Touratech QV

Touratech QV

Inläggav Kjell Johansson » 2007-06-23/13:55

Jag använder i dagsläget Garmin och Mapsource vilket också verkar vara huvudspåret här i forumet. Olika inlägg verkar ange att Mapsource är snudd på unikt.
En regnig dag tröskade jag mej igenom Touratech katalogens navigeringsavsnitt som är omfattande. Här finns ett stort avsnitt om "Touratech QV" som förefallet vara en mjukvara med många funktioner och med möjlighet att ansluta olika sorters kartor till. Funderar på om man här kan söka täckning i t ex östra europa och andra områden på ett sätt som t ex inte CN9 har? Känner någon här till något om detta?

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-06-23/21:18

Beror lite på vad du är ute efter. Om du vill ha kartor att installera på GPS'en så kan http://www8.garmin.com/cartography/mpc/ vara av intresse.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-06-25/22:24

Tack HMR, det var en intressant länk som verkade ha mycket matnyttigt. Till en del länder krävdes förstås språkkunskaper...Ukraina t.ex

Men sedan var det den rubricerade mjukvaran QV4 GPS software (jag nämnde ovan) som såg intressant ut. Man verkar kunna använda såväl MapSource kompatibla kartor såväl som många andra och även kombinera dem. Lägga en sådan karta eller Navtech tillsammans med en topografisk samt Google earth image ovan på varandra i lager. Ruttplanering, TMC mm

Nu är jag ju en glad amatör som har lite svårt att genomskåda vad som är användbart och vad som är skräp. Så jag tänkte att kanske du eller någon annan med örnkoll på GPS hade tittat på detta eftersom de flesta här väl kommer i kontakt med Touratech någon gång. Om inte så bifogas länk

http://www.ttqv.de

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-06-26/14:58

Gustav;15539 skrev:Men sedan var det den rubricerade mjukvaran QV4 GPS software (jag nämnde ovan) som såg intressant ut. Man verkar kunna använda såväl MapSource kompatibla kartor såväl som många andra och även kombinera dem. Lägga en sådan karta eller Navtech tillsammans med en topografisk samt Google earth image ovan på varandra i lager. Ruttplanering, TMC mm

Program som TTQV är klart bra om du tänker tejpa fast en PC på tanken och köra omkring med. Du kan i princip scanna in vilken karta som helst, koppla in en GPS, och sedan "köra omkring" på kartan.

Mer nyttigt är programmet för att planera rutter i områden där Garmins CN9 har brister. Bäst funkar det då om du i TTQV skapar ett antal detaljerade spår med upp till 500 punkter/st som du sedan tankar upp till GPS'en. Sedan kan du följa spåret även om du inte har någon karta alls i GPS'en. Men det kräver förståss en GPS som supportar spår. Bl a 60CX, 76CX, 276C och 278 passar bra.

Jag har inte testat men man lär dessutom kunna skapa enklare kartor i TTQV som kan tankas upp till GPS'en och användas som bakgrund till de uppladdade spåren. Verkar vara nyttigt om man skall ut på en äventyrsresa i Afrika t ex.

Sammanfattningsvis - om du skall köra där CN9 eller någon av tredjepartskartorna saknar täckning så verkar TTQV vara ett nyttigt planeringsverktyg.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-06-26/15:18

OK så man är begränsad till datorn ingen upptankning till GPS alltså - en inte obetydlig begränsning.
Det förklarar varför de försöker sälja en dator anpassad för det syftet för ca 35 000.

Alltså i första hand intressant för verkligt seriösa globetrotters? Det får nog bli i ett annat liv då

Tack för svar

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst