Jompa;11919 skrev:Så det är ingen särkskild stor skillnad på denna hoj (R12GSA) jämfört med F650GS? Jag läste i manualen och där förstod jag inte mycket av det s.k CanBus systemet men det verkade lite mer att tänka på..
Skillnaden är inte så stor i praktiken. Men lite fler möjligheter finns.
1. Anslutning till tillbehörsuttaget som sitter framme under tanken. Där finns en specialkontakt som kan klippas bort alternativt kan en BMW originalsladd inköpas. Detta uttag ger ström ett par minuter efter det att motorn stannats. "Eldatorn", dvs CAN-styrenheten, ser till att skydda mot kortis så säkring behövs ej. Tyvärr så bryts strömmen när startmotorn går vilket effektivt släcker GPS'er utan batteri. Inget kul alls när man fått motorstopp på en kostig.
2. Direkt på kabeln till parkeringsljuset. Passar för enheter med inbyggt laddningsbart batteri. Strömmen bryts direkt när tändningen stängs av och när startmotorn körs. Eldatorn ser till att skydda mot kortis så säkring behövs ej. GPS'ens batteri ser till att hålla navigatorn igång vid tillfälliga strömbortfall. GPS'en kan ställas in så att den stänger av sig själv 30 sekunder efter strömbortfall om man vill spara på batterierna.
3. Kabel till batteriet. Säkring erfordras. Detta är nog bästa anslutning för GPS'er som saknar inbyggt batteri. Men man måste själv komma ihåg att stänga av GPS'en.