Planering i Map Source

Planering i Map Source

Inläggav bandit » 2007-05-08/10:41

Jag har använt Garmin GPS Map i många år i båtar, bilar och på MC. Det har alltid förvånat mig hur teknik fixerat företaget är och hur långt från sina användare de verkar vara. Deras hemsida är en labyrint och deras service är minst sagt ojämn.
En funktion som jag länge efterlyst är möjligheten är att planera tider i Map Source.
Jag sitter just och planerar en semesterresa med MC runt Norges fjordar och saknar möjligheten att beräkna tider. För länge sedan fanns det ett program från SPCS som hette "På väg". Redan i detta enkla program kunde man lägga in när mn tönkte starta och programet räknade ut när man skulle vara framme. En annan möjlighet var att lägga in när man skulle vara framme och programmet räknade ut när man måste starta.
Det gick också att lägga in stopp på vägen, för fika tankning, kundbesök eller vad det nu gällde och som programmet tog hänsyn till.
Visst kan jag räkna ut detta också för hand men det skulle kännas bra att ha allt samlat på ett ställe i Map Source.
Programmeringsmässigt måste detta var enkelt att åstadkomma. Ni med goda kontakter till Garmin kan inte ni trycka på. Det skulle verkligen höja värdet på Map source som reseplanerare.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/11:23

bandit;11917 skrev:En funktion som jag länge efterlyst är möjligheten är att planera tider i Map Source.
Jag sitter just och planerar en semesterresa med MC runt Norges fjordar och saknar möjligheten att beräkna tider. För länge sedan fanns det ett program från SPCS som hette "På väg". Redan i detta enkla program kunde man lägga in när mn tönkte starta och programet räknade ut när man skulle vara framme.

Jag förstår inte riktigt ditt problem?

Jag använder alltid MapSource för tidplanering. Jag ställer in de hastigheter jag brukar hålla och MapSource ger körtiden. Stämmer förbluffande bra i praktiken.

Bland "user tabs" till vänster finns "routes" och där kan du se rutternas namn, längd och körtid. Räcker inte det? Kanske jag inte har förstått vad du vill göra.:confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav bandit » 2007-05-08/11:52

HMR;11922 skrev:Jag förstår inte riktigt ditt problem?

Jag använder alltid MapSource för tidplanering. Jag ställer in de hastigheter jag brukar hålla och MapSource ger körtiden. Stämmer förbluffande bra i praktiken.

Bland "user tabs" till vänster finns "routes" och där kan du se rutternas namn, längd och körtid. Räcker inte det? Kanske jag inte har förstått vad du vill göra.:confused:


Ett enkelt exempel. Säg att jag vill med en färja som går klocakn 12.00.
Jag vill hinna dricka kaffe 30 minuter på vägen och jag behöver tanka vilket jag tror tar 15 minuter. När skall jag då starta för att vara framme klockan 12?
Ett annat användningsområde är att när man i vägbeskrivninge ser vilken tid man passerar en viss ort är det lätt att i förväg leta ställen att stanna för t.ex lunch.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/17:43

bandit;11926 skrev:Ett enkelt exempel. Säg att jag vill med en färja som går klocakn 12.00.
Jag vill hinna dricka kaffe 30 minuter på vägen och jag behöver tanka vilket jag tror tar 15 minuter. När skall jag då starta för att vara framme klockan 12?
Ett annat användningsområde är att när man i vägbeskrivninge ser vilken tid man passerar en viss ort är det lätt att i förväg leta ställen att stanna för t.ex lunch.

Dubbelklickar man på rutten i MapSource så får man upp en tabell med tiden (räknat från start) till varje enskild sväng samt tid till varje waypoint. Både tiden för delsträckan och accumulerad tid finns. Det tycker jag räcker bra.

Det man inte kan göra i MapSource är att sätta en viss startid utan man måste addera till starttiden själv. Det hade ju onekligen varit smidigt om man kunde det. Låter som en väldigt trivial uppgradering av MapSource. Vi får väl jaga Garmin...
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav bandit » 2007-05-08/19:05

Hej HMR,
När jag fräser runt i omgivningarna kring Göteborg på MC eller skall köra till Malmö för att träffa en kund är detta inget problem. Utan problemen kommer varje gång jag skall planera en semeter eller längre touring av något slag.
Jag skall ge dig ett konkret exempel. Jag har nu mappat ut vägarna som jag tänker åka i Norge runt fjordar och fjäll.
Jag skall ge dig ett kontkret exempel som jag just nu försöker få ner på papper.
Detta är dag 2 av min tripp
Räknar med att lämna hytten i Forsand kl. 9.00. skall till färjan över Lysefjorden, Den tar cirka 1 timme. Kör därefter till parkeringen för Preikestolen. Fotvandring till Preikestolen och fotografering cirka 4 timmar. Förmodar att jag ätit lunch vid Preikestolen eller haft pic nic korg. NU skall jag vidare norrut, Vid 15 tiden vill jag ha bensin och en kopp kaffe. Stopp i 30 minuter. Vid vilket samhälle är jag ungefär då? Finns dert ett kafe? Går att lista ut på internet. Fortsätter sedan min resa. Vid 17 - 18 tiden så måste jag börja söka hytte eller rum. Var är jag då?
Den information jag får i min Map Source ger nig inte mycket ledning. Den talar om ruttens total längd. Det har inget med min dagstripp att göra. Den är också snäll nog att tala om tiden för varje segment. Kul för de som fortfarande kör med road map och stoppur.
När jag planerar vill jag se var jag är klockan 17 och vilka hytter hotell finns i närheten. Den ganska värdelösa POI informationen om logi ger mig bara stora hotell kedjor i större städer. Jag måste alltså kolla detta i förväg via internet. Jag hoppas du förstår mina planeringsvåndor?
Allt detta rör vad jag ser i Map Source och har inget med GPS vyn att göra.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav HMRHMR » 2007-05-08/23:11

bandit;11964 skrev:När jag planerar vill jag se var jag är klockan 17 och vilka hytter hotell finns i närheten. Den ganska värdelösa POI informationen om logi ger mig bara stora hotell kedjor i större städer. Jag måste alltså kolla detta i förväg via internet. Jag hoppas du förstår mina planeringsvåndor?
Allt detta rör vad jag ser i Map Source och har inget med GPS vyn att göra.

Jo, jag förstår hur du menar. Det hade varit praktiskt med ett planeringsinstrument inbyggt i MapSource där man kunde lägga in starttid, diverse pausar, etc. Håller oxå med om att den inbyggda hotellinformationen är i det närmaste värdelös.

Men jag tycker det funkar rätt bra ändå. Eftersom jag ofta gör en separat rutt för varje deletapp. Dvs ofta 3-5 rutter per dag. Då har jag ju tiderna för varje delsträcka och kan enkelt räkna ut tidpunkten. Borde var väldigt enkelt att stoppa in tiderna i Excel och få ut klockslag.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-10/13:52

Jag har hotellbott en del i Tyskland, Schweiz, Frankrike och England, bland annat. I 19 fall av 20 har hotellet funnits på kartan.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Konvertera spår till rutt....

Inläggav Tommy Blarck » 2007-05-10/16:59

Hej!
Kan jag konvertera ett spår från SP 2610 till en rutt i Map Source?
Om möjligt, hur gör jag?
Undrar:confused:
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-11/07:21

Tommy;12129 skrev:Hej!
Kan jag konvertera ett spår från SP 2610 till en rutt i Map Source?
Om möjligt, hur gör jag?
Undrar:confused:


Det går inte med automatik. Det blir i så fall manuellt göra genom att skapa waypoints efter ditt track. Läste detta på http://forums.gpscity.com/archive/index.php?t-2292.html

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav HMRHMR » 2007-05-11/13:28

Bjurte;12192 skrev:Det går inte med automatik. Det blir i så fall manuellt göra genom att skapa waypoints efter ditt track.

Stämmer. Men det går mycket snabbt så det är inget praktiskt problem. Det man gör är inte att skapa waypoints utan såhär:

- Skapa en rutt mellan två punkter som börjar & slutar där du vill börja och sluta. T ex vid två platser längs spåret.

- Ta tag i rutten med pilverktyget och knäpp fast den på någon punkt längs spåret.

- Knäpp fast rutten vid spåret på tillräckligt många platser för att du skall få din rutt där du vill ha den.

Om kartan saknar väg på vissa delar längs spåret så löser man det genom att tillfälligt ändra inställningar i MapSource till direktrutt när man knäpper fast rutten på de delar av spåret där väg saknas. Dvs till slut har man en rutt som består delvis av raka "direktrutter" och delvis av "följer väg" rutter. Obs att automatisk ruttomräkning skall vara avstängd i 2610 när man sedan använder rutten.

Eftersom Zumo har inbyggd, mycket effektiv, programvara för att konvertera spår till rutter så kan man hoppas att Garmin så småningom för in denna funktion även i MapSource.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Tommy Blarck » 2007-05-12/07:11

Tack för tips! Ska testa.
Hälsningar
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst