlåset. När jag skaffade en SP2720 så köpte jag MC-fästet som är BMW original och det fästs på tanken strax framför tanklocket. Man får göra hål i plastkåpan. Man kan heller inte ha stora tankväskan om man har detta fäste.

Om intresse finns kan jag maila dig lite bilder på de olika installationerna.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-07/13:38

AnWi;11835 skrev:Är det till BMW man alltså måste vända sig för att få en sådan kabel? 2610 & 2620 skall väl ha samma anslutning.

Anders


Jag skrev 2620 men det var en felskrift, jag menade 2610 (tangenterna satt bara så frbnnt tätt ;-) )

Jag kollade med BMW och kabeln till min maskin (R1200RT) kostar 120:- (passade på att beställa en sådan när jag ändå var i farten, så kan man koppla in på CAN bussen utan att förstöra ngn kabel). De visste direkt vad jag talade om. Leverans i morgon eller Onsdag senast!!!!

AnWi;11835 skrev:Det låter inte som en lite dyrare lösning.

Anders


Jag vet inte vad du tycker, men 120:- låter som ett rimligt pris tycker jag.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tack för all hjälp

Inläggav AnWi » 2007-05-07/13:58

Bjurte:
Tittar hemst gärna på bilder. Skickar min mail-adress som privat meddelande.
Tankmonteringen, har sett den på liten bild, ser ut som ett snyggt alternativ. Kan nog bli en sådan. Fungerer extraknapparna på en standard Garmin? Knappast va! Måste väl vara en BMW Navigator för detta.
Om de nu inte fungerer, kan man lätt ta bort dem?

MBrobeck:
120kr är inget överpris. Fixar nog tillfälligt en kabel-till cig-uttag så jag smidigt kan ansluta GPSen för hemresan. Permanent-installationen fixar jag i lugn och ro hemma.


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-08/06:14

AnWi;11847 skrev:Bjurte:
Tittar hemst gärna på bilder. Skickar min mail-adress som privat meddelande.
Tankmonteringen, har sett den på liten bild, ser ut som ett snyggt alternativ. Kan nog bli en sådan. Fungerer extraknapparna på en standard Garmin? Knappast va! Måste väl vara en BMW Navigator för detta.
Om de nu inte fungerer, kan man lätt ta bort dem?
/Anders


Vad jag har hört och förstått av det jag läst mig till på nätet så fungerar inte de extra knapparna om man inte har BMWs navigator. Men den delen av fästet behövs inte. Jag köpte själva basen eller vad man ska kalla det och satte sedan dit Garmins MC-kit. Passar alldeles utmärkt.

Det var spännande att höra att det var så enkelt att få tag i denna kabel och till rimligt pris. Intressant att veta ifall den har utgång för ljud (3.5mm eller 2.5mm hörlursplugg) också precis som Garmins sladd har?

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-08/12:23

Bjurte;11905 skrev:Det var spännande att höra att det var så enkelt att få tag i denna kabel och till rimligt pris. Intressant att veta ifall den har utgång för ljud (3.5mm eller 2.5mm hörlursplugg) också precis som Garmins sladd har?

/Björn


Återkommer med rapport så fort jag har den (kabeln ;) ) i min hand.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst