Mapsource frågor

Mapsource frågor

Inläggav Raketen » 2007-07-18/12:24

Hej det är jag igen...:)

Nu har jag några frågor angående mapsource och 2820.

1: När jag skapar en rutt i Mapsource och för över den till 2820 så säger GPS:en att "Denna rutt passar inte in i de kartor som finns tillgängliga". Beror detta på att jag har NT8 på 2820 och City select V.7 i Mapsource?

Jag har samma inställningar vad gäller Positionsformat och Referenssystem (hdd. mm, mmm´) samt WGS84.

2: Jag har inte registrerat 2820 hos Garmin än, den är ju laddad med V.8 och det funkar för mig (tänkte vänta in V.10). Jag kopplade in 2820 mot min PC och det fungerar att tanka ner waypoints, rutter osv. utan att den är "reggad", ska det vara så eller har jag haft "tur"?

3: Kan man inte använda Mapcource till att föra över POI till 2820, eller måste man använda POI Loader? (är inte waypoint och POI samma sak?)
Vad är skillnaden?

//S
En nybörjare på Mapsource :)
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav apersson850 » 2007-07-18/13:20

Har du inte samma kartor i Mapsource och i din GPS blir det problem när rutten ska överföras. Rutten hängs upp på att den ska passera kartobjekt, och de är ju inte desamma längre.

Mapsource fungerar med din GPS utan att du registrerat hos Garmin. Registreringen har ingen funktion på en modell med förladdade kartor förrän du vill uppdatera kartan.

POI och waypoints är inte alls samma sak. Waypoints kan skapas på enheten, men POI bara i datorn. POI överförs med POI-Loader. Hjälptexten till POI-Loader är bra. Läs den.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

POILoader

Inläggav Raketen » 2007-07-18/20:00

Har nu provat POILoader och läst hjälptexten, så lite har klarnat...
En sak jag inte förstår dock!

Skall inte fartkameror dyka upp under "egna intr. platser" ?
Det är tommt där, men alla kameror finns med under "favoriter"...

Jag tror det är något galet!?
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Bjurte » 2007-07-19/08:54

Enligt manualen ska man hitta sina POI under Find - Extras - Custom POI's.

[ATTACH]978[/ATTACH]

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav HMRHMR » 2007-07-19/11:00

Tyvärr är det full cirkus med nomenklaturen vad gäller waypoints. De kan heta vad f-n som helst och gör det oxå. T ex använder Garmin olika namn på samma sak. Och inte blir det bättre av att det faktiskt finns olika sorters waypoints:

- vanliga Waypoints.
- larmande Proximity Waypoints
- Route Waypoints (kallas ibland Via Points)
- Invisible Route Waypoints
- Points Of Interest (POI) inbyggda i kartan
- User Points Of Interest (POI som tankas upp via POI-loadern)

Olika leverantörer har olika benämningar. T ex heter vanliga waypoints på min Nokia N95 "Landmark".

Sedan gör översättningen till svenska förvirringen total. Eftersom man sedan länge översatt Waypoint med Intressepunkt så blev det inte enkelt när Garmin hittade på Point Of Interest. Då blev plötsligt Waypoint istället Favorit medan POI blev "Egen Intressepunkt".

Suck! :(

Själv använder jag uteslutande engeska versioner av både MapSource och GPS-menyer.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-07-19/12:28

HMR;16963 skrev:Själv använder jag uteslutande engeska versioner av både MapSource och GPS-menyer.


Samma här. Tycker att många översättningar blir alldeles för knasiga och kryptiska förkortningar för att få plats i knappar som är anpassade för engelska ord.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Nu en annan fråga.

Inläggav Ankan » 2007-08-02/22:25

Undrar över "linjalen" i Mapsource. Om man drar den från ett ställe till ett annat, i detta fall Villach - Venezia, då ser man ju nere i listen 176 km (se bild). Mäter linjalen fågelvägen eller den verkliga sträckan ?

Bild
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-03/00:05

Ankan;17693 skrev:Undrar över "linjalen" i Mapsource. Om man drar den från ett ställe till ett annat, i detta fall Villach - Venezia, då ser man ju nere i listen 176 km (se bild). Mäter linjalen fågelvägen eller den verkliga sträckan ?

Bild



Iofs känner jag ju av kända skäl inte till de där trollerimaskinerna med tillbehör, men jag vet att det är runt 26 mil härifrån till Venedig om man kör Autobahn/Autostrada. Dra av 1 mil i skillnad mellan härifrån till gränsen och från Villach till gränsen så blir siffran runt 25 mil, alltså knappt 8 mil mer än din notering. Detta tycker jag att tyder på att det handlar om fågelvägen. Och eftersom vägarna under de första cirka 10 milen går i Alperna, så har man svårt att hitta ens GS-kostigar som går fågelvägen....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-03/06:52

Ankan;17693 skrev:Undrar över "linjalen" i Mapsource. Om man drar den från ett ställe till ett annat, i detta fall Villach - Venezia, då ser man ju nere i listen 176 km (se bild). Mäter linjalen fågelvägen eller den verkliga sträckan ?


Du får vad du ser. Dvs längden av det raka strecket.

Noterar att du inte aktiverat kartdetaljerna. Dvs du ser inte de exakta vägarna på skärmen. Är det avsiktligt?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Ankan » 2007-08-03/17:33

HMR;17710 skrev:Du får vad du ser. Dvs längden av det raka strecket.

Noterar att du inte aktiverat kartdetaljerna. Dvs du ser inte de exakta vägarna på skärmen. Är det avsiktligt?


Nej, avsiktligt är de inte. Är novis så det förslår än så länge även om jag har knåpat ihop lite rutter. Dock har jag ju inte kunnat köra dom ännu...av ett endaste dråpligt skäl. Men va fan, det kommer ju en sommar nästa år så det blir nog bra i slutändan iallafall.
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-03/22:18

Ankan;17744 skrev:Nej, avsiktligt är de inte. Är novis så det förslår än så länge även om jag har knåpat ihop lite rutter. Dock har jag ju inte kunnat köra dom ännu...av ett endaste dråpligt skäl. Men va fan, det kommer ju en sommar nästa år så det blir nog bra i slutändan iallafall.


Se till att "GPS map detail" är "on" och att "Map Detail" är "most".
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Ankan » 2007-08-04/15:12

HMR;17759 skrev:Se till att "GPS map detail" är "on" och att "Map Detail" är "most".


CTRL+G = Dölj GPS-kartdetaljer är således på och nu står "kartdetaljerna" på högsta och ojj vad slött det blev. Dax o skaffa ny pc känns det som.
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav conkers » 2007-08-08/13:11

Några mapsource frågor till från en komplett novis, hoppas att ni har tålamod med mej!

1.
Varje gång jag starta mapsource jag få upp en rutt som säger att mina kartor är låst (kan inte den exakt formulering), och en fråga om jag vill låsa upp eller hoppa över.
Om jag väljer låsa upp, jag kommer till den del där man lägger in den 25 siffriga kod.... hur många gånger måste man lägga in den koden innan mapsource acceptera den och sluta fråga efter...
Väljer jag att "hoppa över" så går mapsource igång... men vad kan jag göra för att slippa denna varning varje gång?

2.
Jag planerade några olika rutter, samt omvänd dom också for att kommer hem sen... Klickade på ladda upp till enheten för varje rutt, men endast den sista jag ladda upp går in i zumo'n. Jag måste kopplar ner zumo'n, starta om mapsource, öppna nästa rutt och ladda upp den osv...
Försökte att hitta den fil där rutterna finns lagrade i zumo'n utan framgång, undrade hur man skulle kunna lifter över flera rutter samtidigt, och sedan vart dom finns lagrade......?

3.
Efter jag hade skapade rutter jag vald arkiv-spara som och döpt dom till ett namn som jag skulle känna igen, istället för "grand-preem" jag kallade den Grimsbu-PreemTHN. I min dator dom heter just den namn jag har angivet, men i zumo'n den heter fortfarande "grand-preem".
Hur döpa man om rutter?


Hoppas inte ni bli störde av mina dumma frågor, men jag bli bara irriterade av att läsa hjälpavsnitt och garmins/mapsource handbokar!

Dummies guide to Mapsource.... finns det?

Conkers.
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24

Inläggav HMRHMR » 2007-08-08/13:46

conkers;18034 skrev:Några mapsource frågor till från en komplett novis, hoppas att ni har tålamod med mej!

1.
Varje gång jag starta mapsource jag få upp en rutt som säger att mina kartor är låst (kan inte den exakt formulering), och en fråga om jag vill låsa upp eller hoppa över.
Om jag väljer låsa upp, jag kommer till den del där man lägger in den 25 siffriga kod.... hur många gånger måste man lägga in den koden innan mapsource acceptera den och sluta fråga efter...
Väljer jag att "hoppa över" så går mapsource igång... men vad kan jag göra för att slippa denna varning varje gång?

2.
Jag planerade några olika rutter, samt omvänd dom också for att kommer hem sen... Klickade på ladda upp till enheten för varje rutt, men endast den sista jag ladda upp går in i zumo'n. Jag måste kopplar ner zumo'n, starta om mapsource, öppna nästa rutt och ladda upp den osv...
Försökte att hitta den fil där rutterna finns lagrade i zumo'n utan framgång, undrade hur man skulle kunna lifter över flera rutter samtidigt, och sedan vart dom finns lagrade......?

3.
Efter jag hade skapade rutter jag vald arkiv-spara som och döpt dom till ett namn som jag skulle känna igen, istället för "grand-preem" jag kallade den Grimsbu-PreemTHN. I min dator dom heter just den namn jag har angivet, men i zumo'n den heter fortfarande "grand-preem".
Hur döpa man om rutter?


Hoppas inte ni bli störde av mina dumma frågor, men jag bli bara irriterade av att läsa hjälpavsnitt och garmins/mapsource handbokar!

Dummies guide to Mapsource.... finns det?

Conkers.


1. Du behöver bara lägga in unlock code en enda gång per karta. Dvs en gång eftersom du bara har en karta. Kommer frågan igen så betyder det att du inte lagt in koden korrekt. Tillse att din användare har Administrator privilegier.

2. Skapa alla rutterna i ett och samma MapSource dokument. På din beskrivning verkar det som om du bara har en rutt per dokument? Genom att dubbelklicka på rutten i MapSource så får du upp en panel där du kan ändra namnet.

3. Kanske blandar du ihop namnet på MapSource dokumentet med ruttnamnet? Det är två helt olika saker.

Jämför med Word. Du kan ha många foton i samma Word dokument. På motsvarande vis kan du ha många rutter i samma MapSource dokument.

Och ja - det finns MapSource för Dummies. Kolla in den engelska siten UKGSer.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav conkers » 2007-08-08/14:14

Tack..

2 och 3 tror jag att jag forstår nu.

Men fråga 1. Jag är admin på datorn, och had lagt in nummret rätt, ett antal gånger, sedan det verkar som mapsource fungerar.... så jag vet inte riktigt varför jag får upp frågan varje gång jag startar mapsource.

Ska se om problemet upprepar sig efter jag har stangt av datorn över natten, annars ringa jag till support.

Tack för din hjälp.

Conk.
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24

Inläggav apersson850 » 2007-08-09/09:23

Titta i Mapsource, menyn hjälpprogram - låsa upp kartor - visa mina installerade koder. Där får du en lista på de koder du lagt in, och vilka kartor de hör till. Om den inte kan associera din kod med rätt karta, förklarar det problem 1. Annars vete katten.

Apropå språk kan jag då inte låta bli att påpeka att English stavas just så, med stort E! ;)
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-09/11:58

HMR;18038 skrev: .........
Och ja - det finns MapSource för Dummies. Kolla in den engelska siten UKGSer.


http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=87291
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=87298
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=87302
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst