Hur tömma Nav III, 2820 på kartor?

Hur tömma Nav III, 2820 på kartor?

Inläggav runeo » 2007-05-12/19:01

Hur tömmer jag de kartor jag har i min Nav III, alltså i princip samma som 2820?

Förut med Nav II och andra, har man alltid ersatt befintliga kartor med de man nu laddar in. Nu säger den att det finns 670 Mb minne men att de nya kartorna kräver 950 Mb.
Jag vet ju att den ska innehåll 2Gb. Hur rensar man bort var 8 kartan som installerades vid leveransen och tar 1,1 Gb!

hälsar
/Gru(s)neo, med Trelleborg Army Special fram och, efter dagens kamp, T63 bak.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-12/20:32

Du kan inte byta ut de förinstallerade kartorna med hjälp av MapSource. Med uppdaterings DVD'n skall det finnas ett speciellt program som fixar detta. Jag har dålig koll på hur det exakt ser ut men det bör dom veta som uppgraderat sina Quest2 & SP2820.

Se bara till att ta bort allt eget från minnet innan du börjar. Dvs alla POI's och extrakartor. Annars kraschar tydligen hela installationen och GPS'en måste skickas in till Garmin.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2007-05-13/07:28

HMR;12328 skrev:Du kan inte byta ut de förinstallerade kartorna med hjälp av MapSource. Med uppdaterings DVD'n skall det finnas ett speciellt program som fixar detta. Jag har dålig koll på hur det exakt ser ut men det bör dom veta som uppgraderat sina Quest2 & SP2820.

Se bara till att ta bort allt eget från minnet innan du börjar. Dvs alla POI's och extrakartor. Annars kraschar tydligen hela installationen och GPS'en måste skickas in till Garmin.


Tack för snabb och kunnig respons.
Jag hittade själv "reset" funktionen, för att tömma allt utom kartorna. Håll ner "Find" under uppstart, så får man frågan om alla egna data och inställningar skall tas bort.

hälsar
/Rune, som snart skall ut och "reka" grus/traktorväg/kärrväg och stig.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Hur ladda ner kartor till GPS:en?

Inläggav Lennart Jansson » 2007-05-24/22:45

RuneO;12355 skrev:Tack för snabb och kunnig respons.
Jag hittade själv "reset" funktionen, för att tömma allt utom kartorna. Håll ner "Find" under uppstart, så får man frågan om alla egna data och inställningar skall tas bort.
hälsar
/Rune, som snart skall ut och "reka" grus/traktorväg/kärrväg och stig.


Tackar både Mikael och Rune för tipsen. Jag fick tömt min info innan jag skulle byta kartor.
Jag skall byta ut kartorna på en 2720 mot NT V9. Uppdaterings-DVD:n (Update DVD- MapSource City Navigator Europe NT VERSION 9) innehåller en sekvens där man först får ansluta USB-sladd på PC och GPS, eventuellt uppdatera USB-drivrutiner, sedan "reparera" installationen på datorn (relativt lång tid), sedan låsa upp med 25-teckens-koden följt av en fråga om man vill installera kartorna på fler enheter.

Där svarar man ja (med tanke på uppdatering av GPS) men hamnar i oftast i samma fråga igen och kommer inte ur den med mindre än att säga att man är klar, och får avsluta programmet.
Jo en gång i början av försöken kom jag till frågan om utbyte av kartor på GPS:en. Programmet strök då V8 ur minnet och började en 1½h lång nedladdning, vilken antagligen avbröts av skärmsläckaren då jag inte bevakade den mitt i natten. Resultatet blev att ungefär Norden kom med, inte mer.
Frågan är hur man kommer åter till kartnedladdningsläget till GPS:en, helst utan att reparera kartfilerna på datorn först?
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-25/06:00

RMCCST;13209 skrev:Frågan är hur man kommer åter till kartnedladdningsläget till GPS:en, helst utan att reparera kartfilerna på datorn först?


Jag har noll koll eftersom jag ännu aldrig bytt förinstallerade kartor. Men jag hade testat -

- Att köra precis hela installationsproceduren från början inkl "reparation".

- Att ladda upp saknade kartdelar på vanligt vis. Dvs via MapSource.

:confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-25/15:05

Jag har bytt förinstallerade kartor i StreetPilot c550. Men jag tog helt enkelt och kopierade den likaledes förinstallerade kartfilen från en Nüvi 360, och drämde in den i c550. Den operationen är trivial, om än något tidsödande, när man har navigatorer som kan presentera sig själva som en USB-drive gentemot datorn. Dra och släpp i Utforskaren, bara.

Jag har ingen 2820, så jag har ingen aning om ifall den har den möjligheten också? Det går väl möjligen att utröna via manualen, fast ni andra vet nog direkt.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Ankan » 2007-05-25/17:27

apersson850;13250 skrev:Jag har bytt förinstallerade kartor i
StreetPilot c550.

* SNIPP*


Är det samma sak som Zumo 550 tro ?
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-25/21:45

Ankan;13258 skrev:Är det samma sak som Zumo 550 tro ?

Vet inte men jag gissar att 2820 är inte samma som Zumo. Zumo beter sig som ett vanligt USB-minne och är antagligen betydligt enklare i detta avseende. Dvs lika enkel som Nüvi 360 och StreetPilot c550.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-26/21:00

Ja, ur den synpunkten har herr Resmark rätt i att alla Zumo, StreetPilot c3xx och c5xx samt alla Nüvi fungerar som USB-minnen. Men det är ju ett nyare påfund, och såvitt jag kunde begripa av manualen till 2820 gör den inte det. Den är väl som GPSmap 60 CSx i standardläge, dvs. en speciell Garmin-mojäng. På en 60 CSx kan man ändra om den till USB-driveläge, fast det gäller då bara för minneskortet.

Hur man ska göra på en 2820 i detta fall vet jag inte, då jag alltså aldrig har försökt.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Kartuppdatering 2720

Inläggav Lennart Jansson » 2007-05-27/19:38

HMR;13213 skrev:Jag har noll koll eftersom jag ännu aldrig bytt förinstallerade kartor. Men jag hade testat -

- Att köra precis hela installationsproceduren från början inkl "reparation".

- Att ladda upp saknade kartdelar på vanligt vis. Dvs via MapSource.

:confused:

Fruktlösa försöken fortsätter. Nu tog jag det på en annan dator men kom ändå inte fram till uppdatering (strykning och nedladdning) av kartor till GPS:en (en 2720, ej 2820). Skall göra en borttagning och börja om igen.

Att ladda upp på vanligt vis går inte, åtminstone inte med ett större sjok med kartor, eftersom endast 528 MB är ledigt. Jag lade dock in Norden ovanpå det jag hade fått in (eftersom ruttinfo ej kommit med), och det gick in utan att minska ledigt utrymme + att ruttinfo kom med (dvs GPS:en räknar ut rutter PÅ vägen och inte endast som raka streck mellan glesare punkter.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav runeo » 2007-05-27/20:00

RMCCST;13377 skrev:Fruktlösa försöken fortsätter. Nu tog jag det på en annan dator men kom ändå inte fram till uppdatering (strykning och nedladdning) av kartor till GPS:en (en 2720, ej 2820). Skall göra en borttagning och börja om igen.

Att ladda upp på vanligt vis går inte, åtminstone inte med ett större sjok med kartor, eftersom endast 528 MB är ledigt. Jag lade dock in Norden ovanpå det jag hade fått in (eftersom ruttinfo ej kommit med), och det gick in utan att minska ledigt utrymme + att ruttinfo kom med (dvs GPS:en räknar ut rutter PÅ vägen och inte endast som raka streck mellan glesare punkter.


Jag har testat att ominstallera NT 9 från originaldisken, och ett fönster skrev "raderar", men ingenting raderades. Har sedan testat att laddad in en kartdel på 100 kB, havet utanför Danmark från ver 8, lika lite minne kvar.
Försöker nu få svar ifrån BMW och Garmin.com.

Om jag får kunskap, delar vi den.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-27/20:33

Hej
Nu vet jag inte hur den modellen du har funkar men med min 60CX så kan man sätta den i usb minne läge och komma åt minneskortet med utforskaren sen är det bara att plocka bort filerna och sen starta om navigatorn så är det väck
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Ladda ny kartor

Inläggav Lennart Jansson » 2007-05-27/21:25

HMR;13213 skrev:Jag har noll koll eftersom jag ännu aldrig bytt förinstallerade kartor. Men jag hade testat -

- Att köra precis hela installationsproceduren från början inkl "reparation".

- Att ladda upp saknade kartdelar på vanligt vis. Dvs via MapSource.

:confused:


Det verkar funka att ladda nya kartområden så länge paketet håller sig under de 528 MB som anses ledigt. Man ser en kort glimt av att programmet tar bort kartor också, troligtvis bara de som ersätts av kartor i nya uppsättningen.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav runeo » 2007-06-06/17:03

Nu glad/"nästan glad"!

Körde också om installationen på NT9 inkl "reparera" och då försvann 8an.
Fick däremot aldrig mer än ca 470 Mb ledigt.

Tack för hjälpen alla piggögda, nyfikna och kloka!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-06-27/21:36

Lite sent kanske men nu har jag (på UKGSer) hittat info om hur man byter den förinstallerade kartan i SP2820. Bör fungera även för Zumo.

Loading Mapping onto a Nüvi, StreetPilot c5xx or 2820 or other ‘Mass Storage’ units.
1. Open ‘My Computer’
2. Right click the disc drive that has the update disc and select ‘Explore’
3. Go to the RGN folder.
4. If you would like to load the whole of Europe, open the ‘All’ folder.
5. If all of Europe will not fit, then you can use sections of Europe as detailed below. [NOTE from HH - 'All' will fit on a 2820]
However if your unit was preloaded with just UK and Ireland, then you will need to transfer UK and Ireland back onto the unit as there is not enough internal memory available for any other region. You can find the UK and Ireland mapping file by selecting the RGN file on the update DVD and clicking on the ‘ukireland’ file, you can then follow from step 6 below:
a. Region A - Europe North Central
b. Region B - Europe South West
c. Region C - Europe South Central
(All of the above regions are found in a sub folder found in the RGN folder of the DVD.)
6. Once you have found the desired file, minimize the current screen, open your unit in ‘My Computer’ and go to the ‘Garmin’ folder. [NOTE from HH - you need to have the 2820 in 'Mass Storage' mode - not 'Garmin' mode to see it as a drive in My Computer - choose this on the unit after you plug it in to the UBS port]
7. In here there will be several files, we are looking for the GMAPPROM.IMG file, once you have found this delete it by right clicking the item and then choosing DELETE from the menu. [NOTE: from HH - I was also told to delete a file called GMAPSUPP.IMG as it was a previous, failed attempt at loading by Mapsource]
8. After deleting the file, go back to the screen you minimized earlier, and drag the chosen RGN file to the Garmin folder on your unit and this will begin the transfer process. [NOTE from HH - takes about an hour to transfer]

How to unlock this mapping file to your unit
If you try and turn the unit on after transferring this file it will display the maps locked screen, to resolve this please do the following:
1. Go to ‘My Computer’ and select your unit
2. Once you have selected the unit go to the ‘Garmin’ folder.
3. Click options along the top toolbar of the open window, then select folder options. Once the box appears, select the VIEW tab along the top and un-tick the ‘Hide extensions for known file types’, then click OK.
4. Once you are back in the Garmin window you will need to right click the window and then choose NEW > Text Document:
5. Once you have the Text Document appear in the window you will need to name it: gmapprom.unl (you may need to remove the .TXT extension).
6. Once the file has been created, right click on it and choose open. A window will pop up asking you to choose the program to open the gmapprom.unl file, you will need to choose NOTEPAD and make sure the box at the bottom that says to always use this program for this file type is un-ticked and then click OK
7. You will then have an empty document open, in here you need to type your version 9 25 character unlock code all in lowercase and without spaces or ‘-‘. After entering this, save and close the document.
8. You can then unplug your unit and the mapping will be unlocked and ready to use with City Navigator Europe Version 9.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-07-30/23:39

Jag har testat i omgångar med ovanstående metod och det gick fint att få över kartfilen, men hur jag än tillverkade .unl-filen så vägrade GPS:en låsa upp kartorna. Jag tog då en chansning och laddade upp hela kartpaketet med mapsource vilket löste upplåsningsproblemet då registreringskoden tydligen följer med kartorna in i GPS:en.

Då för att slippa den dryga timme det tar att ladda in hela CN9 var gång jag haft in något alternativt mapset så testade jag helt enkelt att i filhanteringsläge byta namn på kartfilen i GPS:en från GMAPSUPP.img vilket den heter då den laddats upp från Mapsource, till GMAPPROM.img vilket den heter då den är en förladdad fil och det funkade! Nu liger alltså hela CN9 i GPS:en och alternativa mapset kan laddas upp och tas bort utan att installationen av CN9 berörs.

Om man har problem att få över kartorna med hjälp av mapsource borde det rent teoretriskt gå att tillverka mapsetet med hela CN9, ladda över det på ett minneskort med hjälp av mapsource, kopiera filen GMAPSUPP.img från minneskortet, föra över den till GPS:en med hjälp av filhanteraren och byta namn på den till GMAPPROM.img, om någon testar den modellen så vore det bra om vederbörande kunde verifiera detta.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav apersson850 » 2007-07-31/07:34

Ja, den metoden går också, om inte Mapsource får kontakt med din GPS.
Metoden att göra en GMAPPROM.UNL-fil har jag testat på någon navigator (tror det var en StreetPilot c550). Det fungerade på den. Fast jag hade inte upplåsningskoden skriven med små bokstäver, om det nu spelar någon roll.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Gilbert » 2007-07-31/08:34

apersson850;17513 skrev:...Fast jag hade inte upplåsningskoden skriven med små bokstäver, om det nu spelar någon roll.


Jag provade att skriva koden med små, stora och med och utan bindestreck utan framgång.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav apersson850 » 2007-07-31/14:55

Utan bindestreck ska det vara. Inga mellanslag heller. Undrar varför det inte fungerade då?
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Spamalot » 2007-10-08/09:10

Jag har äntligen lyckats uppdatera min 2820 med NT9 genom att manuellt föra över GMAPPROM.IMG enl. anvisningar från herr Resmark. Nu är min fråga, är det någon som vet vilka mappar och filer som ska finnas på hårddisken på en 2820 dvs. det man ser när man startar navigatorn i USB läge. Allt verkar fungera men man kan ju misstänka att något har försvunnit efter alla försök med efterföljande handpåläggning.
Spamalot
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-10-08/08:04


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst