Motorad tourenplaner

Motorad tourenplaner

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-09/08:49

Hej
Jag surfade in lois.de och hittade sagda program för 10€ .Om jag fattade beskruvningen rätt med min USLA tyska så verkar det vara en korsning mellan via michelin och mapsource och man skulle kunna ladda rutter direkt från progamet till GPS:en
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav HMRHMR » 2007-05-09/09:49

Fredrik Åkesson;12011 skrev:Hej
Jag surfade in lois.de och hittade sagda program för 10€ .Om jag fattade beskruvningen rätt med min USLA tyska så verkar det vara en korsning mellan via michelin och mapsource och man skulle kunna ladda rutter direkt från progamet till GPS:en

Det finns en del program som kan tanka upp rutter till GPS'en. Bla a Fugawi. Mer om detta, inkl länkar, finns på klubbens GPS-sidor.

Generellt gäller att alla andra program än MapSource är bergänsade till att skapa en serie waypoits. Denna waypointlista kan sedan tankas upp till GPS'en och i GPS'en göras om till en vägrutt. Men det är inte helt enkelt. Bl a ställs krav på att punkterna numreras på ett visst sätt.

Betydligt enklare är att låta programmen, t ex Google Earth, TTQV och Fugawi, skriva ut de skapade punktlistorna i GPX-format och sedan importera dem till MapSource. Vägrutten görs därefter i MapSource och tankas upp därifrån till GPS'en. På detta vis får man betydligt bättre kontroll över hur rutten faktiskt blir.

Arbetsättet är detsamma när man vill läsa in rutter som är avsedda för andra navigatorer. T ex TomTom och Magellan
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Julton » 2007-05-09/10:25

Fredrik Åkesson;12011 skrev:Hej
Jag surfade in lois.de och hittade sagda program för 10€ .Om jag fattade beskruvningen rätt med min USLA tyska så verkar det vara en korsning mellan via michelin och mapsource och man skulle kunna ladda rutter direkt från progamet till GPS:en
Fredrik


Ja du har fortått riktig. men du må regne med at kartdataene er fra 2005, siden det er 2006/07 utgaven de selger billig nå. 2007/08 er her allerede
http://www.motorradonline.de/d/4155

Julton
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Inläggav Marie » 2007-05-09/10:43

Julton;12014 skrev:Ja du har fortått riktig. men du må regne med at kartdataene er fra 2005, siden det er 2006/07 utgaven de selger billig nå. 2007/08 er her allerede
http://www.motorradonline.de/d/4155

Julton


Men milde nån?
Spelar åldern någon avgörande roll? Jag körde med Tyskland/Österrike/Schweiz-karta från 1999 ända till förra sommaren då jag köpte en ny. Och det var inte för att jag upplevde den som inaktuell, utan för att den föll sönder i sina beståndsdelar. Det skall väl ändå inte kunna hända med kartan i en GPS? :confused:

Enda gången jag bytt karta för att den känts inaktuell, var något år efter Berlinmurens fall, när småvägarna mellan "halvorna" av Tyskland återöppnats...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-09/10:58

Marie;12017 skrev:Men milde nån?
Spelar åldern någon avgörande roll? Jag körde med Tyskland/Österrike/Schweiz-karta från 1999 ända till förra sommaren

För analoga kartor, inkl kartor som digitaliserats i form av en ren bitmap, har det inte så stor betydelse. De är avsedda att tittas på av en människa som har en överlägsen förmåga att matcha informationen mot verkligheten.

Med ruttbara digitala kartor är det helt annorlunda. De innehåller en enorm mängd information om hur vägar hänger ihop logiskt, enkelriktningar, hastighetsgränser, avfarter, vägskyltar mm, mm. Denna stora volym av vägattribut blir snabbt föråldrad. För att ruttplaneringsprogramvara skall fungera bra är det viktigt med färska kartor.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-09/11:06

HMR;12019 skrev:För analoga kartor, inkl kartor som digitaliserats i form av en ren bitmap, har det inte så stor betydelse. De är avsedda att tittas på av en människa som har en överlägsen förmåga att matcha informationen mot verkligheten.

Med ruttbara digitala kartor är det helt annorlunda. De innehåller en enorm mängd information om hur vägar hänger ihop logiskt, enkelriktningar, hastighetsgränser, avfarter, vägskyltar mm, mm. Denna stora volym av vägattribut blir snabbt föråldrad. För att ruttplaneringsprogramvara skall fungera bra är det viktigt med färska kartor.


Jaha?

Men vägskyltar inkl hastighetsskyltar ser man väl själv medan man kör???
Och det vet väl jag hur snabbt och ofta vi i tekniska nämnden ändrar hastighetsgränserna i stan, så de är garanterat fel ändå, redan när du fått den "nya" digitala kartan.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-09/11:23

Nu har jag läst lite till och det verkar som att programmet i sig är på tyska och då går det fet bort. :mad: :eek: Vad gäller årtalet på kartan så är det faktiskt viktigt som HMR skrev att dom är hyffsat upp to date annars kan man åka på långa omvägar när man upptäcker att vägen är enkelriktad....Eller att GPS:en gör rutten helt fel.GPX kanske är kanske melodin istället.Gjorde enligt din beskrivning med min fartkamera fil för att kunna redigera dom i mapsource.Från början så var dom i CSV format och det klarar inte mapsource att öppna.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Julton » 2007-05-09/11:28

Fredrik Åkesson;12021 skrev:Nu har jag läst lite till och det verkar som att programmet i sig är på tyska och då går det fet bort.



Ja det stemmer nok det. Tysk tekst i programmet og på kartene.

Julton
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Inläggav Julton » 2007-05-09/11:30

Marie;12020 skrev:Jaha?

Men vägskyltar inkl hastighetsskyltar ser man väl själv medan man kör???
Och det vet väl jag hur snabbt och ofta vi i tekniska nämnden ändrar hastighetsgränserna i stan, så de är garanterat fel ändå, redan när du fått den "nya" digitala kartan.....


I forrige århundre stoppet man tilfeldige personer på stien og spurte etter veien. Da trengte man ikke kart, og man kom jo fram da også. Etterhvert!:cool:

Julton
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Inläggav Kjell Johansson » 2007-05-09/11:46

Julton;12014 skrev:Ja du har fortått riktig. men du må regne med at kartdataene er fra 2005, siden det er 2006/07 utgaven de selger billig nå. 2007/08 er her allerede
http://www.motorradonline.de/d/4155

Julton


Den uppdaterade versionen kostar 40 eur exkl frakt. Visserligen trevligt att få friska upp sin tyska men nöjer mig nog med mapsource + papperskarta. Tror inte planeringen automatiskt blir bättre för att jag adderar källor även om mapsource känns lite tråkig ibland.

Vad gäller om det är viktigt att ha det senaste materialet som hävdas ovan så kan jag förstå det om vi talar om rutter. Om det däremot ändå bara gick att ladda över waypoints (för senare ruttläggning) har jag svårt att se att ändringarna skulle vara så remarkabla i jordbävningsfria trakter som haft fred ett tag och där landhöjningen är normal :)

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-09/11:49

Gustav;12028 skrev:Vad gäller om det är viktigt att ha det senaste materialet som hävdas ovan så kan jag förstå det om vi talar om rutter. Om det däremot ändå bara gick att ladda över waypoints (för senare ruttläggning) har jag svårt att se att ändringarna skulle vara så remarkabla i jordbävningsfria trakter som haft fred ett tag och där landhöjningen är normal :)

Gustav


Ungefär vad jag menade men sade på ett lite annat sätt..... :cool:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-09/12:29

Gustav;12028 skrev:Vad gäller om det är viktigt att ha det senaste materialet som hävdas ovan så kan jag förstå det om vi talar om rutter. Om det däremot ändå bara gick att ladda över waypoints (för senare ruttläggning) har jag svårt att se att ändringarna skulle vara så remarkabla i jordbävningsfria trakter som haft fred ett tag och där landhöjningen är normal :)

Ja, så är det definitivt! Det är bara vid vägruttberäkningen som det är viktigt med korrekta vägattribut.

Å andra sidan så innehåller väl MOTORRAD-Tourenplaner en hel del annan reseinformation som snabbt blir föråldrad?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hova och 1 gäst