Garmin Quest II

Garmin Quest II

Inläggav MichaelWa » 2007-06-26/21:56

Läser igenom gamla tidningar från Bike där testförarna av K1200S lämnade tillbaka Qusten efter div strul, blev en Bmw original nav istället.
Verkar som många har strul även på forumet?
Törs man köpa en Quest II:a?
Hur monteras den på en K1200S, försöker se på bilderna i Bike & ser ut som den är monterad på batt luckan?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Quest II är bra på många sätt...

Inläggav DustRat » 2007-06-27/00:24

Hej,

Många jag snackat med är nöjda med sina Quest II eller rättare sagt jag har inte mött någon som uttryckt missnöje. Jag har sett den hos vänner på både mc, cykel, båt, på promenaden och i bil. De verkar som om de inte har några problem, jag själv däremot har delade åsikter om denna apparat. Den fungerar bättre nu med de senare uppdateringarna än den gjorde för något år sedan.

- Plus är att den är kompakt, har en stor uppsättning inställningar och möjligheter när det gäller att tanka hem POI, kartor och lägga in rutter mm. Sedan är den oöm, har lång batteritid och smidig. Förutom Garmins egen fästanordning kan man köpa några olika varianter hos Touratech. Själv har jag en låsbar hållare med maximal stötdämpning. Till detta har jag kompletterat med en strömkabel som pluggas lätt in i hojens uttag - laddad hela semestern, fint!

- Minus är att den saknar blåtand, ljud måste tas via laddkabeln. På hojen har jag valt att inte bry mig om att montera hörlurarna jag köpt därför jag inte gillar den där kabeln som hänger och slänger från hjälmen, fast nu till semestern kan lurarna kanske göra själ för pengarna.

- Men det största problemet tycker jag är att den vid vissa tillfällen uppdaterar skärmen på tok för långsamt. Den står och "ritar" men kommer så att säga inte igång att rita. Jag uppfattar det som om den stundtals när/om den för ett ögonblick tappar satellitkontakten till exempel i en tunnel vill skärmen gärna "låsa sig" och kommer inte igång med "ritandet". När nu kartbilden inte "ritar" om sig, uppdaterar sig dock ljudanvisningarna.

Eller så hoppar kartbilden till en helt annan plats när den för ett ögonblick tappar kontakten med satteliterna, vilket kanske är naturligt när apparaten inte längre vet var den är men "tror" att den är någon annan stans.

Vad som är orsaken till "rit-problemet" kan jag bara gissa, vilket jag skall försöka mig på att göra: Jag tror att Quest II:an är så full av funktioner, kartor och minne att processorn eller vad det är inte hinner/orkar räkna om fullt ut när det blir för mycket på en gång. För att kompensera detta har jag stängt av den automatiska in- och utzoomningsfunktionen och den automatiska ruttomräkningen.

Dessutom upplever jag det som om Quest II:an lätt tappar kontakten med satteliterna i trånga utrymmen, men jag vet inte riktigt om upplevelsen är korrekt i jämförelse med andra GPS-navigatorer.

Nu när jag använt min Quest II i över ett år så skulle jag härnäst önska mig en GPS med en större skärm där mer av kartan kunde vara synlig samtidigt.

Totalt sett är jag dock nöjd. Om jag skulle ge ett köpråd så vore det nog helt och hållet en kostnadsfråga. Zumon har det nya antennsystemet (SiRF Star III GPS-mottagare) och man kunde ju önska att Quest II hade detta, samt Zumons snabba processor (eller vad det nu är som driver navigatorn). Fast då kan man ju lika gärna köpa Zumon direkt.

En annan liten och smidig apparat som har det nya antennsystemet är serien GPSmap 60Cx osv. Kan ju var värt att jämföra med Quest II, men då får man säkert stoppa in en massa minnen och köpa kartan bredvid.

Lycka till
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-06-27/08:05

DustRats synpunkter känns igen från många andra Quest2 ägare så de stämmer säkert bra.

Kan tillägga att varken Zumo eller 60CX visar speciellt mycket mer karta än Quest 2. Men Zumon har större och mer ljusstark skärm vilket naturligtvis hjälper. Vill man ha en snabb GPS med stor karta är det bara 278 eller en begagnad 276C som gäller. Nackdelen med 276C och 278 är att de har samma GPS-teknik som Quest. Dvs de tappar kontakt med satelliterna då & då. Om du ser till att montera din Quest korrekt med korrekt antennorientering & fri sikt så skall den inte ha några större kontaktproblem.

60CX är liksom Quest byggd med strömsnål, dvs långsam, teknik så räkna inte med att den är speciellt mycket snabbare. Men den har andra fördelar. T ex kan den hantera spår på ett bra sätt. Klart bättre om man skall använda den på platser där Garmins karta är dålig.

Största problemet med Quest 2 är att ett mycket stort antal ägare har rapporterat att den är otillförlitlig och hänger sig ständigt och jämnt. Vissa tecken tyder på att de blivit bättre med de senaste programvaruversionerna men f-n trot! Problemen uppstår oftast när man har tankat upp ett större antal rutter & waypoints.

Jag hade inte köpt en Quest2. Jag hade köpt en 60CX, Zumo eller 278 beroende på vilken egenskap som prioriteras och hur den skall användas.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-27/12:22

Det är bättre att ha en 60 CSx i handen och en Zumo på motorcykeln/bilen, än en Quest på alla ställena.
Har man båt också bör man betänka att 276C, eller liknande, är bättre än de andra på sjön.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Sven-Gunnar » 2007-06-27/15:07

Hmmmm....märkligt. Jag har en Quest sedan lite mer än 2 år, och den har inte hängt sig en enda gång, trots att jag använt den på flera europaresor då minnet varit smockfullt.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav pommes » 2007-06-27/15:49

Klacken;15636 skrev:Hmmmm....märkligt. Jag har en Quest sedan lite mer än 2 år, och den har inte hängt sig en enda gång, trots att jag använt den på flera europaresor då minnet varit smockfullt.


Har också en Quest sen några år tillbaka funkat bra, enda gången som jag får den att starta om är när jag skall skriva in en adress och är för snabb dvs den hinner inte uppdatera fönstret mellan mina bokstavsinmatningar.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav HMRHMR » 2007-06-27/15:55

Klacken;15636 skrev:Hmmmm....märkligt. Jag har en Quest sedan lite mer än 2 år, och den har inte hängt sig en enda gång, trots att jag använt den på flera europaresor då minnet varit smockfullt.

Vilket egentligen är ganska oroväckande. Om det vore programvarufel så borde alla ha problem. Om vissa aldrig har problem så indikerar det dålig kvalitet på hårdvaran. Dvs att dom som har problem har defekta exemplar.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2007-06-27/16:40

Citat:
Ursprungligen postat av Klacken [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=15636#post15636"]Bild[/url]
Hmmmm....märkligt. Jag har en Quest sedan lite mer än 2 år, och den har inte hängt sig en enda gång, trots att jag använt den på flera europaresor då minnet varit smockfullt.

HMR;15640 skrev:Vilket egentligen är ganska oroväckande. Om det vore programvarufel så borde alla ha problem. Om vissa aldrig har problem så indikerar det dålig kvalitet på hårdvaran. Dvs att dom som har problem har defekta exemplar.


Här tror jag det är bra att märka ord, Klacken skrev inte att han hade en Quest II, och jag tor det är 2an som "äger" problemet. Vet förresten inte om 2an fannas för drygt 2 år sedan.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-27/18:26

RuneO;15641 skrev:Här tror jag det är bra att märka ord, Klacken skrev inte att han hade en Quest II, och jag tor det är 2an som "äger" problemet. Vet förresten inte om 2an fannas för drygt 2 år sedan.

hälsar
/Rune



Bra att du tog upp tanken, RuneO!
Det är isåfall inte första gången det blir missförstånd i GPS sammanhang när man blandar ihop produkter och olika namn.
Ett annat exempel är kartprogrammet City Navigator v9 och City Navigator v9NT.
:rolleyes:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav HMRHMR » 2007-06-27/21:02

RuneO;15641 skrev:Här tror jag det är bra att märka ord, Klacken skrev inte att han hade en Quest II, och jag tor det är 2an som "äger" problemet. Vet förresten inte om 2an fannas för drygt 2 år sedan.

Oops - en miss från min sida. Det är uteslutande Quest 2 som rapporterade problem avser.

Det finns inga större klagomål mot Quest. Snarare tvärt om. Den tycks ha mycket nöjda ägare.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav MichaelWa » 2007-06-30/15:59

HMR;15659 skrev:Oops - en miss från min sida. Det är uteslutande Quest 2 som rapporterade problem avser.

Det finns inga större klagomål mot Quest. Snarare tvärt om. Den tycks ha mycket nöjda ägare.


Fast det är Quest I som Bike dissar & inte II:an, dock verkar ju många här ha bekymmer med II:an.
Är det någon som vet hur den var monterad på Bike:s test K1200S?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-07-05/09:54

pommes;15638 skrev: enda gången som jag får den att starta om är när jag skall skriva in en adress och är för snabb dvs den hinner inte uppdatera fönstret mellan mina bokstavsinmatningar.

Mot den buggen finns en uppdatering.

Changes made from version 4.00 to 4.10:

* added Mac USB support
* London congestion zone fix

Changes made from version 3.90 to 4.00:

* Fixed problem when adding via points to off-road routes.
* Fixed problem introduced in version 3.90 when entering the search string too fast.
* Fixed problem when using multiple waypoint categories on a single point.
* Added support for considering time restricted roads when calculating a route.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst