Nybörjarfråga...

Nybörjarfråga...

Inläggav edtlkar » 2007-05-11/13:44

Hej Alla.

Eftersom jag är väldigt lat av mig så tänkte jag fråga Er alla om
erfarenheter om vilken gps enhet man skall satsa på inför Europa resan
jag står inför nu i sommar. Känslan jag fått är att det finns lika många åsikter
i denna fråga som det finns åkare och gps enheter.

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

Inläggav HMRHMR » 2007-05-11/14:04

edtlkar;12236 skrev:Känslan jag fått är att det finns lika många åsikter
i denna fråga som det finns åkare och gps enheter.

Exakt!

Och det beror på att olika GPS'er har olika egenskaper samtidigt som olika MC-förare har olika vägval, olika kunskaper och därmed olika behov.

Men något råd kan man ändå ge:

Köp en vattenskyddad Garmin. Dom kan det som MC åkare behöver. Du kommer att bli nöjd nästan vilken Garmin modell du än köper.

För en nybörjare bör förstaalternativet vara en Zumo 550.

Läs inköpstipsen på klubbens GPS sidor! Läs jämförelsen av [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]Zumo & 278[/url].
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav sanojp » 2007-05-11/17:03

Hej på er. Jag har köpt en Zumo 500 och är mycket nöjd.
sanojp
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-11/16:38

Inläggav nik76her » 2007-05-13/12:49

TomTom Rider.
Blev ägare till min första navigator i år. Har varit i Sverige, Danmark och polen med den.
Jag är jättenöjd! Detta är kanske inte den bästa GPS:n men den är prisvärd!
Rådfrågade Malmö:s taxichafförer som har nästan alla olika gps på marknaden. Flertalet sa att det finns bara en som är bäst. TomTom! Detta på grund av att den är snabb o ritar om rutten när man byter vägval.
Den är lätt att manövrera o anslutning med ljud o telefon i hjälmen funkar utmärkt. Då behöver man inte titta på displayen utan bara lyssna o köra.

Polen kartan!! oj oj oj.. mkt dålig men man tar ju sig fram till målet i alla fall. Spelar inte så stor roll om vissa vägar är fel eller underlaget är dåligt. Bara jag känner mej trygg i att kursen är rätt så är det ok..

Finns gott om kartor att ladda ner över hela klotet. Med varierande täckning. Har kartor över hela väst o öst europa.. Det verkar ok..
Fråga om ni vill veta mer om tomtom.. Den har ju brister med..
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Boxer-Mange » 2007-05-13/14:37

nik76her;12380 skrev:Rådfrågade Malmö:s taxichafförer som har nästan alla olika gps på marknaden. Flertalet sa att det finns bara en som är bäst. TomTom! Detta på grund av att den är snabb o ritar om rutten när man byter vägval.


Ska man tolka det som att TomTom är snabbare än Garmins bästa GPS:er för mc-bruk (Zumo, 278, SP2820 m.fl.)?
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav HMRHMR » 2007-05-13/18:11

Boxer-Mange;12387 skrev:Ska man tolka det som att TomTom är snabbare än Garmins bästa GPS:er för mc-bruk (Zumo, 278, SP2820 m.fl.)?

Det synes mig att rätt tolkning är att TomTom funkar utmärkt för taxibruk.

Dvs kör du budmotorcykel i Stockholm kan TomTom Rider vara ett bra alternativ. :rolleyes: Dock inte när det regnar. Det har visat sig att den läcker som ett såll tyvärr. :( Bl a Touratech har slutat sälja den p g a för mycket problem.

Nej, TomTom är inte snabbare än Garmins Zumo, 278, SP2820.

Över huvud taget så betyder inte det faktum att en navigator funkar bra i bil att den oxå är rätt på MC. Och vise versa.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst