Språkförvirring i Garminrutter

Språkförvirring i Garminrutter

Inläggav apersson850 » 2007-06-05/07:39

Många av Garmins navigatorer har möjlighet att påverka den automatiska ruttgenereringen, genom att ange vägtyper som man inte vill åka på. En del kan också hålla reda på preferenser för vägtyper som man faktiskt vill åka på. De mer avancerade kan dessutom lagra specificerade områden eller vägar som man inte vill passera, av någon anledning.

Exakt vilka inställningar som finns beror på vilken modell det gäller. Bland de olika saker som man kan ställa in att undvika finns ofta u-svängar, betalvägar, motorvägar, grusvägar, kollektivfiler, trafikproblem och färjor. Efter att ha fått, i mitt tycke, märkliga rutter på flera modeller har jag, efter ett ihärdigt diskuterande med "Nisse på Garmin" redat ut att det är ett missförstånd i översättningen av "motorvägar" (amerikanska "highway").
På svenska är det ingen större tvekan om vad folk tänker på när man säger "motorväg". Skilda körfält och planskilda korsningar. Men i USA sorterar man upp "highway" i flera olika typer. De kallar dem för "interstate highways" (freeways), major highways och minor highways och kanske ännu fler. En bättre svensk översättning, en som stämmer med hur mojängen gör när den räknar rutterna, vore "landsväg".

För svenska förhållanden verkar det som om navigatorer som Zumo 550 och GPSmap 60 CSx försöker undvika allt ner till och med länsvägar (alltså nummer upp till 499), när man ställer den på att undvika motorvägar. Fast inte helt och hållet heller. Det verkar även som om gränsen för hur mycket det får "kosta" (alltså hur mycket längre tid/sträcka en väg vid sidan om landsvägarna får innebära) är ganska snävt satt. För en del rutter som jag har provat har navigatorns ambitioner att undvika landsvägar i början på rutten lett till mer landsväg i slutet, rent av...
Den iQue 3600a som jag också testade med fattar andra beslut. Där liknar rutterna mer det man får om man i Mapsource sätter preferensen nära vänstra kanten (små/stora vägar), när man ställer den på "avoid highways" (svenska finns inte på 3600a).

Om du använder den här funktionen på exempelvis en Zumo, så tänk "landsväg" istället för "motorväg", för att bättre förstå varför rutten blir som den blir. Jag upptäckte själv det här när vi använde Zumon till att räkna ut en rutt som skulle vara lämplig för en moped. På motorvägar i svensk bemärkelse får den ju inte köra, men på det mesta av det som amerikanerna tydligen kallar för highway hade det gått bra.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Tack för klargörandet

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-05/08:16

Har fått liknande förvirringar vid ruttning med äldre Garmin. Tycker att förklaringen verkar högst logisk.
Att yankenoodle skiter i smådetaljer i pitoreska Europa är ju inget nytt.:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-05/10:45

Av de reaktioner jag fick verkar det snarare som om den som bestämde detta en gång i tiden inte visste hur det ser ut utanför Amerikat.

Något som verkar högst troligt, med tanke på en del amerikaners inskränkthet i det avseendet.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-06-05/22:10

Att låta GPS'en skapa "trevliga" rutter baserade på ruttpreferenser funkar inte i praktiken. Glöm det en gång för alla! Jag har testat på åskilliga olika modeller med alla möjliga inställningar och slutsatsen är entydig: Resultatet är alltid oförutsägbart.

Nu kan det ju i och för sig vara spännande med en oförutsägbar rutt men tyvärr så blir det oftast rätt ointressanta rutter. Vanligtvis mest stora riksvägar, tvärs igenom villaområden & industriområden, grus när man vill ha asfalt & tvärt om.

En anledning till att det inte fungerar är att vägattributen i kartan är bristfälliga. Även om GPS'en har kapacitet att skilja på grus & asfalt så saknas info om vägbeläggning för de allra flesta vägar så resultatet blir nonsens.

Den enda fungerande metoden för att skapa trevliga rutter är att göra det på PC'n med samtidig tillgång till en bra topografisk karta - t ex Ducceklubbens "Utmärkta vägar".

Gör man rutter i bergsområden är Google Earth ett suveränt hjälpmedel. Man skapar rutten i MapSource och sedan visualiserar man den i Google Earth och kollar om det är "den rätta vägen".
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-07/07:48

"Trevliga" kanske man inte ska förvänta sig, men jag hade förväntat mig att man skulle kunna skapa en rutt, som inte gick längs motorvägar, om man använder "undvik motorvägar", men som annars gick en någorlunda kort väg, om jag dessutom anger "kortare väg" som önskemål.

Nu har jag fått reda på att min iQue 3600a använder ett system, baserat på hastighetsklassningen, för att avgöra om en väg är "highway" eller inte. Nyare modeller, som exempelvis Zumo, använder istället "routing level" för detta. I mitt fall fick jag en märklig rutt på grund av att länsväg 120 har "routing level 3", men länsväg 124 har bara "routing level 2".

För den genomsnittlige användaren (i detta fall skulle det vara jag, då, och det finns de som inte ens håller med om den beskrvningen) är det omöjligt att se att en länsväg mellan Traryd och Älmhult anses viktigare än en länsväg mellan Ljungby och Älmhult. Därför blir man bara konfys över en sån rutt.

En "undivk vägar med planskilda korsningar", alltså i Sverige motorvägar och motortrafikleder, tycker jag vore en bra finess. Då slipper man vägar som inte är tillåtna för fordon som inte kan gå 50 km/h. Det är ju samtidigt de allra tråkigaste, på motorcykel.

Den som lever får se. Argumentera går ju i alla fall bra. Tills vidare kan det vara bra att veta hur mojängen "tänker", för då kanske man lättare förstår vad man får.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst