Ström till 60csx på 12GSA?

Ström till 60csx på 12GSA?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-07/22:57

Undrar om nån har bra tips på hur jag smidigast förser min gps med ström från min R1200gsa-06?
Tänkte använda en RAM fäste från tidigare hojj. Har redan provat då jag körde ner hojjen från Umeå, den sitter fint och högt på vänster sida på styret. Lite småstressigt dock att bara ha tillgång till internbatterier då drifttiden varierar ganska mycket..
Är följande produkt lämplig att använda och isåfall hurdå..? :o
http://gpsbitz.co.uk/gpsbitz_store/view_product.php?product=BENDP
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-07/23:35

En liknande sladd, fast utan avstörningsklumpen, finns på clover.se . Två av kablarna är till för data in/ut om jag minns rätt. De andra två kopplar du enklast till parkeringsljuset & chassijord. Säkring behövs inte.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-08/10:56

Tack HRM!
Så det är ingen särkskild stor skillnad på denna hoj (R12GSA) jämfört med F650GS? Jag läste i manualen och där förstod jag inte mycket av det s.k CanBus systemet men det verkade lite mer att tänka på..
(Hur som helst så får jag ändå be barndomsvännen som jobbat med el montering i bilar hela sitt vuxna liv och som sa att dom aldrig haft nåt problem med att montera eltillbehör i diverse bilar med CanBus TROTS att några av märkestillverkarna inte rekommenderar detta.. )
Bara glad att höra feedback från er som har samma typ av hojj hur ni gör/gjort.
Best regards
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/11:15

Jompa;11919 skrev:Så det är ingen särkskild stor skillnad på denna hoj (R12GSA) jämfört med F650GS? Jag läste i manualen och där förstod jag inte mycket av det s.k CanBus systemet men det verkade lite mer att tänka på..

Skillnaden är inte så stor i praktiken. Men lite fler möjligheter finns.

1. Anslutning till tillbehörsuttaget som sitter framme under tanken. Där finns en specialkontakt som kan klippas bort alternativt kan en BMW originalsladd inköpas. Detta uttag ger ström ett par minuter efter det att motorn stannats. "Eldatorn", dvs CAN-styrenheten, ser till att skydda mot kortis så säkring behövs ej. Tyvärr så bryts strömmen när startmotorn går vilket effektivt släcker GPS'er utan batteri. Inget kul alls när man fått motorstopp på en kostig.

2. Direkt på kabeln till parkeringsljuset. Passar för enheter med inbyggt laddningsbart batteri. Strömmen bryts direkt när tändningen stängs av och när startmotorn körs. Eldatorn ser till att skydda mot kortis så säkring behövs ej. GPS'ens batteri ser till att hålla navigatorn igång vid tillfälliga strömbortfall. GPS'en kan ställas in så att den stänger av sig själv 30 sekunder efter strömbortfall om man vill spara på batterierna.

3. Kabel till batteriet. Säkring erfordras. Detta är nog bästa anslutning för GPS'er som saknar inbyggt batteri. Men man måste själv komma ihåg att stänga av GPS'en.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-08/12:24

Menar du denna hos Clover?

DG4
Kabelpiska med rund kontakt
Kabel 1,5 m med rund PoP-kontakt monterad. Ledarna skalade och förtenta.Pris 159kr


Tack för svar! Då är alternativ 1 eller 2 aktuella för mig.
Vad jag inte vill göra är att montera gps strömförsörjningn på ett sånt sätt att jag efteråt upptäcker att jag tagit bort möjligheten att montera/utnyttja uttag för att ansluta fler/andra strömkrävande enheter (ex. ladda mobiltelefon, ström till pump..etc.).
Det ska finnas ett eluttag på vänster sida vid vänster lår (några tips där jag kan använda detta?). Samt även ett xra uttag framme under tanken vid vänster sida (tror du menar detta i ditt svar?). Lite svårt för mig att veta mer exakt då jag bara kikar i manuelen nu.
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-08/14:23

Hej
Om man är lite händig med lödkolven så säljer dom lösa kontakter.Jag lödde mig en egen kabel utan "data" delen.Kostnaden tror jag blev 40kr + lite kabel och krympslang
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/17:24

Fredrik Åkesson;11947 skrev:Hej
Om man är lite händig med lödkolven så säljer dom lösa kontakter.Jag lödde mig en egen kabel utan "data" delen.Kostnaden tror jag blev 40kr + lite kabel och krympslang
Fredrik

Jo, så gjorde jag med. MEN kontakten är ovanligt trång och det krävs god lödvana för att det skall bli bra. Är man inte rutinerad lödare så är kabelpiskan ett bättre alternativ.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/17:32

Jompa;11934 skrev:Vad jag inte vill göra är att montera gps strömförsörjningn på ett sånt sätt att jag efteråt upptäcker att jag tagit bort möjligheten att montera/utnyttja uttag för att ansluta fler/andra strömkrävande enheter (ex. ladda mobiltelefon, ström till pump..etc.).
Det ska finnas ett eluttag på vänster sida vid vänster lår (några tips där jag kan använda detta?). Samt även ett xra uttag framme under tanken vid vänster sida (tror du menar detta i ditt svar?). Lite svårt för mig att veta mer exakt då jag bara kikar i manuelen nu.

Jag har dålig koll på GSA. Främre uttaget finns inte monterat som standard på GS men det kanske gör det på GSA? I så fall är det bara att köpa en kontaktplugg på Clas Olsson eller Kjell & Co och skruva fast den på kabelpiskan från Clover.

En navigator eller en mobiltelefon tar mycket lite ström så det är inget problem att ansluta flera pryttlar till eluttagen. Om jag minns rätt så är max strömuttag sammanlagt 4A på båda uttagen? Räcker inte för en stor pump...
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-08/20:08

HMR;11958 skrev:Jag har dålig koll på GSA. Främre uttaget finns inte monterat som standard på GS men det kanske gör det på GSA? I så fall är det bara att köpa en kontaktplugg på Clas Olsson eller Kjell & Co och skruva fast den på kabelpiskan från Clover.. ..

Nej, det finns inte som standard på GSA.
HMR;11958 skrev:...
En navigator eller en mobiltelefon tar mycket lite ström så det är inget problem att ansluta flera pryttlar till eluttagen. Om jag minns rätt så är max strömuttag sammanlagt 4A på båda uttagen? Räcker inte för en stor pump...

Nja, pump var bara nåt jag drog till med.. ;) Men mobiltelefon är av intresse, då det suger mycket av batteri att förflytta sig i mellan glest placerade master..
Tack för era inputs!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-08/20:22

Jo det var lite pillrigt man fick ta fram sina gamla mjuklödningskunskaper från skolan.Det är inte ofta man lagar saker med lödkolven längre man vara byter trasiga kort...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-08/20:49

HMR;11958 skrev:............ Om jag minns rätt så är max strömuttag sammanlagt 4A på båda uttagen? Räcker inte för en stor pump...


Enligt boken är belastbarheten per uttag 5A...
Det kanske räcker för en liten pump ändå? ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav kave » 2007-05-08/21:21

Skaffa ett par strömtjyvar så kopplar du in dig på eluttaget vid sadeln om du har en strömkabel till din gps. Då har du ett uttag som bryter en stund efter tändningen slås av, samt är gjort för "tillbehör".
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Strömtjyvar?

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/23:22

Eller oxå så kan man krångla till det ordentligt och göra som jag har gjort. :o Jag har klippt av kabeln bakom MC'ns eluttag och lödat ihop den med kabelpiskan från GPS'en. Dvs strömmen från eldatorn går enbart till GPS'en.

Uttaget har jag kopplat direkt till batteriet via en 10A säkring precis så som på urgamla R1150. Nu kan jag ansluta vad jag vill till eluttaget. T ex kan jag använda en helt vanlig batteriladdare via eluttaget!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst