Zumo - CAN-bus problem

Zumo - CAN-bus problem

Inläggav Bergvall » 2007-06-27/09:46

Jag har spänningsmatningen till Zumon kopplad till hojens cig-uttag, hojen är en GS från -05 med CAN-bus elsystem. Vid ungefär varannan tur vill Zumon ideligen stänga av för att den externa spänningsmatningen kopplats bort, vilket den inte har. Är det någon som vet hur dels matningen från hojen fungerar (datatrafik, automatisk avstängning pga??)? Eller hur Zumon reagerar på konstigheter i matningen (dippar, spikar etc.)?

Borde jag konsekvent starta och stoppa GPSn på ett visst sätt och därigenom undvika fel?
Användarvisningsbild
Bergvall
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-06-27/12:16

Hojen vi har är utrustad med Flinta-el (inga datoriserade konstigheter). Den enda gång Zumon vill stänga av sig är på tomgång, med strålkastaren tänd, speciellt nyligen efter det att startmotorn använts, och i ännu högre grad om hojen inte använts på ett tag, så att batteriet inte är toppladdat. Då blir spänningen så låg, när motorn går sakta på tomgång, att Zumon visar meddelandet om att extern matning har försvunnit.

Gasar man lite försvinner det.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-06-27/15:51

Bergvall;15618 skrev:Jag har spänningsmatningen till Zumon kopplad till hojens cig-uttag, hojen är en GS från -05 med CAN-bus elsystem. Vid ungefär varannan tur vill Zumon ideligen stänga av för att den externa spänningsmatningen kopplats bort, vilket den inte har. Är det någon som vet hur dels matningen från hojen fungerar (datatrafik, automatisk avstängning pga??)? Eller hur Zumon reagerar på konstigheter i matningen (dippar, spikar etc.)?

Vid minsta dip, t ex motorstart, så signallerar GPS'en spänningsbortfall men kommer spänningen tillbaka inom 30 sek så stannar inte GPS'en.

Nu skall en R12GS ge spänning på uttaget alltid när tändningen är på så antagligen så har du glappkontakt någonstans. Kolla ditt kablage.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst