zumo och friluftskartan pro

zumo och friluftskartan pro

Inläggav Matz Zingmark » 2007-06-25/18:30

Jag har nu fått hem min zumo och friluftskartan pro. Men hur får jag in friluftskartan i zumon och på datorn? Jag hittar inget om detta i manualen och det följer inte med någon instruktion med friluftskartan. Jag har provat att sätta in SD-kortet både i zumon och i datorn.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-25/23:11

Ja, ursäkta att jag säger det, men var du så dum att du köpte den på kort, inte på DVD, då får du aldrig in den i datorn. Varvid du har tappat halva finessen med kartan, enligt min mening.
Däremot ska det naturligtvis gå i Zumon, eller vilken annan Garmin som helst, som tar SD-kort.
Stoppa in kortet i Zumon, tryck Meny -> Verktyg -> Karta -> Kartinfo och bocka av City Navigator och bocka för Friluftskartan Pro. Backa sen ut till menyn och visa kartan, så ska den vara där.

För att spinna vidare på detta så finns det alltså en fördel med karta på kort: Koden följer kortet. Det går alltså att använda kortet i vilken GPS som helst, bara den har en passande kortläsare.
Men man kan inte lägga kartan på ett större kort.
Man kan inte kombinera kartan med andra kartor på kortet.
Man kan inte använda kartan i en GPS som tar andra storlekar på kort, exempelvis så som jag gör, där jag har Fri Pro i en GPSmap 60 CSx och i en Zumo 550 (mikro-SD resp. SD).
Man kan bara använda kartan i en GPS i taget, inte i två, som man får utan extra kostnad med versionen på DVD.
Man kan inte installera kartan på sin dator.
Därför kan man inte lägga ut punkter på kartan på datorn.
Man kan inte skapa rutter på kartan på datorn.
Man kan inte titta på sina spårloggar på kartan på datorn.

Sammantaget ser jag bara en riktigt bra anledning till att köpa kartan på SD-kort: Man har ingen dator, man använder aldrig någon dator och man har inte tänkt göra det i en dimmig framtid heller.

Fast då läser man förstås inte detta inlägg heller.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Matz Zingmark » 2007-06-26/12:55

apersson850;15545 skrev:Ja, ursäkta att jag säger det, men var du så dum att du köpte den på kort, inte på DVD, då får du aldrig in den i datorn. Varvid du har tappat halva finessen med kartan, enligt min mening.
Däremot ska det naturligtvis gå i Zumon, eller vilken annan Garmin som helst, som tar SD-kort.
Stoppa in kortet i Zumon, tryck Meny -> Verktyg -> Karta -> Kartinfo och bocka av City Navigator och bocka för Friluftskartan Pro. Backa sen ut till menyn och visa kartan, så ska den vara där.

För att spinna vidare på detta så finns det alltså en fördel med karta på kort: Koden följer kortet. Det går alltså att använda kortet i vilken GPS som helst, bara den har en passande kortläsare.
Men man kan inte lägga kartan på ett större kort.
Man kan inte kombinera kartan med andra kartor på kortet.
Man kan inte använda kartan i en GPS som tar andra storlekar på kort, exempelvis så som jag gör, där jag har Fri Pro i en GPSmap 60 CSx och i en Zumo 550 (mikro-SD resp. SD).
Man kan bara använda kartan i en GPS i taget, inte i två, som man får utan extra kostnad med versionen på DVD.
Man kan inte installera kartan på sin dator.
Därför kan man inte lägga ut punkter på kartan på datorn.
Man kan inte skapa rutter på kartan på datorn.
Man kan inte titta på sina spårloggar på kartan på datorn.

Sammantaget ser jag bara en riktigt bra anledning till att köpa kartan på SD-kort: Man har ingen dator, man använder aldrig någon dator och man har inte tänkt göra det i en dimmig framtid heller.

Fast då läser man förstås inte detta inlägg heller.


Jag fattar galoppen! En liten rättelse bara, det följer med två olika kort i kassetten, så om man har två olika GPSer med olika kortstorlek så får man två till pris av ett.
Om jag nu köper cd istället, hur går då instalationen till? Vill bara veta så att jag inte köper grisen i säcken en gång till.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-26/13:00

Finns det ett vanligt SD och ett mikro-SD kort? Det är inte så att det finns ett mikro och en adapter till ett vanligt?
Det var ju i alla fall bra om det finns två riktiga kort.

När du har en DVD installerar du den på vanligt Windows-vis. Har du redan Mapsource i din dator kommer den att lägga till den nya kartan till din befintliga installation. Annars får du Mapsource på köpet.

När du installerat programmet måste du knappa in upplåsningskoden/koderna. Antingen skaffar du den manuellt, via Garmins unlock-sidor, eller så låter du Mapsource göra det mer eller mindre automatiskt. Med din GPS (vissa modeller) ansluten kan Mapsource snoka reda på vilket nummer din GPS har, och sedan få tillbaka en passande kod till den navigatorn. Fungerar för två navigatorer, när du köper Friluftskartan Pro.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst