Quest II och långa rutter?

Quest II och långa rutter?

Inläggav Helmetrock » 2007-07-15/14:38

På måndag, imårn alltså, ska jag ut på en bra sväng med hojen genom Sverige Norge och Danmark, och det första jag upptäckte var att när jag lade in rutterna från datorn och valde rutten hemifrån till Bergen på 988 km och stängde av den.. Senare satte jag på den, då låste den sig och det enda som fick liv i den var ett master reset! O.K. jag startade om eländet och la in rutterna igen, och samma sak hände igen, master reset var det enda som hjälpte.... Jag har delat upp alla rutterna i bitar på under 60 mil nu, de flesta runt 35, och jag har uppgraderat mjukvara till 3.0.

Vet någon mer om detta? Hade varit surt att behöva göra en master reset ute i skogen 100 mil hemifrån:confused: Eller tror ni det ska funka nu?

Den har aldrig låst sig förr, men jag har aldrig gjort så långa rutter heller.
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Martin Gyld » 2007-07-15/15:28

Kan bara instämma. Var i Norge i veckan och hade 1400km-rutt. Det gick att lägga in den men när den skulle användas var det kört!!! Masterreset och korta av turen till 7 mindre. Jag har dock inget svar på vad man ska göra med Quest2:an för att undvika detta.
Kör lugnt
Martin Gyld R850R
Kör lugnt
Martin Gyld
Användarvisningsbild
Martin Gyld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-20/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-15/15:45

Jag har hört att den ska låsa sig om man gjort rutter med många waypoints eller egna rutter med många punkter, men den här rutten räknade den ut själv efter 5 ortsnamn eller så.... Om jag inte stänger av navigatorn så är det inga bekymmer, hur var det för dig Martin?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-15/18:15

Detta är ett standardproblem med Quest2 som rapporterats av 100-tals ägare på olika fora värden runt. Dvs Quest2 hänger sig om man stoppar in för många för långa rutter i den.

Enda säkra lösningen tycks vara att byta Quest2 mot någon annan Garmin. Det antyds dock att problemen skall ha minskat med senaste versionen av firmware.

Många av dem som stött på problemet har skickat in sina Quest2 till Garmin och krävt att dom löser problemet. Vanligtvis har dom då fått en annan modell tillbaka. SP2610, SP2720, 60CX eller Zumo t ex.

Det framstår som mycket rimligt att kräva utbyte till 60CX eller Zumo.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Martin Gyld » 2007-07-15/21:05

Helmetrock;16653 skrev:Jag har hört att den ska låsa sig om man gjort rutter med många waypoints eller egna rutter med många punkter, men den här rutten räknade den ut själv efter 5 ortsnamn eller så.... Om jag inte stänger av navigatorn så är det inga bekymmer, hur var det för dig Martin?


Hej
Som jag skrev, den hängde sig direkt vid start!:o Tillbaka till PC:n och delade upp 1400km i 7 kortare turer. Därmed delades också waypont´sen upp och apparaten har sedan dess funkat utan anmärkning.:)
Kör lugnt
Martin Gyld
Bingsmarken
Kör lugnt
Martin Gyld
Användarvisningsbild
Martin Gyld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-20/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-07-21/14:52

HMR;16667 skrev:Detta är ett standardproblem med Quest2 som rapporterats av 100-tals ägare på olika fora värden runt. Dvs Quest2 hänger sig om man stoppar in för många för långa rutter i den.

Enda säkra lösningen tycks vara att byta Quest2 mot någon annan Garmin. Det antyds dock att problemen skall ha minskat med senaste versionen av firmware.

Många av dem som stött på problemet har skickat in sina Quest2 till Garmin och krävt att dom löser problemet. Vanligtvis har dom då fått en annan modell tillbaka. SP2610, SP2720, 60CX eller Zumo t ex.

Det framstår som mycket rimligt att kräva utbyte till 60CX eller Zumo.


Just detta fenomen har jag råkat ut för... är det 1 eller 3 års garanti på en Quest2 som är köpt i sverige?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-21/17:57

boxter;17067 skrev:Just detta fenomen har jag råkat ut för... är det 1 eller 3 års garanti på en Quest2 som är köpt i sverige?


3 år. Kräv utbyte!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav DustRat » 2007-07-21/17:59

Jag har också stött på liknande problem med min Quest II, men då med en kortare rutt inladdad.

Laddade in rutten på kvällen innan, stängde av GPS:en för natten och slog på den (fortfarande med rutten inladdad från kvällen innan). Då hängde sig apparaten.

Problemet löste sig med en avstängning (vilket inte gick under färd) och en uppstart. Därefter avbrytning av existerande rutt för att därefter ladda in rutten på nytt från ruttplaneraren. (Kanske startade jag om GPS:en ännu en gång innan jag laddad in rutten på nytt. Minns inte riktigt.)

Det känns som om "apparaten" trivs bäst med att alla moment utförs i någon förväntad ordning. Att stressa den med andras rutter, för långa sådana eller tre oväntade varv runt rondellen vore tekniskt självmord. ;) Att dessutom kombinera dessa "svåra" moment med en lång tunnel kan bli rena katastrofen... :(
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Maggy » 2007-07-22/11:07

Och för att göra det ännu otrevligare så gör min Zumo likadant!
Efter jag laddat in en rutt på ca 1780km (kalix-trondheim-mo i rana-kalix via kustriksväg 17)så var det master reset som gällde och när den kickade igång så var inte rutten med längre.
Dåligt...
Funkade dock om jag gjorde kortare rutter.
/Maggy
K1600GTL
Maggy
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2007-01-10/21:22

Inläggav Martin Gyld » 2007-07-22/19:39

DustRat;17074 skrev:Jag har också stött på liknande problem med min Quest II, men då med en kortare rutt inladdad.

Laddade in rutten på kvällen innan, stängde av GPS:en för natten och slog på den (fortfarande med rutten inladdad från kvällen innan). Då hängde sig apparaten.

Problemet löste sig med en avstängning (vilket inte gick under färd) och en uppstart. Därefter avbrytning av existerande rutt för att därefter ladda in rutten på nytt från ruttplaneraren. (Kanske startade jag om GPS:en ännu en gång innan jag laddad in rutten på nytt. Minns inte riktigt.)

Det känns som om "apparaten" trivs bäst med att alla moment utförs i någon förväntad ordning. Att stressa den med andras rutter, för långa sådana eller tre oväntade varv runt rondellen vore tekniskt självmord. ;) Att dessutom kombinera dessa "svåra" moment med en lång tunnel kan bli rena katastrofen... :(


Hej
Har märkt att: om man stänger av Quest 2 när en rutt ligger ute för navigering så hänger sig apparaten när den slås på igen. Har råkat ut för detta fenomen ett flertal ggr. Avbryt navigeringen inan Quest 2:an stängs av.
Kör lugnt hälsar
Martin i Bingsmarken
Kör lugnt
Martin Gyld
Användarvisningsbild
Martin Gyld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-20/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron