Zumo 550

Inläggav apersson850 » 2007-07-06/20:45

Hjälpprogram -> Lås upp kartor -> Nästa -> Visa mina installerade upplåsningskoder.
Där finns också valet för att säkerhetskopiera koderna.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Zumo och ruttomräkning

Inläggav Matz Zingmark » 2007-07-21/00:27

Jag har nu varit ute på min första längre tur, ca 300 mil, med min zumo. Jag har sett några olika lustigheter.
1 När jag laggt upp en rutt med flera platser som jag tänker besöka. Om jag då inte väljer den väg som zumon har valt. tex när en väg inte går att köra i en stad, förbudfskylt mm. Zumon räknar då om, efter en fråga, och allt är frid och fröjd. Tyvärr föreslår den då ofta att man skall vända och köra tillbaka samma väg, jag struntar i detta, och åker vidare. Ny omräkning blir då följden. När den åter har räknat om så har den tagit bort alla mina delmål och enbart slutmålet finns kvar, vad beror detta på?
Har den blivit sur för att jag inte har gjort som den sa. Kan det bero på att den har en kvinnoröst?

2 Jag har lagt upp att jag vill köra från en plats till en annan, och den tar snällt en bra väg. När jag kommer fram och väljer att åka tillbaka väljer den en annan väg. Varför?

3 Vi var flera som hade GPS med oss på vår tur till Åland och vi hade visserligen olika, jag zumo, och en annan quest2, men vi hade samma kartmaterial. Dessa gpser valde olika vägar från plats ett, till plats två. Vi hade samma inställningar. Dessutom valde min zumo olika vägar olika gånger, med samma inställningar. Jag hade dock olika start och målplatser men den felande länken (sträckan som ändrades) var lika.
Jag börjar fundera på om det inte finns en mänsklig hjärna i min zumo, som tar en kaffepaus då och då.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-21/09:53

Matz Zingmark;17041 skrev:...... Ny omräkning blir då följden. När den åter har räknat om så har den tagit bort alla mina delmål och enbart slutmålet finns kvar, vad beror detta på? .......

Jag har tjatat om detta i flera år nu - och jag tjatar vidare!

- Om du vill bestämma vilken väg du skall köra så finns bara ett alternativ. Rutten måste beräknas i MapSource på PC'n och sedan tankas upp till GPS'en. Automatisk ruttomräkning i GPS'en skall vara avstängd. Om du måste välja en annan väg en liten bit så zoomar du ut och följer kartan tillbaks till rutten.

- Om du vill ta dig till en viss plats utan hänsyn till vägvalet så går det bra att låta GPS'en beräkna rutten. Automatisk ruttomräkning kan då med fördel användas.

Att olika GPS'er ger olika vägval i olika sammanhang har flera orsaker. Bl a så kan man ha ställt in GPS'erna olika. Men det beror oxå på att programvaran (firmware) i GPS'en är olika. Du kan i alla fall trösta dig med att Zumo har bättre ruttberäkningsprogramvara än de flesta andra modeller.

Visst går det i många modeller att knappa in en rutt längs ett antal viapunkter. Men funktionen är mycket oförutsägbar och, som du själv märkt, inte reproducerbar. På de flesta GPS'er kan man inte spara en inknappad rutt vilket betyder att man bara kan skapa en enda rutt. I de allra flesta fall så förstörs rutten om kan glömmer stänga av automatisk ruttomräkning.

Nej, ruttplanering måste göras på PC'n. Vill du köra en bestämd men oplanerad väg on-the-road så är den enda användbara tekniken att rutta bit för bit. Dvs om du befinner i ett alppass så ruttar du till nästa pass. När du väl kommit dit så ruttar du till nästa, därifrån till nästa, osv. Tips: Spara en massa intressanta platser i förväg i form av waypoints. Då blir det enkelt att rutta bit-för-bit.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-07-21/20:19

Den där sjukan att viapunkter tappas bort, om man behöver räkna om rutten flera gånger, är något Zumo delar med fler andra navigatormodeller från Garmin. Det verkar inträffa om den får räkna om rutten många gånger. Jag vet inte exakt hur mycket "många" är i detta fall. Det verkar i alla fall som om programmet är skrivet så, att efter ett visst antal omräkningar får den uppfattningen att chauffören skiter i viapunkterna, eftersom han ändå inte följer rutten, så därför struntar navigatorn i dem och visar vägen till slutmålet istället.

Antingen gör du som herr Resmark beskriver, eller ser du till att spara rutten under ett eget namn innan du börjar åka, så att du helt enkelt kan aktivera den igen, ifall omräkningar gör att den neutraliseras av GPS:n.

Att rutterna kan ser olika ut i olika riktningar beror ibland på att vissa delar av sträckningen går längs enkelriktade vägar. Då kan det fälla avgörandet om vilken sträcka som är bäst. Sen är det också så, att algoritmen är skriven på ett sådant sätt, att navigatorn vill komma ut på vägar med hög "routing level" (i alla fall om man har den ställd på kortare tid) så fort som möjligt. Då minnes- och processorresurserna har sin begränsning, kan den inte undersöka alla tänkbara alternativ inom en ändlig tid. Därför måste den ta genvägar, vilket kan innebära att ruttalternativ, som upptäcks när den räknar i ena riktningen inte råkar upptäckas när räkningen börjar från andra hållet.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-07-21/22:00

apersson850;17081 skrev:Den där sjukan att viapunkter tappas bort, om man behöver räkna om rutten flera gånger, är något Zumo delar med fler andra navigatormodeller från Garmin. Det verkar inträffa om den får räkna om rutten många gånger. Jag vet inte exakt hur mycket "många" är i detta fall. Det verkar i alla fall som om programmet är skrivet så, att efter ett visst antal omräkningar får den uppfattningen att chauffören skiter i viapunkterna, eftersom han ändå inte följer rutten, så därför struntar navigatorn i dem och visar vägen till slutmålet istället.

Det är såvitt jag förstår medvetet och avsiktligt precis så som du antar. Efter ett antal, tre, omräkningar så antar GPS'en att du har lämnat ursprungsrutten och endast vill nå målet så fort som möjligt. Helt ologiskt är det ju inte. Genom att starta om rutten så får man tre "nya chanser".
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-07-22/17:49

Jag reserverar mig för att det alltid är tre omräkningar som gäller. Det kan mycket väl skilja mellan olika modeller, liksom det exempelvis skiljer på hur långt från rutten man måste komma, innan en omräkning sker.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-07-22/20:01

apersson850;17110 skrev:Jag reserverar mig för att det alltid är tre omräkningar som gäller. Det kan mycket väl skilja mellan olika modeller, liksom det exempelvis skiljer på hur långt från rutten man måste komma, innan en omräkning sker.

Ja, det skiljer mellan olika modeller och olika versionen av firmware. Siffran 3 kommer från Garmin och gällde en speicifik modell. Minns inte vilken.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Skillnad Zumo 500/550

Inläggav Rockster 80 » 2007-07-22/20:45

Försökte hitta skillnaden på 500 och 550, är det någon som har koll på detta?
Vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Maggy » 2007-07-22/20:50

550 = MC fäste, bilfäste, 2Gb inbyggt minne, europakartor
500 = bara MC fäste, 512Mb inbyggt minne och nordenkartor
/Maggy
K1600GTL
Maggy
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2007-01-10/21:22

Inläggav Rockster 80 » 2007-07-22/21:00

tackar då, får det bli en 550...
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav GPS... » 2007-07-23/06:50

Har hittat billiga 550 så jag undrar ifall det går bra att köpa Zumo 550 från Tyskland och sedan ställa om språket i menyerna till engelska eller svenska?

är det något annat att tänka på vid köp i tyskland eller i Europa ?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav HMRHMR » 2007-07-23/07:37

GPS...;17127 skrev:Har hittat billiga 550 så jag undrar ifall det går bra att köpa Zumo 550 från Tyskland och sedan ställa om språket i menyerna till engelska eller svenska?
är det något annat att tänka på vid köp i tyskland eller i Europa ?

Zumo 550 är identisk oavsett var i Europa den köps. Det finns bara en skillnad och det är längden på garantiåtagandet. Köpt i Sverige så ingår vanligtvis 3 års garanti.

Språk på menyer ställer man in. Språkfiler för talade instruktioner tankar man hem från Garmins website. Svenska finns bl a.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Kartor på SDHC?

Inläggav Nukie » 2007-07-23/10:07

Hej! Letar GPS och har blivit övertygad (efter att ha läst HMR:s inlägg här) om att det är en Zumo jag skall ha även om Rider 2 lockar. Om jag tolkat allt rätt kan jag inte få in hela europakartan i minnet på en Zumo 500. Går det att lägga hela europakartan på ett SDHC och köra därifrån istället för från det inbyggda minnet? Kommer detta att påverka prestanda (uppdaterings-/beräknings-hastighet etc.) på GPS:en?

ps. Är det någon som har information om var man köper zumo billigt så maila gärna. Enligt prisjakt.nu så finns Zumo 550 för 6995 i sverige eller 6300 inkl frakt från det tyska landet. netsuperstore i s-holm påstår att dom säljer dom för 6286:- men verkar vara extremt oseriösa enligt vad jag funnit på nätet. Någon som har andra tipps?
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00

Inläggav GPS... » 2007-07-23/14:58

hur fungerar det med uppdateringar av City Navigator Europe NT? läste att det var gratis förut men kanske är inte så längre och den som följer med i kartongen gäller, hur ligger det till med det?, vad innebär uppdateringarna? vad kostar uppdateringar?

när släpptes NT8 ?(om tidigare versionen hette så), när släpptes NT 9?, när kommer nästa? kan det vara så att Zumo levereras med NT8? måste man kolla i kartongen vilken som följer med ifall man vill vara säker på att få senaste?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav GPS... » 2007-07-23/15:07

Nukie;17134 skrev:Går det att lägga hela europakartan på ett SDHC och köra därifrån istället för från det inbyggda minnet? Kommer detta att påverka prestanda (uppdaterings-/beräknings-hastighet etc.) på GPS:en?


de säljer hela Europa kartan på SD så det verkar vara fullt möjligt,

http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/citynavntEuropecards.jsp

bra fråga om prestandan, när kommer nästa version av Zumo?(snabbare?), hur ofta brukar Garmin lansera nya produkter?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav apersson850 » 2007-07-23/23:50

Zumo 500 har inte TTS heller, såvitt jag vet. Uttalar alltså inte gatunamnen man ska svänga in på.
Det går bra att knöla in hela Europa på ett vanligt 2 GB SD-kort, om man inte ska ha en skrälldus musikfiler där också.

Nya produkter från Garmin kommer det stup i kvarten. Men något så speciellt som nya motorcykelnavigatorer kommer klart inte lika ofta.

Jag fick min Zumo i oktober 2006. Då hade de inte börjat säljas, men den hade NT9 från början. Därför tror jag inte att det finns några med NT8 i.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav GPS... » 2007-07-24/01:38

apersson850;17166 skrev:Det går bra att knöla in hela Europa på ett vanligt 2 GB SD-kort, om man inte ska ha en skrälldus musikfiler där också.


finns det någon begränsning på hur stora SD-kort den klarar? 4GB? en del prylar har en begränsning på hur stora kort dom klarar.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav HMRHMR » 2007-07-24/07:30

Zumo 500 klarar 4 GB SD-kort. Men 2GB räcker till för CN9NT.

Om man tankar upp hela europakartan på SD-kortet så bör inte det påverka funktionen negativt. Möjligen så bör man undvika att tanka upp just de delar av kartan som redan ligger i minnet.

Alla Zumo i Europa har hitintills levererats med version 9 av kartan. Uppdateringar av kartan kommer varje år runt årsskiftet. En uppdatering kostar $75 + moms dvs c:a 750 kr.

En kartuppdatering innebär att man får en helt ny europakarta. Hur omfattande korrigeringar som införts är väldigt olika i olika länder. Några exempel:

- i v5 saknades Norge helt. Kom i v6.
- i v8 saknades Polen. Kom i v9.
- i v9 saknas i praktiken hela östeuropa utom Polen och vissa delar av Ungern. Gissningsvis så blir det bättre i v10 som kommer c:a januari 2008.
- v9 är betydligt bättre än v8 i Spanien, Portugal & Irland.

Oftast så beskriver kartan när den släpps hur huvudvägarna såg ut drygt ett år tidigare. Dvs när man köper en GPS så är kartan ofta bortåt två år gammal. För det mesta är det sent tillkomna rondeller & förbifarter som saknas. För det mindre vägnätet kan det dröja 4-5 år eller mer innan uppdateringar kommer med. Men det varierar mycket mellan olika länder.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-07-24/08:50

När man är ute och kör upptäcker man fel, tex vill Zumon att jag skall köra på cykelbana. På detta ställe, har det aldrig varit tillåtet att köra bil. Var meddelar man sådana fel och hur lång tid tar det innan det blir fixat.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav GPS... » 2007-07-24/16:07

HMR;17172 skrev:Zumo 500 klarar 4 GB SD-kort. Men 2GB räcker till för CN9NT. etc.


tack för info.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Inläggav apersson850 » 2007-07-24/18:09

Zumo har fått en uppdatering som gör att den ska klara SDHC-kort också. Sådana finns väl upp till 8 GB, tror jag. Jag har inte provat.

Fel på kartan rapporterar man [url="http://mapreporter.navteq.com/dur-web-external/"]här[/url]. Där kan man också se på kartbilden om det man vill klaga på redan är inlagt. Ja, inte om det gäller att en väg bara är tillåten för cyklar, men rondeller och sånt syns om de finns med. Finns de där, kommer de med tiden i GPS-tillverkarnas kartor också.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Matz Zingmark » 2007-07-25/06:55

apersson850;17199 skrev:Zumo har fått en uppdatering som gör att den ska klara SDHC-kort också. Sådana finns väl upp till 8 GB, tror jag. Jag har inte provat.

Fel på kartan rapporterar man [url="http://mapreporter.navteq.com/dur-web-external/"]här[/url]. Där kan man också se på kartbilden om det man vill klaga på redan är inlagt. Ja, inte om det gäller att en väg bara är tillåten för cyklar, men rondeller och sånt syns om de finns med. Finns de där, kommer de med tiden i GPS-tillverkarnas kartor också.


Detta fungerar inte för mig. Jag kunde gå hela vägen, och skicka jag fick då tillbaka sidan med ett meddelande om att det inte funkade och att jag skulle klicka på sidan. Efter att ha klickat skickade jag åter iväg, men med samma resultat. Programmet ville köra ett program och det tillät jag men det funkade inte ändå. Jag har provat med att öppna ett konto men nu kommer jag inte in, utan får detta meddelande:
Not Authorized
You do not have permission to access the requested resource. :(
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Zumo problem

Inläggav Matz Zingmark » 2007-07-27/10:58

Jag har instalerat Friluftskartan på min Zumo och nu vill han visa bara visa demo och när jag försöker att få fram kartan visar den bara simulering. Vad ska jag göra??????
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Zumo problem

Inläggav Matz Zingmark » 2007-07-27/11:07

Jag har instalerat Friluftskartan på min Zumo och nu vill han bara visa demo och när jag försöker att få fram kartan visar den bara simulering. Vad ska jag göra??????
Jag har lagt in kartan på sdkortet och tar jag ut det så fungerar gpsen helt ok
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-07-29/09:00

Jag har inte heller fått Navteqs Mapreporter att fungera om jag skapar ett konto och loggar in. Men det har fungerat som det ska om jag har rapporterat som "gäst".
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

batteri

Inläggav Matz Zingmark » 2007-08-01/17:20

Hur stort är batteriet till en Zumo? Jag funderar på att ha ett extra batteri till mina cykelutflyckter och då använda lösa batterier och mcladdaren.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-08-02/08:42

Nästan lika långt som Zumon är hög. Två-tre centimeter brett och tjockt.

Detta sagt utan att ha den inom synhåll.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Matz Zingmark » 2007-08-02/10:23

Jag förmodar att det inte sitter standardbatterier utan något specialbatteri, och därför tänkte jag använda ett annat batteri. Jag undrar därför vilken efekt det är på originalbatteriet eller hur många ampere det kan ha. Jag har inte hittat dessa uppgifter någon stans.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-02/10:42

Matz Zingmark;17598 skrev:Hur stort är batteriet till en Zumo? Jag funderar på att ha ett extra batteri till mina cykelutflyckter och då använda lösa batterier och mcladdaren.


Matz Zingmark;17638 skrev:Jag förmodar att det inte sitter standardbatterier utan något specialbatteri, och därför tänkte jag använda ett annat batteri. Jag undrar därför vilken efekt det är på originalbatteriet eller hur många ampere det kan ha. Jag har inte hittat dessa uppgifter någon stans.


Om du tänkt använda MC-laddaren, är det inte särskilt relevant vad det inbyggda batteriet har för spänning eller kapacitet (mäts i Ah, Amperetimmar. eller snarare mAh, milliamperetimmar, på så små batterier).
MC-laddaren är gjord för 12V, så det är ett 12V-batteri du behöver. Självklart ska det vara kapabelt att ge den ström Zumo:n drar (mäts i Ampere, eller milliampere (mA) och bör stå i specifikationerna som 'max strömförbrukning' eller liknande). Kapaciteten på batteriet (mAh) avgör hur länge det räcker - du dividerar helt enkelt kapaciteten i mAh med apparatens strömförbrukning i mA, och får då fram en (ungefärlig) drifttid i timmar. T ex om apparaten drar 350 mA, och batteriet är på 1400 mAh, så får du en drifttid på 1400/350 = 4 timmar. Det hela kompliceras en smula av att det inbyggda batteriet laddas av den externa matningen, där kan du förlora en del eftersom laddningen har ganska dålig verkningsgrad. Har du det inbyggda batteriet fulladdat när du börjar, är det sannolikt inte ett problem.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Billig Zumo 550 + fråga om fäste

Inläggav tregee » 2007-08-08/12:07

Har hittat en Zumo 550 till ett bra pris (4 650:-) och funderar på att köpa.
http://www.pixmania.com/se/se/506939/art/garmin/gps-motorcykel-zumo-500-d.html#
Nu undrar jag om någon kan berätta hur fästet funkar. Har en R1200ST så det finns inget traditionellt styre att fästa i. Någon som har ett tips?
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Oooppss

Inläggav Kenneth » 2007-08-08/12:46

tregee;18027 skrev:Har hittat en Zumo 550 till ett bra pris (4 650:-) och funderar på att köpa.
http://www.pixmania.com/se/se/506939/art/garmin/gps-motorcykel-zumo-500-d.html#
Nu undrar jag om någon kan berätta hur fästet funkar. Har en R1200ST så det finns inget traditionellt styre att fästa i. Någon som har ett tips?



Länken går till Zumo 500 (Skandinavien)
Här är länken till Zumo 550 (Västeuropa)
http://www.pixmania.com/se/se/507051/art/garmin/gps-motorcykel-zumo-550-e.html
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav conkers » 2007-08-08/12:57

Finns väldigt många ölika monterings grejor och varianter med zumo'n, du börde hitta nån lösning.. annars kolla med touratech, dom har lite speciella grejor för just BMW styret tror jag.

Conk.
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24

Inläggav HMRHMR » 2007-08-08/13:30

tregee;18027 skrev:Har hittat en Zumo 550 till ett bra pris (4 650:-) och funderar på att köpa.
http://www.pixmania.com/se/se/506939/art/garmin/gps-motorcykel-zumo-500-d.html#
Nu undrar jag om någon kan berätta hur fästet funkar. Har en R1200ST så det finns inget traditionellt styre att fästa i. Någon som har ett tips?

Fästena är ofta inte specifika för en viss GPS utan passar till alla modeller. Gå in på RAM's website och sök på just din MC-modell.

Annars så har BMW fästen till de flesta MC-modeller.

Fräckaste design på fästena hittar du hos Touratech.

Googla på! Allt finns på webben!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav tregee » 2007-08-09/05:54

Nu tänkte jag just på det fästet som levereras med Sumo. Det framgår inte på Garmins hemsida hur det ser ut däremot kanman se på en suddig bild att det sitter monterat på ett vanligt styre.
Vad är RAM´s webbsida?
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-08-09/06:40

tregee;18069 skrev:Nu tänkte jag just på det fästet som levereras med Sumo. Det framgår inte på Garmins hemsida hur det ser ut däremot kanman se på en suddig bild att det sitter monterat på ett vanligt styre.
Vad är RAM´s webbsida?


Enkelt uttryckt är det medlevererade fästet en hållare som du sätter din Zumo i, ungefär som en handsfreehållare (den är inte helt olik) för mobilen i bilen. I den sitter Zumon stadigt och du får tillgång till kontakter för ljud, mikrofon och ström-matning. Precis som med handsfreehållaren för mobilen måste du sedan ha något mellan "zumo-hållaren" och MCn. Det finns firmor som tillverkar dessa fästen. Beroende på hoj ser lösningnen lite olika ut.

En av tillverkarna för dessa fästen heter RAM ([url="http://www.pam.se"]www.pam.se[/url] är svenska hemsidan, OBS PAM inte RAM). De använder sig av ett system där man sätter fast en kula någonsstans på hojen (till exempel med en krampa runt styret), en kula på Zumofästet och en justerbar mellanbit. På så sätt får du ganska bra flexibilitet när du skall montera.

För vissa BMW modeller finns redan färdiga satser klara så det är bara att beställa. Räkna med att det kostar mellan några hundra lappar upp till en tusing för en RAM monterings sats.

Hope it helps Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav tregee » 2007-08-09/11:09

Tack för det, nu fattar jag...:)
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav tregee » 2007-08-10/09:50

Kenneth;18031 skrev:Länken går till Zumo 500 (Skandinavien)
Här är länken till Zumo 550 (Västeuropa)
http://www.pixmania.com/se/se/507051/art/garmin/gps-motorcykel-zumo-550-e.html


Stämmer Kenneth. Men efter vad jag förstår så medföljer Europa kartor på CD (Frankrike förinstallerat) till denna Zumo 500. Om man köper till ett 2Gb SD kort (289:-) en cig laddar kabel (247:-) och en bilställ med sugkopp (159:-) så kommer man undan klart billigare än en Zumo 550.:D
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav apersson850 » 2007-08-10/11:15

Dream on.

Du läste på fel rad. Bilhållaren kostar 1089 kronor. Att köpa en 500 istället för en 550, om man någonsin har tänkt använda den i bilen, är bara dumt.

Numera kan man ha så stora minneskort, att det ändå går att få in hela Europa, Nordamerika och Friluftskartan Pro även i en 500. För den som aldrig åker till USA eller i skogen spelar den saken förstås ingen roll.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav tregee » 2007-08-10/11:52

apersson850;18126 skrev:Dream on.

Du läste på fel rad. Bilhållaren kostar 1089 kronor. Att köpa en 500 istället för en 550, om man någonsin har tänkt använda den i bilen, är bara dumt.

Numera kan man ha så stora minneskort, att det ändå går att få in hela Europa, Nordamerika och Friluftskartan Pro även i en 500. För den som aldrig åker till USA eller i skogen spelar den saken förstås ingen roll.


Nu tänkte jag på denna:
http://www.pixmania.com/dev/gui_web/common_dsp/popup_fiche_article_xhtml.php?lgu=se&lgpu=se&article=46340232&itag=6613
Alltså inte orginal....
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav Nukie » 2007-08-10/12:32



Hej! Hej har tänkt ungefär samma tanke - köpa en 500 istället. Det lutar nu mot att jag köper en 550 för 6000:- från tyskland ist. Några kommentarer (rätta mig om jag har fel)...ciggladdaren ansluts till Garmins bilhållare inte till Zumo direkt, alltså kan man inte avända ovan nämnda laddare utan garmins bilhållare. Möjligen kan detta lösas genom att ladda via USB-anslutningen och ciggpropp med USB-uttag (har inte forskat i om effekten en ciggpropp med USB-uttag kan ge räcker). Zumon har ingen högtalare - den sitter i bilhållaren vilket gör att den enkla hållaren ovan kanske inte är så enkel. Detta kan man ju lösa med bluetooth, men det börjar kännas som om det är värt de 1700:- extra att köpa en 550 ist.
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00

Inläggav Blixten » 2007-08-10/14:57

Jag har en Zumo 500 som jag har köpt med förinstallerade kartor UK.

Internminnet är på 500 MB istället för 2Gb, ingen bilhållare med högtalare eller extra laddare ingår.

Jag löste det på följande sätt plockade bort den förinstallerade kartan och installerade in norden och baltikum som förinstallerad. Sedan kan jag plocka in extra kartor på SD kortet t ex resten av europa kartan.

Köpte ett RAM fäste för bilen sugpropp och kula (Totalt 250 på watski) Sedan har jag kopplat på en ciggkontakt på sladden som jag använder både i bilen och på motorcykeln.

Jag flyttar således över hållaren med kabel och allt mellan bilen. En pirat usbladdare fungerar inte i apparaten direkt, sedan måste facket vara öppet när den laddar om man skulle få det att fungera.

Men det beror om man vill ha högtalarfunktion och ha en fast inkoppling på motorcykeln.
Blixten
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-07-30/23:58

Inläggav tregee » 2007-08-10/15:23

Nukie;18132 skrev:Hej! Hej har tänkt ungefär samma tanke - köpa en 500 istället. Det lutar nu mot att jag köper en 550 för 6000:- från tyskland ist. Några kommentarer (rätta mig om jag har fel)...ciggladdaren ansluts till Garmins bilhållare inte till Zumo direkt, alltså kan man inte avända ovan nämnda laddare utan garmins bilhållare. Möjligen kan detta lösas genom att ladda via USB-anslutningen och ciggpropp med USB-uttag (har inte forskat i om effekten en ciggpropp med USB-uttag kan ge räcker). Zumon har ingen högtalare - den sitter i bilhållaren vilket gör att den enkla hållaren ovan kanske inte är så enkel. Detta kan man ju lösa med bluetooth, men det börjar kännas som om det är värt de 1700:- extra att köpa en 550 ist.


Ok, intressant info. Undrar om högtalaren är så nödvändig...mest tjatig tycker nog jag. Är det nån som vet om den medföljande Mc-laddkabeln ansluts till Zumons USB-port? I så fall så kan den ta 12V som laddström och då kan man ju anv. en ciggpropp med USB i bilen så då undrar man var man köper en sån..(har en sån till min Qtek mobil men den lämnar 5V) .
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav tregee » 2007-08-10/15:30

Blixten;18138 skrev:Jag har en Zumo 500 som jag har köpt med förinstallerade kartor UK.

Internminnet är på 500 MB istället för 2Gb, ingen bilhållare med högtalare eller extra laddare ingår.

Jag löste det på följande sätt plockade bort den förinstallerade kartan och installerade in norden och baltikum som förinstallerad. Sedan kan jag plocka in extra kartor på SD kortet t ex resten av europa kartan.

Köpte ett RAM fäste för bilen sugpropp och kula (Totalt 250 på watski) Sedan har jag kopplat på en ciggkontakt på sladden som jag använder både i bilen och på motorcykeln.

Jag flyttar således över hållaren med kabel och allt mellan bilen. En pirat usbladdare fungerar inte i apparaten direkt, sedan måste facket vara öppet när den laddar om man skulle få det att fungera.

Men det beror om man vill ha högtalarfunktion och ha en fast inkoppling på motorcykeln.


Då gäller det alltså att man har ett cigguttag tillgänligt på MC:en. Vad menar du med att "facket måste vara öppet"?
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav Nukie » 2007-08-10/15:45

Blixten;18138 skrev:Jag löste det på följande sätt plockade bort den förinstallerade kartan och installerade in norden och baltikum som förinstallerad. Sedan kan jag plocka in extra kartor på SD kortet t ex resten av europa kartan.

Köpte ett RAM fäste för bilen sugpropp och kula (Totalt 250 på watski) Sedan har jag kopplat på en ciggkontakt på sladden som jag använder både i bilen och på motorcykeln.

Jag flyttar således över hållaren med kabel och allt mellan bilen. En pirat usbladdare fungerar inte i apparaten direkt, sedan måste facket vara öppet när den laddar om man skulle få det att fungera.

Men det beror om man vill ha högtalarfunktion och ha en fast inkoppling på motorcykeln.


Detta verkar vara en fungerande lösning. Ljudet får man ju ut via uttaget på mchållaren - antingen till headset eller stereon.

Fungerar kartorna på SD-kortet "sömlöst" med de i det interna minnet eller behöver jag "ladda" en ny karta när jag passerar gränsen mellan de olika kartorna(sd resp internt). Har en ipaq idag och där måste jag byta karta när jag passerar gränsen även om dom ligger på samma kort.
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00

Inläggav Blixten » 2007-08-10/19:32

Nukie;18143 skrev:Detta verkar vara en fungerande lösning. Ljudet får man ju ut via uttaget på mchållaren - antingen till headset eller stereon.

Fungerar kartorna på SD-kortet "sömlöst" med de i det interna minnet eller behöver jag "ladda" en ny karta när jag passerar gränsen mellan de olika kartorna(sd resp internt). Har en ipaq idag och där måste jag byta karta när jag passerar gränsen även om dom ligger på samma kort.


När det gäller luckan på Zumo, så har den lucka för att komma åt USB kontakten och SD-minnet. Den måste således vara öppen om du ska ladda den via USB.

Kartorna fungerar vad jag vet sömlöst har inte behövt testa det, Zumon läser in alla kartorna så det ska inte vara något problem.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min Zumo, det enda är bristen på att kunna göra egna inställningar. Omvandling av spår till rutter fungerar perfekt. Igår var jag och körde i den Sörmländska skogarna. Och hade lagt in två spår som jag kunde växla mellan.
Blixten
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-07-30/23:58

Inläggav Helmetrock » 2007-08-10/20:48

Ni som har Zumo, vad tycker ni om storleken och batteritiden?

Jag har en Quest 2 nu, och den funkar riktigt bra att köra till en stad, och sedan kuta runt i hela staden efter kartan hela dan, och sen köra hem, funkar det med en Zumo?

Jag tänkte nämligen skaffa en 550 eftersom min Quest börjat leva rövare:mad:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Blixten » 2007-08-10/23:33

Helmetrock;18161 skrev:Ni som har Zumo, vad tycker ni om storleken och batteritiden?

Jag har en Quest 2 nu, och den funkar riktigt bra att köra till en stad, och sedan kuta runt i hela staden efter kartan hela dan, och sen köra hem, funkar det med en Zumo?

Jag tänkte nämligen skaffa en 550 eftersom min Quest börjat leva rövare:mad:


Den är lite klumpig och stor kan jag tycka för att bära i handen men det fungerar. Batteritiden är drygt 5 timmar. (Jag hade ingång min i 5 och 38 min innan den gav upp när jag var ute och seglade)
Blixten
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-07-30/23:58

Inläggav HMRHMR » 2007-08-11/07:54

Helmetrock;18161 skrev:Jag har en Quest 2 nu, och den funkar riktigt bra att köra till en stad, och sedan kuta runt i hela staden efter kartan hela dan, och sen köra hem, funkar det med en Zumo?

En stor fördel med Zumo jämfört med Quest är att den håller kontakten med sateliterna även om man stoppar den i fickan & är omgiven av tät skog.

Genom att ha skärmen släckt utom just när man läser av den så förlängs batteritiden rejält.

Dessutom så hittar Zumo sateliterna så snabbt att man kan stänga av den helt om den inte behövs på en timme eller så. Jämför med min N95. Den behöver 5-10 minuter för att få kontakt och är därmed nästan obrukbar för det jag tänkt ha den till - markera var jag parkerat bilen och sedan gå stadspromenad/skogspromenad. :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Frick » 2007-08-11/16:20

Till den handhållna spelkonsolen nintendo ds lite
Så finns det ett plastskydd att klistra på skärmen

Det passar även zumon
Vilket kan vara bra om man vill skydda skärmen

Det medföljer två olika storlekar på plastskydden
och den större passar zumon bäst


Jag har börjat fått problem med ljudet på zumon
på grund av att zumon inte verkar få bra nog kontakt i hållaren

och efter att ha forskat runt på olika ställen på nätet
så verkar det vara ett väldig vanligt problem

Någon här som har upplevt liknande problem?
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14

Inläggav henrikk1200rs » 2007-08-13/07:41

jag är jättenöjd med min snab till att hitta satelit kör du fel räknar den om ruten på några sekunder mycket lätt sköt jag har inte ens läst instruktionen sen fatter jag inte hur man för att spara en tusindlap kan hålla på med allt klyd om ladning hållare osv jag köpte det stora paketet med allt o då inklusiva svensk intruktion (ska läsa den en dag) kostade 7900 kolla på price runner
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

FöregåendeNästa

Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst