Garmin ZUMU 550 VS Tom Tom rider

Garmin ZUMU 550 VS Tom Tom rider

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-25/21:49

Hejsan!
Jag är ny här även om jag är aktiv på flera andra forum
Har lite ångest om att välja GPS. Hoppas få hjälp trots att jag åker honda:o
Har kollat på http://www.more4less.se
Det verkar som om att Garmin är ett par tusen dyrare.
Är den värd det?
Kollat mera. Verkar som om ett blåtands headset ingår till Tom tom men inte till Garmin som har bil kitt inkluderat istället....

Enligt en som testat i detta forum fungerar omvandling av rutter från Garmin till en Tom Tom bra. Är det fler med bra erfarenheter?
Det kanske är värt ett par tusen bara för att slippa konverteringen?
De flesta åker ju med Garmin i mina trakter på grus buset.

Hur vattentäta är de i verkligheten?

Har läst att Zumon är lite långsam i starten men räknar om rutten snabbare en Tom tom, stämmer detta ?

Är det mer jag bör överväga innan jag slår till:confused:
Hoppas på många vänliga svar. Tack på Förhand!
MVH
Dennis Johansson / Mölnlycke
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-25/23:47

Mc_piloten;13286 skrev:Hejsan!
Jag är ny här även om jag är aktiv på flera andra forum
Har lite ångest om att välja GPS. Hoppas få hjälp trots att jag åker honda:o
Har kollat på http://www.more4less.se
Det verkar som om att Garmin är ett par tusen dyrare.
Är den värd det?
Kollat mera. Verkar som om ett blåtands headset ingår till Tom tom men inte till Garmin som har bil kitt inkluderat istället....

Enligt en som testat i detta forum fungerar omvandling av rutter från Garmin till en Tom Tom bra. Är det fler med bra erfarenheter?
Det kanske är värt ett par tusen bara för att slippa konverteringen?
De flesta åker ju med Garmin i mina trakter på grus buset.

Hur vattentäta är de i verkligheten?

Har läst att Zumon är lite långsam i starten men räknar om rutten snabbare en Tom tom, stämmer detta ?

Är det mer jag bör överväga innan jag slår till:confused:
Hoppas på många vänliga svar. Tack på Förhand!
MVH
Dennis Johansson / Mölnlycke

Jag utgår från att du bara nämner more4less som exempel på prisskillnaden? För nog hittar du billigare Zumo och TT v2 än hos dom.
Om du inte tänker använda din gps i bil den närmaste framtiden så kan du nöja dig med en Zumo 500 istället för 550. Då kommer du ner i pris runt 5500kr.
Blåtandsheadsetet kostar 739kr exkl. frakt hos Katshing.
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=13713
Aldrig hört talas om att de gps som är avsedda för mc haft problem vid regn..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-26/08:16

Några synpunkter:

- more4less.se är inte precis billiga. Kolla istället aspidshop.com m fl siter som tipsas om på klubbens GPS-sidor.

- Den enda GPS jag hört talas om som haft problem med läckage är TomTom Rider. Övriga tycks vara täta.

- Hastighet vid ruttomräkning är inte speciellt viktigt eftersom den funktionen ändå bör vara avstängd på MC. I bil däremot är det bra med snabb ruttomräkning men alla nyare GPS'er tycks vara "rimligt" snabba så jag tycker att du kan ignorera frågeställningen.

- Hastighet vid omritning av skärmen samt skärmens ljusstyrka är tämligen viktigt. Såvitt jag förstår är det ingen avgörande skillnad mellan TomTom Rider och Zumo i dessa avseenden. Vissa av Garmins kompakta och strömsnåla modeller kan dock ha problem.

- Det går att konvertera rutter från Garmin till TomTom och det går att på PC planera rutter till TomTom men det är enormt mycket knöligare än att använda Garmins programvara MapSource.

- Ett grundläggande tips: Om du är nybörjare på GPS - köp en Zumo! Då blir du inte besviken. Det är värt varenda extra krona det kan tänkas kosta. När du haft GPS ett par år så har du den erfarenhet som krävs för att välja andra modeller såsom TomTom Rider (billig), Garmin 278 (bäst) eller Garmin 60CX (portabel).
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-26/09:28

HMR;13303 skrev:...- Det går att konvertera rutter från Garmin till TomTom och det går att på PC planera rutter till TomTom men det är enormt mycket knöligare än att använda Garmins programvara MapSource....

På vilket sätt är det knöligare? Jag var överhuvudtaget inte säker på att det alls gick att jobba med pc/TT/pc. Låter dock lite spännande att höra hur konkurrenterna står sig i detta avseende...(Det är TomTom Rider v2 du menar?) :o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-05-26/10:09

Jompa;13307 skrev:På vilket sätt är det knöligare? Jag var överhuvudtaget inte säker på att det alls gick att jobba med pc/TT/pc. Låter dock lite spännande att höra hur konkurrenterna står sig i detta avseende...(Det är TomTom Rider v2 du menar?) :o


Vattenläckaget gäller bara gamla TomTom Rider. Ruttplanering på PC görs t ex med Google Earth + konverteringsprogram och det funkar både till gamla och nya TTR.

Knöligare? Tja om det tar 5 minuter att tanka hem en rutt från webben & ladda upp den till en Garmin så tar det väl en timme till TTR med diverse osupportade konverteringsprogram. I alla fall om man vill säkerställa att man har exakt samma rutt. Och det vill man när man skall ut på grusbus.

I vanlig ordning så är det väl så att har du bara goda datakunskaper så fixar det sig. Men jag personligen kan inte tänka mig att backa från Garmins proffsiga och stabila verktyg till något hemmapulat.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Tack HMR

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-26/14:00

Du verkar insatt HMR.
En Zumo 550 får det nog bli då.
Knöliga program utan support som kan krångla vid konverteringar är inte aktuellt för mig :mad:

Men Tom tom leverar kit med blåtands headset istället för zumons bilhållare. Är det ngt att beakta, eller är det Garmin som gäller ändå?

Och ja, jag har alrig haft en Gps innan.
278 bäst...hm tror jag säkert. Men priset avskräcker mig iaf.

Mer att tänka på?

Tackar på förhand
Dennis
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38

å-f

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-26/19:56

Vilka återförsäljare är billiga?
Ni skrev om någon i denna tråda ohc hänvisade till andra.
Tyvärr verkar det ta en halv livstid att finna dem. SÅ jag vill vänligen ngn skriva upp några som har bra priser på ovan angivna Gps.
Tack på Förhand
Dennis
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38

Inläggav apersson850 » 2007-05-26/21:10

Om du inte har någon GPS till din bil idag ska du självklart köpa en Zumo 550. För ett, i sammanhanget, litet merpris får du en bilnavigator också. En som är lika lätt att använda som din motorcykelnavigator (förstås, det är ju samma) och som är ordentligt överlägsen exempelvis den annars mycket populära Nüvi i bilen.
Att Garmin inte skickar med något headset är helt medvetet. Efter diverse undersökningar kom de fram till att det finns många motorcyklister som redan har lösningar som de vill använda, samtidigt som de som inte har det har många olika åsikter om vad som skulle varit med i kartongen, om något ändå skulle ingått. Att det sen även går att skylta med ett lägre pris, när kunden själv får lägga till sitt headset, har säkert gjort sitt till i det avgörandet.

Jag har en jobbarkompis som köpte ett halvår innan Zumon kom ut. Han har en TomTom Rider, följaktligen. Nu grämer han sig svårligen, och vill köpa min Zumo billigt lite då och då. Ska det vara billigt behåller jag den... :rolleyes:
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Boxer-Mange » 2007-05-26/23:37

Jag köpte min Zumo 550 på http://www.blokesstuff.com/www.blokesstuff.eu efter rekommendation här på forumet. Dom hade ett paketpris med GTM12 som passade mej. Dom har även paket med Scala Rider om du vill ha headset, men jag vet inte om priset i det fallet är attraktivt och jag har inte provat Scala Rider.

Som HMR påpekat i andra trådar så är det ofta bara 2 års garanti i EU (gäller även Aspidshop) jämfört med Garmin Sveriges 3 år.
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-27/08:26

BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Garanti

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-27/10:47

Inlägget angående garanti är ju inte helt fel.
3 år är ju bättre en 2 år och det kan ju vara värt en slant.....

Sedan om man handlar ibutiker kan man ju ofta köpa till drulleförsäkringar...
Och allt mitt som jag inte har försäkring på brukar gå sönder....
Skall kolla på Media markt också.

Skall kolla de andra länkarna.
TAck på förhand
Dennis
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38

Inläggav Kenneth » 2007-05-27/11:29

Sedan om man handlar ibutiker kan man ju ofta köpa till drulleförsäkringar...
Och allt mitt som jag inte har försäkring på brukar gå sönder....
Skall kolla på Media markt också.


Kolla även din hemförsäkring om du har eller kan lägga till allrisk/drulle. Kostar ca 500/år, självrisk ca 1500, tak ca 40 000. Gäller då för allt som man tappar, sätter sig på, mm.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-27/14:03

Mc_piloten;13324 skrev:Och ja, jag har alrig haft en Gps innan.
278 bäst...hm tror jag säkert. Men priset avskräcker mig iaf.

Mer att tänka på?


Jag förutsätter att du kollat inköpstips mm på klubbens GPS-sidor? T ex att du läst [url="http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf"]det här[/url] dokumentet?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-27/21:52

Jag har inte läst allt på detta forum ad gäller inköps tips. Det skulle ta lång tid att finna allt.
Det dok. som du länkade till var bra. Proffsigt gjort.

Det verkar som den största nackdelen som jag såg det med Zumon var hantering och visualisering av spår vilket tydligen skall vara krångligt eller inte fungera på zumo. Frågan är bara går det att göra fast det är krångligt eller är det så at tdet inte fungerar.
Sedan verkar ju frilufskartan i zumo vara ett skämt iaf enligt bilden!
Men det är inte för skogsvandring jag skall haden som mest.
Sedan är ju priset för 278 samt att den har sämre motagning nackdelar.
Skulle eländet tappa mottagningen hela tiden skulle jag bli vansinnig!

Sedan ställde dokumentet till det med 2820. Skall tydligen vara som Zumo. Finns den kvar att köpa ny?
Är den dyr?

Har 278 & 2820 blåtandslösningar? Jag vill ha den som handsfree också

Om jag säger så här vad gäller mitt tänkta anv. Obs aldrig använt gps!
40% Lägga asfaltsrutter med mc klubben, semester med mc etc.
30% grusbus, Mest ladda färdiga rutter till en början iaf.
25% Användning i bilen
5 % (max) Promenader etc.
Vad tycker ni nu?
MVH
Dennis
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38

Inläggav HMRHMR » 2007-05-27/23:07

Mc_piloten;13389 skrev:Om jag säger så här vad gäller mitt tänkta anv. Obs aldrig använt gps!
40% Lägga asfaltsrutter med mc klubben, semester med mc etc.
30% grusbus, Mest ladda färdiga rutter till en början iaf.
25% Användning i bilen
5 % (max) Promenader etc.
Vad tycker ni nu?


Jag håller kvar vid jag jag skrev ovan. Om du är nybörjare på GPS - köp en Zumo! Då blir du inte besviken.

SP2820 saknar inbyggt batteri och duger inte till promenader. Köp en Zumo 550.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-05-28/09:07

Efter det att jämförelsen mellan 278C och Zumo författades har Zumon fått möjligheten att visa det aktiva spåret med en cyan linje på skärmen. Men det är bara det aktiva spåret, inga sparade (konceptet sparade spår finns inte på Zumo) och alltså i den givna färgen. Man kan åtminstone se var man körde nyss.

I Zumon får man istället göra om ett spår till en rutt, om man ska spara det för framtiden. Rutten syns om man har den aktiv, men man kan förstås bara följa en rutt i taget.

StreetPilot 2820 går fortfarande att köpa. Liksom för 276C/278C gäller att det är en sån modell som man kan använda i tre månader och fortfarande hitta nya funktioner på. Som Resmark skrivit flera gånger: Zumo går fortare att förstå sig på.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

TAckar

Inläggav Mc_piloten » 2007-05-28/18:36

TAckar o bockar.
Jag hamnar där jag trodde från början, men med lite säkerhet att det är rätt.
//
Dennis
Mc_piloten
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-25/21:38


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst